Jaarafrekening
bij mij is zonder dar er iemand aan de deur is geweest of een briefje in de bus te hebben gedaan voor de meterstand van het gas en energie een globale schatting gedaan ik heb gelijk de afrekening gekregen kan dit zomaar?
Ja hoor dat kan.
Let er wel op dat als er grote verschillen zijn in de afrekening en de werkelijke standen dat je dit wel doorgeeft, anders krijg je, mocht je ooit gaan verhuizen alsnog een flinke naheffing.
En andersom net zo, als je hoger bent ingeschat dan werkelijk het geval is, dan krijg je geld terug.
In mijn vorige woning heb ik nooit iemand gezien, en de schatting was altijd goed, het werkt wel degelijk.
Beste yenge, zoals maryvon al heeft aangegeven: ja dat kan en mag. Controleer de op de nota gebruikte standen met de werkelijke standen. Mocht daar een duidelijk verschil tussen zitten dan kunt u gewoon contact met de energie-leverancier opnemen en vragen of ze voor u een nieuwe nota willen aanmaken, waarbij dan van de werkelijke standen wordt uitgegaan. Let er in dat geval op dat u voor de geschatte nota uitstel van betaling krijgt. Overigens: bij slechts een kleine afwijking hoeft uw energiebedrijf u geen nieuwe jaarnota aan te bieden. Let ook op de nota voor kosten netbeheer: ook deze zijn gerelateerd aan het verbruik (en zal bij afwijkingen ook aangepast moeten worden). IJzerbroot
Afhankelijk van de leverancier komt de meteropnemer eens per drie jaar om de stand op te nemen. Voor de andere jaren wordt u gevraagd om de standen zelf door te geven (kaartje in de bus of telefonisch).
Waarschijnlijk hebben ze u vergeten om te vragen de meterstanden door te geven en kon u dat dus niet doen. De leverancier ziet dat als geen reactie en schat uw verbruik op basis van eerdere jaren.
Hoi Yenge,
als uw portemonnee het toelaat, is het te hopen dat u te hoog bent ingeschat. Beredenering: energie, in welke vorm dan ook, wordt alleen maar duurder. Bent u te hoog ingeschat, betaald u dus een prijs voor de (dan duurdere) energie, die u pas in de toekomst ge(ver)bruikt. Gaat u verhuizen, wordt alles weer verrekend. Waarschijnlijk is deze theorie zeer discussiabel, maar in feite klopt het wel. Net zoals tanken, als de literprijs steeds omhoog gaat: zo vol mogelijk doen; blijft de prijs zakken, dan de tankbeurt zo lang mogelijk uitstellen c.q. niet te vol doen. Met dit verschil dat de energieleveranciers hun prijzen, zo goed als nooit, verlagen.
Gr. Hutch
En daarom zit Hutch ook aan de vaste prijs gas en elekriciteit? Dat zou dan immers altijd voordelig zijn als jouw redenering klopt... Maar goed, die discussie is al eens gevoerd.
Over het algemeen ontvangt u een opnamekaartje via de post, of als de meteropnemer is geweest in de brievenbus... Mogelijk is het kaartje niet verstuurd, of had de meteropnemer geen kaartjes meer.. Maar dat maakt op zich niet uit.
Kleine correcties zowel omhoog als omlaag, zijn relatief gewoon te duur om uit te voeren. U kunt als richtlijn +- 50 euro als grens aanhouden. Of 100 kuub gas of 300 kwh elektra als afwijking... Over het algemeen zult u dan geen bezwaar ondervinden bij het aanmaken van een correctie.
En inderdaad stijgen de prijzen op dit moment nog... Het lijkt (tenzij ze ineens omlaag storten, eigen risico) op dit moment inderdaad verstandig een licht te hoog ingeschat verbruik te laten voor wat het is... Wat u nu heeft afgerekend, hoeft straks niet meer.
mvg
Ja, energie bedrijfen kunnen dit niet alleen doen, ze zijn het zelfs verplicht.
Als er om een of andere reden geen standen bekend zijn (welke reden is niet zo belangrijk) dan zal er toch een nota gestuurd moeten worden.
Dus word er een schatting gemaakt op basis van reeds bekende gebruiks gegevens
dit kan natuurlijk afwijken en daarom word u dan ook altijd gevraagt de standen na te kijken
Wat gebeurd er nu als de standen afwijken?
in dat geval stelt u uw leverancier hiervan op de hoogte.
is het verschil zeer klein (enkele euro's) dan zal de nota niet worden aangepast (de kosten hiervan zijn hoger dan de aanpassing).
is het verschil groter dan word de nota gecorigeerd en hoeft u dus niet te betalen tot deze binnen is.
mocht het verschil zeer groot zijn dan word er voor correctie eerst gecontroleerd.
hiervoor word met u een afspraak gemaakt op een tijd die u uitkomt.
kortom, uiteindelijk krijgt u (als u zelf controleerd) altijd een correcte nota
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer