cr
door creppy Mar 15, 2005 om 17:28
Huishouden & energie

Kalk- of zuur - sporen op ruiten

Onze ruiten hebben in de loop der jaren kalksporen gekregen die, volgens "deskundigen"komen uit het cement van de stenen die erboven in d emuur zitten. We hebben al van alles geprobeerd om het te verwijderen. Allerlei wondermiddelen van t.v., tips uit almanaks etc. Niet helpt. Onze professionele glazenwasser zegt dat het bij meer gebouwen/woningen voorkomt en dat er volgens hem niets is wat dit kan oplossen. Ook nieuwe ruiten ( zes  jaar geleden gedaan) hielpen niet want er blijft een vorm van kalk of zuur komen uit de voegen of misschien ook wel de stenen waarmee os huis in 1950 gebouwd is. Merkwaardig : alleen de ruiten van onze voorkamer hebben er last van! Wie weet er raad? Een lekkere fles champagne voor degene die als eerste een echte oplossing aandraagt.

11362 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 15, 2005 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien woont er bij u in de buurt een jongetje, en dat jongetje heeft verstandige ouders ,die hebben namelijk een WA verzekering afgesloten.U nodigt die ouders uit vraagt eerst of het jongetje van voetballen houd, zo ja ?.U opent de fles champagne en u begint een diepgaand gesprek over wat er allemaal misgaat in het huidige voetbal, vooral met ballen!!!. Geintje Fred.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2005 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem klop er kan kalk uit de voegen lopen wat het glas aantast. Waarom dit bij de ene muur/kozijn wel optreed en bij de nader niet zit in dat het metselwerk vochtiger is, en het heeft ook te maken met het metselen van het metselwerk, was het toen vochtig op de steen te vochtig dan ontstaan deze problemen en zijn bijna niet op te lossen.
De kalkstrepen kun je alleen verwijderen door de ruit opnieuw te laten polijsten, maar dan ben je meer kwijt aankosten dat er een nieuwe ruit in te plaatsen. En dat voorkomen dat het weer gebeurd dient boven het kozijn een gootje te worden geplaats welke het vocht uit de voegen opvangt en afvoerd naar de zijkanten.
Zo'n gootje kan een omgekeerd aluminium lekdorpel profiel.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2005 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij denken dat er niets te doen is het is namalijk salpeterzuur wat er uit de stenen komt de enigste oplossing is idd een water afvoor maken dat u stenen niet zo nat worden of iets boven u ramen

Lady

ve
door verwijderd - Mar 15, 2005 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

er is niets aan te doen het is salpeterzuur wat uit de stenen loopt u kan een water afvoer er boven maken zodat u stenen niet zo nat worden of boven u raam

ve
door verwijderd - Apr 23, 2005 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik weet niet of je probleem al opgelost is maar ik zou als ik
jou was naar www.verweerde-ramen.nl gaan en daar een proefmonster
bestellen van HK250 cementsluierverwijderaar. Wij hadden er ook last
van, hebben een proefmonster besteld en dat heeft geholpen. Je vindt
het merkwaardig dat het alleen de ruiten van jullie woonkamer betreft.
Is dat op het Zuidwesten? Vaak is dat de kant waaruit de wind komt als
het regent, daardoor komt de regen tegen je gevel en op je ruiten met
meeneming van salpeterzuur
dat uit de voegen van metselwerk komt, wat voornamelijk gebeurt aan de
wind/regenzijde van een pand. (deze laatste info vond ik op www.glasfiks.nl)

Wil je me laten weten of het helpt? pemiddendorp@zonnet.nl