ja
door jan_brinkman Jan 19, 2005 om 00:38
Huishouden & energie

Kwijtschelding door Essent (Sinterklaas) !!

Ik ben in 2002 verhuisd. Ondanks vele telefoontjes heb ik tot op heden !!!!! nog steeds geen betalingen gedaan voor electriciteitslevering van Essent. Maar onlangs kreeg ik toch een brief van Essent waarin staat dat zij door een achterstand in de administratie pas onlangs mijn gegevens hebben verwerkt! Ze geven ook in de brief aan dat ik niet de service heb gekregen die ik van Essent mag verwachten. Dit is op zich natuurlijk al heel netjes. Eindelijk eens verontschuldigingen van Essent. Maar het mooiste komt nog. Iets verder in de brief staat dat HET VERGRUIK VAN VOOR 1 JANUARI 2004 NIET MEER IN REKENING WORDT GEBRACHT! Voor mij betekend dat dus een KWIJTSCHELDING van 1,5 jaar electriciteitsverbruik. Hoera, hoera! Ik zou volgens de brief binnenkort een eerste voorschot krijgen en als ik dit wilde, een betalingsregeling voor de periode vanaf 1 januari 2004. Enige tijd later kwam inderdaad een voorschotnota. Echter, de meterstanden op deze voorschotnota klopten niet. Hierop heb ik telefonisch gereageerd richting Essent. Een vriendelijke(!) Essentmedewerker heeft alles nagekeken en bevestigde dat een en ander fout was ingevoerd door Essent. Ik zou een nieuwe voorschotnota ontvangen. So far so good! Toen kwam de betalingsregeling aan de orde. En wat scherts mijn verbazing? De eerst oh zo vriendelijke medewerker verteld mij dat ik ook een gedeeltelijk verbruik van voor 1 januari 2004 moet gaan betalen. Ik vertelde hem van de brief die ik had gekregen waarin duidelijk was gesteld dat het verbruik van voor 1 januari 2004 niet meer in rekening zou worden gebracht. Zijn reactie hierop was:  Dat had vast geen 2004 moeten zijn maar 2003! Het zal wel een typfout zijn! vervolgens merkte hij ook nog op dat Essent echt niet voor Sinterklaas ging spelen!  Ik heb hem verteld dat ik het niet eens ben met zijn stelling en wil dat Essent nakomt wat ze mij hebben geschreven. Binnenkort zal ik een nieuwe voorschotnota ontvangen met daarbij een betalingsregeling waarbij dus ook gedeeltelijk energieverbruik van voor 1 januari 2004 is meegenomen. Mijn vraag is nu: Wat is de waarde van de brief die ik heb ontvangen? Ik denk zelf dat ik nu erg sterk sta en kan eisen dat er geen naheffing komt van voor 1 januari 2004. (Kan ik ze zelfs voor het gerecht slepen met deze brief in de hand?)        Alvast erg bedankt voor uw reacties. groeten, Jan. (18 jan. 2004)

1095 8 Rapporteer

tetter
door tetter - Jan 19, 2005 om 08:01
174 Antwoorden / 14 Vragen

Hoi Jan,

Allereerst zou je het kunnen aankaarten met de rechtsbijstand verzekering (als je deze hebt natuurlijk). Maar ik geef je weinig kans. Organisaties zoals essent hebben een gigantische puinhoop gemaakt van hun administratie, maar ze vinden altijd wel iets om je toch te laten betalen. En uit je verhaal begrijp ik dat ze inderdaad een typfout hebben gemaakt. Desalnietemin wens ik je veel succes met het aanvechten van de fout.

brynnar
door brynnar - Jan 19, 2005 om 09:27
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Ik begrijp dat ze geen tweede brief hebben gestuurd, direct na de eerste, met "excuses voor het ongemak, er is een fout geslopen in....." een een correctie van de kwijtschelding.

Simpel gezegd, je hebt schriftelijk vaststaan, dat ze het verbruik van voor 1/1/2004 niet meer in rekening zullen brengen. Dat is hun fout en hun verantwoordelijkheid. Dat lossen ze zelf maar op. Je staat volledig in je recht volgens mij.

Helaas is het zo, dat Essent de macht heeft om je opeens af te sluiten. Dat dit een gangbare procedure is, blijkt wel als je gerelateerde forums leest. De kans is groot dat ze dit inderdaad gaan doen.

Juridisch touwtrekken kost tijd. Ik weet niet om welk bedrag het gaat en of je verzekerd bent voor rechtsbijstand, maar maak voor jezelf de afweging wat je wilt gaan doen en of je het risico wilt lopen voor enige tijd afgesloten te worden.

Nogmaals, ik vind dat je 100% gelijk hebt. De waarde van de brief staat vast. Ze hebben schriftelijk bevestigd dat je wordt vrijgesteld.

Succes,

Brynnar

ma
door marijvel - Jan 20, 2005 om 08:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jan,

Ik weet niet of je inmiddels stappen hebt ondernomen en ik kan je ook niet het advies geven wat jou zekerheid verschaft. Ik zat te denken om eens met al je bewijsmateriaal bij een advocaat langs te gaan om te vragen wat je kunt doen en wat je rechten zijn en wat het je eventueel gaat kosten. Veel advocaten hebben een gratis spreekuur. Ik ben wel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Het lijkt mij dat als er zwart op wit staat dat je hun excuses krijgt en daarom niet meer hoeft te betalen voor de periode vóór 1 januari 2004, dat dat rechtsgeldig is. Maar ja, misschien is het ook wel zo dat het niet aannemelijk is, dat je dus zelf kunt aannemen dat het om een typtfout gaat. Zo goed ken ik de wetgeving niet.

jp
door jpterveen - Jan 27, 2005 om 01:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad vreemd. Ivm de verhuisproblemen is inderdaad gezegd
dat alle oude verhuizing in rekening worden gebracht vanaf 1-1-2004. U
bent de eerste waarvan ik hoor dat dit niet is gebeurd.

Ik kan u ervan verzekeren dat het geen typfout in de brief is, en ik
verwacht ook dat u met deze brief erg sterk zult staan. Als ik u was
zou ik schriftelijk reageren naar Essent toe en een kopie van die brief
meesturen. Dit is de beste manier. Telefonisch kan er veel geregeld
worden, maar dit soort zaken kan beter schriftelijk. Natuurlijk wel de
kopieen van de correspondentie bewaren. En de correspondentie gewoon
netjes en zakelijk houden, ook al kookt u van binnen.

ja
door jan_brinkman - Jan 27, 2005 om 01:10
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hier even een kort berichtje van de vragensteller.

Ik heb inmiddels het hele verhaal op papier gezet en aangetekend naar Essent gestuurd. Ik ben zeer benieuwd naar hun antwoord. Mochten er mensen zijn die willen weten hoe het afloopt dan zal ik dit laten weten in dit forum. Tevens wil ik de mensen die hebben gereageerd op mijn vraag bedanken. Ik heb er wel zeker baat bij gehad. Vriendelijke groeten, Jan

medewerker
door medewerker - Feb 16, 2005 om 08:32
120 Antwoorden / 2 Vragen

Nog even een nagekomen tip. Is het ook 100% dat het om verbruik gaat in de brief? Staat er niet dat uw gegevens per 01 01 04 verwerkt worden. In dat geval voeren ze uw gegevens in alsof u per 01 01 04 in de woning bent getrokken, maar wel met de meterstanden die ooit zijn doorgegeven. Het voordeel dat u hiervan heeft is dat u over de periode voor 01 01 04 geen vastrecht hoeft te betalen. Het komt dus wel vrij nauw wat er precies in de brief staat. Als dat op meerdere manieren is uit te leggen is dit niet netjes geschreven door uw leverancier maar moet u wel betalen.

Met het inschakelen van een advocaat zou ik voorzichtig zijn. De kosten worden in beginsel niet door energiebedrijven vergoed (u schakelt m immers in). En ten tweede maken ze een duur verhaal van uw verhaal en dienen het in bij het energiebedrijf. Hetgeen u zelf ook al gedaan heeft. hij krijgt over het algemeen het zelfde antwoord, meldt dit aan u en krijgt hier een fikse vergoeding voor. Het is niet zo dat advocaten andere antwoorden krijgen of een andere behandeling.

ja
door jan_brinkman - Aug 26, 2005 om 01:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe is het afgelopen:

Essent heeft inmiddels alles kwijtgescholden zoals door hen beloofd!

groeten, Jan.

aug. 2005

brynnar
door brynnar - Aug 26, 2005 om 09:04
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Jan,

Enorm bedankt voor je reactie. Ik weet (bijna 100% zeker) dat ik namens alle 'beantwoorders' spreek, dat we het leuk vinden, dat je nog even meldt hoe het is afgelopen. Ik ben blij dat alles inmiddels is opgelost, al is er wel weer meer dan een 1/2 jaar overheen gegaan. Maar goed, beter laat dan nooit.

Groetjes,

Brynnar