ti
door tim.boetotnutoe May 3, 2012 om 17:28
Huishouden & energie

Eneco/Essent oude mevrouw dupe van administratieve fout

Mijn moeder is al jaren klant bij Eneco. Betaling verliep automatisch, ook nooit betalingsachterstanden gehad of whatever.
De ellende begon nadat een of ander figuur via een webformulier (volgens Essent) een verzoek heeft ingediend om over te stappen van energieleverancier.
Deze persoon heeft wel diens ware eigen naam opgegeven en andere gegevens, maar heeft een fout gemaakt in de straatnaam. Deze gaf de straatnaam op van mijn moeder. Misschien dat die persoon toevallig ook op dezelfde straatnaam woonachtig is maar of in een andere stad of in dezelfde straat maar dan met een ander huisnummer. De brieven die mijn moeder kreeg werden dan ook netjes ongeopend geretourneerd met de mededeling dat geadresseerde onbekend is. Naam is/was niet bekend. Ook geen familie of kennis of directe buurman/vrouw.
Zij wist ook niets van een overstap naar Essent, dus geen aanleiding geweest destijds om aan de bel te trekken. Ook niet de link kunnen leggen destijds om te kijken of er iets fout liep met de automatische incasso van Eneco. Er was geen aanleiding. De zogenaamde "overgang" naar Essent was ook in een periode dat mijn moeder ook in een ziekenhuis opgenomen moest worden i.v.m. operaties en gezondheidsperikelen. Dus je begrijpt dat men andere prioriteiten aan het hoofd heeft dan iets controleren wat altijd goed gelopen heeft.
Pas toen de energiebeheerder (Stedin) met een brief kwam dat er op haar adres geen energieleverancier gemeld heeft en de aansluiting daardoor zal gaan beëindigen is men gaan controleren of er wel geïncasseerd werd door Eneco.
Dat bleek niet het geval te zijn. Die heeft zonder verder te kijken dan diens fortuinlijke neus lang (oude mevrouw, verbruikt weinig, lage kosten) is de overgang in gang gezet en zelfs niet eens een eindafrekening gestuurd. Tenminste, mijn moeder heeft deze nooit ontvangen anders had ze toen of diens waarnemer gereageerd.
Eneco houdt halsstarrig vol dat het probleem door Essent is veroorzaakt en Essent zegt dat ze in feite niets te maken hebben met mijn moeder en haar weer terugsturen naar Eneco. Essent heeft wel aangegeven dat ze de achterstallige rekening niet moet betalen. Zij hebben een eigen onderzoek opgestart. Waarop Eneco weer roept dat ze dan eerst dat onderzoek willen afwachten en dan pas actie gaan ondernemen. Oftewel ze willen bewijs zien van Essent dat mevrouw deze overgang nooit heeft opgestart. Dat bewijs willen ze ook zien van mevrouw zelf. Hoe kan je nou iets bewijzen wat je niet gedaan hebt? En dat onderzoek kan nog weken misschien wel maanden op zich wachten en dan is mijn moeder allang afgesloten door Stedin (energiebeheerder).
Bij Essent toonde men nog wel wat menselijkheid door de situatie te begrijpen en mevrouw ook als slachtoffer hierin te erkennen. Bij ENECO totaal niet!! Als steen werd er door die mevrouw van Klantenservice gereageerd en het gesprek beëindigd door grofweg de hoorn op de telefoon te kwakken.
Je gaat natuurlijk niet akkoord met het feit dat men bij Eneco klaarblijkelijk hun klanten van het kastje naar de muur sturen. Er moest een oplossing komen, en de oplossing is dat mevrouw weer door Eneco aangemeld wordt bij Stedin. Maar nee zij moest maar bij Stedin melden om te vragen of er geen uitstel gevraagd kan worden. Dat kan natuurlijk niet. Ook vreemd volgens Stedin dat Eneco mensen naar hun doorverwijzen aangezien Eneco heel goed weet hoe de steel in de vork zit.
Eneco laat dus een vrouw van 76 jaar letterlijk en figuurlijk in de kou zitten. Menselijkhei

1339 9 Rapporteer

eneco mdw
door eneco mdw - May 3, 2012 om 18:26
70 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tim.boetotnutoe,

Ik heb uw bericht op dit forum gelezen. U legt uit dat Essent de leveringsovereenkomst van uw moeder heeft overgenomen, door een foutieve aanmelding van een onbekend persoon.

Ik vind het vervelend voor uw moeder dat zij door deze situatie veel ongemak ondervindt. Ik vind het ook jammer dat we u hierover telefonisch niet naar wens te woord hebben gestaan. Graag kijk ik samen met u naar de situatie om u hierover duidelijkheid te geven, zodat het probleem zo snel mogelijk kan worden opgelost.

Als u dat op prijs stelt, stuurt u mij dan de klantgegevens van uw moeder via onlineservice@eneco.nl. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

diumenge
door diumenge - May 3, 2012 om 18:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kijk het is weer zo ver, waardeloze service aan de telefoon maar als je beklag op een openbaar forum doet dan is het bedrijf er als de kippen (binnen één uur) bij.

tenormin
door tenormin - May 3, 2012 om 19:04
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Weer zo'n situatie waarin iemand moet bewijzen dat wat Eneco beweert niet de waarheid is. Mensen die totaal van niets weten, ineens een andere energie leverancier (zonder medeweten) zouden hebben genomen en daar zit je dan: in de kou. Letterlijk en figuurlijk. Al die logge maatschappijen lijken ook aan obesitas te lijden: waarom kan Eneco niet gewoon de klantvriendelijkheid in acht nemen en mevrouw gewoon te woord te staan, echt uitzoeken wat en waar het fout is gegaan en (zonder de media of zelfs dit forum) zelf zo spoedig mogelijk er achter te zien te komen waar de kink in de kabel zit! Mevrouw heeft immers een klantnummer! Wat heeft een klantnummer voor zin als ze dan nog niets kunnen betekenen. Al was mevrouw 22, een klant laat je niet in de kou zitten, zeker niet een altijd correct betalende klant!

ti
door tim.boetotnutoe - May 3, 2012 om 20:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Door alle stress en gedoe (moeder doet al sinds de brief van Stedin geen oog dicht) heeft mijn andere broer in de tussentijd ook contact gehad met Eneco. Ook bij hem hielden ze halsstarrig vol dat het niet hun fout is en dat ze in feite niets kunnen betekenen voor deze mevrouw. De enige optie was om een waarborgsom van € 400,- te betalen, betalingsbewijs en huurcontract samen met andere paperrassen te faxen naar Eneco en dan zullen zij kijken wat ze met het probleem kunnen gaan doen. Schandalig, op zen zachts gezegd. Een oude slecht te been zijnde vrouw en andere gezondheidsproblemen met zulk bureaucratie en koppigheid op te zadelen. Laten opdraaien voor een fout waar die mevrouw nooit om gevraagd heeft en om daar nu ook nog eens een borg van 400 euro van te vragen. Het is niet te geloven. Vooral het gezien het feit dat het hier iemand betreft die met een krappe AOW rond moet komen. En helemaal triest te noemen hoe men bij Klantenservice reageerde toen er werd medegedeeld dat mijn moeder bepaalde apparaten thuis heeft staan voor haar gezondheid die elektriciteit benodigd hebben. Een onafhankelijke arts (dus niet haar eigen huisarts!!) moest maar verklaren dat er elektrische apparaten staan die zij nodig heeft voor haar gezondheid. Alleen dan willen ze een uitzondering maken. Nog meer achterlijke bureaucratie dus.

Ik zie dat er iemand van Eneco op dit bericht heeft gereageerd.
Even Kelly dan maar een mailtje sturen.

De zaak is ook bij de Energiekamer voorgelegd.

tenormin
door tenormin - May 3, 2012 om 22:26
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 3 mei 2012, 18:35]Kijk het is weer zo ver, waardeloze service aan de telefoon maar als je beklag op een openbaar forum doet dan is het bedrijf er als de kippen (binnen één uur) bij.

Dat wil niet zeggen dat ze het ook als de kippen oplossen.

brainless
door brainless - May 3, 2012 om 22:54
324 Antwoorden / 0 Vragen

Kan uw moeder "gewoon" niet overstappen naar Essent?
Dan heeft ze niks meer met Eneco van doen.

ti
door tim.boetotnutoe - May 3, 2012 om 23:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

Op korte termijn kan dat niet. Omdat er voor dat adres bij Essent een onderzoek gaande is naar diegene die dan wel voor die overstap heeft gekozen. Dat zou dan na dat onderzoek kunnen gebeuren maar dan is het te laat ivm afsluiting door netbeheerder. Eigenlijk ook geen optie omdat ze qua kosten meer dan een verdubbeling dan wat ze bij Eneco betaalde moet gaan betalen. We begrijpen ook niet zo goed waar Essent dat maandbedrag op gebaseerd heeft. Volgens hen is dat natte vingerwerk omdat de overstap vóór een bepaalde periode is aangevraagd. het beste is om over te stappen op het moment dat de meterstanden bekend gemaakt kunnen worden of worden gemaakt. Ik weet niet zo goed hoe dat werkt. Daarnaast wil mijn moeder helemaal niet overstappen. Ze is tevreden bij Eneco.

th
door thea 2 - May 6, 2012 om 23:02
5 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn moeder heeft ook zoiets meegemaakt zij kreeg een brief van de nederlandse energie maatschappij met de mededeling dat ze blij waren haar als klant te verwelkomen ze had nooit een contract getekent en ze snapte er dan ook niks van ik heb de brief goed bekeken en er stond een andere naam op het contract . Nou ik bellen om door te geven dat ze een fout hadden gemaakt en dat mijn moeders naam ook niet op het contract stond. Nou daar hadden ze niks mee te maken mijn moeder moest maar bewijzen dat zij op dit adres woonde en niet degene die op het contract stond op mijn vraag hoe kunnen wij dat bewijzen. Mijn moeder moest maar naar het gemeente huis om een verklaring te halen dat zij op dit adres woonde en dit moest aangetekent verstuurt worden. Ik wilde dit eigenlijk niet doen maar het was rond de kerst dagen en mijn moeder raakte helemaal in de stress en sliep hier niet meer van Dus hebben we het maar gedaan. De gemeente stond raar te kijken toen we de verklaring aanvroegen en hadden dit nog nooit meegemaakt en rade ons aan om dit dan ook niet de doen want de bewijslast ligt bij hun en niet bij ons. aangezien mijn moeder dit niet aankon hebben wij het toch maar gedaan kosten aanvraag verklaring 7.50euro aangetekend versturen 7.50 dus met elkaar 15 euro kosten voor iets waar je niet om gevraagt hebt dit doen ze volgens mij met zin bij oudere mensen want ze weten dat die er over inzitten en gaan er dan maar van uit dat de ouderen toch niet reageren en dan hebben ze er toch weer een klant bij. Moet er nog wel even bijzeggen dat nuon waar mijn moeder bijzit ons wel had willen helpen toen ik belde en hun het verhaal uitlegde zij hadden inderdaad al een melding gekregen dat mijn moeder over wilde stappen. Deze mevr van nuon vertelde mij dat dit vaker voorkwam en dat de nuon dan het orginele contract zouden opvragen en dan zou het recht gezet kunnen worden. Maar mijn moeder sliep hier al dagen niet van dus we hebben het gedaan zoals de NEM het wilde. 3 dagen later kwam de reactie van de nem jammer dat mijn moeder had besloten om niet bij hun te komen en daar was de kous mee af. weg nacht rust en 15 euro armer en het geld terug vragen daar heb ik over nagedacht maar mijn moeder is als de dood dat er weer wat fout gaat dus dat maar niet gedaan

tot15karakters
door tot15karakters - May 7, 2012 om 09:40
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal kun je de oude aanbieder vragen deze weer terug te draaien.

Dan krijg je wel gelijk de boete voor te vroeg opzeggen binnen 1 jaar maar omdat er geen geldig contract is hoef je deze nooit te betalen.

De nieuwe wil graag klanten dus is meestal minder behulpzaam en heeft de oude gegevens niet en Uw gegevens zijn vaak fout.

Daarom, welke aanbieder het is maakt niets uit maar vraag altijd Uw oude aanbieder die U graag als klant wil behouden.