da
door darkwebber May 9, 2005 om 18:22
Huishouden & energie

Hema energie

Hi all, ik heb een vraag: is Hema energie betrouwbaar? en wat scheelt het met andere bedrijven?

830 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 9, 2005 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag darkwebber,

Uiteraard zijn er nog geen ervaringen van hema-klanten op dit gebied. Ik geloof dat ze rwe als energie leverancier hebben. Je zou dus de prijzen van RWE kunnen vergelijken met die van andere bedrijven. Loop morgen even langs de HEMA en vraag daar ook wat informatie op. Sukses, Groeten, Ton.

Vergelijking energieprijzen:

energiewereld

energiebond

energieprijzen

energievergelijken

http://www.vergelijk.nl/p/energie.html

ve
door verwijderd - May 10, 2005 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie met Hema energie in zee gaat, krijgt stroom, gas én rekeningen van het energiebedrijf RWE. Een Duitse leverancier, die in Nederland ook actief is, vooral in de Haarlemmermeer en de regio Helmond. Het callcenter blijkt uit onderzoek één van de betere in de Nederlandse energiewereld.

De prijzen? Die zijn niet zo scherp. Bij een driejarig contract betaal je 6,30 eurocent per kilowattuur (incl BTW). Ook bij Nuon kun je zo'n contract afsluiten; daar betaal je 6,19 eurocent per kilowattuur. Bij Oxxio kost drie jaar zekerheid 5,59 cent per kilowattuur. Uiteraard komt er wel nog vastrecht bij.

Over het algemeen geldt: hoe langer het contract, hoe lager de prijs. Het energiebedrijf vindt het immers prettig om zeker te zijn van een klant.

ve
door verwijderd - May 10, 2005 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hema gaat ook energie verkopen

Drie jaar lang gas en elektriciteit voor een vaste prijs

Warenhuisketen Hema stort zich in de markt voor energie. Huishoudens kunnen tegen een vaste prijs drie jaar lang gas en elektriciteit afnemen onder het eigen Hema- merk. Daarmee wil Hema inspelen op de onzekerheid bij klanten over de elk jaar stijgende energienota. De Hema-energie wordt geleverd door het Duitse concern RWE.

Rotterdam - ,,Wij pretenderen niet de goedkoopste te zijn, maar wij geven klanten wel drie jaar zekerheid,'' zegt directievoorzitter R. van Zetten van Hema. ,,De energieprijzen stijgen al jaren en de verwachting is dat dat nog wel even zal doorgaan. Wie niet wil worden verrast, kan de prijs voor energie bij ons vastleggen. Klanten die denken dat de energieprijzen toch gaan dalen, kunnen ook een gewoon contract afsluiten. Dan betalen ze de normale, variabele marktprijs.''

Van Zetten baseert de verwachting van stijgende energieprijzen op de aanname dat de vraag naar energie alleen maar zal toenemen. ,,Denk aan snel groeiende economiën in Azië, zoals China en India.'' Algemeen directeur W. Peters van RWE Energy Nederland vult aan: ,,Het klopt dat de olieprijs dit jaar records heeft gebroken, maar tegelijkertijd sluit een gerenomeerde zakenbank als Goldman Sachs niet uit dat die prijs nog wel eens kan verdubbelen. In theorie kan de prijs inderdaad dalen. Ik wil daar verder ook niets over zeggen. Het is vergelijkbaar met de hypothekrente; iedereen moet daar zelf een keuze in maken: leg ik de rente lang vast of niet?''

Internet

Klanten die belangstelling hebben voor Hema-elektriciteit of - gas, kunnen daarvoor niet terecht in de winkels. ,,Nee, dat zou te veel specialistische kennis en computerapparatuur op de winkelvloer vragen,'' stelt Van Zetten. ,,Daarom hebben wij gekozen voor een speciaal telefoonnummer en aanmelding via onze internetsite. Daarmee sluit je ook uit dat je in de winkel wachttijden krijgt als klanten zich moeten inschrijven.''

Volgens eigen zeggen is Hema de enige partij die de prijs voor drie jaar wil vastleggen. Er zijn daarnaast wel energiebedrijven die een vaste prijs voor twee jaar aanbieden.

Met de verkoop van Hema-energie is de succesvolle dochter van Vendex KBB weer een nieuwe markt binnengestapt. Eerder startte Hema al met onder meer verzekeringen en prepaid-telefoonkaarten onder het eigen merk. De keten kan zich dat permitteren, omdat het merk Hema een duidelijke positie heeft verworven. In consumentenonderzoeken komt Hema meestal naar voren als een winkel met een goede prijs-kwaliteit-verhouding. ,,Onze betrouwbaarheid wordt bewezen door de verkopen van telefoonkaarten en verzekeringen; we halen de doelstellingen,'' aldus Van Zetten.

Aan de levering van energie kleeft echter ook een groot afbreukrisico. Sinds de liberalisering van de markt vorig jaar zomer, is er bij veel bedrijven van alles misgegaan met nota's en levering aan verhuisde klanten. Hema heeft voor de levering van de energie gesproken met bekende Nederlandse leveranciers, maar is in zee gegaan met RWE Energy Nederland NV, dat zijn moederbedrijf in Duitsland heeft staan. ,,Dat is geen prijsvechter, maar een concern dat dienstverlening als prioriteit heeft,'' zegt Van Zetten. ,,Dat is voor ons heel belangrijk want er mag niets misgaan met de levering of service, want dan beschadig je de merknaam Hema.''