ma
door marscholl Jun 24, 2010 om 14:12
Huishouden & energie

Hoe verwijder ik kringen, vlekken etc. van fineerlaag?

Hallo deskundigen, ik heb onlangs een stel oude KEF boxen op de kop weten te tikken (waren en zijn heel goed qua geluidsweergave). Deze zijn bekleed met een dunne fineerlaag en deze wil ik zwart-essen beitsen. Nu zitten er kringen in van koffie e.d., er zitten stickers op en natuurlijk de oude laklaag. Hoe krijg ik dit weer mooi blank? Ik durf er niet te veel aan te schuren en ook voor oplosmiddelen ben ik nogal huiverig gezien de dikte van de fineerlaag (< 1 mm.). Groetjes en vast bedankt, Martin.

75184 42 Rapporteer

jo-anne
door jo-anne - Jun 24, 2010 om 15:54
36 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo marscholl Het is altijd verstandig om een vlek met bv eerst water en niet agressieve middelen bv afwasmiddel te behandelen,dit ivm het feit dat de fineerlaag maar 1 mm is!!Afwasmiddel ontvet in elk geval!! Voor de stickers raad ik aan om ze eerst te weken met water ,dus steeds nat maken en dan proberen te verwijderen!! Als dit niet lukt dan zijn er bij drogisterijen met een uitgebreid assortiment wel speciale middelen te verkrijgen en het is raadzaam om even te lezen wat er in zit aan middelen en of het geschikt is voor in jou geval fineer!! Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes ermee vr gr jo-anne

vladja
door vladja - Jun 24, 2010 om 16:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jo-anne,

Fineer en water = water en vuur.

Vladja

jo-anne
door jo-anne - Jun 24, 2010 om 16:23
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 24 jun 2010, 16:04]Jo-anne,

Fineer en water = water en vuur.

Vladja

Hallo Vladja als je het met beleid doet en iedere keer het resultaat bekijkt kan je toch stoppen !! En heb jij dan een ander advies voor dit probleem??? met vr gr jo-anne

vladja
door vladja - Jun 24, 2010 om 16:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee. Ik heb wat water lekkage (druppels) op fineer gehad en het fineer is gebarsten, losgelaten, grote witte uitgebeten kringen aan de zijkanten van beschadigde deel etc. Water is de pest voor fineer.

Waar denk je dat die kringen van die kop koffie vandaan komen. Van het vocht!!!!

Vladja

va
door van asselt - Jun 24, 2010 om 17:06
19 Antwoorden / 19 Vragen

om dit te beitsen word een ramp,.mijn advies onderlaag afwassen met wasbenzine dit verwijderd ook de stickers,voorzichtig schuren met staal wol zonder zeep daarna gewoon schilderen met zwarte mat verf en je hebt een prachtig resultaat,laat maar eens horen hoe het resultaat is.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 24, 2010 om 20:33
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het is wel wat anders als je vocht op het fineer laat, of dat je even water gebruikt om schoon te maken, wat je gelijk weer droog maakt.

Met veel materiaal is het zo dat als je het gelekte vocht laat zitten dat je vlekken of andere problemen krijgt, maar je kunt het wel gewoon schoonmaken met water.
(denk bv aan laminaat).

edwardus
door edwardus - Jun 24, 2010 om 21:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Voor vlekken en kringen in hout ken ik 2 manieren, zie:
Kringen op houten tafel (reactie van donald13)
Olie met sigarettenas

ma
door marscholl - Jun 25, 2010 om 11:35
90 Antwoorden / 14 Vragen

Allemaal hartelijk dank voor jullie antwoorden. Helaas heb ik er nog geen top-antwoord bij gevonden dus ga ik morgen eens praten met een oude vakschilder. @ Vladja en Jo-anne: ruzie maken hoeft niet hoor -;), ik denk dat Jo-anne wel gelijk heeft dat dit met beleid wel gaat. Dit waren toendertijd geen goedkope speakerboxen en die fineerlaag ziet er ook wel solide uit, ik denk dat het teak is. Als het niet anders gaat zal ik inderdaad het advies van van Asselt opvolgen.

vladja
door vladja - Jun 25, 2010 om 11:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marscholl,

Kijk hier eens bij: fineerles....

Vladja

vladja
door vladja - Jun 25, 2010 om 11:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Helemaal aan het eind van het verhaal komt: schuren en lakken.

Vladja

da
door dag - Jun 25, 2010 om 13:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Stckerresten en lijmresten kun je heel snel en veilig verwijderen met een beetje kleurloze lampolie

keesstada
door keesstada - Jun 25, 2010 om 13:30
54 Antwoorden / 6 Vragen

Tja, ik had al lang gekozen voor een mooi dekkende beits. Volgens mij zal het maar de vraag zijn, dat met al deze zaken, zoals stickers en koffie er iets van terecht komt. In.... misschien zie je met zwart essen niets meer van de beschadigingen.
Of een vakschilder hier raad op weet? Ik wed van niet.

Groet van Kees

edwardus
door edwardus - Jun 25, 2010 om 13:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dekkende beits op houten luidsprekers .... barbaar! ;-)

edwardus
door edwardus - Jun 25, 2010 om 13:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Maarrehh Martin, heb je wel al de tips met olie + spiritus of as geprobeerd uberhaupt?

ma
door marscholl - Jun 25, 2010 om 13:45
90 Antwoorden / 14 Vragen

@ Dag, lampenolie is vettig, dat is niet zo handig als je daarna wil gaan beitsen, zoals Vladja al begrepen had, i.v.m. de hechting.
@ Kees, ik zie graag nog iets van de houtnerf. Met dekkende beits is dat effect weg denk ik.
Er is een forumlid hier dat zweert bij iets als st. Mark`s cleaner, ik meen dat dat Read was? Of heeft die persoon daar aandelen in -;))

ma
door marscholl - Jun 25, 2010 om 13:49
90 Antwoorden / 14 Vragen

@ Edwardus, ik heb het nog niet geprobeerd i.v.m. de vettigheid. Neem deze tip zeker ook in overweging. Je bent het dus met mij eens dat de houtnerf zichtbaar moet blijven ;-)

edwardus
door edwardus - Jun 25, 2010 om 14:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

St. Marc is een ontvettende reiniger, die je gebruikt voordat je gaat schuren en schilderen.
Of je daarmee ook kringen uit hout kunt verwijderen is mij niet bekend.
Als je de ervaringen van de gebruikers van de beide olie-houdende methoden ziet komt het helemaal goed. Indien het vettig mocht blijven, kun je nog ontvetten met wasbenzine.

ja
door jacriet1932 - Jun 25, 2010 om 14:28
4 Antwoorden / 3 Vragen

Een oud huismiddel: vochtkringen in hout met sigarenas en de vlakke kant van een (echte ) kurk wrijven. Succes Riet

hd
door hderoever - Jun 25, 2010 om 14:42
4 Antwoorden / 0 Vragen

De stickers voorzichtig met wasbenzine verwijderen en dit zal niemand wel geloven maar heb het zelf ook bij een heel oud kastje gedaan. Gewoon insmeren met pindakaas. Een nacht laten intrekken en dan verwijderen en uitpoetsen. Het is best wel een werkje maar de kringen zijn echt verdwenen. Dat komt door de olie die in de pindakaas zit. Succes

je
door jeannie - Jun 25, 2010 om 15:05
4 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo,misschien dat dit helpt.Water op meubels geknoeid,Een flesje meubelline van HG.Bij mij heeft het goed geholpen.Kosten zijn ong.€ 7,00.Groetjes moppie.

el
door ellertientje - Jun 25, 2010 om 15:48
8 Antwoorden / 1 Vragen

Om je boxen te bewerken en stickers er van af wil halen, gebruik je eerst sticker verwijderaar, daarna heel goed schoonmaken met water en amoniak geen zeepmiddelen anders word het weer vet. Dan heel lichtjes opschuren, dan als je het gaat verven een multiprimer (hechtlaag) er op zetten want over fineer kan je niet zomaar gaan schilderen. Als de multiprimer er op zit kan je er alle dekkende verfprodukten er over heen zetten. Transparante beits gaat niet lukken want de onderlaag is veel te glad. (zonde van je geld) Er is van de Pure (flexa-lijn) een hele matte lak. Wens je heel veel succes, dit gaat echt lukken.
Elly

ja
door jans2 - Jun 25, 2010 om 17:27
311 Antwoorden / 4 Vragen

As vermengd met olie met een doekje om de vinger inwrijven over vochtkringen.
Stickers (lijm) verwijderen met (zo min mogelijk) oplosmiddel.
Resultaat ontvetten met licht-vochtig doekje van sopje met afwasmiddel. Afnemen met licht-vochtig schoon water-doekje.
Laten drogen (eventueel 1 of meerdere handelingen herhalen).
Subtiel schuren met het allerfijnste schuurpapier, NIET met staalwol!
Stofvrij maken met héééél licht-vochtig doekje.
Laten drogen. Aflakken/beitsen.

Zo zou ik het doen. Misschien heeft u hier iets aan. Succes!

el
door ellertientje - Jun 25, 2010 om 17:54
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jans2 schreef op vrijdag 25 jun 2010, 17:27]As vermengd met olie met een doekje om de vinger inwrijven over vochtkringen.
Stickers (lijm) verwijderen met (zo min mogelijk) oplosmiddel.
Resultaat ontvetten met licht-vochtig doekje van sopje met afwasmiddel. Afnemen met licht-vochtig schoon water-doekje.
Laten drogen (eventueel 1 of meerdere handelingen herhalen).
Subtiel schuren met het allerfijnste schuurpapier, NIET met staalwol!
Stofvrij maken met héééél licht-vochtig doekje.
Laten drogen. Aflakken/beitsen.

Zo zou ik het doen. Misschien heeft u hier iets aan. Succes!

Zou het niet doen, op fineer kan je niets doen, dat is een kunststofproduct. Ga er met je nagels over heen en je haalt het er weer zo van af, fineer heeft geen hechting zonder er een multiprimer op te doen. Vraag dit maar na in een verf speciaal verfzaak.

ja
door jans2 - Jun 25, 2010 om 18:12
311 Antwoorden / 4 Vragen

@Ellertientje: fineer is een heel dun laagje hout!

el
door ellertientje - Jun 25, 2010 om 18:42
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jans2 schreef op vrijdag 25 jun 2010, 18:12]@Ellertientje: fineer is een heel dun laagje hout!

Als jij transparante lak op een fineer laagje kan doen, dan ben je geweldig, probeer het maar. Dan kan je geld verdienen.
Maar dit kan gegarandeerd niet. Werk in een speciaal verf winkel, Fineer is een kunststoflaagje. geen orgineel hout.

el
door ellertientje - Jun 25, 2010 om 18:45
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jans2 schreef op vrijdag 25 jun 2010, 17:27]As vermengd met olie met een doekje om de vinger inwrijven over vochtkringen.
Stickers (lijm) verwijderen met (zo min mogelijk) oplosmiddel.
Resultaat ontvetten met licht-vochtig doekje van sopje met afwasmiddel. Afnemen met licht-vochtig schoon water-doekje.
Laten drogen (eventueel 1 of meerdere handelingen herhalen).
Subtiel schuren met het allerfijnste schuurpapier, NIET met staalwol!
Stofvrij maken met héééél licht-vochtig doekje.
Laten drogen. Aflakken/beitsen.

Zo zou ik het doen. Misschien heeft u hier iets aan. Succes!

Afwasmiddel is een vettige instantie, moet je vooral niet doen. Dit is om problemen vragen

edwardus
door edwardus - Jun 25, 2010 om 20:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@ellertientje: jans2 heeft wel degelijk gelijk! Fineer is een heel dun laagje hout. Dat kun je schuren, beitsen, lakken, als je maar in de gaten houdt dat het heel dun is.
Mogelijk ben je in de war met gemelamineerd spaanplaat of meubelpaneel met houtprint?

erik008
door erik008 - Jun 25, 2010 om 20:07
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Stickers warm maken met een föhn en dan er met een glasplaatje afkrabben.
Ook oude lak is er, met een glasplaat af te krabben.
Persoonlijk zou ik geen beits gebruiken om te lakken maar parketlak.

el
door ellertientje - Jun 25, 2010 om 20:10
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op vrijdag 25 jun 2010, 20:07]Stickers warm maken met een föhn en dan er met een glasplaatje afkrabben.
Ook oude lak is er, met een glasplaat af te krabben.
Persoonlijk zou ik geen beits gebruiken om te lakken maar parketlak.

Dit kan je doen, maar daar kan je geen kringen mee weg werken.

er
door erky - Jun 25, 2010 om 20:23
243 Antwoorden / 2 Vragen

@ ellertientje

De KEF boxen zijn en waren van hoge kwaliteit en als ik mij niet vergis zelfs van Engels fabricaat. Over de geluidskwaliteit zal ik niet twisten, die is TOP. Ook de kwaliteit van de kast is kwaliteit. Het fineer is zeker een dun laagje HOUT. De boxen zijn mogelijk 20 jaar oud. Toen bestond er nog echte houten fineer. Dat alle aanrechtbladen van nu een plastic toplaag hebben zal best, maar niet van die Kef's.

Groet,
Erky

er
door erky - Jun 25, 2010 om 20:33
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Marscholl,

De stickers kan je weghalen door er met een doekje of keukenrolpapier (opgevouwen) met wat wasbenzine er af halen. Minstens een dag wachten om alle wasbenzine te laten verdampen als de stickers er af zijn. Ook hier spaarzaam met de wasbenzine.

Maar nu het moeilijkste. Als er op de boxen kringen zitten zal dat bovenop zijn. Daar waar ook veel licht (zon) komt. Daar zal mogelijk ook de oude oorspronkelijke lak half vergaan zijn. En bij die oude lak zit een spanningsveld. De oude lakken (ik ga er van uit dat de Kef's zomaar 20 jaar oud zijn) kunnen twee verschillende soorten zijn. En nu sta ik met een mond vol tanden want ik weet niet welke twee. War er hier op het forum maar iemand die antieke meubels restaureert. Die zal er beter raad mee weten dan een 'goede verfwinkel'.

En als je er helemaal niet uit komt zou je kunnen zoeken naar 'plakplastic' dan heb je niet zulke mooie naden hier en daar, maar wel een kunststof buitenkant. die tegen licht en een beetje water kan.

Succes,
Erky

edwardus
door edwardus - Jun 25, 2010 om 20:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als er lak op het fineer zit, dan kun je het volgende doen: met een doek met spiritus op de lak wrijven. Wordt de lak hierdoor plakkerig, dan is het lak op waterbasis. Doet de spiritus niks met de lak, dan is het op basis van alkydhars ("olieverf").

Blankschuren kan trouwens ook, heb ik zelf met een gefineerde boekenkast gedaan, maar je moet dat wel heel voorzichtig doen omdat de fineerlaag zo dun is.

De beits die ik daarna heb gebruikt is eigenlijk gekleurde meubellak, maar in de volksmond wordt ook dat wel beits genoemd. Het trekt ook in het hout net als beits op poederbasis.

ferry43
door ferry43 - Jun 25, 2010 om 22:12
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Marscholl,

Hierbij een tip van een meubelmaker.

Allereerst de stickerresten verwijderen met stickerverwijderaar.
Als dit niet voorhanden is kan het ook met wasbenzine of terpentine.
Daarna de boxen goed ontvetten. Bijvoorbeeld met thinner. (de lak mag er toch af)
Dan voorzichtig schuren met schuurpapier. bv no: 100 of 120.
Ikzelf zou het eerst met een schraapstaal doen, maar dat is specialistenwerk.
Ik weet niet welke beits je gaat gebruiken, maar bij waterbeits moet de lak er helemaal af (om daarna weer over te lakken), maar bij gewone meubelbeits is het al goed als het goed schoon is. Gelukkig kies je voor een donkere kleur, dat dekt goed en is alles makkelijker.
Ik wens je veel succes.

ferry43
door ferry43 - Jun 25, 2010 om 22:15
10 Antwoorden / 1 Vragen

PS

Een fineerlaag is maar 0,5 mm dik en is in de fabriek ook al een keer geschuurd.
Dus pas op !!!

cu
door customer - Jun 25, 2010 om 23:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Behandelen met Meubeline, verkrijgbaar bij drogist, AH e.d.
Dik en gelijkmatig insmeren en 24 uur laten intrekken, daarna met een wollen doek goed uitwrijven.
Zonodig na een week herhalen.
Heb hier veel succes mee gehad.

ma
door marscholl - Jun 26, 2010 om 12:07
90 Antwoorden / 14 Vragen

Nou nou, zoveel reacties had ik niet verwacht en ook een tip van een meubelmaker. Voor thinner ben ik bang dat het de lijmlaag gaat oplossen; daar moet ik ze dus voorzichtig mee afnemen. Wat betreft de vlekken heb ik nu wel genoeg tips binnengekregen waarmee ik aan de slag kan. Fineer is i.d.d. een dun laagje hout en geen kunststof dus dat kan je gewoon beitsen met zwart-eBBen waar ik zwart-essen schreef. Omdat ik heel donkere beits gebruik zullen de laatste restjes van de kringen en vlekken niet opvallen. En i.d.d., deze speakers zijn zeker 20 jaar oud, ik denk eerder zo`n 35 jaar want ze worden nog aangesloten met DIN-stekkers of bananenstekkers die ik van de week al gehaald heb (moest ervoor naar de volgende stad). Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken, ik kan aan de slag, het is mooi weer. Ik laat het resultaat nog wel weten, ik denk over een week of twee. Groetjes, Martin.

bl
door blazoen - Jun 26, 2010 om 13:56
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou eerst eens informeren bij een High-End zaak, High-End forums of op een KEF-site met vermelding van het typenummer en al. Vocht, verf en hout is al zowat. Ik zou niet willen riskeren dat bv trekspanningen, of iets anders onverwachts, mijn geluid verpest.
Succes in elk geval.

erik008
door erik008 - Jun 26, 2010 om 14:26
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Die oude KEF boxen stammen denk ik uit 75-79 (kef chorale)
Volgens mij werden de boxen in dezelfde fabriek als BOSE gemaakt.
Ze waren toen te koop in lichte en donkere hout kleur.
De bas luidspreker kan op den duur wat gaan knetteren (aanlopen conus).
De oplossing hiervoor is de box 180 graden draaien.

ma
door marscholl - Jun 26, 2010 om 14:46
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb ze nergens kunnen vinden met google. Er staat op het typeplaatje SP 1053. De basspeakers zijn min of meer ovaal (zoals een atletiekbaan) en hebben een vlakke conus. Daarboven zit een tweeter en de squawker daar weer boven. De laatste is wel gewoon conisch en heeft een doorsnede van ca. 20 cm. De woofer is ca. 20 x 30 cm. De kast zelf meet 73 x 28 x 34 cm. Ik ben wel benieuwd naar de specificaties en het frequentiebereik.

erik008
door erik008 - Jun 26, 2010 om 15:30
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De Calinda is dat.
Schema
Specs1

Specs2

erik008
door erik008 - Jun 26, 2010 om 15:33
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Specs1 link ging fout

ma
door marscholl - Jun 27, 2010 om 12:06
90 Antwoorden / 14 Vragen

@ Erik: bedankt voor de interessante info.