tenormin
door tenormin Feb 6, 2023 om 01:00
Huishouden & energie

Elektrische bovendeken

Kan de juiste trefwoorden niet vinden op Google. Mijn elektrische onderdeken heeft het begeven, heb sinds 3 dagen een nieuwe fleece elektriche bovendeken gekocht. Kan ik dat ding ook gebruiken om er zelf onder te liggen plus het dekbed erover? Weinig zin om te "ontploffen", wel om warm in nest te stappen. Geen "kruiken adviezen" alsjeblieft.

6644 8 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 6, 2023 om 02:57
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Heb er iets over gevonden en het lijkt mij dat het dekbed  niet tegelijk met de bovendeken gebruikt moet worden.

marita5
door marita5 - Feb 6, 2023 om 07:57
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo tenormin ,

Lees in deze link de veiligheidsinstructies , een dekbed erover heen leggen , kom ik hier niet tegen ,

https://blog.wellcare-global.com/nl/blog/elektrische-overdeken-versus-bovendeken-een-vergelijking

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2023 om 09:52
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Als het een bovendeken is zou het geschikt moeten zijn lijkt mij. Er zijn wel risico's zoals u ook hier kunt lezen (gevonden met zoeknaam 'electrische bovendeken gevaarlijk': https://happyinshape.nl/artikel/445902/hoe-veilig-elektrische-deken/)

Mabelle
door Mabelle Feb 6, 2023 om 10:45
427 Antwoorden / 1 Vragen

Best knap van Google dat hij met deze zoekopdracht  'electrosche bovendekene gevaarlijkj' toch wat heeft kunnen vinden...

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 6, 2023 om 10:49
16861 Antwoorden / 202 Vragen

.

gerbera
door gerbera - Feb 6, 2023 om 10:07
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Hangt een beetje van uw lichaamstemperatuur af als u in bed ligt. Zelf adviseer ik u de deken enige tijd voor het slapen aan te zetten zodat u in een warm bed stapt en hem bij het slapen uit of in de laagste stand te zetten. En die paniekberichten, zolang u hem volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt, kunt u die wel vergeten. De dekens zijn tegenwoordig goed beveiligd en ja als u aan het snoer gaat trekken,  de deken dubbelvouwd of zwaar transpireerd in de slaap kan het mis gaan, maar dat is met alle electrische apparaten. LS zo te zien bent u nog lang of vroeg wakker☺☺

tenormin
door tenormin Feb 6, 2023 om 12:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

goede middag @gerbera, ik sta inderdaad pas op rond 12 uur. De onderdeken nooit aan gehad bij naar bed gaan, dus dat doe ik met de bovendeken ook niet, tenzij ik ermee op de bank zit.

Mabelle
door Mabelle - Feb 6, 2023 om 10:43
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ongeveer 10x per jaar vliegt een elektrische deken in brand. Al erg genoeg, maar als je er onder ligt nog een graadje erger. Zeker goedkope dekens van Action, AliExpress e.d. zijn NIET betrouwbaar, want die voldoen niet aan de Nederlandse veiligheidseisen.

Volgens mij is een bovendeken ook meer bedoeld voor gebruik op de bank en hooguit een uurtje aan op bed om even op te warmen.

Ja
door JannyBoe Feb 7, 2023 om 10:11
520 Antwoorden / Vragen

Dat is niet juist. Producten die in Europa verkocht worden hebben een keurmerk en voldoen aan Europese, dus ook Nederlandse, veiligheidseisen.
Hier is de wetgeving van de Rijksoverheid te vinden.

Ja
door Janitavfh Feb 10, 2023 om 13:22
37 Antwoorden / 21 Vragen

Action voldoet aan Nederlandse eisen,  Aliexpress vaak niet!

atlas1302
door atlas1302 Feb 10, 2023 om 18:15
341 Antwoorden / 13 Vragen

Action dekens zijn CE gecertificeerd, dat ze goedkoop zijn hoeft nog niet te zeggen...SLECHT! Waarom een deken van Aliexpress erbij halen, daar wordt helemaal niet over gerept toch? Keuze genoeg in Nederland wat dat betreft, en ik zou het doen als het zo koud is, mijn moeder gebruikt ook zo'n deken en is nog steeds niet gegrild.

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2023 om 12:42
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dank u wel voor de antwoorden. Ik heb eruit begrepen dat ik de bovendeken ook gewoon in bed kan leggen en het dekbed erover heen kan doen. Gevaar voor brand zal dan alleen zijn als ik niet in bed lig: zet het ding een uur van te voren aan, als ik in bed stap gaat hij uit en blijft hij uit. Nogmaals dank en een fijne week.

Ro
door Robine Jacobs - Feb 10, 2023 om 16:30
1 Antwoorden / Vragen

Dag, Mijn man ligt al een half jaar onder een elektrische bovendeken van de hema met dekbed erover, wel jammer dat hij zo kort is. maar hij kan m met standje 2 vd 9 prima aan.gr robine

tenormin
door tenormin Feb 10, 2023 om 17:01
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dank u voor antwoord. Ik heb een fleece elektrische bovendeken die net zo groot is als eenpersoonshoes, dus geen kleintje. Weet in de tussentijd ook dat het niet gevaarlijk is om hem aan te zetten en dekbed erover heen te doen: ik zet hem immers uit als ik het bed in ga. Maar heb sinds vandaag weer een onderdeken, dat is wel veel plezieriger. Was ook een noodoplossing, die bovendeken: is binnen maar 15º, dus dat is fijn om dat ding om je heen te slaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 10, 2023 om 19:02
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Met elektrische dekens heb ik geen ervaring ,maar om gas te besparen slaap ik in een slaapzak.

Gewoon zo'n goedkope van de Action,waar ze ook 2-persoons slaapzakken verkopen voor weinig.

Dit scheelt u stroom en er is geen brandgevaar.

tenormin
door tenormin Feb 10, 2023 om 19:15
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn nieuwe, vanmiddag ontvangen, elektrische onderdeken gebruikt 60W, heb hem een uurtje aan voor ik naar bed ga, dan uit. De bovendeken heb ik om 5 uur aan en zit daar de hele avond onder. D.w.z. hij slaar na 3 uur uit. Maar de kachel doe ik niet aan. Ik kan niet tegen een slaapzak, voelt aan als een dwangbuis. Probleem is dat ik goede dekbedden heb maar dat ik niet uit mezelf meer warm kan worden. Maar nu weer helemaal happy. Op mijn koude handen na, ha ha.