aj
door ajna Sep 29, 2006 om 23:57
Huishouden & energie

Hergebruikt dons in dekbed?

Ik ben mezelf aan het oriënteren i.v.m. de aanschaf van nieuwe donzen dekbedden en kwam een artikel tegen waarin stond dat er in Nederland alleen nieuw dons verwerkt mag worden in nieuwe dekbedden maar dat er landen zijn waar gebruikt dons wordt hergebruikt. Ik wil niet onder andermans oude dons slapen. Wie kan mij hier meer over vertellen en over merken en/of landen waarvan ik er op aan kan dat zij alleen nieuw dons verwerken.

Bedankt vast voor de reactie(s).

6227 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2006 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eco of zo, ook latex matrassen, maar goed gereinigt geen probleem, en vaak 2e keus en zo erbij, ook verkeerd gemaakte of oude niet verkochte die willen ze wel een zo bewerken, niets mis mee, indien de prijzen ook erg voordelig zijn.

Dus wat kost het, en wat krijg je, maar het kan wel goed zijn....

Beter een eerlijke Eco dekbed dan een nieuwe die achteraf toch....

want er word veel dubiuze... en vaak in verre landen gemaakt....

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

in aansluiting op voorgaande reactie

de mooiste dons is de handgeplukte dons van een levende gans dit kan alleen van de borst van de gans plukken is eigenlijk niet eens het beste woord in het duist is het handgerupft

de meeste dons is echter afkomstig van de slacht van de ganzen en eenden dons is eigenlijk een afvalprodukt

de eiderdons is inderdaad de mooiste dons deze wordt met de hand uit de nesten van de eidereend gehaald als de kleine eendjes het nest hebben verlaten hier hangt echter een prijskaartje aan

een donzen dekbed kan men prima in een 4 seizoenen dekbed kopen heeft niks te maken met kale eenden o.i.d.  echter een 4 seizoenen dekbed in dons wordt zwaar doordat er 4 lagen tijk gebruikt worden en daardoor mist men een stukje luxe van het dekbed als men het in de koude periode dubbel gebruikt , het grootste gedeelte van het jaar zult u of het zomergeddelte of het wintergedeelte gebruiken waarbij u steeds een soepel vallend dekbed heeft, het is daarom belangrijk dat u een soepele tijk kiest om het dekbed de tijk is uitgezonderd eiderdons qua prijs zeker zo bepalend voor het dekbed als de dons

denk bij de aanschaf van een dekbed eraan dat u hier ca 10 jaar 8 uur per dag gebruik van maakt en vergelijk dan de prijs eens met bijhv. een spijkerbroek of een paar schoenen dan valt de prijs van een goed dekbed reuze mee

succes

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

in nederland hebben wij te maken met het Vulselbesluit. hierin staat bijvoorbeeld, dat in nieuwe dekbedden alleen nieuwe dons mag worden gestopt. Maar in dekbedden, dus zonder vermelding van het woord nieuw op het etiket, mag er ook (her)gebruikte dons worden gestopt. dit is meestal niet het geval, maar komt toch nog voor onder de naam couche dons. Meestal kun je dit ook wel uit de prijs opmaken.

Voor dons bestaan er wel ruim 100 soorten vullingen in diverse percantages. door de verruiming van het europese RAL besluit, mogen fabrikanten nu iets meer "sjoemelen"met de percentages.Er mag nu een afwijking inzitten van ruim 5 %. dus 65 % mag ook 70 % genoemd worden.

Over het algemeen kun je het beste een dekbed nemen gevuld met ganzendons, dat afkomstig is uit Oost Europa, zoals Polen , Hongarije en Bohemen. Goede dons komt altijd uit landen met een landklimaat. Dit houdt in, warme zomers en koude winters.

Helaas wordt er ook veel dons gebruikt, afkomstig uit Frankrijk. Deze dons is afkomstig van de ganzenlever industrie en is absoluut dieronvriendelijk. Dus liever niet kopen. Deze dons is een afvalprodukt van de ganzen die gemiddeld drie maand oud worden. Maar het is en blijft wel ganzendons. Dit geldt ook voor Chinese dons. Denk maar aan de eenden die zij daar eten. Goedkope dons, met geen vitaliteit er in. Voelt direkt plat aan, als je er op gedrukt hebt.

Op een etiket staat dan ook meestal, zeker bij een goed merk, die soort dons, land of streek van afkomst en vulgewicht. dit ligt meestal rond de 600 gram  voor een 1 persoons dekbed.

Goede donsdekbedden zijn daarom nooit deelbaar. In de natuur zie je ook geen kale kippen, eenden of ganzen in de zomer.  Dons heeft een sterk isolerende en vochtafstotende werking. Goed in de winter en in de zomer. Wel deelbare donsdekbedden houden dus eigenlijk in een matige of slechte kwaliteit, zodat je 's winters 2 dekbedden nodig hebt om je warmte vast te houden.

Als je echt het beste dekbed ter wereld wilt kopen kan dat ook. Dan koop je een donsvulling van de eidereend, afkomstig uit Ijsland of Groenland. Hier praat je wel over gemiddeld 2200.= euros voor een 1 persoons. Maar nodig is dit niet.

De gemiddelde prijs voor een eerlijk en goede kwaliteitsdekbed van dons ligt momenteel tussen de 250 en 350 euro. Heeft u dit er niet voor over, koop dan liever een goed synthetisch dekbed dan een goedkope donzen. Goede donzendekbedden komen meestal uit Duitsland en Zwitserland. Hier moet men voldoen aan de TUV en GS keuring, die velen malen strenger is als ons Vulselbesluit.

Een aanrader is de site van Sleepwell.  www.sleepwell.de

Veel succes.