hu
door huizehoog Mar 1, 2017 om 10:51
Huishouden & energie

Hoe kun je de omvang van te veel aan stookkosten berekenen

Ik woon sinds mei 2011 in een huurhuis. Vanaf het begin zijn mijn stookkosten hoog en is de woonkamer moeilijk warm te stoken (de CV doet er 2 uur over om de woonkamer 2 graden warmer te krijgen). Nu blijkt dat een deel van mijn woonkamer vroeger slaapkamer was en dat de radiator daar berekend is op 15 of 18 graden terwijl dat dus 24 graden zou moeten zijn.  Ik moet de officiele cijfers nog krijgen van het onderhoudsbedrijf maar volgens mijn eigen berekeningen: heb ik voor mijn woonkamer die 31,4 m2 is en mijn daarbij horende open keuken van 8.75 m2 die allebei een 2.65 m hoog zijn een capaciteit nodig van 8936 watt. De 3 radiatoren die er nu in deze ruimte zitten leveren volgens berekeningen 6900 watt. Dat is dus een verschil van 2036 watt. Hoe reken ik nou uit wat me dat scheelt in de stookkosten? Het onderhoudsbedrijf wil me daarbij niet helpen omdat zij opdracht krijgen van mijn huurbaas. Vanuit hun standpunt natuurlijk logisch. Maar ik wil wel aan mijn huurbaas kunnen hard maken wat dat capaciteitsverschil mij qua stookkosten te veel heeft gekost. Want ik hoop na al die jaren verwarmingsellende en hoge stookkosten wel op een financiele compensatie. Iemand enig idee?

5676 14 Rapporteer

Topantwoord

fa
door familyman - Mar 1, 2017 om 10:55
888 Antwoorden / 1 Vragen

Want ik hoop na al die jaren verwarmingsellende en hoge stookkosten wel op een financiele compensatie. Iemand enig idee?
Gaat je aan zekerheid grenzend niet lukken.

Cookies
door Cookies - Mar 1, 2017 om 11:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Compensatie? Mag ik even lachen? De huurprijs zal ook wel laag zijn, zie dat maar als compensatie.

Berekeningen er op los laten heeft geen enkele zin. Je bereikt er nl niets mee.

hansje klein
door hansje klein - Mar 1, 2017 om 11:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vergoeding, voor gemis aan woongenot, omdat u het koud heeft gehad ... ?

Voordat u zich hier groots op de noodzakelijke radiatoroppervlaktes per ruimte gaat werpen, waarbij de uitkomst in de huiskamer aangepaste, grotere of meer radiatoren gaat opleveren, een teveel aan stookkosten heeft u nooit gehad, het heeft alleen te lang geduurd om de gewenste temperatuur in de ruimte te kunnen realiseren, omdat de noodzakelijke capaciteit voor de vroegere slaapkamer lager werd ingezet. Het maakt toekomstig wèl veel 'stookkosten' uit of u de gewenste kamertemperatuur op 21 of 24 graden instelt. U heeft ingeboet bij het wooncomfort, dat wèl, maar had kunnen 'bijstoken' (bij voorbeeld met een elektrische radiator) waardoor natuurlijk wèl extra kosten zouden zijn ontstaan voor de aanschaf en tevens voor het stroomverbruik. De verhuurder heeft de capaciteiten klaarblijkelijk niet meteen aangepast na een eerdere verbouwing en u heeft erg laat gereageerd met een opmerking of klacht hierover. Nu moet de verhuurder investeren, maar compensatie kan alleen verlangd worden, wanneer in uw huurcontract de haalbare temperaturen per ruimte aangegeven zijn .... en dat zal dus wel niet het geval zijn.

... en ja, na de aangekondigde aanpassing gaan uw kosten natuurlijk omhoog.

simon55
door simon55 - Mar 1, 2017 om 11:15
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Temperatuur 24 graden zou moeten zijn .......?.........Tocht t dan en waait t binnen

uwjurist
door uwjurist - Mar 1, 2017 om 11:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals door anderen al aangegeven, hebt u geen recht op enige compensatie.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Ge
door Genee - Mar 1, 2017 om 11:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou ook eens op de cv ketel kunnen kijken hoe hoog de watertemperatuur voor de radiatoren staat ingesteld.
Op de meeste cv ketels kun je de gewenste temperatuur daarvan aanpassen aan de seizoenen.
Een teken dat de radiatorcapaciteit voor de woonkamer niet voldoende is, is als het in de slaapkamers en douchenaar verhouding te warm wordt.
Dit, als de temperatuur geregeld wordt met een kamerthermostaat.

hu
door huizehoog - Mar 1, 2017 om 12:11
6 Antwoorden / 3 Vragen

Op al de negatieve antwoorders hier beneden.
- Ik betaal € 550,- voor deze flat..dat is niet extreem duur...maar zoals de woningbouw zelf stelt "betaalbaar hoog".
- Ik zet de thermostaat in mijn huis overdag als ik thuis ben op 19,5 en 's avonds als ik op de bank zit op 20,5 graad als ik weg ben of slaap op 17. De 24 graden is de berekentemperatuur die algemeen door iedere installateur voor een radiator in een woonkamer wordt gebruikt.
- De woningbouw gaat zelf uit van 22 graden voor de woonkamer en 18 graden voor slaapkamers.
- De woningbouw gaat dus nu een radiator vervangen voor 1 met meer capaciteit
- Ik heb niet laat gereageerd, ik heb hier namelijk de eerste winter dat ik er woonde al over aan de bel getrokken, is de onderhoudsdienst voor de CV wel zeker 5 x langs geweest om allerlei zaken door te meten, na te kijken buiten het normale onderhoud en herstel van de CV-ketel. Alleen heeft de woningbouwvereniging nu pas zelf vorige week vastgesteld dat het aan die te kleine radiator ligt
- De ketel is 20 jaar oud maar goed onderhouden en ook goed afgesteld
- En een verschil van 1 graad tussen het "keukengedeelte"  van de woonkamer met het "zitgedeelte" van de woonkamer (als de thermostaat op 20,5 staat, het keukengedeelte 20,5 is, is het zitgedeelte dus 19,5 graad) is door de woningbouwvereniging nu zelf als onaanvaardbaar en herstelbaar aangemerkt.
- ik heb zelf onder het laminaat en achter de verwarmingselementen isolatie aangebracht, heb alle kieren dichtgesmeerd, tochtstrips aangebracht en ik stook niet waar ik niet ben.
- En als je een ruimte met een te kleine radiator probeert te verwarmen duurt het dus langer voor die ruimte warm(er) wordt in dit geval dus 1 graad per uur (wat niet grappig is als smorgens de ruimte 17 graden is), dat betekent dat de cv-ketel dus 's morgens 2,5 uur staat te loeien voor het 19,5 graad is en dat levert dus hoge stookkosten op.
En volgens mij is dat dus niet mijn fout en wel verwijtbaar aan de woningbouw.

Dat allemaal terzijde...ik vroeg of iemand een berekenmethode wist...

Dus als iemand het weet, mag ik dan antwoord op die vraag?

Met vriendelijke dank

Nora

Ge
door Genee Mar 1, 2017 om 12:17
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De cv ketel zal 's morgens geen 2,5 uur staan te loeien want als de maximale ingestelde watertemperatuur op de cv-ketel is bereikt schakelt de ketel uit.

hu
door huizehoog Mar 1, 2017 om 12:50
6 Antwoorden / 3 Vragen

Zolang als de thermostaat niet op de juiste temperatuur is, blijft hij zichzelf in die 2,5 uur dus steeds opnieuw inschakelen en loeien. Maar dat is nog steeds niet het antwoord wat ik zocht ;-)

Ge
door Genee Mar 1, 2017 om 14:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen

1700 m3 is toch niet zo veel met een 20 jaar oude cv ketel.
Maar ik zou toch eens kijken hoe hoog te temperatuur op de ketel staat ingesteld en of de radiatoren in de woonkamer over het hele oppervlak warm worden.
Door luchtbellen kan b.v. het bovenste gedeelte van de radiator warm worden maar de onderzijde blijft dan een stuk kouder.
Heeft u dat tenminste uitgesloten als oorzaak.
Wat betreft die berekening waar u naar vraagt, stel uw vraag dan ook op het forum van klusidee.nl, daar krijgt u dan waarschijnlijk een antwoord van een CV deskundige.

hu
door huizehoog Mar 1, 2017 om 15:46
6 Antwoorden / 3 Vragen

dank je voor de tip van het klusidee.nl forum

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 1, 2017 om 12:20
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Maar hoeveel m³ gas verbruikt u per jaar?

hu
door huizehoog Mar 1, 2017 om 12:48
6 Antwoorden / 3 Vragen

Gemiddeld over de afgelopen 5 jaar 1700 M3. Voor een 1 persoons huishouden. Dus aan de forse kant

no
door nokkie Mar 1, 2017 om 16:11
14 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verbruik is naar mijn idee erg hoog! Wij wonen met twee personen (gepensioneerd) in een eensgezinswoning vergelijkbaar aan uw formaat woonkamer. Wij stoken flink...thermostaat overdag 22/23 graden. Ons verbruik ligt rond 900 M3 per jaar.  De ketel is wel wat jonger maar het verschil vind ik wel heel groot!

hu
door huizehoog Mar 1, 2017 om 16:34
6 Antwoorden / 3 Vragen

mijn totale huis is 70 m2 (met wc, badkamer, etc.) daarvan verwarm ik dus de woonkamer/keuken (1 ruimte) tot hooguit 20,5, de slaapkamer een beetje, 2e slaapkamer niet, badkamer sochtends. Ik vond het verbruik dus ook hoog

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2017 om 12:54
7372 Antwoorden / 14 Vragen

De woningbouw heeft gelijk wat de temp in de woonkamer betreft. Kijk even hier; https://www.mijnkluswijzer.nl/radiator-capaciteit-berekenen/

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2017 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus gewoon wat langer maar wel wat minder water moeten verwarmen. Te hoge stookkosten? Onzin. Als u die grotere platen allemaal moet verwarmen om op dezelfde temperatuur te komen, moet u dus meer water verwarmen.

Het blijft lood om oud ijzer.

U hebt dan ook geen recht op compensatie.

hansje klein
door hansje klein - Mar 1, 2017 om 16:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Irritant antwoord: ... zoals je het bos inroept, schalt het ook weer terug!

Ikzelf hàd geen negatieve reactie, maar wèl geschreven, dat u géén compensatie zult krijgen voor een (aangenomen) teveel aan stookkosten, want die heeft u helemaal niet gehad. U màg dat ignoreren.

Het berekenen van de noodzakelijke radiatoroppervlakte kunt u best aan de vakkundige installateur overlaten ... tenzij het een zwart werkende kneus of de onderhoudsdienst betreft! Aan uw verhuurder kunt u paralel vragen de kamertemperatuur na de vervanging van de te kleine radiator(en) op 22 graden te garanderen, dus óók in de winter.

Dàn kunt u reclameren en/of huuraftrek eisen!  (Inmiddels is er ook een link door @Gerbera gestuurd waarmee u meteen aan de slag kunt).

Ik wens u toekomstig meer en een warm woonplezier.

hu
door huizehoog Mar 1, 2017 om 18:00
6 Antwoorden / 3 Vragen

Met negatieve bedoelde ik de antwoorden niet de mensen...en met negatief bedoelde ik dan weer dat ik geen antwoord kreeg op mijn eigenlijke vraag...vervelend dat u dat anders heeft opgevat, want ik waardeer wel de moeite die u heeft genomen voor uw antwoorden.

Het berekenen van het radiatoroppervlak is overgelaten aan een deskundige, namelijke Feenstra, die is ingehuurd door mijn woningbouwvereniging. En de te veel aan stookkosten probeer ik dus te berekenen niet te verzinnen! In mijn idee, en ook naar de mening van de monteur die de boel kwam opmeten en uitrekenen, is een cv-ketel langer bezig om een ruimte op temperatuur te krijgen en te houden met een te kort aan radiatorcapaciteit dan een ruimte waarin de capaciteit wel voldoende is. De ketel slaat dan vaker en langer aan. Daarom ga ik er van uit dat ik dan te veel/te hoge stookkosten heb gemaakt. De ketel is oud, wordt pas volgend jaar vervangen, maar is goed onderhouden, alle radiatoren zijn en het hele systeem is doorgespoten/gespoeld en ontlucht voordat men er na 5 jaar achter was dat het te langzaam warm worden van de kamer niet aan de ketel lag, maar aan de radiatorcapaciteit. Ik ben geen rekenwonder en heb niet eerder met een dergelijke toestand te maken gehad....dan is het toch niet zo vreemd dat ik met vragen zit?

Met vriendelijke groet,

Nora

hansje klein
door hansje klein Mar 1, 2017 om 18:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U krijgt geen compensatie en iedere soort van berekening is alleen maar tijdsverlies ...

Ik kan u (nogmaals) aanraden om de verwachte en toegezegde kamertemperatuur v.a. 2018 op schrift te (laten) zetten en toekomstig meteen een klacht in te dienen en dóór te zetten, wanneer u een afwijking vaststelt. De huidige onderhoudsafdeling is jarenlang absoluut in-competent gebleken. Door een andere nieuwe en moderne hoogrendementsketel zullen er veranderingen optreden en de mogelijk nog oude regelingsknoppen aan de radiatoren door thermostaten moeten worden vervangen. Voor  de winter 2017/2018 moet er een radiator worden bijgeplaatst, resp. een modernere (bredere met meer lamellen) radiator ter vervanging komen.

Achterstallig en ongeschikt kan men uw verwarmingssysteem i.c.m. de te kleine radiatoren wel noemen, dat wel! Maar ook dàt vroeg u dus niet ... wèl: ... https://www.cvtotaal.nl/bereken-radiator/?gclid=CKOtzdjptdICFY0A0wodlwsPgA

ge
door gewicht - Mar 1, 2017 om 19:11
170 Antwoorden / 1 Vragen

"De ketel is 20 jaar oud en goed onderhouden" zegt enerzijds maar weinig en anderzijds dat hij aan vervanging toe is.  20 jaar terug kon je zelf de verwarmingsketel met een koperdraadborstel nog schoonmaken. Probeer dat nu maar eens met die moderne ketels. Maar een ketel van 20 jaar is zo wie zo al veel duurder in gasverbruik.
Zelf heeft u berekend dat voor de warmteafgifte de radiator in de kamer onvoldoende is dat blijkt ook uit het feit dat het veel te lang duurt voor de door u gewenste temperatuur is bereikt. Maar een radiator extra of een met meer capaciteit , dat moet dan wel behoorlijk zijn, is niet de enige oplossing.
De oude ketel zal de benodigde capaciteit gewoon niet kunnen leveren en hij blijft heel duur in gebruik omdat hij veel verlies heeft.
Behalve extra radiatoren zal ook een nieuwe ketel moeten worden geplaatst en let er op dat de capaciteit ruim voldoende is anders blijft u bezig.
De stookkosten verhalen kunt u beter vergeten zoals al eerder is gesteld, u stookt en niet de woningbouw.  Het capaciteitsverschil heeft niet zoveel met de stookkosten te maken.  De woningbouw zou u wel tegemoet moeten komen met een moderne en zuinige ketel.
Succes er mee.

hu
door huizehoog Mar 1, 2017 om 19:29
6 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor uw reactie. De (voorlopige) berekening is niet door mijzelf gemaakt hoor...maar door de onderhoudsdienst....ik ben alleen met hun cijfers op zoek gegaan naar antwoorden/berekeningen over wat dat dan betekende....volgens hun heeft de ketel nog wel genoeg capaciteit voor een grotere radiator.....Tja...die ketel gaat er voorlopig dus niet komen helaas...groot onderhoud was gepland in 2014 en is, vanwege de verhuurdersheffing, doorgeschoven naar 2018...dat wordt dus nog 1 jaar wachten...En het klopt dat de woningbouw niet stookt...maar als ze zelf uitgaan van 22 en hij levert maar 18 graden...terwijl de 2 andere radiatoren samen de ruimte op 20 proberen te krijgen....dan gaat er dus iets niet helemaal goed...waarschijnlijk is dit dus idd niet aan te tonen/te bewijzen...maar ik wilde de vraag toch maar eerst even voorleggen aan dit forum voor ik uberhaupt de handdoek in de ring gooide...Als je al jaren zo rond de € 130 per maand aan gas/licht kwijt ben terwijl je zuinig en met aandacht voor duurzaamheid verlicht/stookt wil je wel eens geirriteerd raken richting de "het is niet ons probleem-houding" van de woningbouwvereniging...ik woon natuurlijk niet voor niks in een sociale huurwoning...

ge
door gewicht Mar 2, 2017 om 16:58
170 Antwoorden / 1 Vragen

Dus nu maar hopen dat de grotere radiator de temperatuur wat hoger laat komen. De ketel voldoende capaciteit ? Ik geloof daar niet in.
Woningbouwverenigingen plaatsten meestal verwarmings apparaten die net aan de minimumeisen voldeden. Een extra radiator of een strenge winter en het gaat fout. Overigens een ketel van 20 jaar oud is beslist niet energiezuinig, integendeel !
Steek uw licht eens op bij een installateur laat die eens een berekening maken ,dat kost wat ,maar dan heeft u ook wat. Of een pientere kennis.
Trouwens, zelfs bij de Gamma kan je de bereken modellen vinden.
Maar hoe is het dan met de buren gesteld ? Die zullen toch ook "gerenoveerd"zijn en moeten toch dezelfde problemen hebben ?
Maak een vuist met meerdere bewoners.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 2, 2017 om 01:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Misschien een tip, informeer eens naar een infrarood warmtepaneel. Kost letterlijk een paar eurocent per uur en kan op een koele plek prima verwarmen.
Ook de aanschaf is goed te doen.

gerbera
door gerbera - Mar 2, 2017 om 11:06
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Wat u wilt is zo goed als onmogelijk, tenzij u nu, en straks na het plaatsen van de nieuwe radiator, de meterstanden opneemt. Hierbij dient u rekening te houden met de buitentemperatuur. Omdat uw platen onvoldoende warmte afgeven zal de water temperatuur stijgen. Op een bepaald moment is deze aan zijn maximum temperatuur waardoor de branderdruk afneemt en dus minder gas verbruikt wordt. Dit om te voorkomen dat de thermische beveiliging inschakeld en de ketel dus uitgeschakeld wordt. Zou de branderdruk niet afnemen dan zal het water na verloop van tijd het kookpunt bereiken omdat dit zijn warmte onvoldoen kwijt kan. Dus mede door de variabele branderdruk is het, wat u noemt, teveel aan verbruik moeilijk te berekenen. Het zal alleen wat langer duren voordat de ruimte op temperatuur is maar hoe zich dat verhoud is niet te berekenen.

hu
door huizehoog Mar 2, 2017 om 11:46
6 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u wel...dan zal ik het met vergelijken van de meterstanden over het komende jaar en de vorige jaren.

ge
door gewicht Mar 2, 2017 om 19:15
170 Antwoorden / 1 Vragen

Gerbera, je hebt gelijk wat de maximum temparatuur betreft ,maar de radiatoren zouden dan bijna gloeiend heet moeten zijn en daar spreekt ts niet over.  Verder vraag ik mij af of een ketel van 20 jaar geleden automatisch de branderdruk kan reguleren. Elke ketel heeft wel altijd een maximaalthermostaat dat zonder meer.  Het zou ts dan toch op moeten vallen dat de ketel regelmatig stil valt terwijl de gevraagde temperatuur nog niet bereikt is.

gerbera
door gerbera Mar 2, 2017 om 21:57
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Gewicht, De radiatoren worden zo warm als de ketel is ingestel. Deze ligt gemiddeld tussen de 40 en 60 graden. In dit geval schat ik, gelet op de oudheid van de ketel, dat deze op 60 gr staat. Dus zo gloeiend heet zullen de radiatoren niet worden. De branderdruk is altijd regelend bij elke ketel hoe oud deze ook is. Zelfs de heel oude geisers hadden dit al. De ketel valt dus niet uit juist door de regulerende branderdruk. Mocht hieraan een defect zijn pas dan schakeld de oververhittingsbeveiliging de ketel uit en kan deze alleen handmatig weer worden ingeschakeld. Vaak lukt dat niet vanwege de storing aan de brander.