ro
door robin1098 Sep 25, 2019 om 08:26
Huishouden & energie
Mag ik mijn huurovereenkomst door deze spelfout ook binnen 12 maanden opzeggen?

Deze huurovereenkomst is aangegaan voor een duur van maximaal twee (2) jaar of korter

(zelfstandige woonruimte)/ maximaal vijf (5) jaar of korter (onzelfstandige woonruimte), te weten

12 maanden ingaande op 01-10-2019 en lopende tot en met 31-10-2019.

6364 16 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Sep 25, 2019 om 08:46
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Er staat aangegeven dat het korter kan zijn dan de gestelde jaren dus kunt u, met in achtnemeing van de opzegtermijn, uw contract opzeggen. Dat heeft niets met de tikfout van doen U had de verhuurder hierop moeten wijzen alvorens het contract te tekenen. Het huidige contract loopt 30 dagen waarna de verhuurder u gewoon een nieuw contract kan geven.

ne
door neodutchio - Sep 25, 2019 om 08:48
5157 Antwoorden / 12 Vragen
Lo
door Louis-Philippe - Sep 25, 2019 om 08:49
8 Antwoorden / Vragen

Je noemt het zelf al een spelfout. Wat denk je zelf?
En wat zou je ervan vinden als je verhuurder de huurovereenkomst beëindigt op 31-10-2019?

Je kunt de overeenkomst natuurlijk altijd eerder opzeggen, maar dat gaat dan wel wat kosten. Staat daarover nog iets in het contract?

panter22
door panter22 - Sep 25, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Je zit 12 maanden aan de huurovereenkomst vast.
Je mag best eerder opzeggen. Als ja na bv een half jaar weg wilt, dan kun je rustig opzeggen. Zodra een nieuwe huurder gevonden is, hoef jij geen huur meer te betalen. Ook al is het binnen die 12 maanden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2019 om 09:00
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening helaas voor u ook NEEN. De tekst is overduidelijk, een huurovereenkomst voor de duur van één jaar. Als er niets in de overeenkomst staat dat u eerder kunt opzeggen kan het niet al lijkt hetgeen in de eerste zin die u noemt een en ander niet duidelijk.
Doe hoe dan ook toch navraag bij https://www.juridischloket.nl/contact/ hoewel ik vrees dat men ook daar stelt dat er wel degelijk 31-10-2019 als einddatum is genoemd en dat had ik kunnen zien voordat u ondertekende.

(P.s. eerder opzeggen kan uiteraard wel maar u loopt dan wel risico dat u voor de gehele contractduur moet betalen maar dat is dan ook een kwestie van overleg met de verhuurder. Als de verhuurder instemt is er geen sprake van het ingebreke blijven in naleving van een overeenkomst.)

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2019 om 09:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een huurder mag een tijdelijk huurcontract tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Lees hier.

https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/tijdelijk-huren/tijdelijk-contract-woning

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2019 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt met een maand opzegtermijn gewoon opzeggen, zonder extra kosten.

me
door mein33 - Sep 25, 2019 om 10:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

12 maanden ingaande op 01-10-2019 en lopende tot en met 31-10-2019.

Er staat nergens een 'spelfout" maar er is alleen een incorrecte einddatum opgegeven.
Deze 'foute' einddatum is geen reden om af te wijken van de overige gegevens in het contract en u heeft de plicht om de verhuurder op deze foute datum te wijzen en dit te laten corrigeren.

ma
door marleenvanh - Sep 25, 2019 om 12:39
452 Antwoorden / 1 Vragen

Nee helaas, het is(zijn) een (eigenlijk 2) DUIDELIJKE TYPEfout(en). Ik zou hier ook niet van een SPELfout willen spreken aangezien er geen woorden (!) fout GESPELD zijn. Twaalf maanden na 1/10/2019 is ook m.i. wel 1/10/2020 en niet 31/10/2020

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2019 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wilt u eerder opzeggen dan 1 oktober 2020?

ro
door robin1098 Sep 27, 2019 om 11:46
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, in principe niet maar mocht er een onenigheid ontstaan tussen mij en mijn medebewoner dan weet ik in hoeverre ik stevig in mijn schoenen sta.

audb
door audb - Sep 25, 2019 om 13:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, het gaat namelijk om een kennelijke vergissing.

Maar de periode of niet je mag ten allertijde de huur opzeggen als er geen vaste periode is afgesproken.

Sterker nog als je binnen een maand weer de huur dan opzegt dan moet de verhuurder de overgebleven dagen terug betalen of er moet anders zijn afgespoken.

mo
door mof - Sep 25, 2019 om 14:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag u niet. Alleen de rechter kan een contract formeel nietig verklaren. Als het u duidelijk is dat dit fout is kunt u de verhuurder om een aanvulling vragen.

Ka
door Kassagebruiker - Sep 25, 2019 om 16:33
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zelfs een proces verbaal van een agent mag als er een kennelijke fout in staat veranderd worden.

1paul
door 1paul - Sep 26, 2019 om 08:50
3162 Antwoorden / 0 Vragen
Ge
door GerardVl - Sep 26, 2019 om 23:29
14 Antwoorden / Vragen

Officieel is hier zoals gezegd sprake van een spelfout en is het dus op basis daarvan een "niet rechtsgeldige" huurovereenkomst....