JW
door JWE Nov 6, 2018 om 18:30
Huishouden & energie

Mag Essent een jaarcontract 2 x salderen waardoor je de 2e moet bijbetalen?

Wij hebben een jaarcontact bij Essent. Door de goede zomer en een wintervakantie hebben wij na 50 weken per saldo 1400Kwh retour gedaan. Essent stuurt al na 50 weken een jaarfactuur waarbij die 1400 Kwh a 7 cent verrekend worden met de mededeling dat de laatste 2 weken worden verekend in de eindafrekening die volgt over 4 of 5 weken. Feit is echter dat In die laatste 2 winterweken bijna niets wordt opgewekt en veel meer Kwh dan in de zomermaanden wordt verbruikt. Essent weet dat natuurlijk ook. Door deze werkwijze is echter het gevolg dat wij voor de laatste 2 weken voor het verschil (dus na de saldering over 2 weken) de volle mep van 21,5 cent moeten betalen daar waar dit volgens ons ook met die andere 1400Kwh verrekend dient te worden. Mag deze werkwijze zomaar? Wij vinden deze werkwijze snaky, ongepast, onestetisch en een vorm van "kruimeldiefstal" (die zeer lucratief is voor Essent immers per saldo moet de klant 14,5 cent betalen voor iets wat gratis is).

5116 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2018 om 19:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom stuurt Essent na 50 weken een jaarfactuur en dan daarna weer een eindafrekening?

En hoeveel hebt u in die twee weken dan nog zelf opgewekt en hoeveel hebt u daarvan gebruikt?

En natuurlijk moet het verbruik van die laatste twee weken in mindering gebracht worden op die 1.400 Kw.

En hebt u daarover al contact gehad met Essent? Dien een schriftelijke klacht in en wordt die klacht niet tot uw zin afgewikkeld, ga dan naar de geschillencommissie.

Bent u overgestapt naar een andere energieleverancier, dan hebt u wel gemerkt dat u daarvoor een verkeerde periode hebt gekozen.

JW
door JWE Nov 7, 2018 om 18:27
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bij Oxxio kreeg ik gewoon 1 factuur, was simpel en duidelijk. Waarom Essent deze omslachtige weg kiest weet ik niet. Als Essent het verbruik van die laatste 2 weken niet saldeerd met het volle jaar dan weet ik wel waarom zij het doen, dat zou immers een sloot extra geld voor hun opleveren.

Qua gebruik van die laatste 2 weken zit ik per saldo ongeveer op 70 Kwh afgenomen. Hierbij hebben we geluk met extra geweldig weer (= meer opbrengst dan normaal door de zonnepanelen in deze periode) en hebben wij ons verbruik in deze periode flink gereduceert door minder gebruik van de wasdroger, oven, zonnebank, etc  te maken en minder gestookt op stroom (hetgeen wel meer gasgebruik tot gevolg heeft gehad). Normaal zouden we derhalve op een afname van 300Kwh zijn gekomen. Ik ben met u van mening dat ook dit gebruik gealdeerd dient te worden over het hele jaar.

Contact met Essent is er geweest. Zij geven aan bij de eindafrekening te salderen over de periode van 2 weken. Ik heb inmiddels schriftelijk  (mail) aangegeven dat ik het met deze werkwijze niet eens ben en een klacht zal indienen als men daadwerkelijk bij de eindafrekening alleen over de laatste 2 weken zal salderen. Ik citeer "  U bent per 8 november 2018 overgestapt naar Nuon. Binnen 6 weken na uw overstap datum ontvangt u een eindrekening over de periode 26 oktober 2018 tot 8 november 2018. Op deze eindrekening zult u de saldering over deze periode terugvinden."

Wat uw opmerking over de timing van de overstap betreft ben ik het niet helemaal met u eens en is deze enigzins voorbarig. Dit is mijn 4e overstap. De overige 3 kwamen allemaal min of meer rond de 0 uit. Zoals ik al aangaf was de opbrengst dit jaar door het zonnige weer 600Kwh meer (!!) dan andere jaren en zijn we in de winter ook nog eens 1 maand op vakantie geweest hetgeen een voordeel van +/- 600Kwh opleverde.

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2018 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja dus ruim in de winter overstappen is “veiliger”.

panter22
door panter22 - Nov 6, 2018 om 19:16
6599 Antwoorden / Vragen

Dat kadootje was dus een sigaar uit eigen doos.

Artikel 13 Niet eens met een jaarnota of eindnota?
13.1 Bent u het niet eens met een jaarnota of eindnota die wij u sturen? Stuur ons dan schriftelijk of digitaal een bezwaarschrift en geef aan waarom u het niet met deze nota eens bent. Doet u dit binnen de betalingstermijn? En gebruikt u de elektriciteit en/of het gas alleen voor uw huishouden? Dan hoeft u deze nota nog niet te betalen totdat wij een beslissing hebben genomen.
13.2 Ontvangen wij uw bezwaarschrift te laat of gebruikt u de elektriciteit en/of het gas ook voor iets anders dan uw huishouden? Dan moet u deze nota gewoon betalen.
https://www.essent.nl/content/Images/107538_algemene_leveringsvoorwaarden_essent.pdf

JW
door JWE Nov 7, 2018 om 17:43
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb Essent te kennen gegeven dat ik (op basis van dit artikel) bezwaar maak tegen de jaarrekening en meteen al ook op de eindafrekening als de saldering niet over 52 weken wordt berekend.

Topantwoord

Ge
door Genee - Nov 7, 2018 om 08:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u die eindafrekening al gehad, misschien bent u wel te voorbarig met uw conclusie?

JW
door JWE Nov 7, 2018 om 17:37
1 Antwoorden / 2 Vragen

De eindafrekening heb ik nog niet gehad. Op mijn bezwaar op de jaarrekening dat ik wens dat de volle 52 weken in 1 x wordt gesaldeerd kreeg ik het volgende antwoord;
"Hartelijk dank voor uw e-mail van 31 oktober 2018. Hierin vraagt u om het salderen van het restgebruik van de twee weken die u mist op uw jaarrekening. U bent per 8 november 2018 overgestapt naar Nuon. Binnen 6 weken na uw overstap datum ontvangt u een eindrekening over de periode 26 oktober 2018 tot 8 november 2018. Op deze eindrekening zult u de saldering over deze periode terugvinden."

Ik heb vervolgens kenbaar gemaakt dat ik op de eindrekening gesaldeerd wens te worden over 52 weken en niet over de periode van 26 okt t/m 8 nov. omdat dat volgens mij niet fair is. Hierop heb ik nog geen antwoord ontvangen. Ondertussen heb ik in dit forum gevraagd of deze werkwijze überhaupt mag bij een jaarcontract voor als ik zometeen de eindrekening ontvang over de periode 26/10 tm 8/11 met toch een saldering alleen over deze periode.

Ge
door Genee Nov 7, 2018 om 19:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Begrijp niet, als u bij Essent een jaarcontract hebt, ze al na 50 weken een ‘jaarafrekening’ sturen.
U kunt toch kijken wanneer uw jaarcontract is ingegaan.

JW
door JWE Nov 7, 2018 om 19:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Begrijp ik ook niet. Het jaarcontract loopt van 8 november 2017 tm 7 november 2018. Ik ontvang een jaarrekening van 8 nov 2017 tm 25 okt.2018. Een eindafrekening voor de laatste 2 weken volgt. Als Essent het verbruik van de laatste 2 weken niet saldeerd met het hele jaar dan begrijp ik wel waarom ze tussentijds een jaarrekening sturen; extra winst, immers wat gratis moest zijn betaal je in die periode de volle mep (- 7 cnt per Kwh die al verrekend zijn op de jaarrekening = per saldo 14,5 cent betalen voor iets wat gratis is.) Goede lucratieve handel als de klant dat niet in de gaten heeft.

Ge
door Genee Nov 7, 2018 om 19:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het zal wel te maken hebben met uw overstap precies na dat contractjaar.
Misschien standaard dat de laatste 14 dagen vóór een overstap op de eindafrekening komen.
Is op de jaarafrekening de juiste of geschatte meterstand vermeldt?
Heeft u een slimme meter waar ze de meterstand van 25 oktober kunnen aflezen?
Als de eindafrekening naar uw idee niet correct is kunt u altijd nog een klacht indienen.

mo
door mof - Nov 7, 2018 om 16:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp u niet goed. U krijgt 1400 * 7 cent terug van Essent. Contractueel betaalt u voor de afgenomen electriciteit tot uw eindafrekening. Als u toch niets meer produceert, wat maakt het dan uit?

JW
door JWE Nov 7, 2018 om 17:56
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is net de kloe in het verhaal. Essent heeft te kennen gegeven dat men bij de eindafrekeng gaat salderen over de periode 26/10 tm 8/11. Dan moet ik voor deze periode alle stroom die ik per saldo in die periode afgenomen heb voor het volle pond betalen terwijl deze volgens mij gewoon van die 1400 afgehaald dient te worden. (lees: gratis moet zijn)

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2018 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, liep uw contract bij Essent van 26-10-2017 tot 26-10-2018 en bent u per 8 november overgestapt naar Nuon?

Dan heeft Essent gelijk, want zij maken dan een jaarafrekening  en daarna, omdat u bij hen stopt een eindafrekening.

JW
door JWE Nov 7, 2018 om 19:08
1 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, mijn jaarcontract bij Essent loopt van 8 november 2017 t/m 7 november 2018.
Op 26 oktober heeft Essent echter al de jaarafrekening opgemaakt (over de periode 8 nov 2017 tm 25 okt 2018, dus over de eerste 50 weken met een saldering) en krijg ik nog een eindafrekening over de laatste periode van 2 weken (van 26 okt 2018 tm 7 nov 2018 met een saldering over deze periode)

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2018 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hebt u dus gelijk. Dien een schriftelijke klacht in en herzien ze hun standpunt niet, ga dan naar de geschillencommisie. Kondig dat ook aan in uw klacht.

Ik moet zeggen dat ik dat nog nooit meegemaakt heb met een energieleverancier dat die de jaarafrekening over een kortere periode dan 52 weken maakt.

JW
door JWE Nov 7, 2018 om 19:42
1 Antwoorden / 2 Vragen

Als men de 2 laatste weken niet saldeert over het hele jaar en deze werkwijze geoorloofd is dan is het enige wat ik kan verzinnen extra (en snaky) winstbejag. In dit soort gevallen heeft Essent immmers in principe gratis gesaldeerde stroom verkocht tegen een prijs van 14,5 cent. Als ze dat bij elk jaarcontract doen dan is dat lucratieve handel.

tijger1
door tijger1 Nov 7, 2018 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens moet het gewoon een fout zijn en niet een of andere opzet.

JW
door JWE - Nov 9, 2018 om 14:35
1 Antwoorden / 2 Vragen

Let op. Essent saldeerd 2 x op mijn jaarcontact. Dat kost geld !!

Als argument kreeg ik het volgende antwoord. Ik citeer:
"Hartelijk dank voor uw e-mail van 6 november. Hierin verzoekt u ons geen kosten in rekening te brengen voor elektriciteit verbruikt in de laatste  weken van uw contract.

Wij kunnen hier jammer genoeg geen gevolg aan geven. Wij zijn gebonden aan de standen zoals wij deze doorkrijgen van de netbeheerder. Hierin kunnen wij niet schuiven.

Helaas kan ik u geen positiever antwoord geven.

Wanneer u hier een reactie van een derde partij op wilt krijgen kunt u, zoals u zelf al voorstelt, contact opnemen met ACM."

NB: Ik heb niet verzocht om geen kosten in rekening te brengen, ik heb gevraagd om over het hele jaar te salderen en niet 2 x te salderen waardoor wij voor een afname in de 2e periode het volle pond moeten betalen.