Lambert vos
door Lambert vos Mar 14, 2022 om 18:25
Huishouden & energie

Energielabel huurwoning moet ik deze ook weten voor ons huurhuis uit 1940

Onze verhuurder weigert dit ons mede te delen ik weet dat er geen isolatie in de spouw zit op de zolder zie je de dakpannen en dubbelglas hebben wij 20 jaar geleden zelf aangevraagd i v m het label zou onze huurprijs omlaag moeten maar dat is geheim ofzo wij krijgen niks te horen ik denk persoonlijk dat ons huis energielabel G is

4341 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 14, 2022 om 18:37
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen, zie deze info https://www.woonbond.nl/vraagbaak/energielabel-huurwoning. Ik zie vervolgens deze waarin wordt bevestigd dat u het recht heeft  om die informatiue te krijgen van uw verhuurder. Huurders hebben recht om het energielabel van hun huurwoning te weten. Deze gegevens tellen namelijk mee in het puntensysteem van het woningwaarderingsstelsel (WWS). Een zuinige woning krijgt meer huurpunten.

www.huurdersfederatie.nl/nieuws/veelgestelde-vragen-klopt-het-energielabel-van-mi…

Huurt u van een corporatie, dan kunt u m.i. deze kwestie het beste voorleggen aan de HuudersBelangenOrganisatie die dan volgens de huur/overlegwet is verplicht.
Zoals ik de info lees en begrijp waar ik u naar verwijs is het hebben van een label verplicht zodra er sprake is van nieuwe verhuur.

Huurt in in de vrije sector, dan kunt u ook de https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor benaderen.  Hoewel de huurdersfederatie waar ik u de info van gaf in ZO Drente actief is kunt u hen eventueel ook benaderen en in ieder geval als u in die reguio woont.

Ik zie inmiddels in het antwoord hierna (@ANALOOG) dat u het mogelijk ook zelf kunt vinden n.a.v. de verwijzing die wordt gegeven.

Analoog
door Analoog - Mar 14, 2022 om 18:46
137 Antwoorden / Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 14, 2022 om 18:59
2093 Antwoorden / Vragen

Valt uw woning nog binnen het puntensysteem of is het vrijesector? In dat laatste geval maakt het label geen verschil, in het eerste geval kunt u naar de huurcommissie.

mi
door miennaamishaaz - Mar 14, 2022 om 19:29
725 Antwoorden / 1 Vragen

Via de site van Mileucentraal kunt u gemakkelijk het energielabel van uw woning opzoeken:

https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/

br
door bravehenk Mar 16, 2022 om 17:19
206 Antwoorden / 0 Vragen

Mooie website maar of ie echt te vertrouwen is. bv   identieke huurwoningen met zelfde achterstallig onderhoud  vochtig tochtig totaal geen isolatie.
energielabels C,E,D  leg dat maar eens uit. De woningen gaan gesloopt worden omdat energie zuiniger maken  teveel kost Nieuwbouw is goedkoper.
Denk dat deze site veel aan natte vinger werk doet

mo
door mof - Mar 16, 2022 om 14:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft recht uw label te weten.

Misschien helpt de website:

https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/

u verder. Postcode, huisnummer en dan volgt het label!

panter22
door panter22 - Mar 16, 2022 om 15:14
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een sociale huurwoning? Voor een verlaging van de huurprijs voor een vrije sector woning ben je al veel te laat. Dat kan maar binnen 6 maanden dat je er bent komen wonen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/hoeveel-huur-betaal-ik-maximaal-voor-mijn-woning

il
door iljaha - Mar 16, 2022 om 15:29
179 Antwoorden / 3 Vragen
Donuts
door Donuts Mar 16, 2022 om 15:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Die link staat er al 2 dagen. Eerst andere antwoorden lezen en dan pas reageren?