Jonne11
door Jonne11 Oct 12, 2013 om 13:12
Huishouden & energie

Hoe krijg ik glazen bloemenvazen schoon?

Ik heb een aantal glazen vazen, maar die zijn te smal om er met een borstel of sponsje in te gaan om schoon te poetsen. Er zit vervelende aanslagin. Iemand een idee hoe ik dit kan schoonmaken? Ook mijn theeglazen hebben zo'n lelijk bruine aanslag. Iemand tips?

52137 56 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 12, 2013 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soda!

En die tip heb ik helemaal zelf bedacht ;-)

Mijn zus zweert bij chloor (chlorix)

ve
door verwijderd - Oct 12, 2013 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lauw water met een beetje, zoals @zoekster ook al aangeeft, bleekmiddel er in en een paar uur laten staan. Vervolgens met heet water goed uitspoelen.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2013 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier soda en/of huishoudazijn, en Oma vindt er dit (klik) van....

ve
door verwijderd - Oct 12, 2013 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel iedereen altijd soda gebruikt, natuurlijk maakt 't perfect schoon maar ik blijf m'n milieuonvriendelijke chloor trouw. Gebruik je met spoelen veel minder water, die soda met z'n witte waas;-)) . En, mariken7, je vraagt er niet om maar deze oma wil nog een tipje kwijt: bij al je bloemen, in welke vaas dan ook één piepklein drupje chloor (en niet die zakjes van de bloemist gebruiken) en je bloemen blijven langer mooi (plus het houd de vaas automatisch schoon).

ve
door verwijderd - Oct 13, 2013 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor de tips!
Als ik azijn gebruik, moet ik dan gewoneazijn gebruiken of schoonmaakazijn?

ve
door verwijderd - Oct 13, 2013 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maakt niet uit. Schoonmaak azijn is sterker. Maar hoeft u niet per se aan te schaffen.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Steradent of een ander merk verkrijgbaar op de supermarkt-afdeling tandverzorging. Het is een kunstgebitreiniger en maakt uw vaas in één nacht blankschoon met één of twee tabletten. Misschien ook in poedervorm verkrijgbaar.....

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mariken,
Voor het koffiekopje en ook theekopje kunt u ook zout met een beetje water gebruiken. Het wordt glanzend schoon. Zie www.gerdas-almanak.nl

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak ze altijd schoon (vazen, koffie/thee-aanslag in glazen, kopjes of potten) met steradent (gebitsreiniger): even in laten trekken, goed spoelen en alles is helder.
Succes!!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een scheutje azijn is stukken voordeliger dan Steradent.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je bloemen krijg doe je bij het bloemwater een paar druppels bleek behalve bij kristal dat wordt dan dof en blijft zo. Is je bloemenvaas erg vuil vul hem met water en doe er een tablet gebitsreiniger bij (kan je ook voor witte bloesjes of gordijnen gebruiken) en bij Kristal neem je een flessenstang zo.n ouderwetse en doe er een dun sopdoekje omheen en dan flink heen en weer halen. succes

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik altijd een schepje fijn schoon zand, wat lauw water erbij en een poosje draaien met de vaas. Het zand schuurt dan vanzelf de aanslag eraf. Milieuvriendelijker kan niet.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

de aanslag is over het algemeen hoofdzakelijk kalk dus het meest voor de hand liggend is inderdaad azijn of iets als antical!
Chloor lijkt in b.v. een wc pot goed te werken omdat het de kalk weer mooi wit bleekt maar op glas heb ik zo mijn bedenkingen!
De goedkoopste azijn dus.... ff in laten werken en klaar!!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud trucje azijn met fijngemaakte eierdoppen

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals eerder al aangegeven door doefje werkt steradent perfect.
Als bleekwater en andere middelen niet meer werken, krijg je het met steradent nog schoon.
Zelf gebruik ik het regelmatig voor het reinigen van koffie en thee potten.
En het bij het reinigen onder in de toiletpot werkt het prima om aanslag te verwijderen, hier werkt bleekmiddel en azijn vaak niet meer.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

domantwoord heeft helemaal gelijk in die theorie.

doe het met JIF/CIF met citroen en met NAT schuursponsje,
OF kunstgebitbruistabletten in warm tot heet water.

het eerste geeft het goedkoopste resultaat.
men dient namelijk nogal wat tabletten toe te voegen voor ee grote vaas.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

als aanvulling: met langwerpig stevig voorwerp rond en op en neer bewegen.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

halverwege schreef op maandag 14 okt 2013, 11:22: Oud trucje azijn met fijngemaakte eierdoppen

het enige wat die eierdoppen in azijn teweeg brengen is een effect van werking, het zal namelijk bruisen.
Maar eigenlijk is het grote onzin om wanneer je kalk wil verwijderen kalk (eierdoppen) toe te voegen!!
Het kan ook absoluut de werking niet verbeteren, eerder verslechteren!!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst een laag dikke chloor erin en dan afvullen met echt kokend water. even laten staan, borstelen en daarna goed spoelen. Blinkend schoon. Zo doe ik het al 40 jaar.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik doe het altijd met een paar (2) tabletten voor kunstgebitten. Ook mijn dubbelwandige theepot doe ik er in. Half uurtje laten staan en schoon.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste als je de bloemen weggegooid heb gelijk lauw water in de vaas met 2 druppels afwasmiddel en dan hele dag laten weken en 's avonds nog een keer met heet water afwassen ~!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

een paar druppels antikalk in het water, puur uur laten staan en dan omspoelen met warm water, glas wordt helder.
Voordeel : vuil en kalk aanslag wordt ermee verwijderd.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let op!

Na het schoonmaken met Chloor of Gebits tablet kunnen er resten achter blijven dus goed spoelen....
Anders krijg je vreemde bloemen met erg korte levensduur......

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Mariken7,

Heb eerst alle berichten even gelezen anders nkrijg je 1000 van dezelfde tips.Deze heb ik er nog niet bij gezien. Heb je een afwasmachine, zet de vaas en theepot op de kop bij de afwas van de dag en je zult zien dat hij kraak helder is. Doe dat met de rest van de vazen iedere keer bij een afwas tot je ze allen schoon hebt. Trouwens met (glazen) kopjes kun je eventueel een beetje jif/cif op een stukje clozetpapier of servet spuiten en handmatig schoonpoetsen. Veel succes.

Met een hartelijke groet.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

mamamama schreef op maandag 14 okt 2013, 11:58: Dag Mariken7,

Heb eerst alle berichten even gelezen anders nkrijg je 1000 van dezelfde tips.Deze heb ik er nog niet bij gezien. Heb je een afwasmachine, zet de vaas en theepot op de kop bij de afwas van de dag en je zult zien dat hij kraak helder is. Doe dat met de rest van de vazen iedere keer bij een afwas tot je ze allen schoon hebt. Trouwens met (glazen) kopjes kun je eventueel een beetje jif/cif op een stukje clozetpapier of servet spuiten en handmatig schoonpoetsen. Veel succes.

Met een hartelijke groet.

Tsja...............als iets glas aantast (zeker op wat langere termijn) is het wel een afwasmachine dus of dit nu zo'n goede tip is ............
De gebit tabletten werken uiteraard wel want wat ze doen is eigenlijk ook simpel kalk verwijderen maar of dat goedkoper is dan azijn betwijfel ik.
Dus tip 1001......azijn, antikal, gebit tablet koffiezet reiniger enz...... alles wat kalk aantast cq verwijdert!!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mariken7
Mijn mailtje zie ik niet terug, dus nog maar een keer proberen.
Zaterdag stond er in de Telegraaf bij de tips van Jan Bode dat je een pluk gras in de vaas moet doen met water en dan flink schudden.
Ook werd het gebruikt om de wekpotten te reinigen waar appelmoes of rabarber in had gezeten.
Succes in ieder geval.
Irene

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanslag in theeglazen doe ik met een gewoon schuursponsje. Glazen vazen met soda of steradent tablet.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
Zelf doe ik altijd een beetje kalkaanslag verwijderaar in de vaas en daar warm water bij een nacht laten staan, dat wat in de vaas zit hoeft u niet weg te gooien, kunt u gerust voor de volgende vazen gebruiken.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK DOE ZE ZELF ALTIJD IN DE AFWASMACHINE ,GOED SCHOON. EN BACTERIE VRIJ VOOR DE VOLGENDE BOS

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een oude truc die niets kost, milieuvriendelijk is en goed werkt: Wat koffiedrab in de vaas doen met een klein beetje water, flink schudden en door het schuren wordt de vaas weer als nieuw.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo juist gelezen in de Telegraaf, doe een pluk gras en water in de vaas, even draaien en dan moet hij schoon zijn. Ik heb het nog niet geprobeerd. .

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik doe een scheutje Glassex in het water ,even laten staan , schudden ..perfect !

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Prima schoon te maken met gebitsreiniger. Ook met zilverpoets maak ik grote vazen schoon.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haha en zo krijgen we allemaal onze vazen, theekopjes, bekers en dergelijke op eigen manier schoon. Ik denk dat alles wel werkt en dat iedereen gewoon op zijn eigen manier het zaakje blijft schoonhouden. Steradent heb ik gelukkig niet nodig en ga dat ook niet kopen, veel duurder dan soda en chloor.;-)

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij action hele tube met 30 tabletten 79 cent, dus zo duur is het niet

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een glazen waterfles en ook glazen bloemenvazen en ik maak ze schoon met koffiedik.
Als de koffie gezet is gooi ik de koffiedik in de fles, doe er flinks water bij en dan goed schudden. Daarna helemaal bijvullen met water en een poosje laten staan. Dan glanzen ze weer prachtig.
Deed mijn oma en mijn moeder al met de babyflessen.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omalief, dat is echt voordelig hoor, maar laat ik nu blij zijn dat ik met chloor tevreden ben (en al mijn eigen tanden en kiezen nog heb ;-)). Dus hoe voordelig ook: voor u en andere de oplossing om iets schoon te maken maar niet voor mij.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik altijd een steradent tablet gewoon een paar uurtjes in laten weken daarna naspoelen met schoon water.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat nog zoveel mensen bleekwater gebruiken terwijl je met soda en azijn bijvoorbeeld heel goed kan schoonmaken.Bleekwater is zo slecht voor de omgeving voor het water dat gerecycled moet worden maar ook voor jezelf.Het inademen van de dampen van bleekwater ook al merk je het nauwelijks is erg giftig.Iedereen weet dat bleekwater slecht voor het milieu is en toch gebruikt men het.Is dat gemakzucht?Ach denk eens na en verander je gewoontes alsjeblieft.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birgita, heb je helemaal gelijk in en ja, het zal wel gemakzucht en gewoonte zijn. Denk vooral het laatste.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een toevoeging: als men steradent gebruikt (veelvuldig) is dat ook milieubelastend, dus zijn er meerdere 'zondaren'.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mariken7, zijn de vazen en theeglazen inmiddels schoon?

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal leuk al die tips maar ik (althans dat vind ik) heb een betere. Vorig jaar heb ik Dubro Superontvetter ontdekt. Mijn plafond is van wit essenhout en hiermee wordt het perfect schoon. Maar ook bloemenvazen worden weer stralend schoon met dit spul. Ja ALLES WORDT ER SUPERSCHOON VAN!!!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2013 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lauw water met wat chloor. Uurtje laten staan. Kan geen kwaad altijd een klein scheutje chloor in het water doen bij de bloemen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

c.bonte schreef op maandag 14 okt 2013, 15:36: Ik heb een glazen waterfles en ook glazen bloemenvazen en ik maak ze schoon met koffiedik.
Als de koffie gezet is gooi ik de koffiedik in de fles, doe er flinks water bij en dan goed schudden. Daarna helemaal bijvullen met water en een poosje laten staan. Dan glanzen ze weer prachtig.
Deed mijn oma en mijn moeder al met de babyflessen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

grietje62 schreef op maandag 14 okt 2013, 23:58: Lauw water met wat chloor. Uurtje laten staan. Kan geen kwaad altijd een klein scheutje chloor in het water doen bij de bloemen.

grietje, die tip had ik zaterdag al geschreven; evengoed, het werkt goed, hé? (Bij de bloemen)!

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

ach, je moet maar denken dat steradent en de cloor en azijn industrie weer een fikse injectie krijgen met dit soort vragen ;-)
wie weet krijgen de medewerkers daar dank zij ons dit jaar een beter kerstpakket :-D
(met een nieuwe vaas zelfs ???)

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga niet vier pagina's doorlezen op allerlei gegeven 'experten' antwoorden in dezen.

Mijn vazen gaan ook de vaatwasser in en komen perfect schoon & droog na enkele uurtjes eruit.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een gewone afwasborstel past niet, maar heb je al eens een flessenborstel geprobeerd? Die komt vrijwel overal in. Gebruikte ik vroeger al voor de babyflesjes.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soda met kokend water in de theepot. dan wordt hij weer als nieuw bij erge vervuiling een keer herhalen.
en voor de vazen gebruik ik ook wel eens warm water mer wat zand of kleine steentje en dan flink rond draaien

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

chantalvoortman schreef op dinsdag 15 okt 2013, 12:12: Soda met kokend water in de theepot. dan wordt hij weer als nieuw bij erge vervuiling een keer herhalen.
en voor de vazen gebruik ik ook wel eens warm water mer wat zand of kleine steentje en dan flink rond draaien

Kijk ......zo word een vaas al een theepot........wonderen zijn de wereld dus nog niet uit ;-)

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@domantwoord, zo word een vaas al een theepot is helemaal niet zo ver bezijden de vraag van mariken7 hoor; ze heeft het immers ook over theeglazen ? Dan is de stap naar de theepot ook zo gezet. Hoe prozaïsch, dat "gezet".

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, geweldig bedankt voor alle tips! Ik ga er mee aan de slag!

ve
door verwijderd - Oct 15, 2013 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 15 okt 2013, 13:27: @domantwoord, zo word een vaas al een theepot is helemaal niet zo ver bezijden de vraag van mariken7 hoor; ze heeft het immers ook over theeglazen ? Dan is de stap naar de theepot ook zo gezet. Hoe prozaïsch, dat "gezet".

ach ja, klinkt duur maar ehhh....prozaïsch:
prozaïsch bijv.naamw.Uitspraak: [pro'zais] gewoon, helemaal niet bijzonder

bron: www.encyclo.nl/ .......

ve
door verwijderd - Oct 16, 2013 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

schoonmaak azijn en amonia en soda en zoutzuur en gloor ,noem maar op , kan je allemaal gebruiken

ve
door verwijderd - Oct 20, 2013 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het interesseert ook werkelijk niemand wat een ander al gepost heeft! En maar doorgaan met dezelfde tips geven. Pfff...... Mooi voorbeeld van hoe het ook met andere onderwerpen gaat.