ev
door evertm2004 Jun 28, 2009 om 23:24
Huishouden & energie

Gipsplaten haaks op rachelwerk?

Hallo

Ik ben m'n schuin dak aan het isoleren. De afwerking wordt met gipsplaat over de gordingen heen, die worden gestucd. Uiteraard plaats ik eerst een rachelwerk. Moet ik de gipsplaten haaks op het rachellatten zetten of juist niet. Op dit moment heb ik een afstand van 40 cm tussen de rachels en als ik de gipsplaten verticaal wil plaatsen zitten ze haaks op de rachels. Ben ik op de goede weg?

groet Evert

46196 7 Rapporteer

bobmalooga
door bobmalooga - Jun 29, 2009 om 11:43
229 Antwoorden / 7 Vragen

Haaks op de rachels is inderdaad de beste manier. Controleer wel of je goed uitkomt op het einde van een plaat, anders eventueel een extra rachel plaatsen op de overgang van de ene plaat naar de andere.
Voor plafonds en schuine daken gebruik ik overigens liever een rachelafstand van 30cm (zeker als het ook nog wordt gestuct) en een plaatdikte van 9mm. Succes!

fe
door ferdie6518 - Jun 29, 2009 om 18:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

haaks is niet goed .De gipsplaten moeten in de zelfde richting geplaatst worden als de rachels anders gaan de naden bewegen.Rachels om de 30 cm.Plaat is 60 cm.Zorg dat de zijkant van de plaat op de rachel zit.

bu
door butje100 - Jun 29, 2009 om 18:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, de rachels in het verlengde om scheuren te voorkomen.

jantje42
door jantje42 - Jun 29, 2009 om 19:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

Haaks is juist wel goed, ik heb hierin een jarenlange ervaring.

Vooral als er stucwerk opkomt, maar de rachel wel op 30 centimeters.

Vooral tegenwoordig plakt men over de naden een gaasverband. Gebruik je dit niet dan een naad van 3 mm laten tussen de platen.  Maar ik raad je het gaasverband aan en je er geen barst in!

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 29, 2009 om 21:58
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bevestig de rachels en de voor stucwerk geschikte gipsplaten wel op een deugdelijke manier met parkers. Beslist geen nieten gebruiken, want de gestucte gipsplaten kunnen dat gewicht niet dragen. Stuclaag is 9 - 10 mm dik.

gv
door gvdweerd - Jun 29, 2009 om 23:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Evert

Het vulhout  ten alle tijden H,O.H. om de 30 cm en bij stucwerk de  gipsplaten haaks op de latten!Bij gebruik van stucplaatjes ,goedkoper en handzaam (2000x400x9 mm)bij de langsnaden een ruimte van 4 a 5 mm houden!.De kopsekanten strak tegen elkaar,dus geen ruimte ertussen !!(voorschrift gipsplaat fabrikant ).Over de naden een gaasband aanbrengen en voorstrijken met grondeer (voorkomt sterke zuiging )en stucadoren maar.

Mvgr.Geurt.

defries
door defries - Jul 1, 2009 om 13:14
69 Antwoorden / 0 Vragen

Haaks of in de langsrichting, maakt op zich niet zo veel uit. Zorg er voor dat altijd onder de stuiknaden (waar de platen op elkaar aansluiten en op de uiteinden) een rachel aanwezig is, zodat de platen ten opzichte van elkaar niet kunnen bewegen. Zo voorkomt men scheurvorming.