JW
door JWE Nov 9, 2018 om 15:30
Huishouden & energie

ESSENT saldeert 2 x op ons jaarcontract. Dat kan u onverwacht geld kosten.

Wij hadden een jaarcontract bij Essent. De looptijd is van 8 nov.2017 t/m 7 nov 2018. Al na 50 weken krijgen we een jaarafrekening waarop een gesaldeerd overschot van 1475 Kwh is verrekend. Over de laatste 2 weken ontvangen wij een eindafrekening waarbij we de volle mep over een gesaldeerde afname van 65 Kwh moeten betalen. Gelukkig hebben wij deze (ons inziens onestetische) werkwijze op tijd doorzien en het gebruik in deze periode op tijd drastisch teruggeschroefd. Normaal zou het een afname zijn geweest tussen de 250 en 300Kwh !!.
Wij zijn van mening dat er over het hele jaar gesaldeerd dient te worden omdat met de gehanteeerde werkwijze de klant altijd de pineut is. Essent geeft aan dat dat niet anders kan i.v.m de meterstanden die zij doorkrijgen van de netbeheerder. Ik citeer:
"Hartelijk dank voor uw e-mail van 6 november. Hierin verzoekt u ons geen kosten in rekening te brengen voor elektriciteit verbruikt in de laatste  weken van uw contract.

Wij kunnen hier jammer genoeg geen gevolg aan geven. Wij zijn gebonden aan de standen zoals wij deze doorkrijgen van de netbeheerder. Hierin kunnen wij niet schuiven.

Helaas kan ik u geen positiever antwoord geven.

Wanneer u hier een reactie van een derde partij op wilt krijgen kunt u, zoals u zelf al voorstelt, contact opnemen met ACM.

Ik ga er van uit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd " Einde citaat.

NB: wij hadden niet gevraagd om geen kosten in rekening te brengen maar gevraagd dat Essent ons 1 x zou salderen over het gehele jaar.

In ons geval is LIANDER onze netbeheerder waarvan ESSENT zegt afhankelijk te zijn. Dus als LIANDER had besloten om nog eerder de standen aan Essent door te geven dan had het ons nog meer geld gekost. U bent dus gewaarschuwd voor deze ons inziens toch onestetische werkwijze bij Essent, immers op 8 november switchen we van leverancier waardoor ze ook weer meterstanden ontvangen of desnoods hadden we handmatig de standen kunnen doorgeven. Overigens hebben we hiervan bij andere energieleveranciers geen last gehad.

1716 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 9, 2018 om 15:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen
JW
door JWE Nov 13, 2018 om 15:00
1 Antwoorden / 2 Vragen

Onervarenheid met dit fenomeen. De 1e zag ik als een vraag of dat mocht. Deze was bedoeld als een mededeling voor iedereen dat het inderdaad zo was en de mensen hun afrekening moeten controleren.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2018 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit vervolg had u beter onder uw eerdere vraag kunnen zetten.

Ga naar de geschillencommissie.

JW
door JWE Nov 13, 2018 om 15:04
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat heb ik inderdaad begrepen uit de diverse reacties.
De bal ligt nu nog bij Essent. (zie antwoord op een andere onderstaande reactie van Genee)

Ge
door Genee - Nov 9, 2018 om 15:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De netbeheerder zal wel op verzoek van Essent de meterstand doorgegeven hebben.
U heeft dan kennelijk een slimme meter dat ze de meterstand van 25 oktober weten.
Zou even wachten op de eindafrekening, kunt u alsnog naar de geschillencommissie.

JW
door JWE Nov 13, 2018 om 14:52
1 Antwoorden / 2 Vragen

Op verzoek van Essent heb ik gewacht op de eindfactuur om te kijken of de manier van afrekenen daadwerkelijk nadelig is ten opzichte van een jaarrekening over de gehele periode. Voor mij was dit verzoek hetzelfde als vragen of de Paus katholiek is.Ik heb de eindafrekening inmiddels ontvangen. Zoals ik reeds had aangegeven blijkt hieruit onomstotelijk dat de manier van afrekenen die Essent gebruikt nadelig is ten opzichte van een jaarrekening over de gehele periode. Gelukkig hebben wij op tijd maatregelen genomen om het verbruik in die 2e salderingsperiode drastisch te verminderen. Bij een verbruik zoals wij dat in november normaal hadden (een afname van 250/300 Kwh) scheelt dat een bedrag van tussen de 30 en 40 euro. Ik heb Essent op de hoogte gebracht van het resultaat op hun verzoek.

Ge
door Genee Nov 13, 2018 om 15:10
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Onbegrijpelijk van Essent, nu naar de geschillencommissie neem ik aan?

Thijs12
door Thijs12 - Nov 9, 2018 om 15:59
554 Antwoorden / Vragen

Heb je de standen doorgegeven op 8 november?

JW
door JWE Nov 13, 2018 om 14:57
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, ik heb de standen zoals die waren op 7 nov om 23:59 uur doorgegeven aan Essent. Zij hebben echter de standen gebruikt zoals zij die zelf iets later rond die tijd geregistreerd hadden. Dit week een een paar Kwh af. Dat klopt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2018 om 16:04
16885 Antwoorden / 202 Vragen

En dus, zoals, ik citeer uit de melding van Essent, contact opnemen met de ACM

https://www.acm.nl/nl

Het lijkt mij evenwel dat men bij Essent niets anders doet en ook niet anders kan dan afrekenen op de eindstand die door de netbeheerder is doorgegeven.
Die eindstand heeft u toch ook zelf genoteerd neem ik aan evenals de beginstand bij aanvang van het contract met Essent?

JW
door JWE Nov 13, 2018 om 15:30
1 Antwoorden / 2 Vragen

Deden ze dat maar. Ze doen het echter eerst op een tussenstand en dan pas op de eindstand van het jaar. Dat is niet nodig. De begin- en eindstanden heb ik genoteerd. Na ontvangst van de eindafrekening staat onomstotelijk vast dat die werkwijze nadeling is voor de klant. Essent zegt afhankelijk te zijn van de data van LIANDER maar als anderen het kunnen dan kan Essent het natuurlijk ook. Het is een kwestie van willen. Essent heeft te kennen gegeven dat ze dit MOGEN. Voor mij is het derhalve duidelijk dat Essent binnen de kaders van hetgeen zij allemaal mogen voorbij gaat aan het aspect of de gehanteerde werkwijzen wel zo fair zijn voor de klant. Zoals Essent in deze acteerd kan ik alleen maar concluderen dat de klant in alle opzichten ondergeschikt is aan, zoals ik het zie, alle manieren om binnen de kaders extra inkomsten te genereren.

panter22
door panter22 - Nov 9, 2018 om 16:33
6599 Antwoorden / Vragen

De standen van je slimme meter worden automatisch doorgegeven.
Je kunt die functie beter blokkeren en voortaan elk jaar zelf doorgeven.
https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/uitlezen

Had je geen zonnepanelen, dan was het probleem er niet geweest. Dan betaal je de afgesproken prijs.
Alleen nu je zonnepanelen hebt met een overcapaciteit, komt deze berekening voor jou onvoordelig uit.
Tijger1 schreef het al, naar de geschillencommissie.
Info:
https://www.consuwijzer.nl/energie/duurzame-energie/teruglevering/mijn-energiebedrijf-saldeert-niet-over-de-gehele-periode-van-mijn-rekening-mag-dat

JW
door JWE Nov 13, 2018 om 16:17
1 Antwoorden / 2 Vragen

Goede tip dat je de slimmemeter leeglezen ook kunt stoppen. Bedankt voor de tip.

Het komt inderdaad alleen voor als je zonnepanelen hebt. Let op, ook als je geen overcapaciteit hebt dan kan deze werkwijze nadelig zijn. Dat vind ik ook het leipe aan deze werkwijze. Deze werkwijze kan in je nadeel werken onafhankelijk van de capaciteit van je zonnepanelen omdat ze fractioneren.

Ongeacht de capaciteit van je zonnepanelen is het met deze werkwijze in alle gevallen nadelig voor de klant als hij in de 1e saldering een overschot en in de 2e saldering een tekort heeft. Dit kan in de winter flink in de papieren lopen. Als de klant in de 1e saldering een TEKORT heeft en in de 2e saldering een overschot dan is deze werkwijze nadelig. De laatste kan in de zomer aardig in de papieren lopen. In beide gevallen kun je stellen dat als je niet op 0 uitkomt het geld gaat kosten, ongeacht de capaciteit van de zonnepanelen.

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2018 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ellende komt bij u alleen maar doordat u overgestapt bent op het einde van uw contract naar een nieuwe leverancier. Anders had het niets of nauwelijk iets uitgemaakt.

Maar het is natuurlijk nog wel steeds onjuist. En daarvoor hoefde u ook niet op de eindafrekening te wachten, want dat kan menzo bedenken.

Dus op naar geschillencommissie.

Als u na een jaar weer het olan hebt om over te stappen, doe dat dan hartje of eind van de winter.

JW
door JWE Nov 13, 2018 om 15:47
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het ligt niet aan de overstap, het ligt aan de werkwijze die Essent hierbij hanteerd. Vorig jaar ben ik op precies dezelfde wijze overgestapt bij Oxxio, dat was geen enkel probleem. 1 factuur met 1 saldering voor dat jaar. Ook NUON heeft aangegeven niet op deze manier te salderen. Het jaar daarvoor ook overgestapt, wederom 1 factuur met 1 saldering voor het gehele jaar en daarna (geheel terecht) een extra factuur voor enkele dagen met een aparte saldering (ook terecht) omdat het nieuwe contract pas een week later inging. De werkwijze bij Essent om een jaarcontract onder te verdelen in een periode van 50 weken en een periode van 2 weken vind ik derhalve een onestetische werkwijze om binnen de kaders van wat Essent allemaal mag extra inkomsten te genereren.

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2018 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult onethisch bedoelen, maar dat maakt verder niets uit. Het is gewoon onzin wat Essent doet. Ben zelf ook weleens overgestapt van Essent en ken er meer, maar bij niemand kwam dat voor. Zou ook niet kunnen, want die hebben (nog) geen van allen een “slimme” meter, zodat de netbeheerder geen idee heeft van de standen,dus ook niet vast iets kan doorgeven.

JW
door JWE Nov 13, 2018 om 17:22
1 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, ik bedoel onesthetisch.( 1) In strijd met de goede smaak 2) Lelijk 3) Smakeloos )
Als ik echter zie hoe ze met hun klanten omgaan dan zou je het inderdaad met een beetje fantasie naar onetisch kunnen vertalen maar zo ver wil ik zeker niet gaan.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 13, 2018 om 15:44
554 Antwoorden / Vragen

Bij mij zijn de standen ook enkele uren later opgenomen als het officiële tijdstip van overstappen met dus een klein verschil. Bij mij maakte dat niets uit. Maar bij jou moeten ze salderen over de hele periode van 1 jaar. Dus hier tegen in beroep gaan. De meterstanden zijn bekend dus zal er een correctie plaats moeten vinden. Niet toegeven.