wa
door wanda30 Oct 23, 2009 om 11:10
Huishouden & energie

Help afgesloten!

Hallo,

Mijn bovenburen zijn in juni 2009 afgesloten van de Eneco, gas en electra.
Sinsdien voorzie ik ze van electra. Niet om de ouders maar omdat er een kleine meid rond loopt van drie die ook regelmatoig bij mij verblijft. De mensen hebben een Portugese achtergrond en verblijven sinds 7 jaar in Nederland. Ze werken altijd, in de kassen voor 7 euro per uur.
De moeder is sinds een aantal maanden gastouder van 1 baby.

We hebben tot 1 oktober 2009 moeten wachten totdat het dossier werd overgedragen naar de deurwaarder. De eneco sluit namelijk geen betalingsregelingen met clienten die 5200 euro moeten betalen.

Nu is duidleijk geworden dat de deurwaarder geen opdracht wil geven aan de Eneco totdat het gehele bedrag is betaald. Ik heb een betalingsregeling voor ze opgesteld van 150 euro per maand en ze hebben dit geaccepteerd.

De Eneco wil niet aansluiten zonder het bericht van het deurwaarderskantoor die dit niet gaan doen. Dit zou betekenen dat de mensen over 34 maanden, bijna 3 jaar, weer aangesloten kunnen worden.

Dit kan toch niet? Hiermee werk je het in de hand dat mensen gaan verhuizen en ergens een woning inclusief gaan huren en de Eneco nooit zijn geld zou zijn. Tevens kan ik niet geloven dat wij in zo'n rijk land zo omgaan met elkaar.

Deze mensen hebben nooit bij het betrekken van de woning hun meterstand opgenomen en dan gaat de Eneco pas na drie jaar kijken hoe alles zit. Ze hebben vorig jaar dus een enorme aanslag gekregen van 3000 euro en enige tijd niet betaald, dan kom je snel op 5200 euro.
De mensen moeten betalen, en willen dit ook. Ze kunnen het ook dus hoe nu verder?

Is er iemand, iemand iemand! die mij advies kan geven? Het juridisch loket zegt ook niet te kunnen helpen. Wat moet ik tegen die kleine meid zeggen als ze klaagt dat ze het koud heeft?

Met vriendelijke groet, W.A.

343 3 Rapporteer

getty
door getty - Oct 23, 2009 om 11:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Stuur de beste mensen naar de gemeentelijke stadsbank voor schuldhulp. Mogelijk kunnen die wat regelen. T.a.v. de wintermaanden gelden volgens mij ook speciale regels. Als ze schuldhulp zoeken en zich aan de afspraken houden kunnen ze mogelijk weer aangesloten worden. Er is namelijk een afspraak dat in de winter niet afgesloten mag worden. Mogelijk geldt voor de mensen die al afgesloten zijn, dat ze weer kunnen worden aangesloten. Voorwaarde voor dit alles is wel dat ze officiele hulp zoeken.

ma
door manya - Oct 23, 2009 om 15:24
15 Antwoorden / 0 Vragen

kunnen ze het bedrag niet van de bank laten afschrijven met een incasso?Maar eerst naar een sanerings kantoor gaan .
Als alle rekeningen ge int worden hebben ze zelf geen problemen en weten wat ze te verteren hebben.
Wel lief dat je die mensen help.Gr Manya

kiran
door kiran - Oct 23, 2009 om 15:52
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@wanda30

"Tevens kan ik niet geloven dat wij in zo'n rijk land zo omgaan met elkaar". Beetje minder naief mag wel, je zou eens moeten weten!

Je schrijft dat de mensen 7 jaar geleden naar Nederland zijn gekomen. Zijn er misschien nog banden met de Sociale Dienst? Klop daar dan aan voor hulp.

Ook kan je de mensen doorverwijzen naar de Gemeentelijke Kredietbank, voor hulp EN advies.

"Deze mensen hebben nooit bij het betrekken van de woning hun meterstand opgenomen en dan gaat de Eneco pas na drie jaar kijken hoe alles zit". Het zal onwetendheid zijn geweest, maar ze hadden zelf de standen door kunnen geven. En ook al vorig jaar aan de bel kunnen trekken! Jammer dat het zo gelopen is. Succes!