cz
door czech Jul 19, 2011 om 21:10
Huishouden & energie

Jerrycan schoonmaken

Hoe maak ik het beste(en snelste)jerrycans schoon waar te lang drinkwater heeft ingezeten en daardoor onderin aanslag hebben?

23402 22 Rapporteer

ja
door jantiemes - Jul 19, 2011 om 23:08
38 Antwoorden / 30 Vragen

Doe 2 kopjes gloor ( bleekwater ) in de jerrycans en vul ze met de gloor tot de helft , laat dit een dagje staan en vul ze daarna tot het maximum weer een dagje laten staan en daarna goed uitspoelen , de aanslag is nu verdwenen .
Voor je ze weer gaat gebruiken eerst goed spoelen met veel water .

Hans

grace10
door grace10 - Jul 20, 2011 om 11:31
68 Antwoorden / 11 Vragen

Om de gloor smaak/lucht te verwijden, gebruik iik altijd zout met koud water om te schuren. Het zelfde principe als zand, maar dan frisser.

he
door henkriavera - Jul 20, 2011 om 11:50
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Czech.
Al die dingen die ze aandragen zijn heel mooi de een zegt zand erin de andere zegt gloor erin ik zeg NIETS erin doen en gewoon een nieuw jerrycan kopen die zijn toch niet zo duur in ieder geval beter voor je gezondheid god weet wat er allemaal in die jerrycan is gegroeit ik zou het risico niet willen lopen om iets op te lopen.
Wandt voorkomen is beter dan genezen,en dat is de enige spreuk die hier bij past dus een NIEUWE JERRYCAN KOPEN

Groetjes van Henk S

su
door suikerspin - Jul 20, 2011 om 11:53
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik reinig thermosflessen, warmhoudkannen ed altijd aldus: Koop een buisje Steradent (gebitsreiniger) doe heet water in de fles/kan/jerrycan en gooi daar een flinke hoeveelheid tabletten in. Gaat geweldig bruisen, dus zet alles even in de gootsteen. Een paar uur laten staan, dan goed uitspoelen en klaar! Succes verzekerd.

aquamarijne
door aquamarijne - Jul 20, 2011 om 11:58
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Czech,

Voor het schoonmaken van vazen met aanslag en voor mijn theepot gebruik ik W5 oxi-action van de Lidl. (Dit is reukloos)
Een schepje in pot of vaas en daarna warm tot heet water erin.
Alle aanslag bruist los.Goed omspoelen en klaar!
Het schijnt ook te werken met een vaatwastablet volgens Bedemeijer, de fabrikant van theepotten die dit in de gebruiksaanwijzing heeft staan.

haakmeer
door haakmeer - Jul 20, 2011 om 12:52
10 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede manier is lekker heet water met een flinke klodder Soda er in
goed schudden en daarna enkele keren goed na spoelen met koud water

wallyvalky
door wallyvalky - Jul 20, 2011 om 12:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Met azijn. en wat heet water. Even laten staat en klaar is kees.

motorhan
door motorhan - Jul 20, 2011 om 13:28
8 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon een aantal tabletten steradent in de jerrycan. lauw/warm water werkt beter tijdje laten staan en schoon. Is niet nadelig voor de gezondheid.

veel succes
han

wimmi20
door wimmi20 - Jul 20, 2011 om 13:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als er in een jerrycan of iets anders met water op de bodem een vrij transparante, snotachtige massa zit dan is het oppassen geblazen.
Dan heeft water te lang stilgestaan.
Deze snotmassa is de voedingsbodem waarin salmonella bacterien zich ontwikkelen.
Pas dus goed op, van salmonella kun je doodgaan.
Weet u nog wel ?
Die bloemenshow in Bovenkarspel ?

ni
door nikkee - Jul 20, 2011 om 14:19
25 Antwoorden / 6 Vragen

@wimmi20, bedoel je legionella? Salmonella kun je krijgen door bijvoorbeeld je kip of ei niet gaar genoeg koken en dat eten.

Ook wij hebben met heet water de jerrycan goed doorgespoeld en nu weken na de vakantie met die jerrycan mee nergens last van. Maar je kunt altijd een nieuwe kopen als je het niet vertrouwd.

harrie
door harrie - Jul 20, 2011 om 14:43
765 Antwoorden / 36 Vragen

=grace10 schreef op woensdag 20 jul 2011, 11:31: Om de gloor smaak/lucht te verwijden, gebruik iik altijd zout met koud water om te schuren. Het zelfde principe als zand, maar dan frisser.

Grace10
Hoe wil je de bodem van een jerrycan met zout schuren? Hoe zie je het voor je?
Duidelijk een antwoord van iemand die niet weet waar hij/zij weet waarover het gaat.....

Ex-Haagsche Harrie

jk
door jkoops - Jul 20, 2011 om 15:01
51 Antwoorden / 9 Vragen

De enige, echt en puur natuurlijke reiniging is met gebruikte theebladeren.

Gewoon een pakje thee inde supermarkt halen, dan een grote pot thee zetten en de gebruikte theebladeren in de jerrycan, wat water erbij . even flink schudden 'een poosje laten staan en de jerrycan met schoon water naspoelen.

Geen chemische rotzooi gebruikt en schoon is ie weer!!!

Succes.

poltol
door poltol - Jul 20, 2011 om 16:23
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Warm water erin [bodem =5 cm] en een schepje scherp zand [bv metselzand] erbij doen.
Dan heel hard schudden zodat het water/zand mengsel alle troep los maakt een aan zich bindt.
Dan goed naspoelen en weer vullen met vers water.

Ga niet met chloor aan de gang want daar blijft je water naar smaken.

Succes, poltol

harrie
door harrie - Jul 20, 2011 om 16:25
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hans.

Chloor (bleekwater) verwijdert de aanslag niet....... die blijft in gebleekte toestand achter, waardoor het minder zichtbaar is.

De tip van Poltol is enige juiste, alleen ik gooide er vroeger ook nog wat kleine kiezelsteentjes bij het zand om het losmaken van de aanslag wat te versnellen.

Ex-Haagsche Harrie

co
door cordenhollander - Jul 20, 2011 om 16:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al verschillende goede oplossingen zien passeren. Ik weet nog van mijn diensttijd bij de Mariniers dat we onze veldflessen vulden met wat water en zand en de fles aan een wiel van een vrachtauto vastmaakten. Na een ritje was deze blinkend schoon.Zal met een jerrycan wat lastiger worden maar als je de eerste keer zand met wat steentjes gebruikt en dit na stevig schudden en draaien ververst heb je wellicht nog maar enkele procenten van de vervuiling over. Na de tweede keer dus nog veel minder. Als je er dan iets van chloor bij doet is de kans op besmetting kleiner dan drinken uit een waterpomp. Een nieuwe kopen is een optie maar niet in de bush.Om over het milieu maar te zwijgen.En er zijn ook tabletten te koop bij een dumpzaak om vuil water drinkbaar te maken.Het is een afweging van prijs en moeite. Maar inderdaad legionella moet je niet mee spotten, kan echt einde verhaal zijn.Er zijn nog campings die een z.g. warmtewisselaar gebruiken in de vorm van een zwarte buis of slang. Het zonlicht verwarmt dat water er in en dat kan best wel warm worden. Maar is eigenlijk levensgevaarlijk als ie niet continue wordt gebruikt.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 20, 2011 om 17:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nikkee,
natuurlijk moet het legionella zijn.
Bedankt voor de correctie.
==========================================

=nikkee schreef op woensdag 20 jul 2011, 14:19: @wimmi20, bedoel je legionella? Salmonella kun je krijgen door bijvoorbeeld je kip of ei niet gaar genoeg koken en dat eten.

Ook wij hebben met heet water de jerrycan goed doorgespoeld en nu weken na de vakantie met die jerrycan mee nergens last van. Maar je kunt altijd een nieuwe kopen als je het niet vertrouwd.

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2011 om 18:43
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Doe mij de oplossing van Henkriavera maar. Dat is voor mij het TOPANTWOORD. Die anderen zullen misschien best werken, maar wat een gedoe allemaal; bij allerlei zaken zijn aanbiedingen, vooral in de vakantie tijd (kamperen) wordt er met jerrycans om de oren gesmeten. Gewoon een nieuwe kopen. Lekker hygiënisch en krijg je ook geen (hahaha Salmonella!!) van, sorry Wimmie20.

mostertpot
door mostertpot - Jul 20, 2011 om 20:03
162 Antwoorden / 13 Vragen

Er zijn in de handel diverse merken reinigingsmiddel te koop, speciaal voor watertanks. Zowel te vinden bij de caravan accessoires handel, maar ook bij de drogist. Deze middelen ontdoen de jerrycan en vaste watertank in caravans en campers van kalk, van alg en ontsmetten. Zonde om een nieuwe jerrycan te kopen.
Uit ervaring weet ik dat het goed werkt en dat je na de behandeling en het naspoelen er niets meer van merkt en lekker fris water hebt.

cl
door claraj - Jul 20, 2011 om 22:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak mijn jerrycans ieder jaar schoon met water en kattebakgrit. Dat schuurt goed schoon.
Paar handen grit er in doen, beetje water er bij en dan heel goed schudden.
Daarna vullen met schoon water met een paar druppels gloor en een paar uur laten staan.
Daarna heel goed omspoelen met schoon water.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 20, 2011 om 23:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Is die jerrycan van 4.95 nou nog niet schoon ?
Even 5 eutjes neerleggen,
En voor de somberen : er chloort altijd hoop aan de horizon !

keessie1
door keessie1 - Jul 21, 2011 om 00:25
138 Antwoorden / 9 Vragen

PUUR SCHOONMAAK AZIJN,

Niet giftig en lost alle kalk van het oude water direct op.

1 liter kost bij de super markt 0,40 EuroCent.

Suc6

Groetjes Keessie

keessie1
door keessie1 - Jul 21, 2011 om 00:32
138 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=claraj schreef op woensdag 20 jul 2011, 22:05]Ik maak mijn jerrycans ieder jaar schoon met water en kattebakgrit. Dat schuurt goed schoon.
Paar handen grit er in doen, beetje water er bij en dan heel goed schudden.
Daarna vullen met schoon water met een paar druppels gloor en een paar uur laten staan.
Daarna heel goed omspoelen met schoon water.

Kattebak grit kan Asbes bevatten.
Keuringsdienst van Waarde

Groetjes Keessie