ju
door jurgbutt Jul 7, 2005 om 11:14
Huishouden & energie

Groene stroom heeft toch niets met olieprijs te maken

Hoe kan het zijn dat ik als groene stroom afnemer meer moet gaan betalen als de olie prijs omhoog gaat.

Ik heb toch niet meer met olie of gas te maken als ik groene stroom gebruik.

Essent heeft hier geen geloofwaardig antwoord op. U WEL ?

1021 9 Rapporteer

user123
door user123 - Jul 7, 2005 om 20:20
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is toch logisch ?

Wat denkt u nu, die vrachtauto's om die groene stroom bij u thuis te leveren rijden toch niet op water ?

Even alle gekheid op een stokje, is de prijs van groene stroom niet gekoppeld aan grijze stroom met als voordeel dat u milieuverantwoord opgewekte stroom verbruikt ? Ik meen dat groene stroom in kostprijs hoger ligt dan grijze stroom en door subsidies wordt gelijkgetrokken.

medewerker
door medewerker - Jul 8, 2005 om 16:16
120 Antwoorden / 2 Vragen

Zit ik hard te peinzen over het antwoord,

Denken denken denken,

Heeft User het goede antwoord gelijk te pakken.

Zo simpel dat ik er niet eens meer bij stilstond.

Groenstroom heeft een grijsgarantie…

De subsidies bestaan al niet meer…

Groenstroom en natuurstroom hebben een hele dure productiemethode…

Door die garantie betaalt u niet meer dan met grijs,

zodat meer mensen overstappen naar groen…

Echter zolang de productieprijs van grijze stroom de kosten van groen niet overstijgen,

stijgt ook uw groene prijs mee…

Als groen goedkoper te produceren wordt als grijs,

zal de garantie worden opgeheven en groen goedkoper zijn dan grijs…

Tot die tijd stijgt uw prijs gewoon mee.

Het is geen Groen is minder dan Grijs garantie en zal het natuurlijk ook nooit worden,

energiebedrijven leggen al toe op hun groenstroom klanten nu de subsidies weg zijn…

user123
door user123 - Jul 8, 2005 om 23:39
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik wist niet dat er geen subsidies meer waren, maar zelf heb ik dan ook nog grijze stroom (ja ik weet het, foei!)

Dan verbaast het mij eigenlijk dat energiemaatschappijen groene stroom nog promoten. Wat is hier de catch ? Klantenbinding ?

Medewerker (of beter medewerkster ;-)) zou het moeten weten...

medewerker
door medewerker - Jul 10, 2005 om 23:01
120 Antwoorden / 2 Vragen

Medewerkster weet het inderdaad een beetje.

Nederland heeft een verplichting om in 2010 (?? dacht ik)

Een x-percentage van zijn stroom millieuvriendelijk op te wekken/in te kopen... Deze verplichting heeft de regering natuurlijk braaf doorgeschoven naar de energiebedrijven... Om het percentage om hoog te krijgen hebben de energiebedrijven subsidie gekregen om de groene en grijze energie op het zelfde prijs niveau te kunnen aanbieden... De percentages zijn zo goed als gehaald en dus haalt de regering de subsidies eraf (hahaha, alsof er groenklanten overblijven als ook de energiebedrijven gaan doorberekenen)...

Natuurstroom is altijd al duurder, dit is speciaal voor de echte millieuvriendelijke mensen die ook bereid zijn te betalen voor 100% schoon opgewekte energie (groen= co2 neutraal.. De belasting van het millieu wordt gecorrigeerd door bijv boomaanplant)

Voor de grotere bedrijven is het ook vooruitzien... De gasvelden zijn immers niet ontoereikend. Dus als het gas straks op is? Dan moeten we wel over op groen/natuur/kernenergie... Onderzoeken is dus vooruitzien... Hoe meer mensen op groen, hoe langer men kan nadenken over de toekomst...

De winst voor de grotere bedrijven komt absoluut niet uit de levering van energie (3x bellen en weg is de winst voor dat jaar. 1x schrijven en weg is de winst van een aantal klanten voor dat jaar). De winst komt uit bijproducten zoals EPA, Verkoop zonnepanelen en boilers, onderhoudscontracten, projecten e.d. Dus een stukje toeleggen op groen kan wel eventjes...

Hoe kleinere puur groene bedrijven (zoals bijv greenchoice, al is deze niet klein meer) het hoofd boven water moeten gaan houden? Dat weet ik niet... Ik weet niet of zij ook bijproducten hebben waarop zij nog kunnen verdienen...

zo
door zoeloe - Jul 25, 2005 om 18:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk daar heb je bij  Greenchoice.nl geen last van !!!

Kijk voor de aardigheid eens op hun site,www.Greenchoice.nl, is zelfs goedkoper dan Essent en in ieder geval VEEL EERLIJKER dan allemaal die prietpraat van de "Grote Jongens".

Green-Peace en zelfs de overheid staat voor de volle honderd procent achter deze EERLIJKE energie verstrekker, waarvan de directeur nog geen 60.000 € verdient per jaar!!!

Overstappen ging snel en zeer goed, wat mij nog verbaasde van ESSENT.

Waren er maar meer van dit soort bedrijven!!!!

(p.s. ik heb geen aandelen of regelingen met Greenchoice, ben erg tevreden dat is alles )

ft
door ftm - Jul 25, 2005 om 20:31
102 Antwoorden / 1 Vragen

In het grijze verleden is door de politiek besloten dat de gasprijs gelijk opgaat met de olieprijs. Veel mensen stookten indertijd nog op olie, en gaskachels (op het goedkope aardgas) deden toen net hun intrede. Dus als de olie goedkoper werd daalde de gasprijs en omgekeerd.

Om een of andere duistere reden heeft de politiek deze winstgevende situatie gehandhaafd, ook toen niemand meer op olie stookte. Nou ja, "duister", de winning van aardgas werd niet duurder, de olie wèl, dus de belasting inkomstenm op aardgas namen toe met het stijgen van de olieprijzen.
Kassa voor de schatkist, dus.

(wordt vervolgd)

ft
door ftm - Jul 25, 2005 om 20:38
102 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien de gewone stroom wordt opgewekt door aardgasverbranding stijgt de normale stroomprijs met de stijging van de aardgasprijs die weer wordt bepaald door de olieprijs.
Zgn. groene stroom wordt kunstmatig goedkoop gehouden en gaat dus gelijk op met de prijs van de gewone stroom.
Het kartel van oliesheiks bepaalt dus de prijs van de groene stroom en de overheid doet er alles aan dat zo te houden.

Overigens is er weinig "groens" aan groene stroom, aangezien daarvoor voornamelijk afvalverbranding (biomassa)wordt gebruikt.

Voor de luchtvervuiling maakt het dus niets uit welke stroom je gebruikt.
Ook dat weet de overheid (en de stroomleveranciers).

he
door henrico1952 - Jun 20, 2010 om 15:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb € 1100 per jaar voordeel doordat ik echte groene energie gebruik.
Door gebruik te maken van een Pelletkachel.

In veel Europese landen word voor aanschaf van deze kachels subsidie verstrekt.

Behalve in Nederland. Energie is macht en poen voor de (NL)overheid.

En het maakt volgens mij niet uit bij welke energieboer je inkoopt, hier geld ook
of je door de kat of hond gebeten wordt, genaait word je toch.

bloedkoraal
door bloedkoraal - Jun 21, 2010 om 10:56
38 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=henrico1952 schreef op zondag 20 jun 2010, 15:48]Ik heb € 1100 per jaar voordeel doordat ik echte groene energie gebruik.
Door gebruik te maken van een Pelletkachel.

In veel Europese landen word voor aanschaf van deze kachels subsidie verstrekt.

Behalve in Nederland. Energie is macht en poen voor de (NL)overheid.

En het maakt volgens mij niet uit bij welke energieboer je inkoopt, hier geld ook
of je door de kat of hond gebeten wordt, genaait word je toch.

Sluikreclame? Wel heel erg toevallig, de eerste keer op dit forum en meteen een vraag van maar liefst 5 jaar geleden opdiepen.