ja
door janusje Sep 22, 2010 om 17:39
Huishouden & energie

Magnetron ineens stuk

Ik ben ineens verrast doordat van de combimagnetron de magnetron functie het niet meer doet. Voor de rest doet alles het nog goed. Ik heb voor vervanging door een nieuwe bij Mediamarkt rondgekeken, maar voor een apparaat met gelijke functies moet gauw een 300 euro worden betaald. En dat kan ik niet zo gauw uit m'n mouw schudden. Is dit niet zelf te repareren? Het is een Sharp R-875. Vast bedankt voor de raadgevingen.

59256 50 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 22, 2010 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo janusje,

Daar zou ik niet aan beginnen. Binnenin zit voor het magnetrongedeelte een hoogspanningsding. Niet voor niets staat er op je magnetron dat je het omhulsel niet mag verwijderen.
Reparatiekosten wegen vaak niet op tegen de aanschaf van een nieuwe.
Jammer, maar helaas.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Sep 22, 2010 om 18:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@janusje,

Kijk bv. eens hier.

Met vr.gr.

ro
door ron530 - Sep 22, 2010 om 18:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zelf repareren als u niet technisch bent, niet doen. Waarschijnlijk is in het gunstigste geval de magnetronbuis en in het ongunstigste de transformator stuk. Zelfs als u wel technisch bent zullen de kosten dusdanig hoog zijn dat vervangen de beste optie is.

edrick3
door edrick3 - Sep 22, 2010 om 18:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@janusje,

Of kijk eens hier; gratis thuis bezorgd.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 22, 2010 om 19:18
229 Antwoorden / 7 Vragen

Meestal een glaszekering gesprongen, daarvoor moet hij wel even open, nieuwe erin met dezelfde waarde.
Kan ook een thermische zekering zijn in dat geval gewoon het rode knopje indrukken, springt hij er in korte tijd weer uit dan staat de magnetron waarschijnlijk in een te krappe kast.

mastag
door mastag - Sep 22, 2010 om 20:14
955 Antwoorden / 19 Vragen

@ bobmalooga,
En waarom zou die zekering stuk zijn?
Die springt als er iets niet in orde is, voor de veiligheid.
Dus zekering vervangen is niet de oorzaak oplossen, nieuwe zekering zal zeer waarschijnlijk ook direct eruit knallen.

Mastag

toolboy
door toolboy - Sep 22, 2010 om 20:27
965 Antwoorden / 40 Vragen

Kan maar zo een zekering zijn:kan div redenen hebben(overbelasting/piekspanning) hoeft niet persee iets stuk te zijn.Zelf sleutelen zonder enige kennis kan idd gevaarlijk zijn.
De hoogspannings condensator houd heel lang zijn spanning vast.

T

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 22, 2010 om 21:24
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb geen academische verklaring waarom die zekeringen springen, ik weet na een flink aantal magnetrons gered te hebben van de vuilnisbelt gewoon dat dat vaak het probleem blijkt te zijn.
Wel vervangen door 1 met dezelfde waarde!
Mijn eigen magnetron had een thermische zekering die steeds eruit sprong als de magnetron wat langer draaide, wat extra ventilatie sleuven in het keukenkastje en voilà.
Maak hem maar open dikke kans dat het de zekering is, vindt je het eng vraag dan een handige kennis, gewoon de stekker eruit, een opgeladen cap bijt een beetje maar gevaarlijk is het nooit.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 23, 2010 om 01:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ mastag en Bob Malooga:

Een zekering kan wel degelijk spontaan stuk gaan, wanneer deze een beetje krap bemeten is. Vaak tot gloeien brengen van he draadje doet op den duur het draadje dunner worden door elektronen verstuiving. Deze zetten zich af op de binnenzijde van het glas/steatiet. Dus het proberen zeker waard.

Maar dan wel met de goede zekering! Niet alleen de stroomwaarde is daarvoor maatgevend. Ook de snelheid van de zekering is van belang.

Zo zijn er in grote trekken snelle, medium snelle en trage zekeringen. Deze kenmerken zich resp. met een letter F (flink), M (medium) T [(in een cirkel) träge] of SB (slow blow). Bij de laatste zit bij heldere glaszekeringen zichtbaar een bolletje midden is de smeltdraad.
Wanneer een T of SB geplaatst was en je plaatst daar een F in van dezelfde waarde dan zal deze snel stuk gaan, mogelijk bij een paar maal inschakelen al.

Andersom kun je bij een snelle zekering die na enige tijd steeds stuk gaat spekkoper zijn door daar een Trage van dezelfde stroomwaarde in te plaatsen.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 23, 2010 om 01:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Ron:

Een magnetronbuis heet een klistron.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 23, 2010 om 02:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Janus:

"Is dit niet zelf te repareren?"

Nagenoeg alles is zelf te repareren, als je de gereedschappen en de nodige kennis maar hebt. Dat kan ik bij jou niet beoordelen.

Echter, wanneer je iets aanpakt of probeert, lukt het vaak ook.
Dus: stekker er uit, open maken, zekering of thermische veiligheid opzoeken, meten:
- Bij defecte zekering deze volgens gegeven richtlijnen vervangen.

- Bij in werking getreden thermische veiligheid deze weer indrukken.

- Met een spanningzoeker is een zekering te testen: steek de spanningzoeker in de spanningvoerend deel van een 230 Volt stopcontact. Niet neer aanraken als het lampje oplicht. Dan de zekering bij een metalen dopje vastpakken en het andere metalen dopje tegen het metalen achterdeel van de spanningzoeker tikken. Wanneer het lampje oplicht is de zekering niet stuk.

- Kijk of luister of de ventilator wel draait wanneer de magnetron vermogen moet leveren. Draait deze ventilator niet of niet hard, dan deze demonteren en lagers smeren of ventilator vervangen.

Het Onderdelenhuis of Handyman heeft de onderdelen.

Succes ermee. Zelf repareren geeft meer voldoening dan nieuw kopen, weet ik uit ervaring.

Hardware ERror MAN.

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 23, 2010 om 17:22
533 Antwoorden / 0 Vragen

Na al het boven staande nog even een toevoegeing, zelf onderzoeken leverd altijd kennis op maar pas op met tussentijds uitproberen als de magnetron nog open licht want je kan een probleem krijgen, dus voor je eigen veiligheid de magnetron altijd weer sluiten.

Mvrgrt Nico

ro
door ron530 - Sep 24, 2010 om 11:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Hrderrorman, off topic maar de technische benaming zou klistron kunnen zijn echter als je in een onderdelenhuis naar een klistron vraagt zou niemand weten wat je bedoeld. De gangbare benaming is magnetronbuis.
Terug naar de vraag, zekeringen zijn niet zoals velen denken geplaatst om te pesten maar voor de veiligheid, dus domweg vervangen is levensgevaarlijk. Wat de hoogspannings condensator betreft deze is dusdanig beveiligd middels een diode brug dat deze zijn lading niet vast kan houden. De gehele schakeling is op zich simpel maar als je niet echt technisch bent ga je er niet uitkomen want de storing kan overal in het hoogspanning circuit zitten.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 24, 2010 om 13:39
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ron, als het vervangen van zekeringen levensgevaarlijk is dan had ik reeds lang geleden mijn laatste zekering vervangen. Zekeringen zijn er niet om te pesten maar er is niets gevaarlijks aan het vervangen ervan.

ro
door ron530 - Sep 24, 2010 om 14:00
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als je de juiste waarde gebruikt is er geen gevaar, knalt er toch weer uit, maar veelal wordt er een zekering met een hoger amperage geplaatst. Feit blijft dat je als leek niet aan een magnetronoven moet klooien. Tevens wordt er gesproken over een thermische beveiliging met het beroemde rode knopje heeft niets met het magnetrongedeelte te maken maar met de convectoroven, immers bij gebruik van de magnetron functie komt nagenoeg geen hitte vrij.
maar wie ben ik, die professioneel meer dan 300 magnetrons heeft gerepareerd.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 24, 2010 om 14:51
229 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 24 sep 2010, 14:00]Tevens wordt er gesproken over een thermische beveiliging met het beroemde rode knopje heeft niets met het magnetrongedeelte te maken maar met de convectoroven, immers bij gebruik van de magnetron functie komt nagenoeg geen hitte vrij.
maar wie ben ik, die professioneel meer dan 300 magnetrons heeft gerepareerd.

Ik weet natuurlijk niet wie je bent maar je bent i.i.g nooit mijn Philips magnetron tegengekomen want die heeft toch echt een thermische veiligheid met rode knopje en het is een magnetron zonder andere oven functie.

ro
door ron530 - Sep 24, 2010 om 15:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@bobmalooga, laat ik nu zelf in het bezit zijn van een semi professionele Philips magnetron zonder oven faciliteiten. Die thermische ( lees temperatuur ) beveiliging is niet aan de orde, immers de temperatuur is niet te meten, water kookt en het kopje blijft koud tot lauw warm. Er ontstaat dus bijna geen hitte in de magnetron zolang de convector niet gebruikt wordt. Het product wordt warm en zal nooit boven kookpunt uit stijgen.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 24, 2010 om 16:19
229 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 24 sep 2010, 15:53]@bobmalooga, laat ik nu zelf in het bezit zijn van een semi professionele Philips magnetron zonder oven faciliteiten. Die thermische ( lees temperatuur ) beveiliging is niet aan de orde, immers de temperatuur is niet te meten, water kookt en het kopje blijft koud tot lauw warm. Er ontstaat dus bijna geen hitte in de magnetron zolang de convector niet gebruikt wordt. Het product wordt warm en zal nooit boven kookpunt uit stijgen.

Dan kan ik alleen nog concluderen dat de Philips ontwerp afdeling overbodige onderdelen in enkele van hun magnetrons plaatst. Overigens worden de magnetrons die ik in mij bezit heb gehad tot nu toe altijd behoorlijk warm als ze langere tijd staan te draaien of zijn de ventilatie sleuven ook een overbodige luxe?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 24, 2010 om 16:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bob en Ron:

Het is nu even te lastig om onze, na +/- 25 jaar nog steeds goed werkende Philips/Whirlpool (uit "technicus afbraak" stammende = probleem app.) Space cube 50, te beschouwen om te zien wie van beide gelijk heeft.

Wanneer ze ooit defect raakt moet ze toch uit de kast en dan zal ik eens kijken.....

H.

ro
door ron530 - Sep 24, 2010 om 16:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Voor mij is deze discussie gedaan want elke tip om vraagsteller in staat te stellen zelf te repareren is gevaarlijk, ik wil de gevolgen niet op mijn geweten hebben.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 24, 2010 om 16:53
229 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op vrijdag 24 sep 2010, 16:21]@ Bob en Ron:

Het is nu even te lastig om onze, na +/- 25 jaar nog steeds goed werkende Philips/Whirlpool (uit "technicus afbraak" stammende = probleem app.) Space cube 50, te beschouwen om te zien wie van beide gelijk heeft.

Wanneer ze ooit defect raakt moet ze toch uit de kast en dan zal ik eens kijken.....

H.

Als het zo'n hoge witte is, met de draaiknoppen boven het deurtje is ipv naast het deurtje dan kon het wel eens net zo'n zelfde type zijn, maar of die ook zo oud is durf ik niet met zekerheid te zeggen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 24, 2010 om 21:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bob:

Nee geen draaiknoppen, alleen druk. Links timer en klok. Alles boven het deurtje. Gelukkig geen draaiplateau....

H.

he
door hen.2 - Sep 25, 2010 om 01:07
66 Antwoorden / 1 Vragen

ron 530, ik ben het helemaal met je eens, heb in 2009 een keuken gekocht van twee jaar oud waar een combi inzat van Etna, deze werkte volgens de verkopers vanaf het begin niet,heb zelf op verantwoorde manier onderzoek gedaan, er bleek een zekering defect en dit gebeurd niet zo maar, het heeft een oorzaak kon deze niet vinden en meten, bij nader inzien bleek de vorige eigenaar in de stand magnetron alle toe behoren niet te hebben geplaats waardoor je een kettingreactie krijgt en de zekering er uit gaat, alle toe behoren op zijn plaats gezet die er in horen, en het werkt perfect, niet zelf gaan sleutelen aan een magnetron, het kan je laatste dag zijn, als je levensmoe bent, volg dan de instructie's van hrdwerrorman op.En ik heb geen 300 magnetrons gerepareerd maar het is een machiene, er af blijven als je niet weet wat het gaat doen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 25, 2010 om 23:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hen:

Kennelijk geschreven uit angsthazen oogpunt. Topic starter is kennelijk geen angsthaas, zie zijn vraag.

Vertel eens wat er zou kunnen gebeuren als je precies mijn instructie volgt?
In het geval dat jij beschrijft was er toch ook niets anders stuk dan de zekering die er uit is gepaft door mishandeling Een veiligheid die moet voorkomen dat de anode van het klistron resp. een hoogspanningstrafo verbrandt is in werking getreden in dit geval van mishandeling. Tel daar bij op dat een aan de krappe kant bemeten zekering spontaan na verloop van tijd stuk kan gaan dan is er reden genoeg om er eens een blik in te werpen.
Wat kan er gebeuren met de stekker eruit? Vertel eens? Over hoogspanningscondensatoren hoort een bleeder te zitten.
Op de fiets loop je in het verkeer meer risico.....

Wanneer men geen kennis én/of geen goede instructie heeft, dán ben ik met je eens dat je er beter af kunt blijven. Maar zelf zou ik er ook rustig in kijken en meten, ook al zou er geen schema in zitten.

H.

he
door hen.2 - Sep 26, 2010 om 02:33
66 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo hrdwerrorman,ik denk aan de mensen die toetaal geen kennis van elektro
hebben, en hun geen aanwizing wil geven hoe zij een Magnetron zouden moeten repareren,en ik ben geen angsthaas, ben meer bezig met 220 volt en hoger dagelijks als jij, en als je denkt dat ik een angsthaas ben kunnen wij even een test doen, jij twee vingers in een gezekerde stopcontact van 10 Aph, ik in een stopcontact van 16 Aph gezekert, weet zeker dat je neer valt .

Mvg.Hen.2

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 26, 2010 om 06:35
533 Antwoorden / 0 Vragen

@ hen 2 ik ken dat trukje, doe je met je nagels.

Mvrgrt

ro
door ron530 - Sep 26, 2010 om 11:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@hrdwerrorman, met excuus. Je antwoord heeft een hoog Belgisch gehalte. Klistron, mishandeling en bleeder, vage omschrijvingen. De magnetron schakeling is in wezen simpel, je voert de netspanning naar de transformator toe die zet de netspanning om naar gemiddeld 2100 volt. Op transformeren kost een hoop vermogen van daar ook de boing bij inschakelen. De uitgangsspanning van die trafo levert uiteindelijk die 2100 volt op met een laag ampérage, genoeg om de magnetronbuis aan te sturen. Omdat de uitgangsspanning van die trafo niet constant is wordt er een condensator toe gepast die spanningsvallen opvangt. Voor de veiligheid is er een diodebrug (bleeder) in gebouwd die de condensator naar aarde ontlaad. Nu komt het gevaar als er een onderbreking in die diodebrug ontstaat wordt die condensator niet meer ontladen, gevolg een defecte zekering. Ik wil niet meteen beweren dat aanraking van die geladen condensator tot de dood leidt maar op zijn minst tot snij wonden en een zeer onaangenaam gevoel. Is geen leuk gezicht als je een collega ineens twee meter verder versuft op de grond ziet liggen. Vandaar mijn betoog, als je er geen verstand van hebt niet moet klooien.

abarth
door abarth - Sep 26, 2010 om 11:11
845 Antwoorden / 19 Vragen

Een losse magnetron kost een paar tientjes.
Misschien is dit voor de TS een veiliger optie.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 26, 2010 om 11:22
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ron, Een diodebrug om de condensator te ontladen naar aarde? Een condensator om spanningsvallen van de trafo op te vangen?

Lees je eigen reactie nog eens door want dit is elektrisch koeterwaals.

Een diodebrug dient om van wisselspanning gelijkspanning te maken en een condensator kan zich niet via de diodebrug ontladen.

ro
door ron530 - Sep 26, 2010 om 11:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@bobmalooga, waarschijnlijk is jou kennis van electronica niet zo groot als de mijne. Diode's kunnen veel meer dan wat jij denkt. Even terug naar school zou ik zeggen. Wat betreft de condensator, in de oudheid benoemd als ( den Leidschen fles ) moet je ook nog veel leren.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 26, 2010 om 12:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bob:

ron530 schreef op vrijdag 24 sep 2010, 14:00
"Tevens wordt er gesproken over een thermische beveiliging met het beroemde rode knopje heeft niets met het magnetrongedeelte te maken maar met de convectoroven, immers bij gebruik van de magnetron functie komt nagenoeg geen hitte vrij.
maar wie ben ik, die professioneel meer dan 300 magnetrons heeft gerepareerd."

Ron moet een meester zijn in het absurdistisch achter elkaar plaatsen van technische kretologie, of zou het toch zijn dat Ron zonder elektronica kennis aan 300 magnetrons heeft geprutst. dat kan ik onmogelijk professioneel noemen?

Ik tip op het eerste. Wel kan het zijn dat hij nog nooit van een bleeder gehoord had.

H.

ro
door ron530 - Sep 26, 2010 om 12:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nu een meester ben ik niet en heb de lachers op mijn hand, is ook weer leuk. Een diode kan enkel maar als een gelijkrichter dienen en een condensator tja wat is het nut van zo'n ding. Kreten zoals Klistron en bleeder die voegen iets toe? om van mishandeling van een magnetron nog maar niet te spreken. Gaat allemaal weer nergens over.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 26, 2010 om 12:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Ron:

Klopt. Niet uit het oog verloren moet worden dat er maar één vraag is:

"Is dit niet zelf te repareren? "

Daar is eigenlijk maar één antwoord op te geven: Hangt er van af.
Waarbij volgens mij "er" ingevuld moet worden met: Janus' kennis, kunde en gereedschap.

Wel kan ik me voorstellen dat jij als professioneel reparateur graag hebt dat men defecte zaken bij jou brengt zonder daar zelf even in gekeken te hebben.
Honderd euro voor het vervangen van een zekering is dan snel verdiend....

H.

ro
door ron530 - Sep 26, 2010 om 12:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@hrdwerroman, Helaas heb ik zonder uw bericht goed te lezen geantwoord. Verontschuldigingen hiervoor, ik was nogal geagiteerd door de reacties. De diodebrug kun je inderdaad een bleeder noemen deze schakeling zorgt er voor dat de condensator ontladen wordt als de spanning weg valt, de diode gaat geleiden en sluit de polen van de condensator kort, de restspanning word middels een tweede diode naar aarde geleid.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 26, 2010 om 13:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Ron:

Dat vermoeden had ik al. Je laatste reactie slaat echt nergens op.
Even om je kennis in hoogspanning en elektronica wat op te vijzelen en met het risico dat het je boven de pet gaat: een bleeder is een hoog-ohmige R (enkele k's) die voor de veiligheid parallel aan een C met hogere spanning dan 42 Volt wordt gezet om deze binnen een bepaalde tijd te ontladen wanneer de (net)spanning afgeschakeld wordt.

H.

ro
door ron530 - Sep 26, 2010 om 13:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat de bleeder betreft kun je best wel eens gelijk hebben maar die worden dan weer niet in het magnetrongedeelte toegepast. Zo kun je alles wel door elkaar halen. Een ding begrijp ik niet, ik probeer in mensentaal uit te leggen hoe een magnetron beveiligd is en het voor een leek niet handig is om er aan te sleutelen, maar ik krijg me een hoop kritiek over me heen!

ph
door philip36 - Sep 26, 2010 om 14:10
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Onze magnetron deed het opeens ook niet meer.
Deze naar de reparateur gebracht en kon hem na een halve dag weer ophalen.
Zekering was stuk. Na vervanging van zekering werkte magnetron weer, dus alleen zekering stuk zonder dat er verder iets aan de hand is kan blijkbaar wel.
Dus open maken en alleen eventuele kapotte zekering vervangen lijkt mij niet zo gevaarlijk.

erik9472
door erik9472 - Oct 1, 2010 om 22:14
50 Antwoorden / 1 Vragen

In het gedeelte van de draaiende plaat zit, bij mijn magnetron een plaatje van een soort pakkingmateriaal. Aan de bovenzijde. Toen mijn magnetron het niet meer deed is mij aangeraden dit plaatje te vervangen. Kon ik zo bij handyman kopen. Ik weet totaal niet waarvoor dat plaatje dient, ik vermoed dat het zorgt voor de straling die het voedsel verwarmd.

hagaman
door hagaman - Oct 3, 2010 om 01:42
107 Antwoorden / 5 Vragen

Zij dankbaar dat dit gebeurt, is, elke keer dat je een magnetron gebruikt verkort je je leven. Misschien tijd om een andere alternatief te zoeken.
Meestal eindigen mensen met migraine en andere soortgelijke aandoeningen, dit zijn aandoeningen die vaak door te veel elektro / magnetische velden worden veroorzaakt.

sterkte.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 3, 2010 om 01:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hagaman:

"..... elke keer dat je een magnetron gebruikt verkort je je leven."

Nou, dat is ook wat! Weet je ook hoeveel het gebruik mijn leven verkort? Sinds ruim 25 jaar maak ik er dagelijks meerdere keren gebruik van.

Heb je van je angstaanjagende beweringen een wetenschappelijke onderbouwing? Of weet je die ergens op internet?

Want iets dergelijks bedenken en op internet zetten kan ik ook wel.

H.

hagaman
door hagaman - Oct 3, 2010 om 02:18
107 Antwoorden / 5 Vragen

Ik geef je advies uit eigen kennis en ervaring, dat doe ik met alles op deze en andere sites, jij bent verder vrij om te beslissen welke van de adviezen tussen 100den je gaat volgen :) moet ik het gaan onderbouwen ?
Mijn nichtje woonde bij een elektriciteit mast, allebei van haar kinderen hadden leukemie, en nog paar andere aandoeningen, alle buren van haar hadden min of meer migraine achtige klachten, waar en wanneer kan ik je niet vertellen, maar die mast is weg gehaald nadat er klachten waren ingedient. Er zijn honderden professors en onderzoekers die hierover schrijven, etc... je mag het zelf opzoeken. het feit dat je tot nu toe niets hebt is geen garantie voor de toekomst. Daarbij speelt ook nog dat niet elke lichaam op diezelfde manier reageert op de ene of andere magnetische signaal.
Ik zeg hier niet bij dat je van eenmaal gebruik van magnetron doodgaat. Gelukkig niet :) maar het heeft bewezen negatieve effect. Gebruik je deze nog steeds heb je geen keus? dan zorg ervoor dat je je niet in de buurt bevind op het moment dat deze actief is, dus even aangezet in de keuken ? verlaat de keuken ga naar je woon kamer etc... lat het zijn werk doen, als die piept dat het klaar is, ga weer terug naar de keuken. Het feit dat iets wordt verkocht is geen garantie dat het ook gezond is. Fabrikanten hebben bakken geld, ze kunnen welke vergunning die ze willen krijgen. dus wees gewaarschuwd .

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 3, 2010 om 03:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hagaman:

Hoogspanningslijnen en magnetrons hebben niets met elkaar te maken, op het punt na dat de magnetron gebruik kan maken van de stroom die door de hoogspanningslijn gaat.

Verder werk ik al 50 jaar met hoogfrequent (ook nu nog)in minder afgeschermde situaties dan een magnetron en je wilt niet weten hoe oud ik al ben. toch race ik dagelijks op de fiets door de stad en trek sprintjes met de halfwas hond.

Op internet heb ik vrij lang gezocht naar wetenschappelijke onderbouwingen en niets gevonden. Wel lees ik zeer geïnteresseerd alle publicaties welke mij op welke manier dan ook over dit en aanverwante zaken onder ogen komen.

Van het idee dat een hoogspanningslijn ongezond kan zijn kun je zo gestresst raken dat je er migraine en andere enge ziekten van kunt krijgen. En stress is een bewezen ziekmaker. Het weghalen van de hoogspanningslijn kan die stress op dat punt wegnemen. Vul de rest zelf maar in.

Je denkt dat je wat weet en je weet niets.

H.

klichtendonk
door klichtendonk - Jul 7, 2012 om 21:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

dit is alweer een oud onderwerp, dus ik weet niet of ik hier gezien wordt, maar ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn combi-magnetron van SIEMENS...

1) het gaat om een HB84K.50N, een alweer wat ouder inbouw model
2) ik heb het ding 2e hands gekocht, half jaar geen klachten tot nu
4) klacht = dat de stop in meterkast er soms uitvliegt als de deur van de oven geopend wordt
5) ik heb de oven aan de bovenkant geopend, en even naar de printplaat gegeken, daar trof ik de zekering aan die ik nu als 'avatar' heb (zie plaatje, is wat onduidelijk dat geef ik toe), het is een zelfgefabriceerde zekering met een gesoldeerd draadje van de ene naar de andere kant ervan...
6) als ik de oven aansluit zonder die zekering gaat ie aan, stoppen blijven heel, de oven functie werkt gewoon, alleen de magnetron-functie werkt voor slecht 3 sec. en gaat dan uit
7) vraag 1 is nu: wat kan het probleem zijn als de zekering niet kan doorbranden (omdat ie dus door de vorige eigenaar gesoldeerd is) waardoor de stoppen uitslaan, gaat een nieuwe zekering bijvoorbeeld helpen (op het gesoldeerde ding staat 10A geloof ik, kan dat kloppen?), of heeft de magnetron een ander probleem?

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2012 om 22:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo klichtendonk,

Het was misschien handiger geweest om zelf een topic te openen, maar goed ...
Het lijkt mij het verstandigst om een nieuwe zekering te halen.
Wellicht is daarmee je probleem opgelost.

klichtendonk
door klichtendonk - Jul 7, 2012 om 22:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3 en zou een zekering van 10A dan ok zijn? omdat ermee geklierd is heb ik geen idee of dat gedaan is met de zekering die erin zat of niet, is 10A normaliter een logische zekering voor zoiets?

zwemmer
door zwemmer - Jul 7, 2012 om 22:14
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Mijn magnetron leek het onlangs eveneens begeven te hebben. Toch werkte het apparaat een dag of wat later weer. Overigens het leeft best ook zonder magnetron.

ab
door abcde - Jul 7, 2012 om 23:12
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=klichtendonk schreef op zaterdag 7 jul 2012, 22:09]@edrick3 en zou een zekering van 10A dan ok zijn? omdat ermee geklierd is heb ik geen idee of dat gedaan is met de zekering die erin zat of niet, is 10A normaliter een logische zekering voor zoiets?

Ja hoor, 10A is normaal, en ik denk dat er een T (van traag) bij staat, let daar ook op! 10A komt ongeveer overeen met een max vermogen van 2300 Watt.

bassetvriend
door bassetvriend - Jul 7, 2012 om 23:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als de magnetron niet verwarmt en de oven grill werken wel kan nooit de glaszekering stuk zijn.
De magnetronbuis (klistron) is stuk.
Lees een hoop advies,maar dat slaat nergens op.
Ik heb er al zoveel open gemaakt en altijd weer werkend terug gegeven.
Dus weet echt wel waar ik over praat..

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2012 om 20:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 7 jul 2012, 22:14]Mijn magnetron leek het onlangs eveneens begeven te hebben. Toch werkte het apparaat een dag of wat later weer. Overigens het leeft best ook zonder magnetron.

off topic:

Is weer een geweldige bijdrage! Mijn complimenten.
(en de notificaties zet ik nu uit dus reageren heeft geen zin)

ab
door abcde - Jul 8, 2012 om 21:16
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=bassetvriend schreef op zaterdag 7 jul 2012, 23:39]Als de magnetron niet verwarmt en de oven grill werken wel kan nooit de glaszekering stuk zijn.
De magnetronbuis (klistron) is stuk.
Lees een hoop advies,maar dat slaat nergens op.
Ik heb er al zoveel open gemaakt en altijd weer werkend terug gegeven.
Dus weet echt wel waar ik over praat..

.....heeft u gezien dat het hier om 2 bijdragen in 1 topic gaat???