lichtblauw
door lichtblauw Oct 18, 2011 om 13:54
Huishouden & energie

Hoe krijg ik mijn zwartleren tas weer mooi zwart?

Mijn dure zwarte leren tas begint na intensief wintergebruik zo langzamerhand een beetje kaal te worden. ik heb er al eens een leerherstelmiddel opgesmeerd, maar dat laat de slechte plekken niet echt verdwijnen. Ik denk dat ouderwetse schoensmeer het beter zou doen, maar dat durf ik niet te gebruiken omdat ik bang ben dat mijn kleren dan vies worden van de schoensmeer. Wie weet een oplossing? Ik vind het zonde om deze dure tas na drie winters weg te doen...

41814 8 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Oct 18, 2011 om 14:37
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Je kunt gerust zwarte schoensmeer gebruiken, in smeren, en even in laten trekken, dan uitpoetsen, en voor de zekerheid, een dag laten staan, en de tas geeft echt niet meer af, goedkoopste oplossing, en de beste.

Succes er mee.

pino123
door pino123 - Oct 18, 2011 om 14:44
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Gewoon schoensmeer gebruiken, daarna eventueel schoenenvet gebruiken en dit goed uitsmeren. Gaat je tas ook weer lekker van glimmen en is waterafstotend. Let wel op je kleding, goed uitsmeren anders wordt je kleding vet!

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2011 om 15:04
16840 Antwoorden / 108 Vragen

lichtblauw, bij de "klaar terwijl u wacht" schoenwinkels zijn prima flacons met doseer schoensmeer te koop die het uitstekend doen. Ook de doosjes met sponsje erin werken, maar dat werkt beter met schoenen. Het plastic flesje heeft ook een sponsje waar je gemakkelijk overal bij kunt komen, vooral waar de handvatten zitten en de eventuele draagbeugel van de tas. Lekker insmeren, gebruik handschoenen, in laten trekken, met borstel uitpoetsen en daarna met stofdoek laten glanzen. Als het echt leer is knapt het fijn op; doe op die manier al "tig" jaren met tassen, maar wel vaker gebruiken, hoor, is behoud van dure tassen.

lichtblauw
door lichtblauw - Oct 18, 2011 om 15:19
36 Antwoorden / 16 Vragen

Kortom, toch maar schoensmeer gebruiken dus. Ik ga het vanavond gelijk doen, met handschoenen en zwarte schoensmeer uit zo'n potje, dat heb ik wel voor de schoenen.

Veel dank voor jullie tips, ik loop er vanaf morgen weer netjes bij.

on
door onthouden - Oct 19, 2011 om 17:59
27 Antwoorden / 0 Vragen

Lichtblauw,

De tas in smeren met een rauwe aardappel (kleine stukjes te gelijk) gelijk schoensmeer erop laten intrekken.
Licht uitwrijven.
Ik deed het met kinderschoenen en altijd goed resultaat.
Met grijzen schoenen had ik niet z'n succes.

Misschien kan de schoenmaker je ook nog een advies geven.
Succes ermee¡¡¡¡¡

lichtblauw
door lichtblauw - Oct 19, 2011 om 18:09
36 Antwoorden / 16 Vragen

ok, hartelijk dank allemaal. Inmiddels heb ik mijn tas behandeld met zwarte schoensmeer, die ik na insmeren goed heb laten drogen. Daarna heb ik er een leervet opgesmeerd en goed uitgepoetst. Hij geeft bijna niet meer af (alleen nog op witte keukenrol). Dat zal ook nog wel overgaan. In elk geval ziet hij er weer fatsoenlijk uit. Nogmaals dank voor de adviezen!

gr
door gravin4 - Oct 19, 2011 om 18:15
52 Antwoorden / 19 Vragen

Bij de schoenmaker is een speciale zwarte leerverf te koop (vroeger heette dat Inktzwart) die is blijvend, dringt diep in een geeft niet af.
Daar heb ik al heel wat zwarte schoenen, tassen en leren jacks mee "hersteld."
Succes verzekerd.

sira
door sira - Oct 22, 2011 om 09:20
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Even lachen allemaal?
Ik gebruik ouderwetse Eclair kachelpoets. Ik heb zwarte ballerina's die door het autorijden aan de achterzijde kaal worden. Schoensmeer hielp niet, na het uitpoetsen, werden de kale plekken weer zichtbaar, dus ik heb destijds de kachelpoets die ik nog had liggen, gebruikt. Mijn gedachte was toen, als dat niet helpt, krijg ik de schoenen nooit meer mooi en kan ik ze beter weggooien. Maar het ging perfect. Goed uitgepoetst en ze waren weer als nieuw, zelfs glans er op.
Maar het goed uitpoetsen is een must, anders heb je een probleem. Bij een tas zou ik nadat hij is uitgepoetst het voor alle zekerheid nog even testen met een witte doek. Overigens, schoensmeer of schoencrème moet ook goed uitgepoetst worden, anders geeft ook dit af.
Ik gebruik het voor veel dingen, zoals o.a. de zwarte bumpers van m'n auto.

Groet,
Sira