to
door tohadusa Nov 14, 2005 om 12:59
Huishouden & energie

Hr glas

Ik heb 2 jaar geleden hr*** glas laten plaatsen,in een uitbouw van de woonkamer.het probleem is nu dat ik vooral in de winter geconfronteerd word met vocht aan de buitenzijde, wat meestal met de middag pas wegtrekt De vraag is nu is dit normaal bij dit glas,en zo ja,had de aannemer mij dat moeten melden ?Als ik dit van te voren had geweten had ik hier nooit voor gekozen.Ik woon in een twee onder een kap woning en mijn buurman heeft er in mindere mate last van.

486 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 15, 2005 om 01:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tohadusa,

Dit probleem komt mij bekend voor, alleen heb ik dit op de Velux-dakramen. Het komt omdat u een Hr-beglazing hebt met een zeer hoge isolatiewaarde, dit in combinatie met een lage buitentemperatuur en een hoge vochtigheidsgraad, ook buiten. Als de temperatuur buiten weer omhoog gaat, verdwijnt de condens geleidelijk. Waarschijnlijk zit die beglazing dan ook langer in de schaduw, zodat het ook langer duurt, voordat die condens verdwijnt. Het is dus eigenlijk een natuurkundig verschijnsel. Of de aannemer u dit had moeten melden, weet ik niet.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Nov 19, 2005 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

ik ben zelf bouwkundig aannemer, en wou graag even reageren op Uw vraag.

Het vocht aan de buitenzijde van Uw Hr glas is inderdaad te wijten aan temperatuur verschillen. Ook de luchtvochtigheid speelt hierin een belangrijke rol.  Volgens mij zou het echter zo moeten zijn, dat hoe beter het glas geisoleerd is, hoe minder last U er van heeft.

voor wat betreft Uw tweede vraag, of de aannemer U hiervoor had moeten waarschuwen, het volgende.  Het is een natuurlijk proces, de aannemer kent Uw prioriteiten niet. Volgens mij hoeft hij dat niet.

U zou contact op kunnen nemen met de werkgeversorganisatie van de bouwkundige aannemers. Die kunt  vinden op www.bouwendnederland.nl. Indien de betrokken aannemer eigenlijk geen aannemer is, maar b.v. een klussenbus o.i.d. kunnen zij U ook niet verder helpen

Indien de aannemer is aangesloten bij een vereniging als b.v. Bouwgarant, kunt U ook hier terecht met Uw vragen (bouwgarant.nl)

Ik hoop U van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke Groeten

een Drentse aannemer

ve
door verwijderd - Nov 19, 2005 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mensies,

U schrijft: Volgens mij zou het echter zo moeten zijn, dat hoe beter het glas geisoleerd is, hoe minder last U er van heeft.

Volgens mij is het net andersom: hoe beter het glas isoleerd, hoe (niet "meer" maar) eerder u er last van heeft.

Als er bijv. enkel glas in zit, straalt er meer warmte naar buiten en beslaat het dus ook minder snel (of helemaal niet). Kijkt u maar eens naar bijv. auto's. Als deze (nog) warm van binnen zijn, beslaan de autoruiten niet. Is het binnen in helemaal afgekoeld, beslaan de ruiten.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Nov 19, 2005 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hutch,

Ik ben GEEN expert op dit gebied,

Volgens mij zit het zo, dat condens ontstaat doordat de temperatuur van de lucht daalt. Warme lucht kan meer vocht bevatten als koude lucht. als je nu isolerende beglazing plaatst, plaats je dus eigenlijk een isolatie schild tussen binnen en buiten. Doordat de binnentemperatuur hoger ligt als de buitentemperatuur zal de lucht ter plaatse van het glas afkoelen, het teveel aan vocht in de lucht moet ergens heen, en zet zich af op het glas, condens ten gevolg hebbende. het probleem is echter dat volgens mij het condens dan aan de binnenzijde op het glas moet zitten.

misschien dat we de vraag bij Glaverbel moeten neerleggen, dit is de marktleider op het gebied van beglazingen in Nederland (www.glaverbel.nl)

ik ben wel benieuwd naar de uitkomst.

m.vr.gr.

De Drentse Aannemer

ve
door verwijderd - Nov 19, 2005 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensies,

ook ik ben hier geen expert in, het is naar mijn mening alleen logisch, zoals ik dat me voorstel. Ook bijv. met dat voorbeeld van de auto. Maar.... ik zal eens gaan googlelen, misschien vind ik wat.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Nov 19, 2005 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond, Hr*** of thermopane/ andere isolatieglassoorten het probleem is , als de temperatuur buiten enkele graden daalt. er een vochtsituatie ontstaat,vooral aan de binnenzijde,Meestal is de oorzaak,vooral in het najaar en de winter de veelvuldige en langdurige condensatie. In uw geval een uitbouw(serre?) is de kans op dit effect groter heeft uw buurman ook een uibouw??

Een oplossing?

.
Het warmteverlies door de beglazing en het vocht in de lucht zijn de directe oorzaken van de condensatie op de beglazing. In nieuwe goed geïsoleerde woningen zijn de koudste wanden meestal de glasoppervlakken, zelfs als men gebruik maakt van dubbel glas of verbeterd dubbel glas. Een eerste gegeven dat nodig is om oppervlaktecondensatie te bekomen, namelijk een koud oppervlak is hiermee dus vervuld. Een tweede gegeven is te vinden in de aanwezigheid van vochtige lucht. Het is onmogelijk in een woning te leven zonder vocht te produceren. In een gemiddelde gezinswoning mag al snel rekening gehouden worden met een totale vochtproductie van 10 à 15 liter per dag. Al dit vocht wordt opgenomen in de binnenlucht, die hierdoor min of meer verzadigd wordt.
De vochtige binnenlucht komt nu in aanraking met de koude glasoppervlakken, koelt af, en moet een deel van het vocht afstaan: er ontstaat oppervlaktecondensatie aan de binnenzijde van de beglazing. Condensatie wordt dus veroorzaakt door een onevenwicht tussen ventilatie, vochtigheidsgraad en temperatuur, en is eigenlijk een waarschuwing dat het binnenklimaat te vochtig en ongezond is.
Door de binnentemperatuur te verhogen en het vochtgehalte te verlagen kan het probleem worden opgelost. Door enkele eenvoudige basisregels toe te passen, kan de hoeveelheid vocht in de binnenlucht beperkt worden. Probeer bijvoorbeeld het drogen van linnen binnenshuis zoveel mogelijk te vermijden, laat geen water onnodig lang koken, zorg ervoor dat de vochtige lucht zich niet overal in de woning kan verspreiden en zorg tot slot voor een goede en regelmatige verluchting van de woning in het algemeen en van niet verwarmde lokalen (slaapkamer, garage, berging) of vochtige lokalen (keuken, badkamer) in het bijzonder. Verder is het ook belangrijk de temperatuur aan de binnenzijde te verhogen. Er zal immers pas oppervlaktecondensatie op de beglazing optreden als de temperatuur van het glas onder de dauwtemperatuur van de binnenlucht daalt. Met deze maatregelen zou het probleem wat minder kunnen worden.succes fred

ve
door verwijderd - Nov 19, 2005 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensies,

ik heb wat gevonden, klik onderstaande links eens aan:

Condens

Dubbele beglazing

Condens

enz.

Gr. Hutch