kloske
door kloske Mar 12, 2016 om 19:47
Huishouden & energie

Combi-oven valt steeds uit na een half uurtje

Mijn dochter heeft vorig jaar een nieuwe combi-magnetron gekregen omdat de oude steeds kuren vertoonde. Was binnen de garantietermijn dus kreeg voor hetzelfde bedrag een nieuwe. Maar ook deze doet vreemd. Gebruikt ze de magnetronfunctie dan is er niets aan de hand, maar als ze de oven-functie gebruikt valt hij vaak - niet eens altijd-  uit na ongeveer een kwartier of half uur. Dan valt het hele apparaat uit en na een half uurtje springt hij ook vanzelf weer aan, maar dan moeten tijd e.d. opnieuw ingesteld worden; dus ook de klok. Zal dus te maken hebben met de duur van het gebruik; magnetron gebruik je tenslotte geen kwartier of langer. We hebben al van alles geprobeerd, al 2 keer teruggebracht naar de winkel maar als ze m daar uitproberen doet hij het gewoon. Ook hier thuis niets aan de hand. Bij haar zit hij via een verlengkabel in het stopcontact, en we hebben al 2 keer een dikkere kabel gehaald, maar ook dit werkt niet. In een ander stopcontact - zonder de verlengkabel te gebruiken-  doet hij het gewoon. Het probleem lijkt dus bij de verlengkabel te liggen, maar hier moet toch ook een oplossing voor zijn?  Want ergens anders permanent plaatsen kan niet.

31818 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2016 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zit er in die verlengkabel een beveiliging wegens oververhitting? Of misschien zijn de pootjes van de stekker niet goed.

Nog beter is door een elektricien een stopcontact te laten plaatsen in de buurt van de magnetron.

diumenge
door diumenge - Mar 12, 2016 om 19:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij in ieder geval duidelijk dat het niet aan het apparaat ligt. Dan dus een extra stopcontact aan (laten) leggen.

ph
door philip36 - Mar 12, 2016 om 21:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen
tenormin
door tenormin Mar 13, 2016 om 01:24
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Dacht ook dat ik dit eerder gelezen had. Kennelijk nog niet opgelost (en kan wellicht op nieuwe site de vraag niet meer terugvinden).

kloske
door kloske Mar 13, 2016 om 11:44
150 Antwoorden / 33 Vragen

Nee, ik heb dit nog niet eerder gevraagd. Er zou idd een andere vraag zijn met hetzelfde probleem maar die kan ik niet vinden, vandaar dat ik m zelf maar gesteld heb.

ro
door ronny530 - Mar 13, 2016 om 09:20
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Het probleem ligt in het stopcontact zelf en niet aan de verlengkabel. Mogelijke oorzaken, de draden in het stopcontact zitten niet goed vast in de aansluitingen of het stopcontact is defect.

ph
door philip36 - Mar 13, 2016 om 10:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U had het verlengsnoer in het andere stopcontact kunnen doen en de magnetron op het verlengsnoer aansluiten.
Dan had u geweten of het aan het verlengsnoer ligt.
Als u al een ander verlengsnoer heeft geprobeerd denk ik ook dat u het in het stopcontact moet zoeken.
Er is al een elektriciën komen kijken, de vraag is wat heeft hij gecontroleerd of gedaan?
Als de magnetron weer eens uitvalt druk de stekker van het verlengsnoer eens goed in het stopcontact.
blijft de magnetron nog steeds uit dan moet u echt bij de aansluiting of bedrading van het stopcontact zoeken.
Gaat de magnetron aan dan kan stekker maar net bij contactbusjes van stopcontact en moet stopcontact gecontroleerd worden.

Meestal gaat de bedrading van het stopcontact naar het dichtsbijzijnde lichtpunt.
Daar kan de verbinding van de bedrading ook los zitten.

Wat niet duidelijk is, is of het bewuste stopcontact een klus-stopcontact is wat zijn voeding d.m.v. een snoertje weer van een ander stopcontact krijgt.

Wanneer het een 'normaal' stopcontact betreft is de oplossing,waarmee het probleem opgelost moet zijn, het vernieuwen van stopcontact en eventueel ook de aansluiting (lassen) in de centraaldoos van het lichtpunt (in de keuken) controleren.
Maar eerst vervanging van stopcontact doen en kijken of probleem daarmee opgelost is.

kloske
door kloske Mar 13, 2016 om 11:51
150 Antwoorden / 33 Vragen

Er is al een electricien komen kijken? Waar leest u dat? Nee hoor, hebben we nog niet gedaan. Mijn man gaat met een afgelopen week nieuw gekochte verlengkabel idd proberen t ding in een ander stopcontact te steken, wordt dan wel een overbrugging van een meter of 5, hopelijk zal ook dat geen probleem zijn; lukt het hiermee ook niet dan zullen we idd een mannetje laten komen. Het is geen klus-stopcontact bij mijn weten. Er zit nog wel 1 ander apparaat op aangesloten, t.w. een koel-vriescombinatie, maar dan nog zou dat moeten kunnen toch?

kloske
door kloske Mar 13, 2016 om 11:54
150 Antwoorden / 33 Vragen

Even een aanvullend vraagje: bij de vorige site kon je aanvinken dat je op de hoogte gehouden wilde worden van de evt antwoorden, en dan kwam er een mail in je inbox bij elke reactie. Ik zie deze optie niet meer staan? Nu moet ik zelf kijken of er reacties zijn, is dit soms veranderd?

ph
door philip36 Mar 13, 2016 om 12:15
2275 Antwoorden / 4 Vragen

lees uw vorige vraag van 2 december 2015 nog eens.
Daar staat dat er een elektriciën is komen kijken.

Hoe zit die koel vries combinatie er op aangesloten?
is dat een 3 weg stekker of ook weer een verlengsnoer of zit in het stopcontact één enkel verlengsnoer waar koel vries en combi magnetron op is aangesloten?
dat er meerdere apparaten op dat stopcontact zitten is geen probleem. Eigenlijk moeten apparsten boven 2000 w op een apparte groep zitten maar als een apparte groep bijmaken een groot probleem is kunt u met de bestaande situatie een beetje rekening houden wanneer u de magnetron oven gebruikt tegelijkertijd met bijv. de wasmachine of vaatwasser. Hangt natuurlijk ook af wat er op de betreffende groep waar dat stopcontact deel van uit maakt allemaal aangesloten zit.

ph
door philip36 Mar 13, 2016 om 12:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

om op de hoogte te worden gehouden over antwoorden moet u dat aanvinken in uw account.

kloske
door kloske Mar 13, 2016 om 19:14
150 Antwoorden / 33 Vragen

Oke, alzheimerlight dan blijkbaar. Soms gebeurt er zóveel dat je dingen wel eens vergeet. Of vraag ik teveel tegelijkertijd, kan ook.
Ben ook nog lang niet gewend aan deze vorm vd site, dus zal moeten zoeken om mijn vraag terug te vinden. Dec 2015? Of 2014? Want met de vorige magnetron waren er ook al problemen.

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2016 om 12:04
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft die vraag al eerder gesteld en toen was ook mijn reactie dat de kombinatie koel/vries installatie het probleem kan geven.

  • kan de combimagnetron samen met de koelkast op één groep?
    het antwoord is nee.. maar als dit een klein koelkast is kan dat ook geen kwaad.

Verder verwijs ik naar bijgaande site;http://snowi-storingsdienst.nl/energieverbruik/combimagnetron-op-een-aparte-groep.html

ph
door philip36 Mar 13, 2016 om 12:21
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een stopcontact is geschikt voor 16 A.
Dat is in principe een vermogen van 16x230= 3680W.
Als er teveel vermogen op het stopcontact aangesloten wordt gaat de zekering stuk of gaat automaat uit.

gerbera
door gerbera Mar 13, 2016 om 16:28
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@ philip36 Lees ff de link, daarin staat vermeld dat het verstandig is een combimagnetron op een eigen groep aan te sluiten. Wat een stopcontact kan hebben is mij bekend, kan ook rekenen, maar het gaat niet alleen over het stopcontact maar alles wat op die groep is aangesloten dat van invloed kan zijn op de werking van de combi. (piek en dalspanning) En het gebruik van een verlengkabel is in deze helemaal uit den boze alleen dringt dat blijkbaar niet door bij Ts. Dezelfde vraag is enkele maanden geleden ook al gesteld door dezelfde topicstarter.

Ma
door Mat Matheij - Mar 13, 2016 om 12:25
986 Antwoorden / 3 Vragen

Eindelijk een probleem dat ik als electrotechnicus eenvoudig kan beantwoorden. U geeft zelf al aan dat in een andere wandcontactdoos -hetgeen de officiële benaming is- de combi oven het normaal doet. In uw geval is het zaak om de wandcontactdoos te laten controleren.
Er lijkt hier sprake van een montage draad die niet goed is aangesloten danwel slijtage aan de contacten. Schakelmateriaal moet na ca. 30 jaar vervangen worden. Eerdere reacties geven ook aan bij voorkeur de combi oven in de buurt van een wandcontactdoos te plaatsen danwel er een te laten bijplaatsen. Let er voorts op dat U de oven te allen tijden aansluit op een geaarde wandcontactdoos.

ro
door ronny530 - Mar 13, 2016 om 13:24
2786 Antwoorden / 41 Vragen

@gerdeba, een koel/vries combinatie en een combimagnetron kunnen makkelijk op één groep aangesloten worden want de maximale aansluitwaarde van 16 ampère maal 230 volt is 3680 watt wordt door beide apparaten lang niet gehaald. In de elektrische installatie van de dochter van vraagsteller moet er iets fout gaan want het stopcontact wordt op de één of andere manier spanningsloos als er een teveel aan belasting wordt afgenomen. Dat moet wel duiden op een losse draad maar waar dat is de vraag, veel woningen hebben een centraaldoos systeem waarin alle draden van de stopcontacten bij elkaar komen of bij oudere woningen in de lasdoos achter het eerst aanwezige stopcontact. Stel dat in zo'n centraal of lasdoos een draad uit de lasdop of aansluitblok niet goed vast zit dan treden er dit soort storingen op. Als de dochter de woning huurt moet de verhuurder de storing oplossen of als de woning eigendom is draait de dochter zelf voor de reparatie op. Maar toch een niet goed werkende installatie levert wel onveilige situaties op en kan brand veroorzaken.

gerbera
door gerbera Mar 13, 2016 om 16:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Lees nu gewoon eens de link die ik gegeven heb. Met name de eerste paar regels.

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2016 om 17:16
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Opvallend dat er steeds gesproken wordt over het wel of niet op één groep van koel/vriescobi en magnetron aansluiten. Het plaatsen van een combimagnetron op een koel/vriescombi wordt afgeraden en wel om de volgende reden. Als de koel/vriescombi aanslaat produceerd deze warmte. Staat daarboven een een electrische oven te draaien kan het voorkomen dat de temperatuurregeling van de oven, door die extra warmte, van slag raakt. Dit verklaard dan ook waarom de oven er, in dit geval, na ongeveer een kwartier mee stopt. Verder is het mij bekend wat een wandkontaktdoos aan vermogen kan hebben, echter het gaat niet alleen om de wandkontkaktdoos maar het verbruik van de gehele groep waarop de combimagnetron is aangesloten. Is dat te veel dan knalt de zekering er uit en veroorzaakt niet het tussentijds stoppen en weer inschakelen van de ovenfunctie. Verder wordt er gebruik gemaakt van een verlengkabel wat zowiezo uit den boze is,ongeacht de dikte van de kerndraden. Zonder die kabel en op een andere plaats werkt alles normaal vreemd hé. En zo er een los kontakt in de wandkontaktdoos zou zitten moeten er op zijn minst wel brandplekken zichbaar zijn op de stekkerpootjes en/of moet u het horen "knetteren". En een draad uit de lasdop gesprongen is spanningsloos.

ph
door philip36 - Mar 13, 2016 om 20:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het zo kritisch is dat de warmte van een koel/vries combinatie de electronica van de combimagnetron kan verstoren moeten we maar hopen dat er geen hete zomers meer komen.
En die plaats zeker afschermen voor de zon.

De bewuste combimagnetron staat trouwens helemaal niet op de koel/vries combinatie.
Die staat op een plank ruim boven de aanrecht met volop ruimte erboven.

En als het verlengsnoer geschikt is voor 16A zie ik niet waarom je het verlengsnoer niet mag gebruiken.
Wat is voor het apparaat het verschil of de elektrische stroom door een installatiedraad met een doorsnede van  2,5 mm2 in een plastic installatiebuis of door een draad van 2,5 mm2 in een verlengsnoer gaat.

Als rond de combimagnetron te weinig ruimte is waardoor de warmte niet weg kan, zou de elektronica te warm kunnen worden en het apparaat uitschakelen.
Maar de TS zegt in dezelfde vraag in december 2015 dat er voldoende ruimte rondom is.