si
door sibarta Sep 28, 2004 om 22:19
Huishouden & energie

Foutieve koopakte

Heb enkele jaren terug perceel gekocht met daarop 3 kleine huisje die als 1 pand wordt beschouwd. Heb via de notaris vernomen dat er 'n stukje van 63 ca niet in de koopakte is opgenomen terwijl het er wel bijhoort. Verkoop is door makelaar geregeld die het voorlopig koopkontrakt heeft opgesteld. Nu is het moeilijk de vorige eigenaar te bereiken omdat die niet meer op het bekende adres woont en geen kontakt mee is te krijgen. De notaris doet wel pogingen maar dit alles doet nu al meer dan 1 jaar.

Vraag is nu wie is verantwoordelijk voor deze fout en waar kan ik terecht om e.e.a. te rectificeren?

2565 1 Rapporteer

jo
door jonkman22 - Oct 24, 2004 om 16:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

Belangrijk is om te weten wie de fout heeft gemaakt, daar die infeite aansprakelijk is voor het corrigeren van de fout.

Zoals het nu in de vraag stelling staat maak ik er uitop dat de makelaar van de verkoper in feite de fout heeft gemaakt. (eventeel ook de verkoper zelf) De makelaar kan via het kadaster zien wat de cliënt op naam heeft staan (ook via eigendomsbewijs) en wat hij daarvan wil verkopen. Dus het belangrijkste is wat heeft u van de makelaar(/verkoper) gekocht en als dat niet overeenstemt met de koopakte is hij aansprakelijk. Stond het wel in de koopakte en heeft de notaris dit niet goedovergenomen dan is de notaris aansprakelijk.

Ook is het natuurlijk mogelijk dat de makelaar en de notaris beide aansprakelijk gesteld worden en dan kunnen hun de kosten delen.

Veel succes ermee.

Gr.
Conny