KC
door KCvanKempen Mar 14, 2024 om 18:28
Huishouden & energie

Koopcontract tbv zonnepanelen binnen 14dgn geannuleerd

Wij hebben een verkoopadviseur van BL zonnepanelen op bezoek gehad en een verkoopcontract en aanvraag voor financiering getekend.
Echter hebben wij nog geen duidelijkheid over het aantal zonnepanelen aan te schaffen omdat er nog niet duidelijk is welk type warmtepomp wij gaan
installleren waardoor we hebben besloten schriftelijk via email te annuleren binnen 1week.na tekenen vh contract.
BL zonnepanelen zegt nu dat we verplicht zijn om minimaal 20% vh totaalbedrag te moeten betalen wat neerkomt op ca.EURO 1600,- wat ik een absurd hoog bedrag vind eerlijk gezegd.
BL zonnepanelen refereert naar hun leveringsvoorwaarden waar wij echter geen kopie van hebben ontvangen en waarin staat dat opdrachtgever bij annulering 20% vd aannemingsoveréénkomst verschuldigd is aan opdrachtnemer.en het geen consumentenaankoop betreft.
Wij hebben alleen wat documentatie en foldermateriaal overhandigd gekregen vd verkoopadviseur van BL zonnepanelen en dus dwz geen leveringsvoorwaarden en ook géén kopie vd koopcontract
en ik vraag me nu af of wij verplicht zijn om de 20% vh totale aankoopbedrag te betalen?

3002 14 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 14, 2024 om 18:35
2057 Antwoorden / Vragen

Hebt u nou een contract getekend of niet en zo niet, wat hebt u dan wel getekend?

Iv
door Ivo W - Mar 14, 2024 om 18:38
729 Antwoorden / Vragen

Heeft u zelf contact gezocht met het bedrijf, waarna de verkoopadviseur bij u op bezoek is geweest?

Dan geldt er géén wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

mahadma
door mahadma - Mar 14, 2024 om 18:39
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft de vertegenwoordiger "uitgenodigd" op afspraak, derhalve is er geen sprake colportage en een handtekening dàn is dan rechtsgeldig zonder opzeg optie maar U dient wel alle voorwaarden direct te moeten ontvangen. Als er in het contract/kleine lettertjes niets vermeld is dan zullen ze die 20% mijns inziens niet kunnen claimen. Staat er in wat u wél ontvangen heeft iets van annulering vermeld? Lees nog eens goed wat u wel ontvangen heeft. Anders informeer bij het juridisch loket. Het lijkt overigens nog niet op een compleet correcte bestelling in eerste aanzet.

sira
door sira - Mar 14, 2024 om 18:40
2339 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u dit bedrijf uitgenodigd? Dan hebben zij gelijk.

Die 14 dagen termijn geldt uitsluitend voor internetaankopen of er komt iemand bij u aan de deur die iets aansmeert.
In uw geval is het bedrijf bij u aan huis geweest en u heeft ook ondertekend.
Zij mogen u dus annuleringskosten berekenen. Als u geen voorwaarden heeft ontvangen, kunt u daarover advies vragen bij een jurist.

Het is doorgaans gebruikelijk dat er annuleringskosten worden berekend en dat mag. U heeft getekend en het bedriijf heeft er ook tijd in gestoken door bij u aan huis te komen.

zoekster
door zoekster - Mar 14, 2024 om 19:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

https://lamerstielemans.nl/consumentenbescherming-bij-de-aannemer

Hierboven heeft u een link naar hoe dit zit. Ten eerste de oude colportagewet geldt sinds 2014 al niet meer. Tegenwoordig gaat het om koop buiten de verkoopruimte. Wie wie heeft uitgenodigd doet er niet meer toe. Dat was ook veel te onhandig om achteraf te controleren. Als er een overeenkomst buiten de plek van de verkoper is afgesloten  dan heeft u 14 dagen de tijd om te ontbinden. Deze verkoper stelt echter dat het geen consumentenkoop is, maar waarschijnlijk een aannemingsovereenkomst. Hier is in feite sprake van een dubbele overeenkomst. Een consumentenkoop van goederen en een aannemings overeenkomst, het plaatsen van de zonnepanelen. Bij zo'n gecombineerde  overeenkomst  geldt toch dat het dan wordt gezien als consumentenkoop, zie mijn link hierboven. En daarom geldt hier dat u binnen 14 dagen mocht ontbinden.

ne
door neodutchio Mar 14, 2024 om 19:33
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Best leuk om een linkje uit 2017 te plaatsen, maar nergens staat daar in dat je altijd buiten een verkoopruimte 14 dagen herroepingstijd hebt.
https://blog.iusmentis.com/2022/04/28/tot-wanneer-kan-ik-mijn-zonnepanelen-op-afstand-annuleren/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 14, 2024 om 20:29
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Uw link gaat over internetrecht.

Zonder het contract te hebben gelezen, kunnen wij geen goed advies geven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 15, 2024 om 10:08
16850 Antwoorden / 202 Vragen

@Zoekster  de link: https://lamerstielemans.nl/consumentenbescherming-bij-de-aannemer  (Een kwestie van hetgeen u al aangaf kopieren in het veld dat verschijnt na aanklikken van het schakeltje in nde balk links boven.)

En ook: waar leidt u uit af dat bij verkoop buiten de verkoopruimte altijd 14 dagen bedenktijs is, neen hoor, dat is absoluut niet het geval indien de verkoper door een verkoper zelf is uitgenodigd bij hem/haar thuis. Zie daarvoor o.a. dit: https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/

zoekster
door zoekster Mar 15, 2024 om 15:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@hetemietkreeft, je begrijpt je eigen link niet. Dat gaat om herstelschade, waarbij direct moet worden gehandeld.

marita5
door marita5 - Mar 14, 2024 om 20:35
11513 Antwoorden / 15 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 14, 2024 om 20:36
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte K.C. van Kempen,

Het staat in de algemene voorwaarden van dit bedrijf.

Ik adviseer u om zich voortaan te verdiepen in een bedrijf voordat u iets tekent.

Klik op de volgende link en klik op "algemene voorwaarden":

https://blzonnepanelen.nl/zonnepanelen-hoe-werkt-het/

1paul
door 1paul - Mar 15, 2024 om 08:04
3148 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u getekend als consument of als eigenaar bedrijf, dat is van belang!!

als consument en u heeft geen voorwaarden gehad dan gelden deze niet en kunt u kosteloos ontbinden of u ze nu zelf heeft uitgenodigd heeft of niet....

Iv
door Ivo W Mar 15, 2024 om 16:29
729 Antwoorden / Vragen

Als er geen voorwaarden gelden, dan telt juist de basisregel "overeenkomst is overeenkomst".

Er op beroepen dat de voorwaarden niet van toepassing zouden zijn is in dit geval dus juist nadelig.
Daarnaast hoeven de voorwaarden helemaal niet fysiek verstrekt te worden. Digitaal tonen van de voorwaarden is voldoende, bijvoorbeeld om in de mail met de offerte ook een link toe te voegen naar de betreffende voorwaarden en in ee offerte te benoemen dat die voorwaarden van toepassing zijn

Topantwoord

zoekster
door zoekster - Mar 15, 2024 om 08:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

https://www.ictrecht.nl/blog/wanneer-is-er-sprake-van-een-overeenkomst-buiten-de-verkoopruimte

Hierboven vindt u nog een link over overeenkomst buiten de verkoopruimte. U kunt het beste even bellen met de ACM consuwijzer. Dit is een orgaan dat speciaal bedoeld is om het consumentenrecht uit te leggen. Hier op dit forum snappen de meesten  daar weinig van en kunnen ze alleen maar verwijzen naar de algemene voorwaarden van het bedrijf.

Consumentenrecht gaat altijd voor op de AV van een bedrijf. Ik zie ook niets in die AV als de overeenkomst is afgesloten buiten de verkoopruimte van de verkoper. Ik ben niet vaak meer op dit forum, dus u moet nu zelf de nodige stappen zetten over hoe nu verder te gaan. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u die inschakelen.

KC
door KCvanKempen Mar 15, 2024 om 17:51
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie en nadat ik gisteren telefonisch contact heb gehad en er werd medegedeeld dat men een rekening ging sturen van 20% vd totaalsom heb ik niets meer vernomen.
Ik heb wel direct gezegd tijdens 't telefoongesprek dat ik mijn rechtsbijstandverzekering op de hoogte ging brengen en ik heb dit ook inmiddels gedaan.
ik heb tot op heden niets meer vernomen vd firma dus ik wacht 't af, Mvgroet

zoekster
door zoekster Mar 15, 2024 om 20:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mooi dat u een rechtsbijstandverzekering heeft. Veel succes!

rj
door rjw - Mar 15, 2024 om 09:30
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Staat er in het contract een verwijzing naar de leveringsvoorwaarden? Als de verkoper die niet geeft kan je er ook zelf naar vragen natuurlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 15, 2024 om 09:54
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas, koop is koop en bij dit soort aankopen, zoek altijd even naar de Algemene Voorwaarden die iedere iedere verkoper in principe moet hebben. Het er naar verwijzen in de aankoop/offerte papiren is al voldoenfde.
Ergo: hoe vervelend het ook lijkt en in feite dan is: betalen! (Om latere vorderingskosten te voorkomen).

Het kan wel zinvol zijn om dit toch te leden bij: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Ja
door JannyBoe - Mar 15, 2024 om 12:00
515 Antwoorden / Vragen

'U hebt bedenktijd als u de overeenkomst sloot via internet, per telefoon, op straat of aan de deur. Of als u thuis met het bedrijf een overeenkomst sloot.
Maar alleen als u thuis een aanbod krijgt en dat direct tekent. Kwam iemand bij u thuis voor een offerte, maar tekent u pas later? Dan hebt u geen bedenktijd.
U kon er namelijk al rustig over nadenken. Het maakt niet uit of u het bedrijf zelf vroeg om langs te komen, of dat het zijn idee was.'

Bron: Website Consuwijzer

Tj
door Tjaart - Mar 15, 2024 om 17:29
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wie tekent nou een koopcontract en tevoren al niet zeker te weten dat hij/zij het genoemde wil kopen ? Als die 20% in de leveringsvoorwaarden staat en je dat niet gelezen hebt alvorens te tekenen is ook niet slim . Trouwens , een prijs van  ongeveer € 8000, - ??? Dat zijn heel veel panelen of het is abnormaal duur .