Simon le Bon
door Simon le Bon Dec 17, 2022 om 22:34
Huishouden & energie

Dynamische energiecontracten

Er komen steeds meer aanbieders van dynamische energiecontracten waarbij het elektriciteitstarief per uur en het gastarief per dag wijzigt. De aanbieders hanteren een (kleine) opslag op de inkooptarieven.
Voorwaarde is een slimme meter. Er bestaat ook home automation waarmee je apparaten op lagere tarieven kunt inschakelen.
Bij Tweaker.net is er al een forumtopic aan gewijd.
Ik ben bezig met de verbouwing van een (gasloos) appartement en overweeg een elektriciteitscontract bij Tibber.

Heeft iemand hier ervaring met deze contracten en/of automation?

8182 7 Rapporteer

Topantwoord

Ho
door Hommer - Dec 17, 2022 om 22:46
30 Antwoorden / Vragen

Ja ik ben klant bij Tibber. En de mensen bij Tweakers die u al heeft gevonden hebben ook de nodige ervaring. Is er nog wat specifieks wat u wilt weten?

Simon le Bon
door Simon le Bon Dec 18, 2022 om 02:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe is de aanmelding verlopen? Bevalt het goed? Wekt het vertrouwen?

Ik heb al eens bij een energieleverancier gezeten die failliet is gegaan en had de fout gemaakt het termijnbedrag te hoog in te stellen. Gelukkig kon ik de twee laatste termijnen storneren. Nu zou ik kiezen voor een zo laag mogelijk termijnbedrag en bijbetalen.

Ho
door Hommer Dec 18, 2022 om 07:50
30 Antwoorden / Vragen

Aanmelding via de app is goed verlopen. Wel is er 2 dagen eerder begonnen met leveren dan gevraagd, maar dat zorgde alleen maar voor 2 dagen lagere tarieven dan ik al had. Bij Tibber krijg je elke maand een factuur van je daadwerkelijke verbruik. Dat betekent dus wel dat je in de dure wintermaanden een veelvoud betaald dan in de zomermaanden. Daar staat tegenover dat je nauwelijks risico's loopt bij een faillissement.

Ho
door Hommer Dec 18, 2022 om 09:09
30 Antwoorden / Vragen

En ik weet niet zeker of het mag om dit hier te vermelden maar als u code krcqm9ik invoert tijdens het aanmelden bij Tibber krijgt u €50 tegoed in de Tibber store.

ro
door ronny530 - Dec 18, 2022 om 09:05
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Het start tarief is met €1,19 al veel hoger dan het gemiddelde van €0,84 en dat geeft al aan dat Tibber de hoofdprijs in rekening brengt. Hoe kan Tibber stroom op uur basis inkopen als de beurzen gesloten zijn en hoe komen ze aan het geld om stroom in te kopen. Het geld komt voort uit de voorschotten die klanten vooraf betalen en die voorschotten moeten voldoende hoog zijn om op de beurs mee te speculeren. De belofte 'groene stroom' klopt al niet want de stroom komt uit gas gestookte centrales en een deel uit mensen die een overschot aan stroom terug leveren per €0,07 per Kwh. Tibber speelt handig in op het verleden toen in de zomermaanden meer stroom opgewekt werd dan er nodig was maar dat was een periode die de stroomprijs niet beinvloede en dus ook niet daalde. Zeker in uw situate een gasloos appartement zou ik u zo'n contact niet aanraden want u bent enkel op de piek momenten thuis en profiteert niet van de dal momenten.

Ho
door Hommer Dec 18, 2022 om 09:12
30 Antwoorden / Vragen

Dat tarief behelst het modelcontract, welke alle leveranciers verplicht zijn om aan te bieden. Bij Tibber betaal je juist de beursprijzen met een opslag van €0,04 per kW/h. Op het moment van schrijven betaal ik €0,25 per kW/h excl belastingen en BTW. Juist door net iets buiten de piektijden je grote verbruikers aan te zetten bespaar je extra bij deze leverancier. Dus bijvoorbeeld de vaatwasser na 20:00 of liever nog pas om 02:00 aan ipv direct na het eten.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 18, 2022 om 11:15
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook nog dit: https://www.anwb.nl/huis/energie/wat-is-een-dynamisch-energiecontract  ;      https://www.gaslicht.com/energie-informatie/dynamische-tarieven en bijv. ook deze https://www.energievergelijk.nl/nieuws/met-dit-dynamische-energiecontract-profiteer-je-van-het-prijsplafond naast nog meer info waaruit ik afleid dat hethebben van een dynamisch contract alleen echt gunstig lijkt te zijn indien ook expliciet alleen op de uren dat er weinig wordt verbruikt er voordeel is en juist op tijden dat er veel wordt gebruikt duurder kann uitpakken. Daarbij zal het ook nog uitmaken of u eventrueel ook zelf energie opwekt via zonnepanelen en welke apparatuur u benut en dan voorala ook indien u een electrische auto heeft die dan op de goedkope uren thuis geladen kan worden.

De keuze is aan u en daarvooral op basis: benut u ook dan ook  meeste energie op de alsdsan goedkope tijden en ook met dan ingecalculeerd risico dat er dan juist wel veel verbruik zal zijn indien er veel mensen zijn die op een dergelijk contract overstappen. Dan wordt het zaak om goed bij te blijven houden wanneer het dan goedkoop is.  M.b.t. 'Tibber' heb ik gfelet op de ervaringen gemeld bij Trustpilot mijn twijfels en de vraag of het ook geen  een 'energiecowboys'zijn zoals er nu ook al zijn. De keuze is aan u.

gerbera
door gerbera - Dec 18, 2022 om 11:38
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Is dit een vraag of reclame?

Simon le Bon
door Simon le Bon Jan 2, 2023 om 00:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een vraag naar ervaringen.
Inmiddels heb ik bij ANWB gas (nu Greenchoice, elektriciteit nog bij Pure Energy) voor thuis aangevraagd en voor elektriciteit van het appartement voor Tibber gekozen (nu Pure Energy). Thuis heb ik geen slimme meter, dat was voor ANWB geen probleem. Appartement zit wel een slimme meter.

rj
door rjw - Dec 18, 2022 om 14:28
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Een dynamisch contract kan voordelen opleveren als je de mogelijkheden hebt om je energiegebruik te laten bepalen door de momenten dat de prijzen het laagst zijn. Maar in de praktijk kan dat niet altijd. Ja, je kunt de wasmachine laten draaien tijdens uren met lage tarieven maar dan moet je wel weer op tijd thuis kunnen zijn om de was na afloop uit de.machine te halen. En je kunt overdag.gaan koken en bakken. Dat soort dingen worden alleen al wat onpraktischer als je voor je werk overdag elders bent of moet zijn. Dn kom je toch weer uit op de reguliere piektijden.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 2, 2023 om 07:56
426 Antwoorden / 2 Vragen

Energietarief dat per uur veranderd???  Dat kan nog een leuk jaaroverzicht opleveren. Iets in de geest van: Op 1 januari hebt U tussen 0.00 uur en 1.00 uur 0.2Kwh stroom verbruikt en  0.4 m3 gas, dat kost U zoveel per Kwh en zoveel per m3.  Om vervolgens op de volgende regels het verbruik te zien tussen 1.00 uur en 2.00 uur op 1 Januari.  Om ergens na 3000 regels tekst te eindigen met het verbruik op 31 December tussen 23.00 uur en 00.00 uur?

rj
door rjw Jan 2, 2023 om 10:05
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is een gevolg van de keuze voor dynamische tarieven. Als iemand daarvoor kiest lijkt me dat hij/zij geen problemen heeft met meer informatie krijgen. Als je dat niet wilt neem je geen contract met dynamische tarieven. Maar technisch is het geen enkel probleem om dat te doen. Sterker nog: in de back-end systemen van alle aanbieders werkt men al jaren met dynamische tarieven. Je zou kunnen zeggen dat het voor energiebedrijven makkelijker wordt als de eindklant ook dynamische tarieven heeft. Dan is het domweg verkoopprijs = inkoopprijs / (1 + marge).