A. Wassenaar
door A. Wassenaar Jan 19, 2021 om 12:33
Huishouden & energie

Feenstra contract opzeggen na overlijden

Na het overlijden van mijn vader moest het huis verkocht worden en de kopers wilde het huurcontract van de ketel van Feenstra niet overnemen. Inmiddels is de afgelopen jaren al meer dan €3.000 betaald aan huur en wij verwachten dan ook dat Feenstra de ketel komt verwijderen. Feenstra rekent €850 voor het verwijderen van de ketel. Dat kan toch niet waar zijn. Wij beroepen ons op de Algemene Voorwaarden, waarin staat dat de betaalde kosten verrekend worden met de waarde van de ketel destijds. Dan heeft mijn vader de ketel inmiddels 2x betaald. Feenstra houdt voet bij stuk, wat kunnen wij doen om Feenstra de ketel kostenloos te laten verwijderen?

8517 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 19, 2021 om 13:00
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Het zal de volgende oplossing kunnen worden. OF u betaalt in één keer de restcontract som tot einde contractdatum OF u gaat in onderhandeling over de restsom samen delen. Per slot is er een contract getekend tot een einddatum. Of ze mee werken is vraag 2.

pino123
door pino123 Jan 19, 2021 om 13:21
2763 Antwoorden / 14 Vragen

.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 19, 2021 om 13:06
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte A. Wassenaar,

Dit is een moeilijke kwestie.

Is de hele centrale verwarming destijds aangelegd door Feenstra?

A. Wassenaar
door A. Wassenaar Jan 19, 2021 om 13:20
Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor, alleen de ketel is aangesloten op het verwarmingssysteem. In hun Algemene Voorwaarden welke op internet staan hebben zij het wel over kosteloos verwijderen na overlijden. Dit is waarschijnlijk gewijzigd na hun problemen met Kassa of Radar destijds.

A. Wassenaar
door A. Wassenaar Jan 19, 2021 om 13:21
Antwoorden / 1 Vragen
pino123
door pino123 Jan 19, 2021 om 13:22
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Valt inderdaad best mee:
1. huurcontract uitdienen
2. afkoopsom betalen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 19, 2021 om 18:53
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte A. Wassenaar,

Ik lees inderdaad bij punt 10 van de algemene voorwaarden, dat Feenstra de CV ketel op hun kosten weghalen.

Ik raad u aan om aan de directeur van Feenstra de situatie, schriftelijk en aangetekend, uit te leggen, met een kopie van de overlijdingsakte erbij.

Lees ook het antwoord onderaan van onze huisjurist, Heremiet Kreeft.

ne
door neodutchio - Jan 19, 2021 om 13:36
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Uw vader had dus schijnbaar een huur of lease constructie voor heel veel jaar. En dat contract stopt niet automatisch bij overlijden. En dat wil zeggen dat een afkoopsom niet vreemd is.

En mocht het alleen gaan om de kosten van verwijderen, waarom zou dat gratis moeten? U werkt toch ook niet gratis?

ma
door malty Jan 19, 2021 om 15:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

€850, lijkt u dat niet aan de hoge kant voor het verwijderen van een cv ketel?

ma
door malty - Jan 19, 2021 om 14:45
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees in punt 8 van hun Algemene voorwaarden Huur cv toestel dat bij overlijden van de huurder, en u kunt dat aantonen met een overlijdingsakte b.v. , de overeenkomst stopt en geen vergoeding betaald hoeft te worden.
In punt 10, dat als de overeenkomst stopt, de verwijdering van de cv ketel op kosten van Feenstra is.
Neem eens contact op met het Juridsch Loket want volgens de algemene voorwaarden zou u geen kosten hoeven te betalen maar Feenstra denkt daar toch anders over.
Heeft u al aan Feenstra gevraagd hoe de punten 8 en 10 uit te leggen zijn, anders dan dat bij overlijden van huurder geen kosten voor contract en verwijderen van cv ketel verschuldigd zijn.

panter22
door panter22 - Jan 19, 2021 om 15:22
6599 Antwoorden / Vragen

Je vader had geen huurcontract maar een leasecontract. Feenstra biedt geen leasecontracten meer aan, alleen huurcontracten,
Die algemene voorwaarden op de website van Feenstra gelden niet voor een leasecontract.
Het leasecontract moet afgekocht worden en kost in jullie geval €850.
Het bedrag wat per maand moest worden betaald is niet alleen de afbetaling van de ketel, maar ook een onderhoudscontract.
Een soortgelijk geval is een paar weken geleden bij Mr. Frank Visser geweest. Gratis kom je niet van die ketel af, je moet een afkoopsom  betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2021 om 18:26
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij merkwaardig omdat de ketel eigendom is en blijft van Feenstra en ik dit zie in hun voorwaarden. De ketel blijft eigendom van Feenstra. De looptijd van een 'huurcontract is vanaf 1 jaar opzegbaar'.
en na afloop maandelijks opzegbaar'.  Gelet op hetgeen u zelf aangeeft m.b.t. de Algemene Voorwarden kunt u de kwestie voorleggen  aan: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/installerende-bedrijven/ en ook kunt u navraag doen bij https://www.eigenhuis.nl/contact/# .

Strikt gesproken zou u zelf naleving van die voorwaarden kunnen sommeren met gebruik van bijv. voorbeeld-documenten/sommatiebrief .

sw
door swat1500 Jan 19, 2021 om 18:54
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is of het inderdaad een huurcontract betreft of niet een leasecontract. Ook is van belang onder welke voorwaarden het contract destijds aangegaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 19, 2021 om 19:09
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze: https://www.feenstra.com/cv-ketel/info/kosten/ alleen kopen of huren en afgelopen dagen was er al een soortgelijke vraag m.b.t. lease dat voorheen wel mogelijk was. Het is dus inderdaad wel zinvol of er geen sprake is van een eerder wel bestaand leasecontract.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2021 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is nu eenmaal het nadeel van leasen of huren, daar horen contracten bij die nagekomen moeten worden.

Er zal ook wel meer hypotheekrente betaald zijn, dan de koopsom van de woning.

Of u had kopers kunnen zoeken die wel het contract hadden willen overnemen.

sw
door swat1500 - Jan 19, 2021 om 18:51
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Als dar inclusief de afkoopsom is niet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 20, 2021 om 10:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze €850,- is voor;

Eerder weghalen niet afgeschreven ketel.
Missen onderhoud  en  inkomsten.

Je vader wist dat  hij er voor meerdere, meestal  12 jaren aan vast zit, en  bij eerder stoppen er een vergoeding betaald moest worden.

Feenstra was duur en nu  wel Huur met betere voorwaarden, maar helaas is dit nog oude  voorwaarden.
Je had dit huis met  nog lopende lease contract moeten aanbieden,
nu lever je een koud en onbewoonbaar huis  waar ze gelijk een ketel moeten plaatsen....
Eventueel betalen ze  €850,- minder,  voor U en hun makkelijker....

1paul
door 1paul - Jan 20, 2021 om 14:08
3162 Antwoorden / 0 Vragen

denk zomaar dat men kosten rekent die verhuur nog op hadden geleverd voor de resterende  verhuurperiode, vraag hen dat, vraag hen om uitleg....

vraag ze om een duidelijke (schriftelijke)  uitleg, er zal mijns inziens vast iets instaan om opzegging bij overlijden namelijk en kosteloos bij!!!!

mo
door mof - Jan 20, 2021 om 15:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf verwijderen en bij het grofvuil?

pino123
door pino123 Jan 20, 2021 om 15:41
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je bent geen eigenaar en dat mag dus niet

gerbera
door gerbera Jan 20, 2021 om 15:45
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is dus diefstal of verduistering.

ro
door ronny530 - Jan 20, 2021 om 17:49
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen betreft het toch een leasecontract want de betaalde kosten worden verrekend met de waarde van de ketel. M.i. worden er geen kosten voor het verwijderen in rekening gebracht maar de afkoopsom van het leasecontract. Leasen van een cv ketel is meer dan alleen voor de cv ketel betalen want er hoort ook rente en een onderhoudscontract bij en dat maakt zo'n lease constructie vrij duur maar omdat er maandelijks betaald wordt valt het niet op. Ik zie geen mogelijkheid om onder die kosten uit te komen want hoe dan ook de cv ketel dient voor de overdracht verwijderd te zijn en dat kan enkel door Feenstra gedaan worden.

AD
door AD45 - Jan 21, 2021 om 11:21
6 Antwoorden / Vragen

Geachte A.Wassenaar,
Panter 22 heeft volgens mij het juiste antwoord.
Ikzelf heb ook een zogenaamd wurgcontract voor een looptijd van 12 jaar,
waarom doen ze dit niet meer.........? Geeft al te denken!!
Hoeveel jaar loopt het nog?
Mvg