Mi
door Mirjam1960 Nov 24, 2020 om 11:54
Huishouden & energie

Hoge jaarafrekening Woonenergie

Mijjn zoon heeft vorm van autisme(28jr)
Woont zelfstandig
Maar ik als moeder help zonodig
Ok hij kreeg een jaarnota Woonenergie van 5300 euro
Zowel hij en ik probeerde dit uit te laten zoeken bij Woonenergie
Alles klopt zegt men.
Waar of bij wie kan ik het laten uitzoeken
En dan iig in simpele woorden uitleg geven mbt wat of er wel klopt of niet
Word nl niets wijs uit de jaarnota

5353 14 Rapporteer

pino123
door pino123 - Nov 24, 2020 om 11:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou het eens uitzoeken via de meterstand. Het kan betekenen dat uw zoon het gehele jaar de kachel op 25 graden heeft staan, ook kan het betekenen dat misschien de meter stuk is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 24, 2020 om 12:06
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mirjam,

Heeft u het verbruik vergeleken met die van vorig jaar?

Hoe hoog is het verschil?

Ik raad uw zoon aan om elke maand op een vaste datum (bijvoorbeeld elke 10e van de maand) de meterstand te noteren.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 24, 2020 om 12:11
7190 Antwoorden / 3 Vragen
marita5
door marita5 - Nov 24, 2020 om 12:21
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo miriam1960 ,

De voorwaarden :

Artikel 10. Onderzoek van de elektriciteitsmeter en/of gasmeter en/of meting

10.1 Twijfelen wij of u eraan of de elektriciteitsmeter en/of de gasmeter goed werken of de meting juist is? Dan mogen wij of u de netbeheerder vragen de elektriciteitsmeter en/of de gasmeter te laten onderzoeken.
Wij informeren u dan over het onderzoek, de kosten van het onderzoek en over de nieuwe meter, als die nodig is.
Hiervoor geldt: - Willen wij de meter laten onderzoeken? Dan moeten wij de kosten van het onderzoek betalen. -
Wilt u de meter laten onderzoeken? Dan moet u vooraf de kosten van het onderzoek aan de netbeheerder betalen.
Werkt de meter niet goed? Dan krijgt u het geld weer terug.

10.2 Blijkt uit het onderzoek dat de elektriciteitsmeter en/of de gasmeter niet goed werkt, of de meting niet juist is, dan bepaalt de netbeheerderop basis van het onderzoek hoeveel elektriciteit en/of gas u geleverd heeft gekregen.

10.3 Werkte de elektriciteitsmeter en/ of de gasmeter langer dan twee jaar niet goed, of was de meting niet juist, dan maken wij een herberekening over de periode van de voorgaande 24 maanden. Wij rekenen dan terug vanaf het moment dat u of wij twijfels aan elkaar kenbaar hebben gemaakt over de juiste werking van de elektriciteitsmeter en/of de gasmeter of de meting.

10.4 Als uit het onderzoek geen duidelijke gegevens komen waarmee wij de omvang van de levering kunnen vaststellen, dan mogen wij de omvang van de levering schatten. Bij de schatting maken we onder andere gebruik van meetgegevens uit het verleden zover die bekend zijn.

10.5 Heeft u of iemand anders fraude gepleegd met de elektriciteitsmeter of de gasmeter? Dan maken wij een herberekening voor de hele periode van de ontdekte fraude.

 Artikel 13. Niet eens met een jaarnota of eindnota?

13.1 Bent u het niet eens met een jaarnota of eindnota die wij u sturen? Stuur ons dan schriftelijk of digitaal een bezwaarschrift en geef aan waarom u het niet met deze nota eens bent. Doet u dit binnen de betalingstermijn? En gebruikt u de elektriciteit en/of het gas alleen voor uw huishouden? Dan hoeft u deze nota nog niet te betalen totdat wij een beslissing hebben genomen.

13.2 Ontvangen wij uw bezwaarschrift te laat of gebruikt u de elektriciteit en/of het gas ook voor iets anders dan uw huishouden? Dan moet u deze nota gewoon betalen.

 https://www.woonenergie.nl/media/1128/algemene-voorwaarden.pdf

mi
door miennaamishaaz - Nov 24, 2020 om 13:26
725 Antwoorden / 1 Vragen

Indien uw zoon een slimme meter heeft, mischien bij "Woonenergie" kijken wat het verbruik is op dagelijk/wekelijks gebruik.
Zoals meerdere al zeiden het kan zijn dat hij de hele tijd aan het stoken is zelfs in de zomer terwijl dit niet nodig is.

Indien hij nog een domme meter heeft, mischien kijken of er niet ergens een Aftakking zit. {dat een schuwe buur uw zoon zijn meter gebruikt voor "Minder legale" voorzieningen}

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 24, 2020 om 15:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Indien er is afgetapt  moet je  de politie  waarschuwen en dan kreeg die  factuur voor meerverbruik.

Ik denk zelf aan oude meter en afleesfoutje....  die halve cijfers als die springen zijn soms fout afleesbaar.
Graag  eerst meer info van  Meriam.

getty
door getty - Nov 24, 2020 om 15:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Via Ista soms?

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2020 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie is Woonenergie? Is het blokverwarming of iets dergelijks?

panter22
door panter22 - Nov 24, 2020 om 15:58
6599 Antwoorden / Vragen

Is je zoon hier pas komen wonen?
Is toen de beginstand opgenomen en klopt die met wat Woonenergie opgeeft?
Je moet kijken naar het verbruik. Hoeveel gas en licht hij heeft gebruikt en vergelijken met het gemiddelde. Dan kun je speuren naar energieverslindende apparaten.
Alleen het bedrag, daar kun je niet zoveel mee..
Kijk hier eens wat het gemiddelde gasverbruik is per woning:
https://www.essent.nl/kennisbank/energie-besparen/inzicht-in-verbruik/gemiddelde-gasverbruik
 en deze:
https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

Al
door Alive76 - Nov 24, 2020 om 21:04
7 Antwoorden / Vragen

Wellicht kun je iets meer informatie posten. Je zoon woont zelfstandig, wat is de inhoud/oppervlakte van zijn woning? Een Hoe zijn de kosten verdeeld over elektra en gas?

ha
door harrybre - Nov 25, 2020 om 13:48
240 Antwoorden / Vragen

Heeft u wel eens tussenstanden van de meter genoteerd ? IK al sinds 2004 en stuur maandelijks de afgelezen waarde naar MijnWarmte.  Idem doet mijn slimme meter voor electricitiet, howel ik die zelf ook maandelijks opschrijf.  Dit soort discussies zijn dan heel erg snel afgelopen.

Hoe dit verbruik kan zijn ontstaan ? ? Je kan natuurlijk vergelijken met het verbruik van de afgelopen jaren ( eindafrekening), doch dat zegt niets over het afgelopen jaar. uw zoon kan wel alle ramen wagenwijd open gehad hebben tijdens de stookperiode. Bewijs het tegendeel maar eens.
Zijn er maandverbruiken vastgelegd ergens ( slimme meter), of.. bij electriciteit: tapt een sluwe buur af van uw zoon's leiding ?

tr
door truvanu - Nov 25, 2020 om 14:46
51 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft dat u niet wijs komt uit de jaarnota.

Kijk er eens naar met iemand die de nota kan doorgronden.
Of dek de persoonlijke gegevens af en maak er een foto van die u hier plaatst. Dan krijgt u ongetwijfeld uitleg hoe het zit en of er onwaarschijnlijk hoge bedragen in rekening zijn gebracht.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Nov 25, 2020 om 15:32
104 Antwoorden / Vragen

U schrijft dat men aangeeft dat alles klopt. Ik neem toch aan dat u een specificatie van de rekening kunt opvragen, Of eventueel inloggen en dan het verbruik kunnen controleren. Met de u aangeleverde gegevens kunnen mensen weinig doen.

mo
door mof - Nov 25, 2020 om 16:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

5300 Euro als energierekening over 1 jaar lijkt me vrij fors. das zon 450 EURO per maand .... Als het goed is staan de meterstanden erop, vergelijk die met die van vorig jaar en met wat de meter nu aangeeft.

lo
door lovewinnie - Nov 25, 2020 om 16:32
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien afgelopen jaren geschat omdat hij meterstanden niet heeft doorgegeven..en nu met slimme meter gaat dat automatisch en dus correctie over afgelopen jaren?
Is een optie natuurlijk. Bent niet echt duidelijk