jo
door johansje Jan 15, 2014 om 12:24
Huishouden & energie

Idioot hoog gasverbruik

Iedere maand neem ik de stand op van mijn gas-.stroom verbruik.
Vorige maand had ik een verbruik als van een wintermaand met 3 weken vorst. De temperaturen waren buiten duidelijk anders en k heb alles nagegaan maar kan niet vinden waar dit aan ligt.
De monteur die alles kwam controleren zei dat het vaker voorkomt dat in zo´n geval er niets vreemd wordt gevonden. En alles werkte dus ook naar behoren.
Maar hoe kan dit dan. Ik wordt er wanhopig van.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt.En wat was dan uiteindelijk de oorzaak?

35735 17 Rapporteer

sl
door slobberbone - Jan 15, 2014 om 12:50
508 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is idioot hoog gas verbruik ?

jantje7
door jantje7 - Jan 15, 2014 om 14:46
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ter vergelijking. Mijn gasverbruik voor december was 132 m3 tegen over het jaar daarvoor 148 m3.
Mijn jaarverbruik van 2013 is ca. 900 m3. Mogelijk is er gas geleverd met een lagere calorische waarde, waardoor er meer verbruik is.

co
door consument001 - Jan 17, 2014 om 10:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Johansje,

Heb je al je gasaansluitingen nagelopen of deze wel dicht zijn ?
Ook al je appararaten in huis die gas gebruiken zou ik door een instalateur laten controleren op evt. lekkage!
En waar ik ook heel benieuwd naar ben is, heb je een nieuwe (slimme) meter(s) laten plaatsen voor de afwijkingen in je gebruik ontstonden?
Ik volg op internet namelijk de discussie over de slimme meter en wat ik vaak tegenkom is de klacht dat sinds mensen een slimme meter hebben laten plaatsen hun gas/stroom verbruik significant was gestegen.
Je zou ook je netbeheerder in kunnen schakelen en vragen of zij een inspectie willen uitvoeren op je meters en of deze nog wel in goede staat zijn.
Laat je niet op kosten jagen door je netbeheerder want je betaalt al jaren dik huur voor deze meters en als deze kapot zijn dan is de netbeheerder volgens de energiewet verplicht deze te vervangen.

Succes verder

jo
door johansje - Jan 17, 2014 om 12:24
5 Antwoorden / 5 Vragen

Dank voor de reacties!
Ik heb geen nieuwe meter laten installeren. Alles is zoals het al 20 jaar is, buiten dat ik jaren geleden een hoog rendementsketel heb gekregen. Ik hou al jaren het verbruik bij en heb het nog bewaard vanaf 2008. Hiermee vergelijk ik dus steeds. (hoeveel ik precies verbruik doet er dus niet zo toe, alleen in vergelijking met eerdere jaren)
Het enige wat er is veranderd is een luchtrooster bovenaan een raam in de woonkamer, wat ik uiteraard een uurtje per dag open heb staan en bij het koken.
De monteur heeft alle apparaten nagemeten en wat ze verbruiken. En alles werkt echt goed.
Wel wil ik graag iets meer weten over gas met een lagere calorische waarde.!! Wat is dat en kan dat er mee te maken hebben?
En ik ben begin dec. naar een andere energieleverancier overgestapt.

ub
door ubje - Jan 17, 2014 om 15:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben cv monteur,als u googelt op graaddagen dan kunt u kijken wat is verbruik tot andere jaren is,zij tegen per dag een cijfer voor de gemiddelde temp temp,die kunt u vergelijken met elkaar,de ketel laten afstellen en schoonmaken is ook positief voor is verbruik,de meter laten controleren,lekkages duly u normaal wel ruiken maar afsoppen kan altijd.gr martin

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2014 om 15:57
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij erop dat uw oude meter stuk is. dat blijkt vaker voor te komen.

Nu kan het verschil ook liggen in een andere calorische waarde maar dat moet dan tot uitdrukking komen in de rekening, er is dan een andere correctie daarvoor waardoor de kosten lager zijn.

te
door techneut48 - Jan 17, 2014 om 16:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als het de calorische waarde zou zijn dan heeft de hele wijk of stad een te hoog verbruik.
Als u denkt dat er een lek is doet u s'avonds alles uit (thermostaat op 10 of zo) en noteert de meterstand met ook de cijfers acher de comma (rode cijfers).
Dan kunt u de volgende morgen precies zijn of er iets weglekt.

De calorische waarde is simpel gezegd de hoeveelheid warmte die uit een kubieke meter gas komt.
Kijk maar eens op wikipedika

mo
door moetdat - Jan 17, 2014 om 16:44
105 Antwoorden / 19 Vragen

Bij mij hetzelfde. De afgelopen drie weken heb ik maar een fractie minder verbruikt dan vorig jaar deze tijd. Toen lag er sneeuw en het was onder de 0 graden.

ds
door dschaap - Jan 17, 2014 om 18:09
18 Antwoorden / 2 Vragen

Het heeft nogal gewaaid de afgelopen periode. Als uw woning slecht geïsoleerd is heeft dit op het gasgebruik een enorme invloed. Zelfs in de berekening met graaddagen wordt dit niet meegenomen. Controleer voor een langere periode het gebruik tov vorige jaren. Als u over een lagere periode verbruiksgegevens heeft is een leuke site http://www.mindergas.nl. Het laten ijken van de gasmeter kost u ongeveer €500,00. Succes

ro
door ron530 - Jan 17, 2014 om 18:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De afgelopen maanden zijn dan wel niet koud geweest maar wel extreem vochtig dat werkt allemaal mee in het gasgebruik.
Ik kan ook terug kijken in de jaarafrekeningen maar ik zie grote pieken en dalen in het jaarlijks gasgebruik. Als je het in een grafiek uitzet is die heel grillig, in mijn geval was het om en nabij 750 kuub in ik meen 2008 de laagste, 2012 met bijna 1300 kuub extreem hoog. Het gebruik over 2013 zit met een dikke 975 kuub weer aan het gemiddelde. Elektra gebruik heeft voor het stoken maar een kleine invloed want enkel de pomp van de ketel draait langer door. Maar toch gasgebruik op maandbasis bijhouden geeft een vertekend beeld want er zijn sec gezien maar 4 a 5 stook maanden.

ho
door honza23 - Jan 17, 2014 om 21:11
265 Antwoorden / 3 Vragen

had ik afgelopen voorjaar ook: lekkage ! in de ruimte van de CV, heel klein, en door de ventilatie daar rook je niets
bij toeval tijdens vervangen expansievat geroken door monteur

bi
door biki - Jan 17, 2014 om 22:17
8 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ook iets minder verbruikt als vorig jaar, maar het ligt er ook aan of de dagen zonnig zijn, als dan de zon de hele dag naar binnen schijnt word de woning ook opgewarmd, dus als we vorig jaar meer zonnigere dagen hebben gehad is het verbruik ook lager, ondanks dat het kouder is , en idd als het hard waait bij een slechter geisoleerde woning verbruik je ook meer.

Em
door Emmap - Jan 17, 2014 om 23:05
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ga bij uw energieleverancier na wat uw voorschotbedrag is. Mogelijk stellen ze dat voor uw type woning / uw wijk op een standaardbedrag. Vaak is dit wat aan de hoge kant, ze vinden het nl. gemakkelijker u iets terug te geven bij de eindafrekening, dan u te vragen op dat moment iets of veel bij te betalen. Dan moeten ze er weer achteraan met een herinnering, een betalingsregeling enz. Dat kost meer moeite en geld, dus ze werken 'andersom'. U betaald een (te) hoog maandbedrag, zij hebben een leuk spaarpotje en aan het eind trekken ze het even recht.

Bij mijn vader moet ik elk jaar opnieuw bellen voor het naar beneden zetten van zijn voorschotbedrag. Dat gaat nl. standaard ná de eindafrekening weer naar wat nou eenmaal de standaard is...

Em
door Emmap - Jan 17, 2014 om 23:06
162 Antwoorden / 8 Vragen

Excuus, ik zie nu pas dat uw werkelijke verbruik hoger is dan verwacht, niet de rekening...

bennieol
door bennieol - Jan 18, 2014 om 01:01
64 Antwoorden / 3 Vragen

ha mijn gasmeter staat al 6 maanden op de zelfde stand, dat vind ik leuk.

bennieol
door bennieol - Jan 18, 2014 om 01:02
64 Antwoorden / 3 Vragen

mijn gasmeter staat al 6 maanden op de zelfde stand, en dat vind ik leuk.

jo
door johansje - Jan 20, 2014 om 11:55
5 Antwoorden / 5 Vragen

Dank voor de serieuze reacties en adviezen!
Ik heb het advies van 'techneut48' opgevolgd en de waakvlam van de ketel heeft van 23.00 uur tot de volgende ochtend 8.30 uur. ± 1/4 m3 gas verbruikt ( 244 in de rode cijfers). Dat lijkt me normaal wat door een c.v -kenner van de woningstichting werd bevestigd.
Hij gaat nog e.e.a navragen bij de monteur die alles controleerde en doet z.n. verder onderzoek.
Heel fijn dat jullie meedenken, is voor herhaling vatbaar.