Tr
door Tramp Oct 3, 2023 om 12:43
Huishouden & energie

Goeiemorgen ik heb ,n contract bij gewoon energie voor 183 euro per maand maar z

ik heb bij gewoon enrgie ,n contract van 3 jaar voor 183 euro per maand maar ik moet volgens hun 409 euro per maand betalen
ik heb al aangegeven dat ik dat bedrag niet ga betalen maar ze reageren helemaal nergens op wat moet of kan ik doen hiertegen

7254 16 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Oct 3, 2023 om 12:53
16847 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft wel een 'fijne' energieleverancier gekozen, als ik alles zo eens lees op Trustpilot. Ik weet niet of de link werkt, maar leest u dit eens door. Het werkt helaas niet maar misschien krijg iemand anders het wel voor elkaar.

https://nl.trustpilot.com/review/gewoonenergie

marita5
door marita5 Oct 3, 2023 om 12:56
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Link werkt niet , er staat achter gewoonenergie geen .nl , is deze https://nl.trustpilot.com/review/gewoonenergie.nl

tenormin
door tenormin Oct 3, 2023 om 13:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, dank je wel. Ik kreeg toch wat ik had opgeschreven, ja, nog steeds op die manier. ;-)

marita5
door marita5 - Oct 3, 2023 om 12:54
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tramp ,

Mijn leverancier verhoogd zelf het termijnbedrag .

De leverancier mag het termijnbedrag alleen verhogen als hij daarvoor een goede reden heeft.

Goede redenen om het termijnbedrag te verhogen zijn bijvoorbeeld:

  • u hebt een contract met variabel tarief en de energieprijzen zijn sneller gestegen dan de leverancier gedacht had.
  • u bent meer energie gaan verbruiken dan in het voorgaande jaar of jaren.

Geeft uw energieleverancier een goede reden voor de verhoging? Dan kan uw leverancier het termijnbedrag tussendoor verhogen.

Als uw leverancier de termijnbedragen wijzigt, hoeft hij u niet 30 dagen vooraf te informeren. De termijn van 30 dagen geldt alleen als de leverancier uw tarieven wijzigt.

Op 1 januari 2023 verandert veel voor uw energierekening. Hierdoor kan uw termijnbedrag wijzigen:

  • het prijsplafond gaat in
  • de btw gaat van 9% naar 21%
  • de energiebelasting is gestegen
  • de netbeheerkosten zijn gestegen

Deze wijzigingen gelden voor alle consumenten, ook als u een contract hebt met vaste tarieven.

Hebt u een contract met variabele tarieven? De kans is dan groot dat u op 1 januari 2023 nieuwe tarieven hebt gekregen. Deze nieuwe tarieven hebben invloed op uw termijnbedrag. De leverancier stelt u een nieuw termijnbedrag voor waar hij rekening houdt met het prijsplafond. Vaak stelt hij een lager bedrag voor. Maar soms blijft het termijnbedrag gelijk of het wordt hoger. Dit kan door allerlei situaties het geval zijn. Bijvoorbeeld als u in de afgelopen periode veel energie heeft verbruikt door de aanschaf een apparaat dat veel energie verbruikt. De leverancier moet dit wel goed uit te leggen waarom er in uw geval geen aanpassing is van het termijnbedrag aan de orde is.

De contracttarieven van veel consumenten zijn hoger dan het prijsplafond. Voor deze huishoudens wordt de energie in 2023 goedkoper dankzij het prijsplafond. Het termijnbedrag wordt dan lager. Bent u zo’n consument en verlaagt uw leverancier uw termijnbedrag niet? Meld het bij ons.

Let op

Energie is op dit moment heel duur. Leveranciers spelen hierop in en verhogen daarom de termijnbedragen. Als uw termijnbedrag te laag is, dan moet u veel geld betalen bij uw jaarafrekening. Voorkom problemen: betaal een termijnbedrag dat bij de huidige tarieven past of zet anders geld opzij. Lukt het u niet? Schakel tijdig schuldhulpverlening in. Zie onze pagina:

Tip: U kunt makkelijk controleren of u meer energie verbruikt als u een slimme meter hebt. Vergelijk het verbruiksoverzicht dat uw leverancier u iedere maand stuurt. Hebt u opeens een hoog verbruik? Ga naar:

Hebt u een klacht? Neem eerst contact op met uw leverancier. Geeft de leverancier dan nog steeds geen goede reden voor de verhoging? Stuur dan een e-mail of een brief waarbij u aangeeft dat uw energieleverancier alleen met een goede reden het termijnbedrag mag verhogen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Uw leverancier moet binnen 4 weken een beslissing nemen over uw klacht.

mahadma
door mahadma - Oct 3, 2023 om 13:00
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Weinig, de energie prijzen zijn sky high. Echter van wanneer tot wanneer loopt/liep uw contract van 3 jaar. Van dit antwoord hangt veel af.

lo
door lovewinnie - Oct 3, 2023 om 13:08
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U Zult toch moeten betalen
Termijn bedrag is een voorschot. Niet meer dan dat. Een keer per jaar krijgt u een afrekening. Totaal verbruik en totaalprijs. Dan min wat u al betaald heeft. Wat over blijft in de + gaat naar u rekening . Wat overblijft in de - moet u bijbetalen. U krijgt het anders eind van het jaar wel terug.

Ze weten nooit van te voren hoeveel precies je gaat gebruiken en wat dus de kosten zijn. Dus is maand termijn een schatting. Als ze merken dat u veel meer verbruikt dan ingeschat gaat maandtemijn omhoog. Dit is om te voorkomen dat u eind van het jaar duizenden euros moet betalen.
En dan mogen ze het omhoog doen.

hereistom
door hereistom - Oct 3, 2023 om 13:24
740 Antwoorden / 1 Vragen

Tja het termijnbedrag niet betalen kan straks grote problemen geven.
Alleen als u heel zeker weet dat het bedrag te hoog is t.o.v. uw verbruik zou ik contact opnemen met de leverancier en dit voorleggen.

ne
door neodutchio - Oct 3, 2023 om 13:29
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het prijsplafond gaat er af, dat kan dus voor een verhoging zorgen.
Dat u weigert te betalen klinkt leuk, maar kunt u dat ook onderbouwen? Wat is uw jaarverbruik en wat zijn de kosten per onderdeel? U kunt zelf een berekening maken en dat delen door 12. Mocht u op dit moment te weinig voorschot betaald hebben dat dat er nog bijgeteld moeten worden.

sira
door sira - Oct 3, 2023 om 13:33
2361 Antwoorden / 24 Vragen

De voorschotten die u momenteel betaalt, zijn met de huidige prijzen vrij laag, maar ik kan uw maandelijkse verbruik in de wintermaanden niet inschatten.

U kunt het ook verhogen naar € 250,-, maar als u voldoende reserve op de bank heeft staan en maandelijks goed rond kunt komen en het niet erg vindt om einde contract bij te moeten betalen, dan laat u het gewoon zo, dat heb ik vorig jaar bij Vattenfall ook gedaan.

Mabelle
door Mabelle - Oct 3, 2023 om 13:50
452 Antwoorden / 1 Vragen

Op een vraag met zo weinig informatie valt natuurlijk geen zinnig antwoord te geven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 3, 2023 om 13:53
2093 Antwoorden / Vragen

U heeft zeker geen contract met een maandbedrag. U heeft een contract met tarieven en in combinatie met uw verbruik geeft dat een rekening. Echter wordt dat verbruik in eerste instantie geschat op basis van historische gegevens en dat resulteert in uw maandelijkse voorschotbetaling. Mocht het verbruik anders zijn of worden dan geschat wordt dat maandbedrag natuurlijk aangepast.
Ik heb de indruk dat u zo weinig van de materie begrijpt dat u misschien maar de beste direct hulp kunt inschakelen, als u de rekening niet betaalt hebt u in no time de deurwaarder over de vloer.

1paul
door 1paul - Oct 3, 2023 om 14:17
3173 Antwoorden / 0 Vragen

vermeld uw jaarverbruik even van gas en elektra, pas dan kunnen we een zinnig antwoord geven.

in ieder geval, als zij dit bedrag aangeven en u gaat dit niet betalen zorg er dan wel voor dat u in ieder geval bij de afrekening 2500 E op de bank klaar hebt staan!!

ro
door ronny530 - Oct 3, 2023 om 15:33
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Een cruciale vraag is wel de datum waarop u het vaste contract bent aangegaan en op welk energieverbruik dat contract gebaseert is want met enkel een voorgesteld voorschotbedrag valt er niets zinnings over te vertellen. De vorm van dat contract kan ook verschillen want bij een vaste prijs contract staan de energieprijzen vast maar die zijn pas in dit jaar mondjes maat weer aangeboden en voor zover ik weet voor de duur van hooguit 2 jaar en als uw contract voor die tijd bent aangegaan en in 2022 ingegaan is moet het haast wel een variabel energiecontract zijn waarbij de energieprijzen met de markt meebewegen.
Het wel een klassieke manier van energie verkoop klanten lokken met lage kosten per maand en als de jaarafrekening op de mat valt zich het apelazerus schikken want dan pas is aan de hand van de meterstanden het jaarverbruik bekend.

mo
door mof - Oct 4, 2023 om 12:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het voorschot bedrag mag worden aangepast naar de door u verbruikte hoeveelheid energie en de geldende tarieven. Als u geen vaste tarieven heeft afgesproken kan niet gegarandeerd worden dat uw maandtermijn constant blijft. Of anders: als u gewoon 183 € per maand blijft betalen dan volgt op de jaarrekening een extreem grote nabetaling.

ma
door marsgoddess - Oct 4, 2023 om 13:59
17 Antwoorden / Vragen

Te hoge termijnbedragen zijn een zo groot probleem in Nederland, en ik bedoel dan termijnbedragen die niet passen bij het feitelijke energieverbruik van de klant, dat Achmea + Centraal Beheer + FBTO voor hun rechtsbijstandsverzekerden een APARTE afdeling hebben die zich met niets anders bezig houdt dan met onredelijk hoge termijnbedragen.
Dat u dus echt een onredelijk hoog termijnbedrag heeft, is heel goed mogelijk.
Mocht u een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan zou ik die inschakelen.

Schriftelijk protesteren tegen de hoogte is het eerste.
Uitrekenen wat het volgens u zou moeten zijn, en dat bedrag voorstellen.
ik neem aan dat u bedoelt dat u voor 3 jaar een contract hebt met VASTE tarieven?

Daarnaast raad ik u aan uw energieverbruik via ' slimmemeterportal.nl'  gratis !! bij te houden, zodat u precies weet hoeveel u verbruikt.
En dan het zou fijn zijn als u zelf een excel spreadsheet had dat doorrekende wat uw verbruik voor kosten geeft. Een spreadsheet dat ook rekening houdt met de leveringskosten van uw netbeheerder (zoals Stedin, of Liander), en de leveringskosten van 'Gewoon Energie'. Houdt ook rekening met de 'vermindering energiebelasting' van zo'n 1,63 per dag. Dat mag u dus iedere dag aftrekken van de kosten van wat u verbruikt.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Oct 4, 2023 om 20:53
31 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je zelf het maand bedrag niet aanpassen .

bij eneco kan ik zo het bedrag verlagen of verhogen
ze adviseerde mij om 10,00 permnd tebetalen, dat doe ik dus niet
contract loopt nog tot 1 okt 2024 betaal gewoon 250,00 per mnd
je bepaalt toch zelf wat je kan betalen.

@q
door @qwerty@ - Oct 5, 2023 om 17:10
70 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan mijn maand bedrag zelf aanpassen maar, of dat verstandig is ?
Denk van niet, tezij ik zeker weet dat ik vell minder ga verbruiken.
Maar ja, dan komt de onzekere actie van onze zorgzame overheid, die gewoon ff de belastingen gaat ophogen, dan ben je alnog de sjaak.
Gewoon het maandbedrag zo laten, terug krijgen is beter dan bijbetalen bij de jaar afrekening.

Iv
door Ivo W Oct 6, 2023 om 22:09
734 Antwoorden / Vragen

Onjuist.

Bijbetalen is beter dan terugkrijgen. Om twee redenen.

1: Als je te weinig voorschot betaald en het geld dus op je eigen (spaar)rekening houdt, krijg je nog een klein beetje rente.

2: Als je teveel voorschot betaalt en de leverancier gaat failliet, dan ben je alles wat je teveel betaald hebt gewoon kwijt.

Als je je voorschot flink naar beneden bijstelt is het natuurlijk wel zéér aan te raden om het verschil tussen wat de energieleverancier heeft aangeraden en het bedrag wat je uiteindelijk zelf besluit te betalen netjes opzij te zetten. Dan kun je een jaarafrekening van een paar honderd euro zo betalen.

En ja, zo doe ik het al jaren. Voorschot iets te laag, en dan lekker bijbetalen. Veilig en voordelig.