CJ74
door CJ74 Sep 17, 2022 om 14:48
Huishouden & energie

Energieleverancier kan de slimme meter niet uitlezen

Na een verstoring bij Enexis is het niet meer mogelijk voor de leverancier om de slimme meter nog uit te lezen. Dit is op zich niet zo'n probleem als je geen zonnepanelen hebt en niets terugleverd. Echter heb ik wel zonne panelen. De verstoring duurt nu al 2 maanden en ik krijg niet de juiste factuur van de teuggeleverde energie. Hierdoor heb ik nu een 'conflict' met de leverancier. Enexis geeft aan dat het nog wel even kan duren voordat er een monteur langs komt Personeelsgebrek (woord van de maand..:-) )

Het blijkt dat de historie van een slimme meter maar 40 dagen is, hierdoor kan de leverancier niet meer bepalen hoeveel er op een dag en welk tijdstip is teruggeleverd. Zij geven aan dat ze dan een schatting doen met een linear bedrag. Echter ik kan de gegevens wel aanleveren, omdat ik voorzien ben van een p1 monitor.

Mag een leverancier dit zomaar doen, terwijl ik wel de juiste gegevens aan kan leveren ?

6585 10 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 17, 2022 om 15:12
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte CJ74,

Heeft u uw klacht ook gemeld bij Enexis?

Vraag eventueel een nieuwe slimme meter.

Klik op de volgende link voor contact:

https://www.enexis.nl/service-en-contact

gerbera
door gerbera Sep 17, 2022 om 15:45
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Enexis geeft aan dat het nog wel even kan duren voordat er een monteur langs komt Personeelsgebrek (woord van de maand..:-) )

Wat dacht u zelf,
Enexis neemt zelf contact op met de klant?
En als een monteur langs komt, waarvoor zal die komen?

ju
door juliomariner Sep 17, 2022 om 15:51
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Geniaal idee GA, een nieuwe meter. Die kent natuurlijk ook de leverhistorie en deze monteerde zichzelf.

marita5
door marita5 - Sep 17, 2022 om 15:45
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cj74 ,

Ik lees hier dat u niks kunt doen , behalve wachten op een monteur , klik op de rode regels .

https://tweakers.net/nieuws/198384/netbeheerder-enexis-heeft-al-maanden-problemen-met-uitlezen-slimme-meters.html

Neem eens contact op met Consuwijzer ,

Bel ons

Bereikbaar op werkdagen tussen 8:30 en 13:00 uur.

Mail ons

Ik wil iets vragen
Ik wil iets melden

Op dit moment krijgen wij meer vragen en hebben wij helaas te maken met een personeelstekort. Hierdoor zijn wij telefonisch minder goed bereikbaar en duurt onze reactie via e-mail langer dan u van ons gewend bent. Dat spijt ons zeer. We doen ons uiterste best om dit probleem snel op te lossen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2022 om 16:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Indien adequate reactie van uw leverancier uitblijf zie dan: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ en als al genoemd https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer en dan iets meer ultiem kunt u Enexis aanspreken voor de (mogelijke) schade die u hierdoor leidt en zie dan bijv. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u dit als voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  benutten.

U dient wel na te gaan of het feit dat men de slimme meter niet kan uitlezen inderdaad schade voor u oplevert en men mogelijk toch na reoaratie op basis van schattiong factureert. Kan ik aannemen dat uw el zelf uw maandelijkse stand opneemt of nog beter vastlegt met een foto? U heeft dan bewijs indien de facturereing onjuist is.

Bent u lid van Vereniging Eigen Huis, benader die dan voor evenr,tuele juridische hup of uw rechtsbijstandsverzekeraar.

me
door meganega Sep 17, 2022 om 17:12
50 Antwoorden / Vragen

de geschillencommissie kiest vrijwel altijd in het voordeel van de ondernemer, neem maar eens een kijkje tussen hun uitspraken
consuwijzer doet weinig behalve een soort bemiddeling en meldingen/klachten aannemen ter behandeling voor de ACM, daar wordt in dit soort individuele gevallen verder helemaal niks mee gedaan

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2022 om 10:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MEGANEGA: dat kan en mag uw mening zijn. U neemt net deel aan deze site en houd dan rekening met het gegeven dat er regels zijn m.b.t. reageren op antwoorden van anderen.

me
door meganega Sep 18, 2022 om 10:53
50 Antwoorden / Vragen

ik constateer alleen feiten

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2022 om 11:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U constateert feiten waarvan u zonder leveren van bewijs stelt dat ze waar zijn (ik zie geen verwijzing naar alsdan veel negatieve uitspraken) en frappant is dat men bij de ACM wel degelijk reageert zodra er meerdere klachten zijn en niet van een enkel individue. Daarbij is 'niet geschoten is altijd mis' en  wie niet waagt (m.a.w. niet vraagt) wie niet wint (en dus niet krijgt)'. Dan toch ook maar dit waar ik mijn antwoord m.b.t. melden aan de ACM ook baseer: de tweede

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/.

me
door meganega Sep 18, 2022 om 14:10
50 Antwoorden / Vragen

je staat vrij om de uitspraken door te nemen, ik hoef het niet met de paplepel in te geven
met name de uitspraken over geschillen met grotere bedrijven zijn meestal in het voordeel van de ondernemer
je kunt het altijd proberen, maar een negatieve uitspraak gaat een rechtszaak niet bevorderen

en natuurlijk reageert de acm, dat zijn ze verplicht, maar of ze er wat mee doen is wat anders
ik ben ook helemaal niet negatief over de acm, ze staan me altijd vriendelijk te woord
maar de acm doet echt niks met maar een handjevol klachten, pas zodra de klachten in de hogere dubbele getallen komen gaan ze onderzoeken
met enkel meldingen doen ze eigenlijk helemaal niks
en dat is heel logisch, want de acm is er niet voor individuele geschillen

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2022 om 14:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MEGANEGA: dit is geen discussie forum met betrekking tot elkaars meningen!. Het kan en mag uw mening zijn en indien u dat kunt onderbouwen maakt het dat alleen maar sterker. M.b.t. de ACM zeg ik feitelijk niets anders dan dat u ook doet.  Dan toch ter info: bij uitspraken van geschillencommissies is er meestal sprake van bindende uitspraken en is de gang naar de rechter dan zinloos.

Herhaald, dit is geen discussieforum m.b.t. de meningen van de 'gebruikers' die reageren op antwoorden tenzij een antwoord werkelijk aanwijsbaar foutief is.

me
door meganega - Sep 17, 2022 om 16:51
50 Antwoorden / Vragen

nee dat mag niet
als je het niet eens bent over het bedrag, je hebt te veel betaald, en het verschil is voldoende om een zaak te starten, dan kun je er wat mee
dat ga je winnen bij de rechter, jij hebt bewijs en de leverancier niet
maar anders ben je volledig overgeleverd aan de wil van de leverancier

begin eerst eens met een mooie brief schrijven
leg alles uit, inclusief je onvrede, en stel een duidelijke eis en termijn

sw
door swat1500 - Sep 17, 2022 om 17:12
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat hierover in de voorwaarden voor het terug leveren van Energie aan Enexis? Dat is stap 1.
Als de schatting van Enexis is uw voordeel uit valt wat gaat u dan doen?

Mocht Enexis te laag schatten en uw bewijs niet accepteren dan een stap naar de geschillencommissie maken.

panter22
door panter22 - Sep 17, 2022 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

De slimme meter doet het toch nog wel goed? Daar staat toch de standen op wat je gebruikt en teruggeleverd hebt.
Je betaalt elke maand een voorschot. En een berekening van je verbruik in die maand per mail.
Als de slimme meter weer kan worden uitgelezen, kan toch alles weer rechtgetrokken worden..
Of betaal je per dag en per uur?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2022 om 10:45
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Bij deze nog een aanvullende opmerking met verwijzing naar deze info https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten-en-nutsvoorzieningen/  en deze:

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

en zowel op de site van het juridischloket als op die van Consuwijzer kunt u een bruikbare voorbeeldbrief vinden.

Pe
door Pensioen1954 - Sep 19, 2022 om 11:35
21 Antwoorden / Vragen

Gewoon je gegevens van P1 monitor blijven sturen. Elke dag. Als je week weg bent hoe schatten ze dat in??

mo
door mof - Sep 19, 2022 om 12:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als enexis te laag schat wat gaat u dan doen? Is geen argument in deze discussie. Er wordt te hoog geschat dus de benadeelde partij moet actie ondernemen . Als enexiz te laag zou schatten zou enexis dus zelf in actie moeten komen en niet de verantwoordelijkheid bij de klant moeten neerleggen. ER BESTAAT GEEN MORELE VERPLICHTING AAN DE ZAKKENVULLERIJ  VAN ENERGIEMAATSCHAPPIJEN MEE TE WERKEN!

si
door sijbe - Sep 19, 2022 om 17:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ook jaren mee bezig geweest.  Tot het sublieme idee binnen kwam .Geef bij de opgave 40 procent meer op dan het werkelijk verbruik . Kijk hoe snel er een controleur op de stoep staat met een nieuwe meter / of eentje die via de sateliet werkt .   En het werkt op die manier snel in een gebied waar het telefoon verkeer zwak of niehiel is.