pi
door piet01 Jul 14, 2018 om 08:27
Huishouden & energie

Douchekraan

ik heb een douchekraan met een groen druk knop links en rood druk knop rechts. Voor het aanzetten van de water
draai ik de linkerknop en voor het inregelen van de temperatuur stel ik de rechter rood druk knop in. Betekent dit
dat warm water rechts is en koud water links? Dus omgekeerd?

4548 8 Rapporteer

Ge
door Genee - Jul 14, 2018 om 08:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een van de knoppen open draaien en de andere dicht laten dan weet u het.
Op de linkerknop behoort de koudwaterleiding aangesloten te zijn en op de rechterknop de heetwaterleiding.
Groen betekent koud en rood heet.

jpm
door jpm - Jul 14, 2018 om 08:44
820 Antwoorden / 28 Vragen

De linker groene knop dient om de kraan aan en uit te zetten, maar ook harder en zachter. Met de rechter rode knop kan je de temperatuur instellen, oftewel vul je zelf in hoeveel heet water je wilt bijmengen.

edrick3
door edrick3 - Jul 14, 2018 om 13:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bedoel je zoiets:
Image result for douchekraan

De rechterknop dient om de temperatuur te regelen. De rode knop is een extra beveiliging om te voorkomen dat je de temperatuur per ongeluk boven de 38 graden instelt. Die moet je indrukken wil je de temperatuur hoger stellen. Lagere temperatuur krijg je door de knop rechtsom te draaien, dus van je af.
Met de linkerknop draai je de kraan open.

pi
door piet01 - Jul 14, 2018 om 13:36
3 Antwoorden / 7 Vragen

Ja. Edrick3.  Ik wil namelijk een nieuwe kraan kopen, omdat deze lekt. Dus ik twijfelde nu of de koud en warmwater-
aansluiting correct waren

aurora1
door aurora1 - Jul 14, 2018 om 15:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kan het zijn dat er kalkaanslag op (langs de randen van) de zwarte "rubbers" zit? Dan zou u dat lekken kunnen oplossen met bijv. azijn en hoeft u geen nieuwe kraan te kopen.

gerbera
door gerbera - Jul 14, 2018 om 15:45
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als u het over de aansluiting op de leidingen heeft, bij de meeste kranen is warm links (staat ook vaak aangegeven met een rood plakkertje) en koud is rechts. Dus niet omgekeerd zoals u schrijft. Met de rechter knop regelt u alleen de temperatuur, al draaid u hem helemaal open er komt geen druppel water uit. Daar is de linker knop voor, die regeld de waterhoeveelheid naar de douchekop

ma
door marnix1 - Jul 14, 2018 om 16:49
256 Antwoorden / 22 Vragen

Bij iedere nieuwe kraan zitten het "volume" en de "temp" resp. links en rechts, gewoon die nieuwe kraan erop schroeven.
Ik heb trouwens nog nooit zo'n ding aan de binnenkant gezien, zou me eigenlijk verbazen als het uitmaakt welke water-aanvoer links of rechts zit.

gerbera
door gerbera Jul 14, 2018 om 22:20
7368 Antwoorden / 14 Vragen

zou me eigenlijk verbazen als het uitmaakt welke water-aanvoer links of rechts zit.

Ja hoor gewoon er op schroeven. U leest dus ook geen handleidingen.
Draai de boel maar eens om,kijken of u dan warm water uit zo'n kraan krijgt. Dus als u er geen verstand van heeft gewoon niet reageren op een vraag.

ma
door marnix1 Jul 15, 2018 om 09:01
256 Antwoorden / 22 Vragen

Zo, genoeg op? TS heeft nu al zo'n kraan hangen en wil hem vervangen voor een andere, ik zie uw probleem niet.

gerbera
door gerbera Jul 15, 2018 om 11:03
7368 Antwoorden / 14 Vragen

zou me eigenlijk verbazen als het uitmaakt welke water-aanvoer links of rechts zit.

Het gaat om dit zinnetje, het maakt wel degelijk uit welke aansluiting waar zit. En de Ts meent dat het nu omgekeerd zit t.o.v de bestaande kraan. warm water rechts is en koud water links? Dus omgekeerd?

ma
door marnix1 Jul 15, 2018 om 11:09
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ts denkt dat de wateraanvoeren corresponderen met de draaiknoppen, dat is wat anders.

Ar
door AriEllis - Jul 15, 2018 om 01:22
57 Antwoorden / Vragen

Vanwaar de vraag? Wil je zelf een nieuwe thermostaat/douchekraan monteren?
Als dat het geval is en je deze kennis niet in huis hebt zou ik er niet aan beginnen.

holstein
door holstein Jul 15, 2018 om 09:31
922 Antwoorden / 16 Vragen

Daarom stel je vragen om kennis te vergaren en een mengkraan monteren is voor bijna iedereen die wel eens een tang en een sleutel vast pakt wel te doen toch?