anouksanne
door anouksanne Aug 7, 2013 om 14:29
Huishouden & energie

Hoeveel kilo kan een keukenkastje dragen?

Ik woon in een niet al te grote woning en het is daardoor wat behelpen met de beschikbare ruimte. Ik heb 5 keukenkastjes waarvan er 2 aan de muur hangen. De kastjes aan de muur zijn 70 cm hoog, 32 cm diep (deurtje niet meegerekend) en 50 cm breed. De kastjes zijn opgehangen door de woningstichting voordat ik hier kwam wonen dus hoe ze precies zijn opgehangen weet ik niet. In de kastjes liggen 2 planken waardoor er 3 'etages' zijn. Tussen de kastjes in hebben we zelf nog planken gehangen om wat meer kwijt te kunnen.
Nou heb ik in 1 van de kastjes flink wat dingen weten te krijgen inclusief een redelijke aantal borden. Omdat ik graag wil weten of dit wel veilig is vroeg ik me af of iemand weet wat zo'n kastje kan dragen aan kilo's.

19526 3 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Aug 7, 2013 om 15:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is wel een lastige vraag. Zoiets gaat een beetje op gevoel. Hoe stevig zitten de keukenkastjes bevestigd, dat is volgens mij het belangrijkste van de constructie als het op gewicht dragen aankomt. En dat is nu juist wat je niet weet. Als ze goed stevig zijn opgehangen, kunnen ze heel wat hebben.

Bovendien denk ik niet dat zoiets in een keer naar beneden komt. Als het kastje overbelast is, zal het eerste wel wat los komen van de muur.

kriekra
door kriekra - Aug 7, 2013 om 17:28
204 Antwoorden / 64 Vragen

Meestal kunnen keukenkastjes best wel wat hebben, maar je wilt natuurlijk niet dat ze met servies en al naar beneden storten. Als de kastjes leeg zijn kan je wel de dikte van de schroeven zien waarmee ze zijn bevestigd, maar helaas niet hoe lang de schroeven zijn. Zelf heb ik de zwaarste spullen, zoals borden en pannen in de onderste kastjes, en bovenin de lichtere dingen als glazen en mokken, en voorraad als kruiden etc.
Als het huurwoningen zijn, hebben uw buren waarschijnlijk dezelfde kastjes. U zou hen ook eens kunnen polsen.

dearagain
door dearagain - Aug 7, 2013 om 17:39
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik zou daar toch wat voorzichtig mee zijn, want als het naar beneden komt heb je een enorme ravage