ekiem
door ekiem Sep 9, 2018 om 19:03
Huishouden & energie

Hoe verwijder ik lijmresten van trap

Goedenavond,

Ik ben bezig om bij iemand de "halve maantjes " van de trap af te halen. Dit gaat prima maar nu het volgende probleem : die lijm resten gaan er niet af . Heeft hier iemand tips, alles is welkom.

Alvast bedankt ,Ekiem

24468 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2018 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van HG heb je vloerlijmverwijderaar. Maar ik heb daar geen ervaring mee.

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2018 om 19:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo ekiem, al gekeken bij oma weet raad?
https://www.omaweetraad.nl/vlekken/lijmresten

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 9, 2018 om 19:15
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een tip:

 Lijm van de trap verwijderen met cola is een handig trucje. Giet de cola over de traptrede en wacht een paar minuten. Daarna kun je met behulp van een plamuurmes de lijmresten van de trap verwijderen.

Zijn de lijmresten op je trap hardnekkig en ook met cola niet te verwijderen? Dan zit er niets anders op dan de trap te schuren.

https://slimster.nl/blog/lijmresten-trap-verwijderen/

tenormin
door tenormin Sep 9, 2018 om 19:26
16829 Antwoorden / 108 Vragen

"Oma" schrijft zelfs dat echte cola de voorkeur krijgt. ;-)

sjjoppy
door sjjoppy Sep 9, 2018 om 19:49
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Is ook milieuvriendelijker ;-))

ekiem
door ekiem - Sep 9, 2018 om 19:20
676 Antwoorden / 100 Vragen

Alvast bedankt, er zat een tip tussen met aceton. Dat zou mischien kunnen werken. Die maantjes zitten er al een eeuwigheid en de woningbouw doet daar schijnbaar niets mee. Gaan er mee aan de slag,

Ekiem

tenormin
door tenormin Sep 9, 2018 om 19:28
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee Ekiem, de binnenkant van je huurhuis is niet het 'pakkie aan' van de WBV.

Beps
door Beps - Sep 9, 2018 om 19:24
75 Antwoorden / Vragen

Ik hoorde laatst dat cola het beste was om te gebruiken, dus als aceton te hard gaat kleven of zo kun je dit nog proberen.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2018 om 19:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let op als u aceton gaat gebruiken. GEEN VUUR in de buurt en goed luchten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 9, 2018 om 20:17
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Zeer goede tip, aceton is een uitstekend middel maar zeer brandgevaarlijk.

ne
door neodutchio - Sep 9, 2018 om 19:53
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Met een baksteen kan je goed schuren. Hiermee kan je al een hoop lijmklodders weghalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2018 om 20:20
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Van uiterst belang is wat de basis is van de gebruikte lijm. Als dat water is, is het een kwestie van goed laten inweken met water (of als genoemd met cola).
Als de basis geen water is zou terpentine mogelijk kunnen helpen of als genoemd aceton. Beide zeer brandgevaarlijk dus let op met vuur in de omgeving en zeker ook goed, zeer goed luchten zoals @tijger1 ook al aangeeft. Uiteraard is schuren als het harde lijm is ook een optie.

gerbera
door gerbera - Sep 9, 2018 om 21:53
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Een simpele tip van een simpel iemand, met een fohn, warmste stand, en plamuurmes. Daarna ff schuren en de trap is weer als nieuw. Kan u de cola zelf drinken en de acceton gebruiken om nagelak te verwijderen.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2018 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of juist bevriezen met bijvoorbeeld koelelementen uit de vriezer. Dan brokkelt de lijm makkelijker.

jo
door jorisw - Sep 10, 2018 om 12:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Niet de goedkoopste oplossing, maar ik heb nog niks gevonden wat beter werkt: vloerbedekkingverwijderaar van Alabastine. Dik insmeren, half uurtje laten intrekken en met een scherp plamuurmes afsteken. En goed luchten, want het stinkt vreselijk.

re
door red1 - Sep 12, 2018 om 12:59
329 Antwoorden / 1 Vragen

probeer het met een fohn

gerbera
door gerbera Sep 12, 2018 om 14:13
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Da's unne goeje maar da's 3 dagen eerder al voorgesteld;-))

audb
door audb - Sep 12, 2018 om 14:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Is het "groene" lijm dan is dat op basis van (Bison) kit met een oplosmiddel en dat kan je het beste verwarmen evt met een verfbrander maar zorg er voor dat je een bak water bij de hand houd mocht het overhoop gaan branden.

Niet te lang de brander er op houden is nog het beste, het llijm moet warm worden en niet heet.

Dit geld ook voor verf warm maken is beter dan afbranden even een groot deel verf warm maken en meteen een verfkrabber er overheen halen.

De rest afschuren.

gerbera
door gerbera - Sep 12, 2018 om 16:25
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het zijn meestal "druppels" soort montagelijm die onder deze "halve maantjes" zitten. Druppeltje warm maken, plamuurmes er onder en klaar is "klara", sorry EKIEM

pk49
door pk49 - Sep 12, 2018 om 21:24
243 Antwoorden / 2 Vragen

met stikkerverwijderaar kom je een hele end. Van HG.

Si
door Sientje22 - Sep 12, 2018 om 21:39
1 Antwoorden / Vragen

Heel eenvoudig: WC eend gebruiken! Goed impreneren , even wachten en alles laat los. Zelf al meerdere keren gebruikt. Kost voor een traop ± 6 flessen. Goedkoopst via Lidl. Succes.

he
door henkie.penkie - Sep 13, 2018 om 09:55
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het een voudigste is schuren, anders een lijmoplosmiddel gebruiken.

ma
door maruja - Sep 13, 2018 om 11:16
11 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb pas een trap ontdaan van lijm. Schuren gaat niet, lijm word warm en de lijm verstopt het schuurvel.
ik heb een verfbrander gebruikt en een schrapper, 3 hoek of plamuurmes, dat gaat het beste. Wel heb je veel geduld nodig.

ekiem
door ekiem - Sep 15, 2018 om 19:14
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Even een up-date. Het lijm "probleem "is inmiddels opgelost. Hebben eerst aceton geprobeerd maar dit was een enorme klus en ging erg langzaam. Daarna inderdaad de halve maantjes een vóór een goed vochtig gemaakt en ná een poosje inweken ( met een plamuur mes ) de boel los gekregen.
Van de week gaan we de treden goed glad schuren en bedenken wat er daarna op kan.

Probleem was namelijk dat die halve maantjes er vreselijk uit zagen ( o.a vanwege katteharen ).

fijne avond Ekiem

Be
door Bert1133 - Sep 17, 2018 om 17:55
1 Antwoorden / Vragen

Dag Ekiem,

Ik had zelf ook iets vergelijkbaars. Heb ik Relius power clean voor gebruikt, dat werkte goed. Onder andere hier verkrijgbaar https://www.verfpoint.nl/relius-power-clean/.