ja
door jaby Feb 28, 2004 om 20:11
Huishouden & energie

Cv-ketel

Wij hebben onze 6 jaar oude cv-ketel in januari voor onderhoud laten nakijken. Het gaat om een Atag blauwe engel II. Nou moesten er een aantal dingen gemaakt worden waaronder de rookafvoer moest opnieuw dichtgekit worden. Volgens de monteur kwam dit vaker voor, omdat er 6 jaar geleden nog geen goede kit voorhanden was. De rekening hiervan was ongeveer 200 euro. De wisselaar + het branderbed moesten ook vervangen worden, maar dat moest door Atag zelf gedaan worden.
Het was een bekend probleem dus Atag zou dat gratis vervangen. Nou kregen wij hier een rekening voor van arbeidsloon en voorrijkosten.
Hiervan was het bedrag 123 euro. Nou willen wij graag weten of we dit wel moeten betalen, omdat het een probleem is die Atag onderkent.
Zij hadden dit wat ons betreft wel geheel kosteloos kunnen doen.

5411 5 Rapporteer

mi
door miraltje - Apr 16, 2004 om 12:54
462 Antwoorden / 0 Vragen

De monteur in kwestie had beter z'n mond kunnen houden,als hij iets niet zeker weet.
Maar dit ter zijde.
Wat voor u van belang is , is het toestel geplaatst door een 'normale' installateur of door een atag select dealer.
Ingeval van een 'normale'installateur heeft u 2 jaar garantie op zowel materiaal als arbeids/voorrijkosten.
Heeft u echter het toestel door een atag select dealer laten installeren heeft u 5 jaar garantie op materiaal en arbeids/voorrijkosten.
De totale garantie termijn op de WISSELAAR betreft 15 jaar en wordt na het 5de jaar met elk verstreken jaar met 10% verminderd.
U ketel is 6 jaar oud helaas voor u valt dit buiten de volledige garantie.
Het verhaal van slechte kit is niet juist het komt inderdaad vaker voor maar is geen structureel probleem.
Ook wij hebben klanten met dit probleem.
Zelf heb ik het 1 en ander onderzocht en ik kon geen duidelijk verband tussen de betreffende ketels ondekken.
Ik vind dat atag coulant heeft gehandeld.
Dit soort dingen kunnen nu 1 maal gebeuren en toevallig gebeurt het dit keer bij u.
Het branderbed is een ander verhaal waren hier de branderstenen van kapot?
Wanneer dat het geval geweest is is het toestel tijdens onderhoud of eerste ingebruikname onjuist afgesteld waardoor de vlam in de steen brand ipv er onder. Hierdoor knapt de steen en moet deze vervangen worden. Een servicemonteur kan deze reparatie integenstelling tot de wisselaar wel zelf uitvoeren.

te
door techneut_1 - Apr 16, 2004 om 12:54
83 Antwoorden / 15 Vragen

Terugkijkend op mijn vraag, moet ik dus ook geen ATAG hebben. Blijft er nog wel iets betrouwbaars over, of zijn alle ketels oops? Ik vind trouwens kit voor 200 Euro wel een stevig bedrag.
Verder weer een duidelijk antwoord miraltje, bent u installateur of zo? Toch geen ATAG-selectdealer mag open (grapje)

mi
door miraltje - Apr 16, 2004 om 12:54
462 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben inderdaad een installateur. Zit dagelijks bij de weg als servicemonteur/totaal installateur bij een klein installatie bedrijf(16man). Wij hebben ons o.a gespecialiceerd op verbouw en renovatie dat werk blijft er n.m altijd. Wij zijn ook atagselectdealer(helaas voor u mischien?). Het zijn de kosten niet van de kit ,als het goed is ,is de complete wisselaar vervangen. Een ervaren monteur doet dit in 1,5 a 2 uur. Zet dit af tegen 50€ per uur dan valt de reparatie ontzettend mee. De wisselaar zelf kost alleen al rond de 450 a 500€ als ie daar mee betaald is. Maar bekijk het eens anders, breng je auto eens naar de garage voor een storing na garantie tijd(2 jaar!) dan moet je vaak al meer aftikken. Daarbijkomt ook dat een ketel veel meer uren maakt dan een auto. Elke keer dat je de warmwaterkraan los draait ,elke keer dat de kamer een graadje hoger moet hebben.
slaat de ketel aan en doet z'n werk. En als er dan een keer wat mee is dan is het een rot ding niks deugt er aan, maw mensen worden dan weer op de feiten gedrukt dat ze het soms te goed hebben het is allemaal vanzelfsprekend.

yoast
door yoast - Mar 4, 2007 om 07:23
12 Antwoorden / 2 Vragen

De Atag Blauwe Engel 2 is een wanproduct met vele bij ook erkende dealers storingen en mankementen. Onze Atag is zo langzamerhand al volledig vervangen. Nieuwe branders, nieuwe ontsteking, nieuwe pomp, nieuw expansievat etc. Daarbij vaak resetten om toch wat warmte te krijgen. Nu is de warmtewisselaar lek, ook een bekend probleem en deze dient vervangen te worden, belachelijke hieraan is dat ik zelf de voorrij- en montagekosten moet betalen, ik kan er toch niets aan doen dat ze een rot product verkopen. Het vergelijk wat u maakt met een auto slaat werkelijk nergens op: Vorige week is er een compleet nieuw verenpakket op mijn SMART gezet omdat bij enkele uit deze serie problemen waren en omdat te voorkomen - ik had namelijk GEEN problemen - kreeg ik nieuwe veren en dat koste me helemaal niets. Vergelijkbare verhalen ken ik ook van koelkasten, DvD recorders etc. Als de fabrikant een slecht product op de markt brengt moet hij zelf opdraaien voor de gevolgen, dat dit niet altijd gebeurt is al erg genoeg en Atag geeft hier dan ook het verkeerde voorbeeld. Ik verwacht dat Atag er KOSTELOOS voor zorgt dat mijn 5 jaar JONGE CV werkt zoals het hoort en anders sleep ik ze voor de rechter.

fr
door freriksen - Nov 8, 2013 om 13:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een opsomming van mijn onkosten vanaf 2001!! Ik heb dit gemeld bij de ATAG, deze geven niet thuis en vinden mijn onkosten vrij normal danwel geven zij de schuld aan de installateur BELGAS Dordrecht.
Mocht iemand belangstelling hebben voor hun reactie is mijn emailadres bekend bij de redactie.. Als er meer mensen zijn met dezelfde klachten kunnen we misschien een vuist maken naar dit bedrijf.

HISTORIE VERVANGEN ONDERDELEN
ATAG PF-SHR 24 T
PEL 38081

03-10-2001 PLAATSING KETEL

22-03-2008 DRIEWEGKLEP €142,50
05-11-2008 CARTRIDGE DRIEWEGKLEP € 92,88
31-12-2008 WARMTEWISSELAAR €211,51
12-12-2009 SIFON € ???
01-09-2010 ELEKTRODE ONTST.PAKKING € 93,77
15-09-2011 BRANDERSTEEN+TOEBEHOREN €127,21
16-02-2012 BINNENWERK DRIEWEGKLEP €111,31
23-01-2013 EXPANSIEVAT
OVERSTORTVENTIEL €138,05
01-11-2013 mogelijke reparatie vervanging
printplaat en klep condens opvang €500
TOTAAL €1417,23