kr
door kreeftje Aug 8, 2011 om 12:16
Huishouden & energie

Hoe vernietig ik carbid en rotjes?

Dag allemaal,

Bij het opruimen van mijn schuur vond ik nog een aantal pakjes rotjes en enkele zakjes carbid.
Een overblijfsel uit de jonge jaren van mijn zoon.
Ik wil dit weggooien maar vraag me af hoe ik dit zonder gevaar kan vernietigen; denk niet dat ik het zomaar in de container kan gooien.
Zelf dacht ik : misschien eerst onderdompelen in een bak water en dan de container in of zou dit niet afdoende zijn?
Ik wil geen enkel risico lopen.
Hopelijk is hier een vuurwerk-deskundige die mij kan adviseren.
Ik wacht af.

10469 12 Rapporteer

pa
door paul27 - Aug 8, 2011 om 12:24
13 Antwoorden / 1 Vragen

Over carbid het volgende:
Wanneer men namelijk carbid oplost in water (H2o) reageert het daarmee heftig onder uitstoot van het zeer explosieve acetyleengas

Zou ik maar niet doen dus !

kriekra
door kriekra - Aug 8, 2011 om 12:38
204 Antwoorden / 64 Vragen

Als ik u was, zou ik advies vragen bij de afvalservice van de gemeente.

edrick3
door edrick3 - Aug 8, 2011 om 12:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

hallo kreeftje,

Inleveren bij de stortplaats van de gemeente (als jullie die hebben) bij het chemisch afval.
Zorgen dat het carbid DROOG blijft!!!

Met vr.gr.

haarp
door haarp - Aug 8, 2011 om 12:41
514 Antwoorden / 62 Vragen

Gewoon afleveren als chemisch afval in je gemeente.

haarp
door haarp - Aug 8, 2011 om 12:46
514 Antwoorden / 62 Vragen

Sorry edrick3, zelfde antwoord verzonden op 12:41 ...................

kr
door kreeftje - Aug 8, 2011 om 12:50
86 Antwoorden / 36 Vragen

Dom van mij dat dit (afleveren bij het chemisch afval) niet bij mij is opgekomen...
Dat is dé oplossing, dit ga ik doen.
Wat mij ook goed geholpen heeft is dat carbid niet nat mag worden want dát had ik anders gedaan in al mijn onschuld....

Allen hartelijk dank want mijn probleem is opgelost.

edrick3
door edrick3 - Aug 8, 2011 om 12:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@haarp,

No problem. Gebeurt mij ook regelmatig.

edrick3
door edrick3 - Aug 8, 2011 om 12:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@kreeftje,

.....Allen hartelijk dank want mijn probleem is opgelost......

Mooi zo. Graag gedaan.

f.weele
door f.weele - Aug 9, 2011 om 10:51
1085 Antwoorden / 27 Vragen

vantevoren even bellen met de reinigingsdienst wat je wil komen inleveren.
CARBID IS NAMELIJK EEN EXPLOSIEVE STOF1.
klik hier

kr
door kreeftje - Aug 9, 2011 om 15:53
86 Antwoorden / 36 Vragen

Dag F. Weele,

Ik heb de link aangeklikt en gelezen.
Tjonge....het leek zo onschuldig!
Heel hartelijk dank voor de waarschuwing; ik ga de afvalmaatschappij mailen hoe te handelen.

Hartelijke groet.

ma
door malhy2 - Aug 11, 2011 om 18:03
311 Antwoorden / 13 Vragen

Zoals al eerder vermeld is niet carbid ,maar het gas dat ontstaat als er water bijkomt , zeer explosief.
Dit gas heet acetyleen en kan tot ontsteking komen door statische elektriciteit of een geringe vonk.
Als je het droog houd is er niets aan de hand.Ik heb vroeger in een acetyleen fabriek gewerkt alwaar we dit gas maakte door grote hoeveelheden carbid in water te storten dus ik weet waar ik het over heb.

Gr Ed

kr
door kreeftje - Aug 11, 2011 om 22:45
86 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb contact opgenomen met de ROVA, onze afvalinzamelaar en ik mag het inderdaad inleveren bij het chemodepot in onze woonplaats.
Nogmaals alle deskundigen bedankt.
Ik zal nooit meer vergeten dat je carbid juist NIET onder moet dompelen in water om het te vernietigen!

Ik beschouw het onderwerp nu als gesloten.