sc
door scotch Dec 8, 2003 om 08:52
Huishouden & energie

Essent eindafrekening pas na betaling extra maand

Op 28 november jl. ben ik verhuisd van Groningen naar de randstad. Omdat op mijn nieuwe woonadres een andere energie bedrijf verantwoordelijk is voor de energievoorziening heb ik al begin oktober met Essent gebeld over hoe ik e.e.a. bij hen kon afsluiten. Ze hebben toen opgenomen dat ik per 28 november zou verhuizen en mij formulieren toegestuurd waarmee ik de eindstanden zou kunnen doorsturen. Ik kon echter ook volstaan met het doorgeven van de meterstanden via de telefoon. Dat laatste heb ik dan ook gedaan op 28 november. Nu kreeg ik echter op 6 december de acceptgiro voor het voorschot van december. Er van uitgaande dat dit kwam door een kleine fout in de administratie heb ik vervolgens Essent weer gebeld met de vraag of ik deze acceptgiro als niet gestuurd kon beschouwen. Dit bleek echter niet het geval. Volgens Essent moet ik allereerst het voorschot voor december betalen voordat ik de eindafrekening tot november krijg. Bij die eindafrekening zou ik dan het te veel betaalde voor december weer moeten terugkrijgen. Het feit dat ik in de maand december helemaal niet meer op het adres woon maakt voor hen kennelijk niet uit. Zou ik de rekening van december niet betalen dan zouden ze dit zien als een wanbetaling en eventuele stappen ondernemen (woorden van Essent). Bovendien zou ik dan geen eindafrekening ontvangen omdat er nog bedragen open staan. Ik ben het niet eens met deze gang van zaken. Ik heb alles netjes en op tijd doorgegeven en heb altijd mijn rekeningen op tijd betaald. Ik zie dan ook geen enkele reden om dit bedrag dat ik hoe dan ook terug zou moeten krijgen over te maken. Kan Essent dit toch van mij verwachten?

1026 4 Rapporteer

ar
door arriepar - Apr 16, 2004 om 12:16
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe dat juridisch zit, maar ik vind het inderdaad ronduit onbeschoft. Het bedrijf waar ik voor werk, zet in zo'n geval een melding in de computer dat u een verhuizing heeft doorgegeven. Daarmee stoppen we de incassoprocedure over een per ongeluk nog verzonden termijn. Daarnaast maken wij altijd een eindafrekening. Ook als er nog termijnen open zouden staan. Ik zou er een kort briefje aan wagen, waarin u duidelijk maakt hoe u tegen de kwestie aankijkt. Daarnaast zou u rond deze tijd wel een eindnota moeten hebben ontvangen, als de informatie van de medewerker niet juist was. Bij het bedrijf waar ik werk, is dat na ongeveer 2 weken na de verhuizing.

jp
door jpterveen - Apr 16, 2004 om 12:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

Op de eindafrekening zou u zien dan het extra voorschot is meegenomen in de betalingen. Dit extra voorschot wordt dus terugbetaald.
Wat gebeurd er dus als u niet betaald. Stel: uw voorschot is 100 euro. Uw krijgt u eindafrekening en u krijgt 25 euro terug. Hierbij is de 100 euro van december meegerekend. U verwacht 25 euro terug, maar er is 100 euro niet betaald. U krijgt dus geen 25 euro terug maar u moet nog 75 euro bijbetalen.
Wanneer heeft u de formulier toegestuurs. Als dit op 28 november is dan is deze op 1 december echt nog niet verwerkt. Er wordt een nieuw voorschot aangemaakt en u krijgt een acceptgiro. Essent het u dus een voorschot in rekening gebracht en neemt deze dus mee op de eindnota.
Let op. U wordt wel afgerekend tot 28 november. Essent kijkt tot die datum wat uw verbruik is geweest. Dit heeft een prijs. Zij trekken daar de in rekening gebrachte voorschotten van af en daar komt een bedrag uit. U kunt deze dus rustig betalen. De rekening wordt er alleen maar lager van.

sc
door scotch - Apr 16, 2004 om 12:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Essent wist in oktober al dat ik zou vertrekken, de juiste formulieren daarvoor had ik ruim op tijd ingeleverd, ik hoefde alleen nog maar de meterstanden door te geven en dat heb ik op 28 november telefonisch gedaan. Tijdens dat gesprek heb ik zelfs nog gevraagd of het al in het systeem was opgenomen dat ik per 28 november zou verhuizen en daarop werd bevestigend gereageerd. Ze wisten dus ruim voor 1 december dat ik weggging en hebben ook voor 1 december de meterstanden doorgekregen.

uiteindelijk heb ik (om verdere problemen te voorkomen) toch maar het voorschot betaald en vervolgens heb ik ook de eindafrekening gekregen waaruit blijkt dat ik een bedrag ter waarde van 2.5 maal mijn voorschot terug mag verwachten. De extra termijn was dus in geen enkel opzicht nodig om eventuele tekorten (die men al had kunnen berekenen op basis van de door mij doorgegeven meterstanden) te dekken. Ik begrijp best dat ik het te veel betaalde terug krijg bij de eindafrekening maar waar ik van baal is dat ik nu totaal onnodig een bedrag heb moeten overmaken om het vervolgens pas na een aantal weken/maanden (?) weer terug te krijgen. Als essent dit bij iedere vertrekkende klant doet dan kunnen ze aardig rente trekken van al dat ten onrechte betaalde geld!

sc
door scotch - Apr 16, 2004 om 12:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Essent wist in oktober al dat ik zou vertrekken, de juiste formulieren daarvoor had ik ruim op tijd ingeleverd, ik hoefde alleen nog maar de meterstanden door te geven en dat heb ik op 28 november telefonisch gedaan. Tijdens dat gesprek heb ik zelfs nog gevraagd of het al in het systeem was opgenomen dat ik per 28 november zou verhuizen en daarop werd bevestigend gereageerd. Ze wisten dus ruim voor 1 december dat ik weggging en hebben ook voor 1 december de meterstanden doorgekregen.

uiteindelijk heb ik (om verdere problemen te voorkomen) toch maar het voorschot betaald en vervolgens heb ik ook de eindafrekening gekregen waaruit blijkt dat ik een bedrag ter waarde van 2.5 maal mijn voorschot terug mag verwachten. De extra termijn was dus in geen enkel opzicht nodig om eventuele tekorten (die men al had kunnen berekenen op basis van de door mij doorgegeven meterstanden) te dekken. Ik begrijp best dat ik het te veel betaalde terug krijg bij de eindafrekening maar waar ik van baal is dat ik nu totaal onnodig een bedrag heb moeten overmaken om het vervolgens pas na een aantal weken/maanden (?) weer terug te krijgen. Als essent dit bij iedere vertrekkende klant doet dan kunnen ze aardig rente trekken van al dat ten onrechte betaalde geld!