ge
door gerq Jul 28, 2009 om 12:58
Huishouden & energie

Gloeilampen

Hallo,

Vanaf september 2009 gloeilampen 100 wat en matte gloeilampen verboden. Nu lees ik dat ook de halogeen lampen verboden worden. Ik heb bv. in de badkamer kleine halogeen spotjes en ik heb nergens vervangende lampen hiervoor gezien.

Worden deze spotjes ook verboden?

3850 58 Rapporteer

aquarius
door aquarius - Jul 28, 2009 om 15:14
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag Gerq,

Maak je voorlopig nog maar geen zorgen: Vanaf 2012 mag er in Europa geen gloeilamp meer verkocht worden en in 2016 volgt een verbod op de verkoop van halogeenlampen, zo hebben de Europese lidstaten bepaald. Volgens Europa kan led-verlichting als alternatief dienen. Tegen die tijd dus maar even hamsteren! Inderdaad wilde minister Cramer van Milieu een eerdere verbodsdatum, maar i.v.m. de Europese wetgeving is dat niet mogelijk gebleken.

Opluchting?

ge
door gerq - Jul 28, 2009 om 16:19
1 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo aquarius,

Je antwoordt klopt wel een beetje, maar de meeste lampen ook de matte lampen mogen al vanaf september niet meer verkocht worden. Er zijn nu nog wel te koop maar ik ben bij IKEA geweest en daar verkochten zij nu al meerdere gloeilampen niet meer. Dus ik ben benieuwd of dit ook zo gaat met de halogeenlampen!!!! Ik heb de onderstaande link mbt. de wet toegevoegd, is dit de goede site?

http://www.senternovem.nl/KEI/nieuws/senternovem_draagt_bij_aan_wet_uitbanning_gloeilampen.asp

aquarius
door aquarius - Jul 28, 2009 om 20:41
259 Antwoorden / 63 Vragen

Gerq,

Lees de informatie hierover van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer op:

www.vrom.nl/pagina.html?id=19045.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 28, 2009 om 21:36
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag gerq, die spotjes worden niet verboden, de gloeilampjes die erin zitten wel....  ;-)

Als je ergens die lampjes tegenkomt, dan is het voor u mogelijk een optie, om er wat te hamsteren, althans, zo doe ik het op dit moment, niet dat ik massaal gloeilampen koop, maar als ik er ergens wat tegenkom, in een aanbieding, dan koop ik er wat.

Henri

mi
door midas - Jul 29, 2009 om 12:28
64 Antwoorden / 1 Vragen

Mij valt op dat niemand zich afvraagt waarom deze lampen verboden worden. Het hamsteren is al helemaal dom. Er komen tegen die tijd gewoon passende alternatieven en anders steek je je geld beter in een nieuw armatuur dat in energie vretende lamen.

mi
door midas - Jul 29, 2009 om 12:31
64 Antwoorden / 1 Vragen

Voordat iemand leuk wil zijn, ik bedoel, waar ik per abuis 'lamen' schreef, 'lampen'.

am
door amber4gold - Jul 29, 2009 om 12:57
9 Antwoorden / 1 Vragen

Midas, je hebt helemaal gelijk. Gewoon te gek voor woorden om te gaan hamsteren.

ma
door mastereen - Jul 29, 2009 om 13:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

voor de juiste informatie is het handig om even te kijken op.

www.lighting.philips.nl  je krijgt duidelijke info en welke alternatieven er zijn voor de gloeilampen.

ha
door hannyhub - Jul 29, 2009 om 13:15
5 Antwoorden / 0 Vragen

De reacties allemaal gelezen. Zal wel kloppen, maar.....Op toiletten en berghokjes/kasten zijn spaarlampen niet mogelijk aangezien die allen een opwarm tijd nodig hebben. Als ik in het berghok iets moet pakken - lamp aan lamp uit - dan heb ik toch een probleem, of zie ik dat verkeerd?

electriekert
door electriekert - Jul 29, 2009 om 13:24
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het hamsteren van lampen is totaal overbodig, voordat er lampen uit het assortiment verdwijnen, zijn er lang alternatieve lampen (pl of led, of iets degelijks) verkrijgbaar, die ook passen in de huidige gangbare fittingen, en tegen de tijd dat je een dergelijke (onmisbare) lamp nodig hebt, ben je al lang uitgekeken op het armatuur of het is versleten of uit de mode.

ke
door kees hoek - Jul 29, 2009 om 13:32
23 Antwoorden / 18 Vragen

wat een idioterie allemaal,je mag onderhand niks meer zelf beslissen wat je hebben wil. Heb een voorraadje aan gelegd van gloeilampen,mevr.Cramer kan me wat met al haar idiote plannetjes en ook de dictatuur van die gasten van de EU. En energie besparen doe ik zat ook met de gloeilamp die spaarlampen zijn ondingen en milieu vervuilend,dus wat wil de milieu beweging eigenlijk,dat we als het donker word maar naar bed gaan.Milieu word er stront ziek van

kl
door klojo - Jul 29, 2009 om 13:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het onbegrijpelijk dat je überhaupt nog gloeilampen kan kopen. Om een voorbeeld te geven; Als de VWA (voedsel en Waren Autoriteit) ontdekt dat een produkt kankerverwekkend is dan wordt het,terecht,uit de handel gehaald. Dan heb je als consument dus niet meer de keus om voor dit produkt te kiezen. In het geval van de gloeilamp laten ze de consument wel kiezen tussen een zuinig (milieuvriendelijk) en een stroomvretend (milieu-onvriendelijk) produkt. Een beter milieu is toch een algemeen belang dacht ik!

En dat hamsteren....ik zou er persoonlijk geen goed gevoel bij hebben als ik voor 5 jaar gloeilampen insla met de wetenschap dat ik dus de komende 5-10 jaar meehelp het milieu te verkloten. Ik geef toe; beetje extreme gedachte misschien,maar toch....

ap
door apadmos - Jul 29, 2009 om 13:39
2 Antwoorden / 2 Vragen

Als het alleen om een armatuur zou gaan kan ik me voorstellen dat je een andere aanschaft maar ik heb in mijn woonkamer keuken gang badkamer en slaapkamers een systeemplafond met inbouw halogeen verlichting moet ik dat dan allemaal gaan vervangen ik denk dat ik dan toch maar beter kan gaan hamsteren.

je
door jenren6 - Jul 29, 2009 om 13:46
14 Antwoorden / 1 Vragen

hallo allemaal

Als je GLOEILAMPEN zoek voordat ze verboden worden dan moet je maar eens bij de ACTION kijken.

Deze winkel heeft gloeilampen ten over en voor een gigantische kleie prijs.

Je kan je er helemaal gek kopen!!

Veel koop plezier.

weissman
door weissman - Jul 29, 2009 om 14:01
30 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom zou ik uitgekeken raken op mijn (semi)klassieke kroonluchter?

Uit de mode is relatief, wie bepaalt wat uit de mode is of wat een ander mooi vindt of bij zijn interieur vindt passen?

Ik heb wel eens spaarlampen of led-lampen in die kroonluchter geprobeerd, maar dat ziet er écht niet uit.

We moeten dus volgens "de minister", Europa en sommige reagerenden, maar moderne nieuwe lampen in een klassiek interieur hangen/neerzetten en kapitalen uitgeven aan armaturen (weet je wat een beetje armatuur kost) die je helemaal niet wilt hebben.

weissman
door weissman - Jul 29, 2009 om 14:05
30 Antwoorden / 3 Vragen

Let wel: waar mogelijk heb ik spaarlampen in gebruik genomen, maar qua kleurtemperatuur komen spaarlampen en led-lampen (helaas) nog steeds niet eens in de buurt van gloeilampen. Alleen met een lampe(n)kap er omheen zijn ze aanvaardbaar. Maar probeer eens een schilderij of ander kunstvoorwerp uit te lichten met een lamp in een lampekap en zonder worden de kleuren zo lelijk en onnatuurlijk dat je je schilderijen maar beter weg kunt doen.

gerardk
door gerardk - Jul 29, 2009 om 14:17
175 Antwoorden / 8 Vragen

Wat ik iedere keer weer  mis in al dit soort geneuzel is dat spaarlampen door het kwik dat
ze bevatten zéér milieu vervuilend en kanker verwekkend zijn zeker als het glas
kapot gaat moet je erg voorzichtig zijn. Er moet dus ook nog zeer snel een
inzamel systeem komen voor  verbruikte spaarlampen
want eens gaan ze allemaal kapot.

bear
door bear - Jul 29, 2009 om 14:26
3 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet niet of bij jullie ook een Hornbach bouwmarkt ligt want daar krijg je voor je badkamer of ergens anders voor Led spots, die zijn kwa inbouw maat hetzelfde!!

jossy
door jossy - Jul 29, 2009 om 14:54
47 Antwoorden / 1 Vragen

Dus ik moet ook uitkijken naar nieuwe lampen als ik de halogeen niet meer kan vervangen? Dus dag fijn flame licht en kan ik in kil licht gaan zitten vanaf september a.s.? Fijn.

Waarom is internet plus bellen eigenlijk ooit toegestaan? Als je de router uitzet doet de telefoon het dus niet! Het lijkt wel kerst met al die lampjes! Ja, de stekker kan overal uit. Die troep had gewoon nooit op de markt moeten komen bij voorbaat!

Ik vind het allemaal belachelijk want het is toch al 5 over 12. Sorry, ik zal wel negatief klinken......tja......

th
door thiago - Jul 29, 2009 om 15:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

begrijp nog steeds niet ,(verboden) kantoren 's avonds alle lampen aanlaten,verlichting bv. aalsmeer bij de kassen,veel verlichting op wegen, sommige wegen niets,waarom lampen alleen er wordt van alles uitgevonden wat op de markt komt en energie vreet!!!

ro
door rookhuizen1 - Jul 29, 2009 om 15:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook voor halogeen zijn er zeer energie zuinige led lampen ddie ver stralen(powerled)gebruiken veel minder energie worden niet zo heet en hebben goede kleur(gewone led's vaak erg wit ,of alleen een kleur)
Nog niet over al te koop maar wel steeds meer.
De speciaal zaak heeft ze,veel bouw markten en BLOKKER ook.
Wel iets duurder maar dat is snel terug verdiend.

sl
door slempie - Jul 29, 2009 om 16:04
58 Antwoorden / 2 Vragen

De huidige spaarlampen (die met de gebogen glasbuisjes dus) zullen in de toekomst wel opgevolgd worden door ledlampen.
Voordelen:
gaan nog langer mee (tot 50.000 uur)
zijn nog zuiniger (meer licht voor minder geld dus)
branden meteen op volle sterkte wanneer je ze inschakelt
Ik gok er op dat in de toekomst het "kleurgevoel" wel verbeterd wordt.

Ze zijn nu al te koop, maar helaas nog vrij prijzig ( ca 10 euro p.st.)
Ze hebben ook één nadeel, maar dat is meer een probleem voor de energieleverancier: ze trekken nogal wat blindstroom, itt gloeilampen.

ro
door robbys - Jul 29, 2009 om 16:13
10 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin allemaal door die milieu puristen hier. Er bestaat helemaal nog geen alternatief voor de gloeilamp! De TL / PL en de LED zijn leuke aanvullingen op het verlichtings gamma naast de gloeilamp maar zullen naar mijn mening nooit een volwaardige vervanger worden. Op dit moment in ieder geval bij lange na nog niet.

Zo geven LED lampen nagenoeg geen licht en voldoen alleen nog maar voor signalering, ze dimmen niet of slecht en geven een onnatuurlijke kleur licht.

TL en PL hebben even zoveel nadelen: geen warme lichtkleur, niet dimbaar en het duur een tijd voordat de lampen op temperatuur zijn en dus pas goed licht geven.

jg
door jgmhes - Jul 29, 2009 om 16:26
4 Antwoorden / 0 Vragen

De heer Hoek gaat wel erg wild door de bocht.Wanneer, tengevolge van de temperatuurstijkging (o.a. door té veel energiegebruik) de dijken niet voldoende bescherming bieden tegen het wassende water en de kelder van de heer Hoek onderloopt, gaat deze zelfde meneer Hoek tekeer tegen de beleidsmakers die niet op tijd maatregelen hebben genomen. Mij een zorg, zegt hij wellicht, ik heb geen kelder. Dat is het nu juist. Die gemeenschappelijke verantwoordelijkheid nemen de regeerders over en regeren is vooruiit zien. Ik weet niet wat idioterie is in het beleid!! Hans H

weissman
door weissman - Jul 29, 2009 om 16:54
30 Antwoorden / 3 Vragen

De aangehaalde temperatuurstijging is een non-argument van sommige milieugroeperingen. Verlichting brandt doorgaans het meest wanneer de dagen korter (en dus ook kouder) worden. Dat is precies de stookperiode. Extra warmte van (gloei)lampen wordt gecompenseerd door minder hard stoken, als je tenminste de temperatuur in je woning niet opstookt tot (ver boven) 20 graden.

ro
door robbys - Jul 29, 2009 om 17:30
10 Antwoorden / 0 Vragen

@ weismann

Ik steun zeker niet de milieu groeperingen die ik sterk verdenk van propaganda. Maar uw beredenering over de opwarming raakt kant nog wal. De veronderstelde opwarming van de aarde ontstaat natuurlijk bij het opwekken van elektriciteit en niet door de warmte die de gloeilampen produceren. ("een beetje dom" zou maxima zeggen)

jossy
door jossy - Jul 29, 2009 om 17:38
47 Antwoorden / 1 Vragen

Mee eens. Ik vind het allemaal zo te lullig voor woorden. Afijn, dan maar veel kaarsen aan voor en hopen dat de brandweer niet overspannen raakt zeg!

En wanneer gaan ze de grootste uitstoot vervuilers eens aanpakken? Hoe logisch is dit plan eigenlijk?  Ik heb niet eens een auto, nooit een gehad ook.....er zijn adressen waar ik niet eens heen kan per fiets of openbaar vervoer....bijvoorbeeld....hamsteren dus? Nou, morgen maar een ritje met boodschappenkar door de stad maken zien hoe ver ik kom, tjonge, tjonge en eens op een dag houd dat ook op....

weissman
door weissman - Jul 29, 2009 om 18:00
30 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, maar mijn groene stroom wordt toch opgewekt uit milieuvriendelijke energie, zoals zonne-energie, windenergie, enz.

Daabij wordt toch geen (fossiele) brandstof verstookt en dus geen extra warmte opgewekt?

Wie is hier nu "een beetje dom"?

weissman
door weissman - Jul 29, 2009 om 18:00
30 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, maar mijn groene stroom wordt toch opgewekt uit milieuvriendelijke energie, zoals zonne-energie, windenergie, enz.

Daabij wordt toch geen (fossiele) brandstof verstookt en dus geen extra warmte opgewekt?

Wie is hier nu "een beetje dom"?

weissman
door weissman - Jul 29, 2009 om 18:04
30 Antwoorden / 3 Vragen

Excuses voor de dubbele reactie, mijn computer haperde.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 29, 2009 om 18:17
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@weissman: uw computer hapert niet, deze site doet dat op dit moment. je drukt op 'antwoord geven'en vervolgens is dat supertraag, waardoor je nogmaals op de knop drukt...

Henri, wo 29-07 (18.17u)

sl
door slempie - Jul 29, 2009 om 19:02
58 Antwoorden / 2 Vragen

@weissman: Wie is hier nu "een beetje dom"?

Een beetje dom is het om je huis (gedeeltelijk) met electrische energie te gaan verwarmen; voor dezelfde hoeveelheid warmte betaal je n.l. met electrische energie veel meer dan met fossiele energie.
Let wel: we praten nu dus alleen over het kostenplaatje.

cl
door cluwie - Jul 29, 2009 om 20:10
25 Antwoorden / 8 Vragen

Wordt je toch weer op kosten gejaagd en wat denk je wat het kost om energie zuinige lampen op te slaan ? Want ze zitten vol met kwik en zo dempen men de put als het kalf verdronken is

cl
door cluwie - Jul 29, 2009 om 20:15
25 Antwoorden / 8 Vragen

en wat jij denkt te verdienen, halen de energie leveranciers wel weer bij je weg, of Den Haag zegt : komt u maar met verhoging van de energietax Vergeet niet dat een energie leverancier zoveel moet binnen krijgen waar op de jaarcijfers gebaseerd zijn b.v 3 mijoen per jaar en ze krijgen door dat wij bezuinigen, maar 2 miljoen binnen, komen ze de rest wel bij ons allemaal halen

cl
door cluwie - Jul 29, 2009 om 20:27
25 Antwoorden / 8 Vragen

Als u naar de TV had gekeken, maar die staat natuurlijk altijd uit wegens milleu vervuling, had u kunnen zien dat het ijs wat op de noordpool smelt, er bij de zuidpool weer aan vriest. Wij worden allemaal in de mailing genomen. Ik heb b.v een energie zuinige lamp op toilet, maar binnen 3 weken stuk, want die kunnen er niet tegen om in korte tijd aan en uit geschakeld te worden

pmeijs
door pmeijs - Jul 29, 2009 om 20:51
5 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas gaat het echt gebeuren. Wij verlichten in ons huis de carport, gang overloop, serre en de kamer op vier punten, bij elkaar met ca. 150Watt totaal. Op de tiolet en in de bergkast zitten een gloei van 40 Watt. Voor die paar seconden dat die branden, hoef je géén andere oplossing te zoeken. Voor een grote besparing moet je bij bedrijven en de overheid zijn. Uren brand op de meeste plaatsen in gebouwen en buiren nodeloos het licht. Doe de wereld een plezier en steek de hand in eigen boezem regering en EU. Doe reklame verlichting s'nachts uit; je kunt kapitalen verdioenen en het milieu tredden.
Spriete.

sl
door slempie - Jul 29, 2009 om 21:39
58 Antwoorden / 2 Vragen

@pmeijs: "Doe de wereld een plezier en steek de hand in eigen boezem regering en
EU. Doe reklame verlichting s'nachts uit; je kunt kapitalen verdienen
en het milieu redden."
Was het maar zo simpel; maar helaas, door de Mega grootschalige structuur van onze energievoorziening MOETEN grote centrales 's nachts blijven doordraaien, die kun je niet zomaar even uitzetten.
En laten we wel wezen: we hebben deze ontwikkelingen aan onze eigen onbenulligheid en desinteresse te danken; we vonden het in het verleden allemaal wel best zo, al deze grootschalige voorzieningen en megaconcerns.
Toen in de jaren '80 de Club van Rome al waarschuwde voor ons consumptiegedrag van grondstoffen en energie, werden ze door de gemiddelde burger niet serieus genomen.
Nu zitten we inmiddels met de gebakken peren, en dat hebben we aan onszelf te danken.

ma
door marwin - Jul 29, 2009 om 22:29
126 Antwoorden / 15 Vragen

Spaarlamp op het toilet heeft geen nut. Tegen de tijd dat je klaar bent gaat het licht pas aan......

Wij hebben speciaal dure lampen gekocht dat je zo'n draadje in ziet gloeien in de  lamp. Gewoon omdat we dat mooi vinden. In een spaarlamp zie je dat niet. Gaan ze voor ons nog een alternatief maken???

weissman
door weissman - Jul 29, 2009 om 23:17
30 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat niet om het (gedeeltelijk) elektrisch verwarmen van je huis, het gaat er om dat de restwarmte van gloeilampen niet zomaar verloren gaat, zoals hier werd gesteld.

Overigens worden woningen in grote delen van Duitsland elektrisch verwarmd, dus ik zie niet in waarom ik, in naast mijn meerderheid aan spaarlampen, niet hier en daar een gloeilamp mag gebruiken omdat dat in bepaalde gevallen ""mooier" is of beter uitkomt, of omdat er niets anders in een antiek armatuur past.

an
door ankhor - Jul 30, 2009 om 00:48
122 Antwoorden / 0 Vragen

Gooi je er toch een ledlamp in?

an
door ankhor - Jul 30, 2009 om 01:02
122 Antwoorden / 0 Vragen

Ja thiago, vind ik ook, als ze ons nou allemaal een night vision goggle zouden geven dan hebben we een hele hoop straatlantaarns niet meer nodig ;o)

an
door ankhor - Jul 30, 2009 om 01:09
122 Antwoorden / 0 Vragen

Ik meen toch dat ik eens full spectrum spaarlampen had gekocht, nu kan ik inderdaad opgelicht zijn, maar volgens mij kunne ze zelfs daglicht lampen maken in TL en spaarlampen en natuurlijk licht dan dat moet je bij de zon halen ;o)

th
door theodorusme - Jul 30, 2009 om 10:26
111 Antwoorden / 7 Vragen

Als ik deze hele discussie lees, moet ik al denken aan de komende Kerst.
Wat er dan aan energie verspilt wordt met die onzinnige buitenverlichting!

ro
door robbys - Jul 30, 2009 om 11:43
10 Antwoorden / 0 Vragen

@ weismann

U bent een beetje dom én u leest niet goed. Uit uw reactie bleek dat U denkt dat de gloeilampen afgeschaft worden omdat zij zelf warmte produceren en zo de aarde opwarmen maar dat klopt niet. De gloeilampen gebruiken veel meer stroom dan andere lampen en zouden daarom bijdragen aan de opwarming van de aarde als daarvoor stroom wordt gebruikt die opgewekt wordt in een CO2 uitstotende kolencentrale. En het grootste deel van onze electriciteit komt daar nog steeds vandaan.

Voordat u opnieuw reageert: ik ben helemaal niet voor het afschaffen van de gloeilampen. Ik geef alleen de feiten weer over het verbod van de gloeilamp.

ra
door raadgever2 - Jul 30, 2009 om 12:08
3 Antwoorden / 0 Vragen

heb een massa ingekocht.Doe niet mee aan de millieu hobby.

ra
door raadgever2 - Jul 30, 2009 om 12:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

heb een massa ingekocht.Doe niet mee aan de millieu hobby.

weissman
door weissman - Jul 30, 2009 om 12:52
30 Antwoorden / 3 Vragen

@ robbys

Wanneer u de hele discussie had gevolgd, had u kunnen lezen dat ik gebruik maak van groene stroom, waarvan ik mag aannemen, dat dit wordt opgewekt op de bedoelde manier (zon, wind, getijdestroming, enz.).

Daarbij worden geen fossiele brandstoffen verstookt en derhalve wordt er ook geen extra warmte opgewekt, behalve dan de warmte van de lamp.

Ook heb ik getracht duidelijk te maken, dat ik, waar mogelijk, spaarlampen gebruik en dat alleen op plaatsen (in armaturen) waar dat niet mogelijk is, gebruik maak van gloeilampen.

Ik snap niet wat daat "dom" aan is, maar dat zal door een aantal reagerenden ook wel weer als dom worden uitgelegd.

ec
door eclecticus - Jul 30, 2009 om 13:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hi there brave burgers,

Ik gebruik al mijn leven lang klassieke, scharnierende, zeer wendbare, lichtmetalen bureaulampen.  Er passen gloeilampen van 100 watt in. Een zee van helder wit licht op mijn boeken en plaatwerken (ik ben lezer, schrijver en natuurfotograaf). Aan een bril ben ik met mijn 59 nog niet toe. Deze lampen wil ik  de rest van mijn leven blijven gebruiken.  Spaarlampen vind ik geen alternatief omdat ze qua lichtopbrengst niet kunnen tippen aan 100 watt, omdat ze een lelijk spectrum-arm flikkerlicht verspreiden (zoals een TL-buis), maar ook omdat ze schadelijk zijn voor het milieu (!) door hun kwik, en ongezond door de electrosmog die ze verspreiden.  Stem een draagbare radio maar eens  af op 150 kHz en houd die bij een spaarlamp! Ik zit nu al vaak voor een stralende PC-monitor. Daar hoef niet nog 'ns een dosis extra spaarlampstraling bij te komen.

Wat is wijsheid? Ik kon nog een aantal van dit soort bureaulampen aanschaffen, en ik heb 100 Philips Superlux gloeilampen ingekocht (50 van 100 wat , 50 van 75). Noem mij maar dom! ;) Imho is de spaarlamp een doodgeboren kindje met tal van ongemakken, dat met veel geweld door een samenzwering van overheden en fabrikanten leven wordt ingeblazen. Wil je echt iets aan het milieu doen? Zorg er dan voor dat vrouwen niet meer dan 2 kinderen mogen baren wereldwijd! Niet de gloeilamp, maar de overbevolking is een bedreiging voor het milieu.  Overigens draag ik de natuur een warm hart toe.  Mijn ecologische voetafdruk is zeer klein. Ik verplaats me per fiets, heb geen auto, zelfs geen wasmachine. Mijn  eigen gezondheid en comfort gaan echter boven het “milieu” , zoals de energieverslindende ambtenaren-machine uit Brussel dat belieft op te vatten.

Groet, Eclecticus

ec
door eclecticus - Jul 30, 2009 om 13:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Elektro Online verkoopt nog van alles op gloeilampengebied.

Grt, De Eclecticus

ro
door robbys - Jul 30, 2009 om 14:11
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Weismann.

Wat mij betreft doet u het hartstikke goed met uw lampen en wat mij betreft mag dat zo blijven. Als u terug leest pleit ik ook tegen het verbod. Waar het in onze discussie om gaat is dat de aarde opgewarm zou worden door de productie van electriciteit en niet door de afgegeven warmte van een gloeilamp.

En om de discussie even naar u door te trekken: ook uw gloeilampen dragen hieraan bij ondanks dat u "groene" stroom (wassen neus). Want de geproduceerde groene stroom is vele malen lager dan de behoefte voor de rest van de vraag moet dus grijze stroom gemaakt worden.

Dus als u uw gloeilampjes aandoet gaat er een deel van de groene stroom capaciteit hieraan verloren en zal er hierdoor meer grijze stroom geproduceerd moeten worden.

al
door albertk - Jul 30, 2009 om 15:25
14 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet zo dat alle halogeenlampen verboden worden. Op internet doen hierover de meest dwaze verhalen de ronde.
Wel worden er hogere eisen gesteld op termijn aan het energiegebruik. Vanaf een bepaalde periode zijn alleen label a - c nog toegestaan.

jossy
door jossy - Jul 30, 2009 om 15:37
47 Antwoorden / 1 Vragen

Eclecticus krijgt van mij 5 sterren als ik wist hoe dit werkt! Bravo!!

Goh, ik wist niet dat het hamsteren al begonnen was en het zal nu wel te laat zijn. Ik brand slecht een prettige gedimde flame lamp van 60 watt 's avonds. Dimmers kunnen dus ook weg? Gaat hoger namelijk als ik zit te lezen en/of schrijven. Tjonge, tjonge, wat Orwelliaans allemaal en wat word ik hier chagrijnig van zeg....grrrrrr...

Degene die de belachelijke (en irritant overdreven) kerstverlichting noemde heeft ook een goed punt. Maar mogen we nog wel onze normale kerstverlichting gebruiken?

Ik ben zo pissed: nooit een auto gehad, fiets en loop, heb geen droger, geen vaatwasser, geen elektrisch koffie toestanden!! En ook geen waterkoker of is gas duurder? Ik poets ook m'n tanden met een gewone tandenborstel. Ik ben zooooooo pissed dat ik opdraaien voor andermans vervuilingen. Ik heb maar een kind en overbevolk de wereld zelfs niet.......

Ik nam het Rapport van Rome al begin jaren 70 serieus toen ze met de eerste resultaten kwamen. Zo jong als ik was!!

Ook fijn, even over ijdelheid, ik ben maar een vrouw: mijn god je ziet er niet uit in dat enge licht!!

Ik word nu anarchist. Er zit niks anders op. Jammer.

ha
door hans911 - Jul 31, 2009 om 22:45
3 Antwoorden / 2 Vragen

Je Hoeft echt niet te hamsteren, tegen de tijd dat de halogeenlampen niet meer verkocht mogen worden zijn er voldoende alternatieven op de markt die ook relatief goedkoop zijn.

Er zijn inmiddels al led-lamjes die warm en mooi licht kunnen produceren, echter nog vrij duur, op het moment echter dat er voldoende vraag naar is zakken de prijzen enorm en kun je voor een fractie van de prijs van de ouwerwetse halogeenlamp ledlampen kopen die ook nog maar 1% van de huidig benodigde energie slurpen.

Wanhoop dus niet alle zeurpieten, straks wordt alles beter. (Tenzij je er een bent die vind dat vroeger alles beter was...)

ha
door halla - Aug 1, 2009 om 12:59
4 Antwoorden / 0 Vragen

U noemde de zaak *Action*

Is daar ook een adres of url van; ik kon het niet vinden.

Woon in denHaag en ben niet meer zo reizerig.

Ben het eens met de vele critieken op het beleid...

zeker als je speciale en antieke lampen hebt.

vr. groet, halla

jossy
door jossy - Aug 1, 2009 om 15:18
47 Antwoorden / 1 Vragen

Gloeilampen, gloeilampen die energie verspillen hahahah......laten ze woningbouwverenigingen (o.a.) maar eens aan gaan pakken die doortocht woningen verhuren!! Zodat je behalve  koude voeten en je je nogal onaangenaam voelt ook een zeer ongewenste huurverhoging heb ook nog eens behoorlijk wat energie verspild!

Kan ik ook nog eens in kil licht gaan zitten!!

Ja, ik besef dat dit off-topic is. Maar we hebben het hier over de relevantie van het tegen gaan van energieverspilling. Wat deze hele discussie volgens mij ook is ondanks de vele positiieve bijdragen.

Het gaat toch zoals de bureaucratie bepaald heeft......dank u allen voor uw informatie.

birdies
door birdies - Aug 1, 2009 om 15:48
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@halla: er zit 1 Action in DH en 1 in in Rijswijk. Kijk op www.action.nl

ha
door halla - Aug 1, 2009 om 20:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

@ Birdies, Vriendelijk dank!!!

halla.