gjames
door gjames Sep 26, 2006 om 13:27
Huishouden & energie

Fruitvliegen

weet iemand een manier om van die vervelende fruitvliegen af te komen.

1744 6 Rapporteer

labswans
door labswans - Sep 26, 2006 om 13:43
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Fruitvliegjes
Fruitvliegjes zijn hinderlijke beestjes die afkomen op zoetigheid. Zelfs als je de bron hebt schoongemaakt, blijven ze soms rondvliegen. Om ervoor te zorgen dat de laatste vliegjes verdwijnen, zet je een bakje met 1 dl azijn en een druppel vloeibare zeep neer. De vliegjes zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

labswans
door labswans - Sep 26, 2006 om 13:44
1918 Antwoorden / 10 Vragen

http://www.xs4all.nl/~joenro/schoonmaak_tips!.htm (bron)

brynnar
door brynnar - Sep 26, 2006 om 13:49
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Er is eigenlijk maar 1 manier om van fruitvliegen af te komen: de bron verwijderen waar ze op af komen (etensresten, (over)rijp fruit, etc) en die plek goed schoonmaken (toen ik zelf in de groente & fruit werkte, maakten we goed schoon met spiritus). Ook de vuilnisbak eens een goed sopje geven als u de vuilniszak verwijdert.

Het bovengenoemde truukje met azijn/zeep kende ik nog niet, maar het is zeker het proberen waard. (Ik gebruik deze combinatie wel vaak voor het verwijderen van mos en onkruid tussen de stenen in de tuin, maar dat is een ander verhaal.)

Mvgr - B

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2006 om 14:53
16950 Antwoorden / 202 Vragen

En we hebben ook altijd nog de onvriendelijke spuitbus. Houd er wel rekening mee dat het ééndagsvliegjes zijn en er dus weer snel een nieuwe geboortegolf is.

Het is lastig om in een groencontainer een schoteltje azijn te plaatsen.

ricardow
door ricardow - Sep 26, 2006 om 14:54
202 Antwoorden / 7 Vragen

Goedendag,

Net als Brynnar kende ook ik dat truukje van azijn met zeep nog niet. Wel ken ik twee andere truukjes om van fruitvliegen af te komen.

Truuk 1: Snij een sinaasappel doormidden en steek daar kruidnagel in. Na een dag de andere helft neerleggen en weer hetzelfde doen. Resultaat: Weg vliegjes!

Truuk 2 is een wat kostbaardere truuk, die tevens niet fruitvliegvriendelijk is, maar bij extreme overlast misschien toch het proberen waard is; zet een glas rode porto neer, de fruitvliegjes komen hierop af (is namelijk zoet) en verdrinken vervolgens in de porto.

Let wel beide trucks (wat zo moet je het eigelijk schrijven), zijn lapmiddelen en behandelen niet de bron waar de vliegjes op af komen. Het is dus noodzakelijk (zoals al is gezegd) om de bron op te sporen om definitief van de fruitvliegjes af te komen. Alles in de omgeving van de bron moet grondig gereinigd worden.

Groet Richard

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2006 om 16:28
16950 Antwoorden / 202 Vragen

gewoon rode wijn, een bodempje als restant in de fles werkt ook, alleen gaat het niet op als het buiten staat en het regent.

Ik heb zojuist een andere remedie toegepast, te vernietigen papier in de compostton (ja uiteraard ook vliegjes en met spuitbus geen succes omdat die open is) verbrand. Vliegjes weg (zoalng als het duurt)