ta
door tantie Apr 12, 2013 om 14:03
Huishouden & energie

Gasverbruik

In hoeverre heeft een warmtewisselaar invloed op je gasverbruik?

5964 41 Rapporteer

freya
door freya - Apr 12, 2013 om 14:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tantie,

Misschien dat je je vraag een beetje kunt verduidelijken, want je stelt hem wel heel erg 'algemeen'. Over wat voor een warmtewisselaar heb je het?

En om het simpel te zeggen, je zal de energie die je er uit wil halen, er eerst in moeten stoppen. Dus als je energie (warmte) afneemt via een warmtewisselaar, dan gaat je gasverbruik aan de primaire kant (waar je de boel, middels gas opwarmt) omhoog.

m.vr.gr. Freya

valerius-2
door valerius-2 - Apr 12, 2013 om 14:58
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft het over warmwater voorziening viade cv ketel. Natuurlijk zo gauw warmte gebruikt om de temperatuur van water omhoog te brengen kost dat gas extra ook als u de verwarming al gebruikt. Als ik u vraag goed begrijp.

ta
door tantie - Apr 12, 2013 om 15:16
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Hoi,

Ik zou mijn vraag even verduidelijken. Ik heb een giga aanslag gekregen van Essent. Ik blijk in de periode van 1-11-2012 tot 15-12-2012 voor 1500m gas te hebben verstookt. Ik ben een alleenstaande vrouw die 12 uur per dag werkt. Ik ben dus amper thuis.
Nu heb ik een installateur er naar laten kijken en die heeft mijn warmtewisselaar vervangen. Ik hou mijn gasverbruik nu beter in de gaten. Ik zie dat ik nu zienderogen minder gas verbruik. Ik ben nu in een meningsverschil verwikkeld met Nefit. Merk van mijn CV. Ik ben van mening dat de reparatie aan mijn ketel positieve gevolgen heeft voor mijn gasverbruik.

freya
door freya - Apr 12, 2013 om 15:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tantie schreef op vrijdag 12 apr 2013, 15:16]Hoi Hoi,

Ik zou mijn vraag even verduidelijken. Ik heb een giga aanslag gekregen van Essent. Ik blijk in de periode van 1-11-2012 tot 15-12-2012 voor 1500m gas te hebben verstookt.
....
Bedoel je niet "van 1-11-20[u]11[/u] tot 15-12-2012"? Een verbruik van 1500 m³ in 1½ maand lijkt me wel héél erg veel.....

En tja, als er iets defect is, kan dat een hoger gasverbruik tot gevolg hebben, maar Nefit kun je niet verantwoordelijk stellen voor het gas wat je dan eventueel 'teveel' verbruikt zou hebben....

Freya

ta
door tantie - Apr 12, 2013 om 15:33
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Freya,

Nee klinkt mss ongeloofwaardig maar het gaat idd om een periode van 6 weken! Zelfs Essent gaf aan dat het wel erg veel was. Maar helaas het is zo.
De reparatie viel onder de garantie als blijkt dat mijn verbruik komt door een defect van mijn ketel, wil Nefit dit gaan gooien op hun aansprakelijkheidsverzekering. Alleen geeft Nefit aan dat een warmtewisselaar dat niet kan doen. Ik ben het hier met mijn nuchtere verstand niet mee eens. Ik zie sinds reparatie duidelijk verschil in mijn gasverbruik. Nu hoop ik duidelijkheid te krijgen of dit daadwerkelijk zo is!

freya
door freya - Apr 12, 2013 om 15:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tantie:

En dat verbruik van 1500 m³ is ook daadwerkelijk gemeten? De meterstanden op de nota corresponderen met de 'werkelijke' meterstanden? Het is niet zo, dat er in het verleden gebruik is gemaakt van 'geschatte' meterstanden (die veel te laag waren) en dat er bij de laatste afrekening een inhaalslag is gemaakt?

Als dat niet aan de orde is, zit je inderdaad met een groot probleem, waar ik zo 1-2-3 ook geen oplossing voor heb....

Freya

ta
door tantie - Apr 12, 2013 om 16:00
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik woon sinds 01-11-2012 in deze woning. Dus heb ik mijn beginstanden opgeschreven en die van 15-12-2012. Dus daar kan ik helaas niks in veranderen.
Mijn vraag is nu eigenlijk heel simpel, tenminste als je er verstand van hebt. Kan een warmtewisselaar invloed hebben op je gasverbruik?

valerius-2
door valerius-2 - Apr 12, 2013 om 16:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat kan als er warmwater verdwijnt zonder dat u het gebruikt. Maar dan moet het toch ergens heen b.v. door overdruk verdwijnen bij het beveiligings ventiel. daar zit als het goed is een aansluiting naar de afvoer.

freya
door freya - Apr 12, 2013 om 16:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tantie schreef op vrijdag 12 apr 2013, 16:00]....
Kan een warmtewisselaar invloed hebben op je gasverbruik?
Zo, simpel gesteld, is het antwoord: 'ja'.
Maar als je de vraag stelt: 'Kan een defecte warmtewisselaar verantwoordelijk zijn voor een gasverbruik van 1500 m³ in 1½ maand tijd.', dan ben ik toch geneigd om te zeggen: 'nee'.
Je verstookt dan bijna 40 m³ per dag. Je gaat dan eerder denken aan een gaslek....

Freya

freya
door freya - Apr 12, 2013 om 16:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tantie:

Even ter vergelijking. Ik verstook in een eengezinswoning, welke overdag gewoon bewoond is (voor warm water en verwarming), nog geen 1200 m³ per jaar.

Freya

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En bij zo'n groot lek zou u toch ook wat moeten ruiken. Levensgevaarlijk.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 22:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe wist u dat er een probleem aan de cv was, dat u de warmtewisselaar hebt laten vervangen? Ik neem aan dat het een koophuis is, anders had u de huisbaas moeten inschakelen. Of is er op 1-11 een nieuwe ketel geplaatst?

energieverbruik
door energieverbruik - Apr 13, 2013 om 20:36
63 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tantie,

Het kan best zijn dat een vervuilde warmtewisselaar van een CV ketel de gasrekening in negatieve zin beïnvloed maar dit extreme verbruik kan dan daar nooit aan ten grondslag liggen. Was de woning nieuw op 1-11-2012 en stond de meter op 0 of heeft u zelf de meterstand genoteerd op die datum? Weet u eventueel iets over het historisch gebruik van eerdere bewoners.
Ik ben inderdaad geneigd te denken aan een forse gaslekkage maar dat zou toch duidelijk waarneembaar moeten zijn in deze orde van grootte.
Komen de gebruik cijfers van Essent overeen met wat u zelf heeft genoteerd? Er zijn natuurlijk nog andere zaken van wezenlijk belang zoals het type woning dat u bewoont, isolatie, gezinssamenstelling, etc. U zegt nadat uw installateur de warmtewisselaar is het verbruik afgenomen, maar heeft u zelf ook aanpassingen gedaan aan u stookgedrag en warmwatergebruik en hoeveel m3 gas heeft u gebruikt tussen 15-12-2012 en heden?
Kijkt u ook eens wat voor type gasmeter u heeft (g4/G6/G10)

ta
door tantie - Apr 15, 2013 om 08:56
13 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen,

Excuses voor mijn late reactie, ik heb in de weekenden geen laptop tot mijn beschikking.
Ik zou zo goed mogelijk antwoorden geven op al jullie gestelde vragen.
Ik woon sinds 01-11-2012 in dit huurhuis Een relatief nieuw huis. Ik heb op dat moment mijn meterstanden doorgegeven, deze komen overeen met de gegevens van Essent. Op 15-12-2012 nogmaals mijn standen doorgegeven voor een check. Op dat moment had ik dus al voor 1500m gas verstookt. Ook Essent gaf aan dat dit wel erg veel was. Op hun verzoek een installateur laten komen. Deze heeft in overleg met Nefit mijn water gecontroleerd wat aanwezig was in de cv zelf. Dit moest ik laten testen op de PH waarde. Dit was hoger dan 5. Waarop is besloten de warmtewisselaar te vervangen. Ook bleek mijn expansievat kapot te zijn.
Dit viel allemaal onder de garantie van mijn ketel. Gaslek is ook bekeken, maar daar bleek geen sprake van te zijn. Sinds deze reparatie hou ik mijn gasverbruik geregeld in de gaten. Ik verbruik nu minder gas per dag dan voor die tijd. Dus met mijn vrouwelijke nuchterheid ben ik geneigd te zeggen dat het aan de ketel heeft gelegen.

jo
door jorisw - Apr 15, 2013 om 09:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als er geen gaslek was, neem ik aan dat de CV ketel constant (of in ieder geval heel vaak) stond te "loeien". Klopt dat?

ta
door tantie - Apr 15, 2013 om 09:59
13 Antwoorden / 1 Vragen

Geen idee Jorisw Ik werk 12 uur per dag. Ik doe de kachel pas aan als ik thuis kom rond 19.00 uur. In de weekenden hoor ik hem niet!

freya
door freya - Apr 15, 2013 om 10:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tantie schreef op maandag 15 apr 2013, 09:59]Geen idee Jorisw Ik werk 12 uur per dag. Ik doe de kachel pas aan als ik thuis kom rond 19.00 uur. In de weekenden hoor ik hem niet!
Als je niet het idee hebt dat de CV in het verleden constant stond te branden (en dat moet haast wel als je 40 m³ per dag verstookte), dan zou ik die gasmeter maar eens héél goed in de gaten houden. Het is niet ondenkbaar dat die defect is en van tijd tot tijd (om welke reden dan ook) veel te veel registreert.

Wat is je dagelijkse gasverbruik nu?

Freya

ta
door tantie - Apr 15, 2013 om 10:08
13 Antwoorden / 1 Vragen

rond de 12m per dag.

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2013 om 10:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat gas echt gebruikt zou zijn om warmte te maken, zou het in die weken constant meer dan tropisch in u huis geweest moeten zijn. Of alle ramen en deuren open en stoken maar. Dus ergens moet het gas gelekt hebben, kan niet anders.

Weet u het verbruik van de vorige bewoners, want dat lek zal niet precies op 1 november ontstaan zijn. Wat zegt de huisbaas ervan?

Drukvat en ph waarde hebben er natuurlijk niets mee van doen.

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2013 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tantie schreef op maandag 15 apr 2013, 10:08]rond de 12m per dag.

Dat is veel en veel te veel. Kan niet kloppen.

ta
door tantie - Apr 15, 2013 om 10:18
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou de meterstand vandaag nog wee eens opmeten en aan jullie doorgeven!

freya
door freya - Apr 15, 2013 om 10:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tantie schreef op maandag 15 apr 2013, 10:08]rond de 12m per dag.
Vind ik nog steeds een erg hoog verbruik.....

Zoals ik al eerder meldde zit ik in een eengezinswoning die de hele dag 'bewoond' is en zelfs in de koudste winterperiode van de afgelopen maanden verstookte ik op het hoogtepunt ca. 50m³ in de week. Momenteel is het alweer minder dan 35m³ in de week.
Dan is 12m³ per dag toch wel erg veel.....

Ik zou toch echt eens gaan denken aan een defecte meter.

Freya

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2013 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er dus geen gaslek is, moet er iets met die meter aan de hand zijn. Dat kan echt niet anders. Probeer er achter te komen wat de vorige bewoners gebruikten.

Die zijn al zijn leven dat huis uitgevlucht ivm het gasverbruik. ;-)

lo
door loesje48 - Apr 15, 2013 om 11:15
116 Antwoorden / 17 Vragen

Dit is niet echt een antwoord op de vraag over de warmtewisselaar, maar nog suggestie voor wat het hoge gasverbruik kan verklaren, namelijk een lekke warmwaterleiding. Wij zijn afgelopen zomer toen het buiten ca 30 graden was verhuisd. Toch hadden wij na 4 dagen al 40m3 gas verbruikt. en bij check van de watermeter ook 4m3 water. Dat bleek toen te komen door een lek in de warmwaterleiding. Deze lag onder de vloer zonder kruipruimte, dus we hebben 'm afgesloten en een bypass gelegd. Dat scheelde, zo'n 39.5m2 per dag :)

sl
door slobberbone - Apr 15, 2013 om 12:32
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tantie schreef op maandag 15 apr 2013, 10:18]Ik zou de meterstand vandaag nog wee eens opmeten en aan jullie doorgeven!

Hoe ziet jouw huis/ketel type eruit ?

Bij nieuwbouw vanaf 2003 ongeveer zal in een rijtjeshuis niet meer verstoken dan 4M3 per dag stook je meer dan is ketel niet goed afgesteld ,radiatoren niet waterzijdig afgesteld etc...

Ben zeer benieuwd hoe u woont,en welke ketel en hoe u stookt.

energieverbruik
door energieverbruik - Apr 15, 2013 om 13:42
63 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tantie,

Nogmaals de vraag om eens door te geven hoeveel m3 gas er is verbruikt na 15-12-2012 tot heden.
Daarmee kun je dan het verbruik per graaddag berekenen zodat aangetoond kan worden of het vervangen van de warmtewisselaar zinvol is geweest.
Kun je het wel goed warm krijgen als je de kamerthermostaat omhoog zet en heb je in de ruimte waar de kamerthermostaat zit wel de radiatorkranen open? Enig idee hoe oud de CV ketel is? Gaat het om een combi ketel of heb je een aparte warmwatervoorziening met een geiser of een boiler?

ta
door tantie - Apr 15, 2013 om 15:39
13 Antwoorden / 1 Vragen

Op 20 maart was mijn gas stand 9880. Nu net weer gekeken hij staat nu op 10272. Dit gaat dus over een periode van 26 dagen.

10272- 9880 = 392 : 26 = 15 m per dag.

Mijn type ketel is Nefit proline HRC 24/CW 3 of 4. Staan er beide op.

freya
door freya - Apr 15, 2013 om 16:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tantie schreef op maandag 15 apr 2013, 15:39]Op 20 maart was mijn gas stand 9880. Nu net weer gekeken hij staat nu op 10272. Dit gaat dus over een periode van 26 dagen.

10272- 9880 = 392 : 26 = 15 m per dag.
.....
Een verbruik van 392m³ in 26 dagen is gewoon erg hoog. Als ik naar mijn verbruik kijk van de afgelopen 26 dagen, dan kom ik op ongeveer 150m³ uit....

Freya

ta
door tantie - Apr 15, 2013 om 16:16
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ja en wat is hierop dan je conclusie?
Ik woon in een woning achter een bakkerij. Een gemiddelde woning. Niks spectaculair!

sl
door slobberbone - Apr 15, 2013 om 16:20
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 15 apr 2013, 16:11][quote=tantie schreef op maandag 15 apr 2013, 15:39]Op 20 maart was mijn gas stand 9880. Nu net weer gekeken hij staat nu op 10272. Dit gaat dus over een periode van 26 dagen.

10272- 9880 = 392 : 26 = 15 m per dag.
.....
Een verbruik van 392m³ in 26 dagen is gewoon erg hoog. Als ik naar mijn verbruik kijk van de afgelopen 26 dagen, dan kom ik op ongeveer 150m³ uit....

Freya

Ik zal mijn verbruik maar niet zeggen.

Maar is duidelijk iets niet goed zou eerst een kijken naar radiatoren worden goed warm,en let vooral bij aanvoer en retour die moeten bij alle gelijk zijn. Staan alle goed open. Dan bij ketel kijken naar aanvoer en retour die nameten temperatuur.

Een beetje goede monteur moet toch zo de vinger op de zere plek leggen want met onnodig gasverbruik lopen de kosten alleen maar op.

sl
door slobberbone - Apr 15, 2013 om 16:24
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tantie schreef op maandag 15 apr 2013, 16:16]Ja en wat is hierop dan je conclusie?
Ik woon in een woning achter een bakkerij. Een gemiddelde woning. Niks spectaculair!

Haha dat zien wij niet.

Hoe groot, oud, vrijstaand ook verwarming nog niet gehoord vloerverwarming/radiatoren.

ta
door tantie - Apr 15, 2013 om 16:29
13 Antwoorden / 1 Vragen

Geen idee hoe oud precies de woning is. Heb geen vloerverwarming. Radiatoren zijn overdag vrijwel uit. In al mijn andere woningen zette ik mijn kachel op 18 gr. Als ik dan thuis kom zet ik hem op 19 graden hooguit 19,5. Dan is het gewoon lekker warm in huis. Niks niet overdreven. Voor de rest zou ik het niet weten.
Ik doe nu niks anders dan bij m.n vorige woningen en daar verbruikte ik ook niet zoveel.

freya
door freya - Apr 15, 2013 om 16:31
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tantie schreef op maandag 15 apr 2013, 16:16]Ja en wat is hierop dan je conclusie?
Ik woon in een woning achter een bakkerij. Een gemiddelde woning. Niks spectaculair!
Ik ga er maar vanuit dat je het geen 25 graden stookt? En hoe is je water verbruik? Zoals door loesje48 al aangegeven, als er ergens onder de vloer een warmwaterleiding lekt, staat je combiketel continu het water op te warmen en kan dit dus ook voor een hoog gasverbruik zorgen.

Kortom, schakel een handige kennis in die de installatie en leidingen kan controleren.

Freya

freya
door freya - Apr 15, 2013 om 16:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tantie:

En wat je ook eens kan controleren, als je huis overdag 'normaal' op temperatuur is, meet dan eens op hoe vaak de CV per uur aanslaat en hoelang hij dan brandt.

Freya

sl
door slobberbone - Apr 15, 2013 om 16:39
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tantie schreef op maandag 15 apr 2013, 16:29]Geen idee hoe oud precies de woning is. Heb geen vloerverwarming. Radiatoren zijn overdag vrijwel uit. In al mijn andere woningen zette ik mijn kachel op 18 gr. Als ik dan thuis kom zet ik hem op 19 graden hooguit 19,5. Dan is het gewoon lekker warm in huis. Niks niet overdreven. Voor de rest zou ik het niet weten.
Ik doe nu niks anders dan bij m.n vorige woningen en daar verbruikte ik ook niet zoveel.

Erg lastig u heeft er niet veel kaas van gegeten geeft niet, maar ik zou toch aanraden om een deskundige langs te laten komen om u systeem eens te laten tunen en dan moeten er wel goede resultaten naar voren komen want als dat niet gebeurt deugt meter/ketel voor geen meter.

Echt een aanrader en blijf de gasstanden liefst dagelijks bijhouden dan kun je straks makkelijk het verschil zien.

energieverbruik
door energieverbruik - Apr 15, 2013 om 20:22
63 Antwoorden / 0 Vragen

de periode 1-11-2012 t/m 15-12-2012 bevatten 629 graaddagen en is 1500m3 gas verbruikt
Dit houdt in een verbruik van 2,38m3 per graaddag
de periode 20-3-2013 t/m 13-4-2013 bevatten 356 graaddagen en is 326m3 gas verbruikt
Dit houdt dan in een verbruik per graaddag van 0,91m3 per graaddag.
Het een is het gasgebruik vóór het vervangen van de warmtewisselaar en de tweede periode is ná de vervanging. Het vervangen van de warmtewisselaar en mogelijk wat aanpassingen in het stookgedrag hebben geleid tot een volgens mij aanvaardbaar gebruik voor de woning zoals u die omschrijft.
Wat het begrip graaddag inhoud moet u eens kijken op de site van mindergas.nl het komt erop neer dat je met behulp van graaddagen het gasverbruik over periodes kunt vergelijken zonder dat de buitentemperatuur hier een rol in speelt.
Nog een tip om zelf een lekkage of een mogelijk verborgen verbruiker aan te tonen is vlak voor de nacht alle gastoestellen uit te zetten waarbij de combi ketel ook uit het stopcontact moet worden gehaald i.v.m. de warmwatervoorziening en de gasmeterstand te noteren en s' morgens bij het opstaan eens te kijken of de meter gedurende de nacht gebruik heeft geregistreerd.

ta
door tantie - Apr 18, 2013 om 15:10
13 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Energieverbruik,

Werkt u toevallig bij een installatie bedrijf?

energieverbruik
door energieverbruik - Apr 18, 2013 om 15:17
63 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tantie,

Ik heb gewerkt bij een installatiebedrijf en ook bij een energieleverend bedrijf, Nu houd ik me alleen voor mijn plezier nog bezig met advisering en energiebesparing.

ta
door tantie - Apr 18, 2013 om 15:36
13 Antwoorden / 1 Vragen

Oke.. Jammer had je anders mss kunnen vragen of je voor mij het een en ander op papier wilde zetten voor Nefit.
Mss dat ze het dan meer aannemen dan van een vrouw als ik.

energieverbruik
door energieverbruik - Apr 18, 2013 om 15:44
63 Antwoorden / 0 Vragen

U zou mogelijk mijn reactie van 15 april jl kunnen gebruiken, die uitleg is bij Nefit natuurlijk ook niet onbekend maar het zal niet meevallen ze te overtuigen vermoed ik omdat heel veel factoren een rol kunnen spelen.

ta
door tantie - Apr 18, 2013 om 15:45
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ja zou het proberen!! Bedankt.