Is het normaal dat de brander vernieuwd moet worden in een 5 jaar oude Combikete
In november 2018 via een erkend installateur een nieuwe Remeha Avanta 28c combiketel laten installeren. Hierbij tevens een onderhoudscontract afgesloten.Ieder jaar komt de intallateur de ketel schoonmaken en afstellen. De laatste keer is er bij het schoonmaken van de brander een boutje van het deksel afgebroken. Nu moet daar een compleet nieuwe brander in a raison van 381 euro tegen een uurloon van 89 euro. Zijn er meer mensen die dit is overkomen. Zelf denk ik dat dit een constructiefout is, deksel is vastgeschroefd met RVS boutjes in aluminium. Je krijgt galvanische corrosie tussen RVS en Aluminium waardoor het boutje muurvast kan komen te zitten. Wie is hiervoor verantwoordelijk en wie gaat dat betalen. Moet toch eigenlijk niet kunnen bij een ketel van even 5 jaar oud en wie geeft mij de garantie dat ik met een nieuwe brander hetzelfde euvel weer niet heb
Teregte opmerking van C,de Grave. Dit is een aanrader om geen Remeha te kopen. Wel zal dit m.i. onder garantie hersteld moeten worden. De brander van mijn CV ketel doet het al sinds 1997. Verbruik totaal 2600 m3 gas. Ontsteeker na 15 jaar vervangen. Succes.
Bedankt voor de reactie
Geachte C. de Grave,
Bij welk bedrijf heeft u een onderhoudscontract afgesloten ?
Heeft dit bedrijf deze ketel ook geadviseerd?
Ik heb dit bij een al jarenlang bestaande installateur laten doen ( namen noem ik niet) en daar ook het onderhoudscontract afgesloten
G.A. stelt wel varker vragen die totaal onnodig zijn om een vraag te beantwoorden.
Na 5 jaar is het aan u te bewijzen dat de brander al niet conform was tijdens de aankoop. Dit is bijna niet te bewijzen.
Er zit een brander in met een deksel, dit deksel zit met 3 boutjes met kruiskop vastgeschroefd. Alleen het boutje is RVS en de brander aluminium. Dit gaat door galvanische corrosie, als je daar geen anticorrosiepasta tussen doet, vastzitten. En als je je los wil krijgen breekt de kop van het schroefje. Het stukje draadeind wat er nog in zit krijg je er niet meer uit zegt de intallateur
Ik denk gewoon een foute constructie.
U heeft zeer waarschijnlijk gelijk echter wat we denken is niet belangrijk. U moet kunnen bewijzen dat de constructie niet goed is en dat dit euvel bij aflevering al aanwezig was. Dit is gewoon heel moeilijk te bewijzen.
Hoezo moeilijk te bewijzen? De installateur pleegt ook het onderhoud. Hij heeft geen anticorosiepasta gebruikt. Dat is geen mening maar een feit.
Geachte Sjoerd,
Ik ben het met u eens, ik zou ook eerst verhaal halen bij de installateur....
@Juliomariner,
Veel vragen van mij zijn juist wel aan de orde bij een topic.
Misschien is de installateur wel ergens bij aangesloten?
Als u er van overtuigd bent dat dit een verborgen gebrek is kunt u daar aan zaak van maken tegen uw leverancier, ik neem aan ook uw installateur, bij de geschillencommisie. U kunt ook een beroep doen op Remeha indien op dit onderdeel na twee jaar nog fabrieksgarantie op van toepassing is en anders op coulance.
Het lijkt mij dat in dit geval de verkoper degene is die u hiervoor dient aan te spreken gelet op de hiervoor geldennde wetgeving:
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info, indien de verkoper 'niet thuis geeft' overwegen,overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM Neem dus eerst contact op met de verkoper/installateur.
Bedankt voor al deze gegevens, ik ga kijken wat ik kan gebruiken
Graag gedaan!
Min of meer. Ik had 2 weken iets soortgelijks met een Remeha Tzerra waarin een lucht-gasstraat moest worden vervangen a € 464,64. En die term staat voor brander en elektronica. De ketel was in januari 2016 geplaatst, en de reden was een ventieltje dat moet voorkomen dat er een klein beetje gas onverbrand de lucht in gaat, als de ketel afslaat. En dat kan blijkbaar niet apart worden vervangen, en met 2 jaar garantie lijkt het gewoon pech.
Een andere factor is denk ik ook, dat die lucht-gasstraat (brander, ventilator, elektronica) wettelijk niet meer als veilig wordt beschouwd als een monteur daaraan werkt. Regelgeving speelt dus ook een rol.
Bedankt voor uw reactie
Als de installateur elk jaar langs komt om de ketel schoon te maken, dan is dit niet de eerste keer dat de brander schoongemaakt wordt. Dan kun je dus stellen dat de vorige monteur geen pasta heeft gebruikt bij het weer in elkaar zetten van de brander en huis.
RVS schroeven in een aluminium huis is in de industrie een normale toepassing. Echter moet wel een pasta worden gebruikt en de schroef/bout moet aangedraaid worden met een moment opgegeven door de leverancier. En hierbij gaat het vaak fout en worden de schroeven te vast gezet.
Dus vanuit mijn optiek ligt de fout bij diegene die de vorige keer het onderhoud gedaan heeft, maar het is een lange weg om dit te bewijzen.
Bedankt voor uw reactie
Is inderrdaad niet handig ... rvs in aluminium ... MAar als er een boutje van een deksel is afgebroken door de installateur die de ketel komt schoonmaken dan zal het installatiebedrijf dit moeten oplossen lijkt me. Dat heeft namelijk de ketel schoongemaakt en daarbij is schade ontstaan die voorheen niet daar was. Spreek de aansprakelijkheidsverzekering van dit installatiebedrijf aan zou ik zeggen.
Geachte C. De Grave Ben zelf 29 jaar service technicus in de cv branche geweest en ben ook zeker zulk soort problemen tegen gekomen met oa Nefit waar ook het probleem was tussen brander en warmtewisselaar Nefit heetf dit destijds landelijk opgelost en heeft eigen monteurs gestuurd om het op te lossen en agpo ferolli en Radson TP..... Een ketelfabriekant geeft een x aan tal jaren fabriekdgarantie.... Maar er speelt sindsdien nog iets heel anders... sinds 2021 is er een strenge Gaswet en installateurs MOETEN een BRL 6000 certificaat hebben anders mogen ze NIET sleutelen aan welke ketel dan ook .. dus meneer C De Grave moet wel eerst kijken en contoleren of de installateur van destijds gecertificeerd is zo niet dan zou ik het zeker via de ketelfabriekant zien te regelen...
ik wens u veel succes vr gr WL
Geachte Heer Leenders, Dit bedrijf is gecertificeerd en bestaat al meer dan 60 jaar.Ik vind het slordig dat men geen pasta tussen RVS boutje en aluminium brander hebben gedaan, dan was dit waarschijnlijk niet voorgekomen Vr. gr C.de Grave
Diverse merken van cv ketels hebben normaal gesproken 2 jaar garantie. Als er in een vorige onderhoudsbeurt geen (speciaal) hittebestendig vet of pasta is gebruikt, dan is in eerste instantie de monteur aansprakelijk die de laatste onderhoudsbeurt heeft verricht. Hierop kan de fabrikant die de normale ketelgarantie van minstens 2 jaar zich op beroepen en kan deze zeggen dat de schroeven niet op de juiste manier weer zijn geplaatst zoals in de bepalingen van garantie zijn beschreven. Dit houd dan in dat u hiervoor het bedrijf deze onderhoud werkzaamheden hebben verricht aansprakelijk kunt stellen. Zoals eerder al vermeld is het nu verplcht is sinds 2021 om een BRL 6000 certificaat te hebben ook moeten zijn monteurs hiervoor bijscholing krijgen om dan de werkzaamheden aan cv gasketels en aan gasinstallaties te mogen werken. Op al deze punten kan de fabrikant zich op beroepen. Zodat dit niet meer onder garantie valt.
Bedankt voor uw reactie
M.i. een geval van pech want de kans dat boutjes afbreken is altijd aanwezig. Een schuldige aanwijzen op basis van aannames heeft geen zin mede omdat RVS (roest vast staal) vele varianten kennen o.a. de variant die voor aluminium branders geschikt is.
Bedankt voor uw reactie
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geld terug in verband met non conformiteit van een nieuw gekocht voertuig, wat moeten we nu doen?
Wij hebben een Carver gekocht in mei 2024, nieuw, bij de dealer Bourguignon in Leeuwarden. Het voertuig geeft steeds storingen waardoor hij niet verder kan rijden en dan opgehaald moet worden voor reparatie. Het is steeds dezelfde storing. Daar is de Carver nu al 4 x voor opgehaald. Het is een onbetrouwbaar voertuig geworden. Bij de laatste keer is er tijdens de testrit schade ontstaan, het voertu ... Lees meer
Is Raisin spaarplatform betrouwbaar voor het sparen van geld in deposito
Als ik geld in deposito wil stallen om te sparen, is Raisin dan een aangewezen platform om dat te doen? Lees meer
Ik wil dat Stella de E-bike terug neemt. Vlg hfd knt. geldt de bedenktijd niet a
Volgens het hfd.kant. van Stella, is de bedenktijd niet gelding als de fiets niet in de bus is gekocht! Kan dat? Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer