vi
door villadorina Jan 8, 2013 om 19:18
Huishouden & energie

Energieverbruik vorstkacheltje/beveiling geiser buitenkast

ik heb in een kast op balkon een Stiebel & Eltron vortskacheltje / beveiling, art.nr. L02400 hangen, anders bevriest de geiser die ook in die kast zit.
kacheltje + geiser febr. 2012 aangeschaft.
Het kacheltje blijkt 15 kWh p.dg te gebruiken ! dat is meer dan ik over de hele linie gebruik .............wie heeft hier ervaring meer of kan mij adviseren - het kacheltje is wel noodzakelijk want de vorige geiser is kapot gegaan vanwege de vorst - dus kacheltje weg is geen optie en de geiser kan ook niet op een andere plek.
Voordat de geiser kapot gevroren was, had ik zelfde constructie, maar dat kacheltje is toen stuk gegaan, vandaar de bevroren geiser.

4957 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 8, 2013 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo villadorina,

Dat is een 'aardig' verbruik.
Staat dat ding dan de hele dag/nacht aan?
Kun je geen thermostaat (laten) plaatsen, zodat het kacheltje alleen maar aanslaat als de temperatuur daadwerkelijk onder de 0 graden komt?

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2013 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

er zit geen thermostaat op, ding staat op 2 - kan nog veel hoger
aangezien nooit helemaal zeker is wanneer de vorst toeslaat, staat dat ding dus in de koude maanden dag en nacht aan - temeer ik niet altijd thuis ben

ve
door verwijderd - Jan 8, 2013 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@villadorina,

Zou ik toch maar eens kijken naar een kacheltje mét thermostaat.
Die kosten heb je er bij zo'n stroomverbruik gauw uit.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2013 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Zou eerst de kast goed isoleren, eventueel tijdelijk provisorisch met bijv. bubbeltjes folie.
Daarna een goed regelbaar ventilatorkacheltje aanschaffen (rond de 20 Euro), dus eentje met een temperatuurschakelaar, liefst traploos en daarnaast een draadloze thermometersensor met
thuisbasis (hierop is de maximum- en minimumtemperatuur af te lezen) deze zijn tegenwoordig ook niet meer zo duur ( 10 Euro?).
Zet de kachel alleen tijdens de vorst aan en lees regelmatig de minimumtemperatuur in de kast af.
Indien deze onder de -0.5 graden komt de kachel iets hoger zetten (bijv. +2 graden, zit je altijd safe).
Al met al zou je voor ongeveer 30 Euro aan spulletjes kwijt zijn en deze kun je gewoon meeverhuizen als je weggaat en voor andere doeleinden gebruiken.

Succes, Henson

Mochten aan deze methode toch nog hoge kosten kleven dan is er niets aan te doen: je weet immers dat je dan niet onnodig stookt omdat je de temperatuur in de kast alleen op een minimum boven de vorstgrens houdt en daar kom je toch niet af want dan bevriest de geijser immers.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2013 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

villadorina schreef op dinsdag 8 jan 2013, 20:24: er zit geen thermostaat op, ding staat op 2 - kan nog veel hoger
aangezien nooit helemaal zeker is wanneer de vorst toeslaat, staat dat ding dus in de koude maanden dag en nacht aan - temeer ik niet altijd thuis ben

Uw besparing kunt u gemakkelijk behalen door elke dag naar het weerbericht kijken.
U heeft een PC en u kunt dus een redelijk nauwkeurig weersvoorspelling ophalen via uw postcode.
Of bv op uw Fb en/of HYVES pagina zetten.
Kan de kachel af als het niet [gaat] vriezen en aan als er vorst voorspeld wordt.
U schrijft dat het op een balkon is daar vriest het dus nog minder snel dan aan de grond, maar vorst is vorst ook op hoogte, maar dat blijkt dan uit het weerbericht.

Succes, poltol.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2013 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel op met goed isoleren. Een geiser heeft zuurstof nodig als hij brandt en ook de gebruikte lucht mort afgevoerd kunnen worden.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2013 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op dinsdag 8 jan 2013, 20:19:
Staat dat ding dan de hele dag/nacht aan?
Met vr.gr.

Als die kachel er is om te zorgen dat die geiser niet bevriest wat dacht je dan zelf?

@ villadorina

Ik weet niet van wie die geiser is, of wie hem in die balkonkast heeft geplaatst, maar dat mag dus al lang niet meer. Is hij van een woningbouw, dan zou ik die maar eens benaderen. Is hij van jezelf, dan zou ik hem maar eens in huis gaan plaatsen.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2013 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi,

Geiser niet in huis plaatsen! Zeer gevaarlijk, zelfs dodelijk (oolmonoxide vergiftiging.).
De allergoedkoopste oplossing is om de geiser tijdens vorstperiodes niet te gebruiken!
Dus water- en gas afsluiten en kranen openen (ook beluchtingskraantje), eventueel voor de zekerheid atapkraantje op laagste punt waterleiding geiser plaatsen.
(Eventueel handige doe-het-zelf kennis inschakelen).
Warm water voor de keuken kan tijdens de vorstperiodes via waterkoker of kleine electroboiler worden verkregen.
Wil je tijdens de vorstperiodes toch even kunnen douchen/badderen dan tijdelijk even het water en gas eer op de geiser zetten en na het douchen weer afsluiten en aftappen.
Zeer omslachtig, maar het bespaart je wel veel electriciteit

Groet,

Henson

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 01:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

henson schreef op donderdag 10 jan 2013, 22:29:
Geiser niet in huis plaatsen! Zeer gevaarlijk, zelfs dodelijk (oolmonoxide vergiftiging.)

Ik neem aan dat je koolmonoxide bedoelt en als je gelijk hebt, waarom zit dan 99,9% van de geisers in huis?

henson schreef op donderdag 10 jan 2013, 22:29:
Wil je tijdens de vorstperiodes toch even kunnen douchen/badderen dan tijdelijk even het water en gas eer op de geiser zetten en na het douchen weer afsluiten en aftappen.
Zeer omslachtig, maar het bespaart je wel veel electriciteit

Lijkt mij lachen. Even weer water en gas door een steenkoude geiser en leidingen jagen om daarna alles er weer uit te laten lopen. Daar moet die geiser prima tegenkunnen. Tensloote zijn ze niet gemaakt om te functioneren bij temperaturen rond de 15 tot 30 graden.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 02:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort kacheltjes verbruiken meestal tussen de 1 en 3 Kilowatt per uur, vergelijkbaar met een friteuse van gemiddeld 2 Kilowatt per uur.

Dus reken maar uit 15 Kilowatt per dag ÷ 24 uren = 625 Watt per uur!

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wittechoco

Een geiser kan niet tegen vorst.

@Sweeterlake
Het kacheltje is voor vorgstbeveiliging. Dus pas als het bij de geiser 5 graden of zo wordt. Dus hij staat niet per se 24 uur per dag aan.

Afgezien daarvan stomme oplossing en het verkeerde kacheltje.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 11 jan 2013, 10:10: @wittechoco

Een geiser kan niet tegen vorst.

[edit redactie - off topic]

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef

@Sweeterlake
Het kacheltje is voor vorstbeveiliging. Dus pas als het bij de geiser 5 graden of zo wordt. Dus hij staat niet per se 24 uur per dag aan.

TS schreef: ......aangezien nooit helemaal zeker is wanneer de vorst toeslaat, staat dat ding dus in de koude maanden dag en nacht aan ......

Het probleem is juist dat er geen thermostaat op zit!

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick

Daarom zet ik ook : stomme oplossing en verkeerde kacheltje.

@wittechoco

"Daar moet die geiser prima tegenkunnen. Tensloote zijn ze niet gemaakt om te functioneren bij temperaturen rond de 15 tot 30 graden."

Dat meent u niet!

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Villadorina,

Uw leverancier zal wel blij met u zijn! Zo'n elektrisch kacheltje is een echte energieslurper. Mijn advies zou daarom zijn, hang die geiser binnen, of isoleer de kast. Dat kost minder dan een jaar lang de geiser verwarmen.

Nathalie
Nuon Webcare