endemion
door endemion Mar 28, 2022 om 21:02
Huishouden & energie

"Knal" bij snel sluiten kraan.

Iedere keer dat een kraan in huis (snel) afgesloten wordt klinkt er een knal door de leidingen. Als je rustig de kraan sluit hoor je niks. De wasmachine trekt zich daar niks van aan hoor ;) die knalt altijd.

De knal klinkt trouwens van boven of liever gezegd van de zolder. Ik vermoed dat zoiets als een terugloop preventie ventiel oid versleten rubbers heeft en dus niet meer dichtklap op een "zacht rubbertje". Echter heb ik wat lopen zoeken op internet en kwam ik een verhaal tegen over knallen ivm lucht in de leidingen.

Huis is bijna 40j oud (2 onder 1 kap). Bij de buren knalt het ook.

Dus wat zijn jullie meningen daarover?

8228 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 28, 2022 om 21:09
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk iets van "Waterslag". Geen idee wat je eraan kan doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2022 om 21:31
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is op te losen door het plaatsen van een demper. Kijk even op het i-net met zoeknaam 'waterslagdemper'en u ziet o.a. deze info naast ook diverse koop-mogeloijkhedern: https://www.mijnkluswijzer.nl/waterslagdemper-plaatsen  Na plaatsen zal de wasmachine ook niet meer knallen.

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2022 om 23:21
16840 Antwoorden / 108 Vragen

"Bij de buren knalt het ook". Oud en Nieuw? Grapje. Zal gewoon met lucht te maken hebben. Dus een connaisseur erbij halen. Wel samen met de buren, scheelt misschien in kosten.

Ja
door JannieBoe - Mar 29, 2022 om 09:18
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, u zou ook even kunnen kijken of de leidingen wel voldoende en stevig aangebrachte beugels heeft. Dat knallen wordt nogal eens veroorzaakt door onvoldoende gebeugelde leidingen. Succes.

Donuts
door Donuts - Mar 29, 2022 om 11:59
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Iedere keer dat een kraan in huis (snel) afgesloten wordt klinkt er een knal door de leidingen. Als je rustig de kraan sluit hoor je niks.

Klinkt als: dokter, als ik daar op druk doet het pijn. Antwoord dokter: daar dan niet meer op drukken.

Me
door Meindo Mar 30, 2022 om 13:14
64 Antwoorden / Vragen

Wat grappig die commentaren van Donuts altijd (niet dus)

CP
door CPV Mar 30, 2022 om 17:55
21 Antwoorden / Vragen

Ik vind dat het tijd wordt om een apart forum op te zetten voor mensen die alleen maar willen laten zien hoe leuk ze denken te zijn en verder niets zinnigs te melden hebben.

ro
door ronny530 - Mar 29, 2022 om 13:12
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Voor de wasmachine zou ik ook een waterslagdemper adviseren maar wel één die aan de wasmachinekraan bevestigd kan worden. Wat de andere kranen betreft na 40 jaar gebruik kunnen de kraanleertjes uitgehard zijn maar dat u voelt aan het dichtdraaien van de kranen. Bij het dichtdraaien van een kraan voelt u eerst wat weerstand en na nog iets verder dichtdraaien sluit de kraan helemaal dicht af. Aan de terugloop preventie kan het niet liggen want die zorgt er voor dat als de waterdruk weg zou vallen het water in de leidingen niet in het waterleidingnet terug kan stromen. Een andere optie is om een waterslagdemper direct na de watermeter te plaatsen maar dan dient de inkomende waterleiding ingekort en van passend aansluit materiaal voorzien te worden. De materiaalkosten zijn te overzien maar als u het laat doen komen daar wel kosten voor de installateur bij.

gerbera
door gerbera Mar 29, 2022 om 14:01
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Slagdemper achter de meter heeft geen enkel nut, deze is voorzien van een zgn terugstroomklep. Lucht in leidingen, wat de oorzaak is, zit altijd op het hoogste punt vandaar dat de TS de knal op zolder hoort. Versleten kraanleertjes geven lekkage maar veroorzaken geen knal. Het betreft hier zgn eenhendelkranen die dit soort problemen veroorzaken omdat die snel dicht gedaan worden, bij draaikranen zal dit probleem niet voorkomen omdat deze langzaam dichtgedraaid worden.

ro
door ronny530 Mar 29, 2022 om 14:45
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Ik meen dat we hier al eerder een meningsverschil over hadden en laat de expertise aan u over.

ro
door ronny530 Mar 30, 2022 om 18:04
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Ter aanvulling, met achter de watermeter bedoel ik na de watermeter dus op de uitgaande leiding van de watermeter.

gerbera
door gerbera - Mar 29, 2022 om 13:51
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Wat u met een terugloop ventiel bedoeld is mij niet duidelijk, het knallen kunt u voorkomen door een slagdemper te plaatsen en deze op de zolderleiding te plaatsen. Wat de wasmachine betreft, als u daar een kraan met terugslagklep,  zgn wasmachinekraan, gebruikt kan het wezen dat de terugslagklep hiervan vastzit, verstandig is dan deze te vervangen. Mijn woning is 1003 jaar oud maar heb geen last van knallen door de slagdemper op mijn leiding dus heeft niets met de leeftijd van de woning te maken. Dat het bij de buren ook knalt zal dezelfde oorzaak hebben omdat er in beide woningen een watermeter zit die voorkomt dat uw knal bij de buren hoorbaar is.

pi
door piet limburg - Mar 30, 2022 om 11:52
232 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard ,zoals al geschreven,hoog tijd voor een waterslagdemper..
Tot dan kraan ,,langzaam"dichtdraaien.
Klappen in de leiding kunnen schade aan de koppelingen of solderingen aanrichten.

M.
door M. Borgwit - Mar 31, 2022 om 19:21
6 Antwoorden / Vragen

Ook ik vermoed (net als Janneboe) dat het zeer waarschijnlijk te maken heeft met te weinig beugels of geen ruimte tussen de buizen in muren. Door het uitzetten en krimpen van waterleidingen ontstaan in dat geval knallen.

Lisa_B
door Lisa_B - Apr 1, 2022 om 12:04
33 Antwoorden / Vragen

Hoelang heeft u hier al last van? Zoals in meerdere antwoorden als is aangegeven komt het waarschijnlijk door het krimpen en uitzetten van de leidingen. Ik zou er wel iemand naar laten kijken.

sa
door sam dinges - Apr 1, 2022 om 14:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Deze klacht heb ik ook gehad, en dacht ook dat er een leiding los zat oid. Het klinkt in ieder geval precies zo

Het was uiteindelijk de watermeter zelf !!!!   Daar zit een terugslagklepje in van kunststof . Ed deze geeft die klap.
Als u de klacht bij het waterleiding bedrijf meld dan komen ze de meter vervangen en is het probleem opgelost.

het proberen waard.