br
door bruinsma Feb 21, 2014 om 17:44
Huishouden & energie

Kunststof geel

Wie kan mij vertellen hoe je geel geworden kunststofmateriaal weer helemaal wit kunt krijgen.
Alvast mijn dank.

113496 28 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2014 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is handiger als u vertelt wat er van dat kunststof materiaal is gemaakt.

br
door bruinsma - Feb 21, 2014 om 17:59
10 Antwoorden / 16 Vragen

Dit betreft de kunststoffenkoffer van mijn naaimachine.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2014 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vaak is het zo dat als je bijvoorbeeld kunststof bakjes, als die verkleurd zijn, een tijdje buiten in de zon zet, de verkleuring wegtrekt.

Maar als de verkleuring de hele koffer treft, wat is er dan erg aan? ;-) ik neem aan dat u al een sopje hebt geprobeerd.

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2014 om 18:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor enige tips klik hier.

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2014 om 18:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bruinsma,

Als de verkleuring - en daar lijkt het op - door verwering/zonlicht komt, dan kun je het wel vergeten. Daar helpt geen enkel poetsmiddel tegen.

Met vr.gr.

ro
door ron530 - Feb 21, 2014 om 19:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Is niet meer wit te krijgen, de inwerking van zonlicht tast de weekmakers in het kunststof aan met als gevolg een gele kleur. Optisch kunt u wel iets doen middels overspuiten met een daarvoor geschikte kunststof lak (lak voor kunststof autobumpers bijvoorbeeld).

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2014 om 21:00
16838 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=bruinsma schreef op vrijdag 21 feb 2014, 17:59]Dit betreft de kunststoffenkoffer van mijn naaimachine.

Lekker niets doen en geen geld verspillen aan middeltjes die geen van allen werken. De mijne (en heel veel andere koffers van naaimachines) hebben inmiddels allemaal die kleur. Net zoals (toen) witte wasmanden, prullenbakken etc.

user123
door user123 - Mar 2, 2014 om 06:24
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=bruinsma schreef op vrijdag 21 feb 2014, 17:44]Wie kan mij vertellen hoe je geel geworden kunststofmateriaal weer helemaal wit kunt krijgen.
Alvast mijn dank.

Met verf.

pi
door pieterwolters - Mar 2, 2014 om 20:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je gaan verven wel eerst goed reinigen en een laag kunststofprimer aanbrengen.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2014 om 20:44
16838 Antwoorden / 108 Vragen

Met verven is het alleen maar even opgeknapt; als je dan een stootje geeft is het middel erger dan de kwaal. Ziet men gelijk de oneffenheidjes. Is nu eenmaal de eigenschap van dat witte kunststof.

jo
door joskaa - Mar 3, 2014 om 13:03
80 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb onlangs een oude naaimachine weer superwit gekregen door wasbenzine of spiritus te gebruiken; was stomverbaasd over het mooie resultaat maar of dit ook opgaat voor de kap van een naaimachine weet ik niet

stemanski
door stemanski - Mar 3, 2014 om 15:52
15 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb laatst mijn vergeelde naaimachine weer een stuk witter gekregen met een wattenschijfje met nagellakremover.

tenormin
door tenormin - Mar 3, 2014 om 15:58
16838 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=stemanski schreef op maandag 3 mrt 2014, 15:52]Ik heb laatst mijn vergeelde naaimachine weer een stuk witter gekregen met een wattenschijfje met nagellakremover.

De naaimachine zal wel schoner worden (als het geen kunststof is) maar een hele koffer met wattenstaafjes bewerken? Remover + kunststof = plakkerig.

ge
door genius2 - Mar 3, 2014 om 19:40
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt aan de kunststof die is gebruikt, sommige zijn echt niet meer te redden want zijn door en door geel.
Als het alleen oppervlakkig is kun je er soms iets mee.
Een stevige autocleaner (commandant4) wil dat werkje soms toch voor elkaar krijgen.
Er moeten niet teveel oneffenheden in het kunststof zijn anders is het alsnog een onmogelijke klus.
Als je wil testen of het werkt, neem dan een hoekje en bewerk dat met tandpasta of Jif (schuurmiddel).
Wordt het witter, dan lukt het met de commandant ook. Commandant laat ook een klein beschermlaagje achter, alleen schuurmiddel geeft een mat oppervlak. Verwacht geen wonderen.

Ander alternatief? Koffer omdraaien dan wordt hij ook aan de andere kant geel, valt het minder op ;-)

audb
door audb - Mar 5, 2014 om 18:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Al is het weer wit te krijgen binnen de kortste keer is het zo weer geel maar vloeibare schuurmiddel wilt nog wel iets helpen of met een fijne waterproof schuurpapier maar helemaal wit zal het nooit meer worden.
Maar waarom niet over spuiten in een mooie kleur? of als u niet zo handig bent met verf dan gewoon plak plastiek nemen

ma
door manwijf - Mar 6, 2014 om 10:11
574 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet het maar. Gaat echt niet lukken om het weer wit te krijgen. Als dat zo was, dan had de industrie hiervoor allang een middel op de markt gebracht en zou ook niemand meer gele stopcontactdozen bv of electriciteitssnoeren etc. meer hebben. Het is eenvoudigweg een eigenschap van plastic in het algemeen. Kunststof, nylon bv wordt altijd geel en krimpt.

Hout verkleurt ook onder invloed van licht. Ook bij hout is dit proces onomkeerbaar. Alleen omdat hout een ander soort materiaal is dan plastic, kun je dit wel schuren. De verkleuring is dus niet ongedaan gemaakt, maar er is een laagje van de plank af.

Zeker niet meer schuurmiddel of oplosmiddelen als aceton aan de gang gaan! Wordt het heel lelijk van. De glans gaat er vanaf en daarna hangt er heel snel vuil aan. Verven is ook afschuwelijk. Probeer juist de verf van mijn stofcontacten af te halen. Dan maar geel, maar met verf staat zo armoedig.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 6, 2014 om 23:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Bruinsma,

Wanneer gerookt wordt in het vertrek waar de kap staat, kan (al het) materiaal vergelen door rookaanslag. Door statische werking trekt zo'n statisch geladen kunststof koffer niet alleen stof aan, doch ook rook. In het algemeen luchtvervuiling.
Dat is meestal met alcohol (o.a. spiritus en nog beter Isopropanol=isopropylalcohol, daar zit geen kleurstof in en 99,6% zuiver) goed te verwijderen.

Een zeer goede kunststofreiniger heet Lixtop, 3-voudige reiniger. Kunststof wordt weer als nieuw! Producent is Lixton-spezialreiniger GmbH, Komt van Henkel.
Het is uitstekend om verweerde of versmeerde plastic oppervlakken als nieuw te doen lijken. Wordt professioneel gebruikt.

Klop Lixton/Lixtop in Google.

HarwareERrorMAN.

ma
door manwijf - Mar 7, 2014 om 08:50
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop van harte dat mw/dhr. Bruinsma nog even laat weten of er nog iets bij zit, dat tot een goed resultaat heeft geleid. Ik betwijfel dat ten zeerste, maar ik laat me graag verrassen. Zijn ook gelijk alle eventuele fabeltjes uit de wereld.

do
door dorus22kassav - Sep 23, 2014 om 19:15
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 6 mrt 2014, 23:45]Dag Bruinsma,

Wanneer gerookt wordt in het vertrek waar de kap staat, kan (al het) materiaal vergelen door rookaanslag. Door statische werking trekt zo'n statisch geladen kunststof koffer niet alleen stof aan, doch ook rook. In het algemeen luchtvervuiling.
Dat is meestal met alcohol (o.a. spiritus en nog beter Isopropanol=isopropylalcohol, daar zit geen kleurstof in en 99,6% zuiver) goed te verwijderen.

Een zeer goede kunststofreiniger heet Lixtop, 3-voudige reiniger. Kunststof wordt weer als nieuw! Producent is Lixton-spezialreiniger GmbH, Komt van Henkel.
Het is uitstekend om verweerde of versmeerde plastic oppervlakken als nieuw te doen lijken. Wordt professioneel gebruikt.

Klop Lixton/Lixtop in Google.

HarwareERrorMAN.

do
door dorus22kassav - Sep 23, 2014 om 19:18
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 6 mrt 2014, 23:45]Dag Bruinsma,

Wanneer gerookt wordt in het vertrek waar de kap staat, kan (al het) materiaal vergelen door rookaanslag. Door statische werking trekt zo'n statisch geladen kunststof koffer niet alleen stof aan, doch ook rook. In het algemeen luchtvervuiling.
Dat is meestal met alcohol (o.a. spiritus en nog beter Isopropanol=isopropylalcohol, daar zit geen kleurstof in en 99,6% zuiver) goed te verwijderen.

Een zeer goede kunststofreiniger heet Lixtop, 3-voudige reiniger. Kunststof wordt weer als nieuw! Producent is Lixton-spezialreiniger GmbH, Komt van Henkel.
Het is uitstekend om verweerde of versmeerde plastic oppervlakken als nieuw te doen lijken. Wordt professioneel gebruikt.

Klop Lixton/Lixtop in Google.

Is dat Lixton ook in nederland te koop?

HarwareERrorMAN.

ma
door manwijf - Sep 24, 2014 om 08:36
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Dorus
Wat is je punt?

do
door dorus22kassav - Sep 24, 2014 om 09:24
5 Antwoorden / 0 Vragen

@manwijf

Ik zoek het middel Lixtop van Henkel.

tenormin
door tenormin - Sep 24, 2014 om 11:46
16838 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dorus22kassav schreef op woensdag 24 sep 2014, 09:24]@manwijf

Ik zoek het middel Lixtop van Henkel.

Google schrijft: in Deutschland zum kaufen.

ro
door ron530 - Sep 26, 2014 om 20:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik kan wel merken dat ik een weekje niet online was maar toch. Kunststof bevat weekmakers als die weekmakers aan zonlicht worden blootgesteld harden die uit met als gevolg geel worden. Roken, koken of andere zaken tasten het kunststof niet aan. Wat wel zou kunnen maar daar kan ik geen wijsheid aan ontlenen is bovenmatig poetsen met agressieve schoonmaakmiddelen.

do
door dorus22kassav - Sep 26, 2014 om 20:21
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 26 sep 2014, 20:06]Ik kan wel merken dat ik een weekje niet online was maar toch. Kunststof bevat weekmakers als die weekmakers aan zonlicht worden blootgesteld harden die uit met als gevolg geel worden. Roken, koken of andere zaken tasten het kunststof niet aan. Wat wel zou kunnen maar daar kan ik geen wijsheid aan ontlenen is bovenmatig poetsen met agressieve schoonmaakmiddelen.

@audb

Niet alle kunststoffen bevatten weekmakers!
Weekmakers worden ook niet uitgehard door de zon, de zon maakt de lange polymeer ketens kapot, daarom wordt er uv stabilisers toegevoegd om dit te voorkomen.
PVC kozijnen en bijvoorbeeld PVC voor waterafvoer enz. bevat dus geen weekmaker.
Zacht PVC zoals skai of kunstleer wel.

ro
door ron530 - Sep 26, 2014 om 21:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

PVC is een heel ander materiaal dan kunststof, als zodanig ook niet geschikt als kunststof voor producten die we dagelijks zien.

do
door dorus22kassav - Sep 26, 2014 om 21:35
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 26 sep 2014, 21:15]PVC is een heel ander materiaal dan kunststof, als zodanig ook niet geschikt als kunststof voor producten die we dagelijks zien.

@Ron530

Sorry Ron,

Maar PVC is wel een kunststof.
Het betekend PolyVinylChloride en niet alleen kozijnen zijn hiervan gemaakt maar ook bakjes waar fruit in verpakt word, elektriische onderdelen, zoals pijp, isolatie rond bedrading enz.
PS is polysteen, dus piepschuim, maar ook verpakkingsmateriaal, drinkbekertjes en doorzichtige materialen enz

Helaas voor jouw is kunststof mijn beroep.

ro
door ron530 - Sep 26, 2014 om 21:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Oké ik heb er niet voor gestudeerd dus zullen we maar stoppen want dan spreken we niet meer in mensentaal.