Energieleverancier kan de slimme meter niet uitlezen
Na een verstoring bij Enexis is het niet meer mogelijk voor de leverancier om de slimme meter nog uit te lezen. Dit is op zich niet zo'n probleem als je geen zonnepanelen hebt en niets terugleverd. Echter heb ik wel zonne panelen. De verstoring duurt nu al 2 maanden en ik krijg niet de juiste factuur van de teuggeleverde energie. Hierdoor heb ik nu een 'conflict' met de leverancier. Enexis geeft aan dat het nog wel even kan duren voordat er een monteur langs komt Personeelsgebrek (woord van de maand..:-) )
Het blijkt dat de historie van een slimme meter maar 40 dagen is, hierdoor kan de leverancier niet meer bepalen hoeveel er op een dag en welk tijdstip is teruggeleverd. Zij geven aan dat ze dan een schatting doen met een linear bedrag. Echter ik kan de gegevens wel aanleveren, omdat ik voorzien ben van een p1 monitor.
Mag een leverancier dit zomaar doen, terwijl ik wel de juiste gegevens aan kan leveren ?
Geachte CJ74,
Heeft u uw klacht ook gemeld bij Enexis?
Vraag eventueel een nieuwe slimme meter.
Klik op de volgende link voor contact:
https://www.enexis.nl/service-en-contact
Enexis geeft aan dat het nog wel even kan duren voordat er een monteur langs komt Personeelsgebrek (woord van de maand..:-) )
Wat dacht u zelf,
Enexis neemt zelf contact op met de klant?
En als een monteur langs komt, waarvoor zal die komen?
Geniaal idee GA, een nieuwe meter. Die kent natuurlijk ook de leverhistorie en deze monteerde zichzelf.
Hallo Cj74 ,
Ik lees hier dat u niks kunt doen , behalve wachten op een monteur , klik op de rode regels .
https://tweakers.net/nieuws/198384/netbeheerder-enexis-heeft-al-maanden-problemen-met-uitlezen-slimme-meters.html
Neem eens contact op met Consuwijzer ,
Bel ons
Bereikbaar op werkdagen tussen 8:30 en 13:00 uur.
Mail ons
Ik wil iets vragen
Ik wil iets melden
Op dit moment krijgen wij meer vragen en hebben wij helaas te maken met een personeelstekort. Hierdoor zijn wij telefonisch minder goed bereikbaar en duurt onze reactie via e-mail langer dan u van ons gewend bent. Dat spijt ons zeer. We doen ons uiterste best om dit probleem snel op te lossen
Indien adequate reactie van uw leverancier uitblijf zie dan: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ en als al genoemd https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer en dan iets meer ultiem kunt u Enexis aanspreken voor de (mogelijke) schade die u hierdoor leidt en zie dan bijv. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u dit als voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ benutten.
U dient wel na te gaan of het feit dat men de slimme meter niet kan uitlezen inderdaad schade voor u oplevert en men mogelijk toch na reoaratie op basis van schattiong factureert. Kan ik aannemen dat uw el zelf uw maandelijkse stand opneemt of nog beter vastlegt met een foto? U heeft dan bewijs indien de facturereing onjuist is.
Bent u lid van Vereniging Eigen Huis, benader die dan voor evenr,tuele juridische hup of uw rechtsbijstandsverzekeraar.
de geschillencommissie kiest vrijwel altijd in het voordeel van de ondernemer, neem maar eens een kijkje tussen hun uitspraken
consuwijzer doet weinig behalve een soort bemiddeling en meldingen/klachten aannemen ter behandeling voor de ACM, daar wordt in dit soort individuele gevallen verder helemaal niks mee gedaan
@MEGANEGA: dat kan en mag uw mening zijn. U neemt net deel aan deze site en houd dan rekening met het gegeven dat er regels zijn m.b.t. reageren op antwoorden van anderen.
ik constateer alleen feiten
U constateert feiten waarvan u zonder leveren van bewijs stelt dat ze waar zijn (ik zie geen verwijzing naar alsdan veel negatieve uitspraken) en frappant is dat men bij de ACM wel degelijk reageert zodra er meerdere klachten zijn en niet van een enkel individue. Daarbij is 'niet geschoten is altijd mis' en wie niet waagt (m.a.w. niet vraagt) wie niet wint (en dus niet krijgt)'. Dan toch ook maar dit waar ik mijn antwoord m.b.t. melden aan de ACM ook baseer: de tweede:
Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/.
je staat vrij om de uitspraken door te nemen, ik hoef het niet met de paplepel in te geven
met name de uitspraken over geschillen met grotere bedrijven zijn meestal in het voordeel van de ondernemer
je kunt het altijd proberen, maar een negatieve uitspraak gaat een rechtszaak niet bevorderen
en natuurlijk reageert de acm, dat zijn ze verplicht, maar of ze er wat mee doen is wat anders
ik ben ook helemaal niet negatief over de acm, ze staan me altijd vriendelijk te woord
maar de acm doet echt niks met maar een handjevol klachten, pas zodra de klachten in de hogere dubbele getallen komen gaan ze onderzoeken
met enkel meldingen doen ze eigenlijk helemaal niks
en dat is heel logisch, want de acm is er niet voor individuele geschillen
@MEGANEGA: dit is geen discussie forum met betrekking tot elkaars meningen!. Het kan en mag uw mening zijn en indien u dat kunt onderbouwen maakt het dat alleen maar sterker. M.b.t. de ACM zeg ik feitelijk niets anders dan dat u ook doet. Dan toch ter info: bij uitspraken van geschillencommissies is er meestal sprake van bindende uitspraken en is de gang naar de rechter dan zinloos.
Herhaald, dit is geen discussieforum m.b.t. de meningen van de 'gebruikers' die reageren op antwoorden tenzij een antwoord werkelijk aanwijsbaar foutief is.
nee dat mag niet
als je het niet eens bent over het bedrag, je hebt te veel betaald, en het verschil is voldoende om een zaak te starten, dan kun je er wat mee
dat ga je winnen bij de rechter, jij hebt bewijs en de leverancier niet
maar anders ben je volledig overgeleverd aan de wil van de leverancier
begin eerst eens met een mooie brief schrijven
leg alles uit, inclusief je onvrede, en stel een duidelijke eis en termijn
Wat staat hierover in de voorwaarden voor het terug leveren van Energie aan Enexis? Dat is stap 1.
Als de schatting van Enexis is uw voordeel uit valt wat gaat u dan doen?
Mocht Enexis te laag schatten en uw bewijs niet accepteren dan een stap naar de geschillencommissie maken.
De slimme meter doet het toch nog wel goed? Daar staat toch de standen op wat je gebruikt en teruggeleverd hebt.
Je betaalt elke maand een voorschot. En een berekening van je verbruik in die maand per mail.
Als de slimme meter weer kan worden uitgelezen, kan toch alles weer rechtgetrokken worden..
Of betaal je per dag en per uur?
Bij deze nog een aanvullende opmerking met verwijzing naar deze info https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/ en deze:
Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
en zowel op de site van het juridischloket als op die van Consuwijzer kunt u een bruikbare voorbeeldbrief vinden.
Gewoon je gegevens van P1 monitor blijven sturen. Elke dag. Als je week weg bent hoe schatten ze dat in??
Als enexis te laag schat wat gaat u dan doen? Is geen argument in deze discussie. Er wordt te hoog geschat dus de benadeelde partij moet actie ondernemen . Als enexiz te laag zou schatten zou enexis dus zelf in actie moeten komen en niet de verantwoordelijkheid bij de klant moeten neerleggen. ER BESTAAT GEEN MORELE VERPLICHTING AAN DE ZAKKENVULLERIJ VAN ENERGIEMAATSCHAPPIJEN MEE TE WERKEN!
Ook jaren mee bezig geweest. Tot het sublieme idee binnen kwam .Geef bij de opgave 40 procent meer op dan het werkelijk verbruik . Kijk hoe snel er een controleur op de stoep staat met een nieuwe meter / of eentje die via de sateliet werkt . En het werkt op die manier snel in een gebied waar het telefoon verkeer zwak of niehiel is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer