door wiebel78 Apr 22, 2013 om 14:03
Huishouden & energie

Keuken - Keukenblad

Beste Kassa,

Januari 2013 hebben wij een keuken gekocht bij een toch wel goed aangeschreven keukenwinkel. Wij dachten dat een granieten werkblad boven ons budget zou komen. De verkoper vertelde ons dat de prijs wel mee zou vallen en dat we voor graniet moeten kiezen. We hebben uiteindelijk gekozen voor graniet met de mededeling dat het blad uit 1 stuk moet bestaan(dit staat ook zwart op wit). De lengte van de keuken hebben wij ook aangepast, zodat het uit 1 stuk kon. Een naad in het blad vonden wij niet mooi.

Wij hebben ons verder verdiept in graniet en zijn uiteindelijk erg blij dat wij voor graniet hebben gekozen.

Deze week (2 ½ maand later) kregen wij te horen dat er problemen waren met het blad. Het kan namelijk niet uit 1 stuk bestaan omdat de kookplaat te breed is. Hierdoor is de kans groot dat het gaat breken omdat het blad 2 cm dik is.

De verkoper verontschuldigde zich voor de fout die hij heeft gemaakt. Hij had een tekst over het hoofd gezien waarin staat dat het niet mogelijk is bij een blad van 2 cm.

Wij kregen 3 opties voor de fout van de verkoper.
- Huidige granieten blad met naad
- Granieten blad van 4 cm (€ 1500,-- extra betalen)
- Composiet

Nu willen wij geen composieten blad en geen naad in het granieten blad. Dit is bij het bestellen besproken en staat zwart op wit. De enige optie is dan een granieten blad van 4 cm.

De verkoper heeft aangegeven dit niet te kunnen doen zonder extra te betalen. Wij moeten dus boeten voor zijn fout. Ik heb aangegeven dat ik dan niet betaal. Hij geeft aan dat er getekend is en dat wij de keuken gewoon moeten betalen.

Wat kunnen wij doen?

4411 7 Rapporteer

tonjakassa
door tonjakassa - Apr 22, 2013 om 14:24
165 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar een andere, goed aangeschreven, leverancier en vraag daar een eensluidende offerte met een 4cm blad ter vergelijk...€ 1.500,- is wel erg veel...lijkt mij.

wi
door wiebel78 - Apr 22, 2013 om 14:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Tonjakassa.
De keuken bestaan uit meer stukken. Ik kan niet zomaar naar een andere keukenboer. Ik heb getekend en de keuken staat al klaar (op het blad na) bij de verkoper. Ik wil graag mijn rechten weten en hoe ik moet handelen. Op dit moment ben ik wel in staat om naar een andere keukenverkoper te gaan.

zoekster
door zoekster - Apr 22, 2013 om 16:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is een ernstige misser van de verkoper. Hij heeft u iets aangeboden en hij zal moeten leveren voor de aangeboden prijs. Hij is degene waarvan de koper mag verwachten dat hij deskundig is op het gebied van keukenbladen. Dat hij een tekst over het hoofd gezien, daar heeft u niets mee te maken. Nog afgezien van het feit, dat u hem maar op zijn blauwe ogen moet geloven dat het waar is, wat hij u vertelt. Ik vind het nl nogal merkwaardig dat hij daar 2,5 maand later mee aankomt. Je mag toch aannemen dat hij meteen de spullen bestelt nadat u de overeenkomst heeft getekend. Hij zet u nu zo'n beetje voor het blok.

Maar het zit zo: Hij heeft u een aanbod gedaan en u heeft het aanvaard. En daarmee is de kous af. Dat hij het uiteindelijk niet waar kan maken, dat is zijn risico.

Een andere optie is dan de koopovereenkomst ontbinden, want u krijgt niet waar u voor heeft getekend. Dus de keuken in zijn geheel afzeggen.

Als ik u was zou ik een aangetekende brief sturen waarin u uw eis stelt. U staat heel sterk, want u heeft alles op schrift. Zorg wel dat u alles in kannen en kruiken heeft voordat ze bij u de keuken installeren. En betaal pas nadat u goed de spullen heeft gecheckt.

pino123
door pino123 - Apr 22, 2013 om 16:20
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat zoekster aangeeft klopt inderdaad:

Leverancier dient te leveren. Indien het blad niet geleverd kan worden is dat zijn probleem. Er staat zwart op wit. Het blad bestaat uit een geheel, u hoeft niet iets anders te accepteren, het is dus zijn verantwoordelijkheid, dus ook zal de verkoper de kosten moeten dragen, niet u, als consument.

Stel hem schriftelijk een aangetekend in gebreke en verwacht een passende oplossing. Bijbetalen is geen passende oplossing.

wi
door wiebel78 - Apr 23, 2013 om 08:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties!!!

Wij hadden al het gevoel dat wij in ons recht staan. Het zou een ander verhaal zijn als het product niet leverbaar is. Dan ga je samen op zoek naar een andere oplossing. Nu is het een grote fout van de verkoper. Wij nemen vandaag nog contact op met de keukenleverancier. Als wij er niet uit komen versturen wij een aangetekende brief.

er
door ericw - Apr 23, 2013 om 15:53
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Als iets miet geleverd kan worden is het natuurlijk erg makkelijk om het altijd naar de kant van de ander te schuiven.

U kunt voorstellen het blad van 2cm uit 1 stuk te willen en het risico van breuk voor eigen rekening te nemen.

Dat een blad van 4cm dik 1.500,00 euro meer kost lijkt me mij niet onwaarschijnlijk, het is de dubbele hoeveelheid.

Probeer dit te schikken met uw leverancier, u een beetje erbij en de leverancier er een beetje af.

Mvg,

Eric

wi
door wiebel78 - Apr 23, 2013 om 16:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Eric,

Ik ben het niet eens met je. Ik ben een leek in granieten werkbladen. Je gaat er vanuit dat de verkoper hier alle verstand van heeft. De verkoper had beter moeten op letten. Daarnaast wordt voordat de keuken definitief doorgaat, het door een technisch iemand gecontroleerd. Deze heeft toen der tijd 1 fout er uit gehaald en dat hebben wij in overleg aangepast.