eu
door eutt Jan 27, 2005 om 17:42
Huishouden & energie

Drie jaar vastzetten?

We worden constant bestookt met de vraag of we ons gas of elektra of wat dan ook voor drie jaar vast willen zetten. Is dit nu gunstig voor beide partijen of niet?

Het laatste aanbod is van RWE GAS, we gaan 1 cent per kuub minder betalen voor drie jaar, dan gaat de prijs dus niet meer omhoog. We hebben de afgelopen drie jaar 3300 kuub verbruikt, dus dat had ons 33 euro gescheeld.

Wat is de verwachting: gaan die prijzen omhoog of omlaag, en hoe zit het met elektra (voor het geval we volgende week weer DIE aanbieding krijgen)?

Eutt

335 4 Rapporteer

freya
door freya - Jan 27, 2005 om 18:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Eutt,

Het is natuurlijk niet voor beide partijen gunstig om je voor drie jaar vast te leggen. Hoe de prijsontwikkeling in de toekomst zal zijn kan niemand je vertellen. Als de prijs omhoog gaat pluk jij er de vruchten van, maar gaat de prijs omlaag dan kost het je geld en plukt de leverancier de vruchten. Welke gok je wilt maken is natuurlijk geheel jouw beslissing. De enige zekerheid die de leverancier heeft als jij je voor drie jaar vastlegt, is dat je voor drie jaar in ieder geval hun klant bent.

Succes met je beslissing, Freya

eu
door eutt - Jan 27, 2005 om 18:10
4 Antwoorden / 6 Vragen

Tja wat had jij gedaan?

En als ik geen zin heb of niet van plan ben om te veranderen de komende drie jaar is het dus gewoon een gokspelletje?

eutt

freya
door freya - Jan 27, 2005 om 18:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, het is een gokspelletje. Dat jij niet van plan bent om de komende jaren van leverancier te wisselen weet de leverancier niet. In deze tijd waarin vele mensen wél wisselen is het de leverancier kennelijk wel een gokje waard om jou als klant de komende drie jaar te behouden in ruil voor een cent korting. Met daarbij natuurlijk de gok dat wanneer de prijs omhoog gaat jij niet méér hoeft te betalen en wanneer de prijs omlaag gaat zij het geluk hebben dat jij je voor drie jaar hebt vastgelegd. Je zult van mij niet horen wat je moet doen, want als ik je adviseer om het wél te doen en de prijzen gaan dalen dan ben ik de gebeten hond. En als ik je adviseer om het niét te doen en de prijzen gaan omhoog heb ik het óók gedaan. Je zult het écht zelf moeten beslissen.

suc6, Freya

medewerker
door medewerker - Feb 13, 2005 om 15:05
120 Antwoorden / 2 Vragen

De vasteprijs geeft twee partijen zekerheid,

energiemaatschappij want zij hebben u drie jaar als klant

en u want u weet wat de komende drie jaar uw LEVERINGS!!!kosten zijn. Echter netbeheer, en de belastingen kunnen nog altijd wijzigen.

Voor de kleinere huishoudens kan het een uitkomst zijn, een soort verzekering tegen verhoging van leveringskosten. Prive dacht ik er niet possitief over, hoever kunnen leveringskosten nu stijgen?

De mensen die vorig jaar een contract hebben afgesloten kunnen per 01 01 05 zich gelukkig prijzen, kijk naar de stijging nu. Maar goed. Garanties uit het verleden enzzzz... Niemand, ook de energiebedrijven weten niet wat de prijzen op langere termijn gaan doen. Ook voor de energiebedrijven is vaste prijs een gok. Wat als alle kosten gaan dalen?

Zelfs Kassa gaf het advies om geen langdurige contracten aan te gaan. Zij hadden het dus ook mis vorig jaar... Ik hou voorlopig maar mijn gewone contracten. Laat de markt eerst maar een beetje tot rust komen