zw
door zwartjes May 10, 2021 om 13:38
Huishouden & energie

Meer betalen na tekenen van offerte

Na het tekenen van een offerte tussen aannemer en ons moeten we nu meer gaan betalen omdat de grondstoffen duurder zijn geworden klopt dat.
Offerte is begin dit jaar getekend en de bouw vangt aan op 1 juni.
Groet zwartje

5834 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2021 om 13:44
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is afhangelijk van de voorwaarden die de aannemer heeft gedeponeert waar dat dan inderdaad in kan staan. Er moet in de offerte dan m.i. wel naar de voorwaarden zijn verwezen. Voor alle zekerheid, neem contactr op met https://www.eigenhuis.nl/#/ (of met uw rechtsbijstandsverzekering.

Aanvullend: indien het niet in de voorwaarden is genoemd kan dit worden gezien als eenzijdige aanpassing van een overeekomst en zie dan o.a. https://offerte.tips/nl/zzp/juridisch/offerte-is-juridische-overeenkomst en kunt u nalevuing vorderen of zelfs de offerte alsnog afwijzen.

2e aanvulling, zie ook deze info https://blog.teamleader.be/nl/offertes-5-wettelijke-verplichtingen

tijger1
door tijger1 - May 10, 2021 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat staat daarover in de offerte waar u voor getekend hebt?

mahadma
door mahadma - May 10, 2021 om 13:53
11569 Antwoorden / 51 Vragen

In een half jaar kan er veel veranderen, dus kijk naar de kleine lettertjes of dit wel of niet mag.

ne
door neodutchio - May 10, 2021 om 14:00
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ken geen enkele aannemer die dit niet in zijn offerte meer zet. De prijzen om de bouw zijn al ontzettend gestegen en blijven voorlopig stijgen. Er zit echt niet zoveel marge op dat de aannemer dit prijsverschil voor zijn rekening kan nemen,
Wellicht staat er een voorwaarde in dat u bij een x stijging nog kam annuleren. Maar ja, een andere aannemer wordt ook duurder en dan is het de vraag wanneer zij kunnen beginnen.

marita5
door marita5 - May 10, 2021 om 14:56
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Zwartjes ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/wanneer-mag-dienstverlener-prijs-verhogen

zw
door zwartjes - May 10, 2021 om 18:13
30 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt allemaal we zullen de kleine lettertjes nog eens goed bekijken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 10, 2021 om 19:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Niet elke firma heeft dezelfde voorwaarden!

Ik heb zelf een offerte voor de bouwvergunning gevraagd,  en   4 maanden later bouwen.
Ook daar een flinke prijs stijging maar ik hield de  oude prijs.

De offerte  had geldigheids datum en  die heb ik gehaald.

De badkamer en keuken waren wel verlopen en ik had meer moeten betalen maar Coulance gekregen.

Maar wat gebeurde er als ze  in  Augustus nogmaals willen verhogen tijdens de bouw?
Alleen als de BTW van 21 naar 23% zou gaan mogen ze dat door berekenen....
Helaas is annuleren en snel een andere zoeken niet  mogelijk.
Zoals ik Uw  situatie  inschat  is bij nog verdere stijging het jou risico helaas......
maar ik hoop dat ik nu verkeerd zit.

ne
door neodutchio May 10, 2021 om 20:07
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Geloof mij, elke aannemer heeft een clausule er in dat prijzen conform de markt aangepast kunnen worden. Alleen dit jaar zijn prijzen van diverse bouwproducten al met 50% gestegen en van sommige producten gelden dagprijzen. Natuurlijk kan je dan nu geen definitieve prijzen geven.

tijger1
door tijger1 May 10, 2021 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@neodutchie

Maar dat geldt natuurlijk niet voor @soms, die nu weer in Groningen aan het bouwen is.-:((

rj
door rjw May 10, 2021 om 20:35
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien moeten we gewoon eens een compleet nonsens verhaal verzinnen wat helemaal niet kan. Waarschijnlijk $omsss daar ook persoonlijke ervaring mee maar dan weer totaal anders en veel beter.

tijger1
door tijger1 May 12, 2021 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan @soms met elke vraag, hoe dwaas of onmogelijk ook. Hij zuigt op zijn duim en daar is de reactie al.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 13, 2021 om 09:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

RJW,   een onzin verhaal?
Doe maar,  mijn Psychiater  heeft volop de tijd voor jou!

En ja,  ik heb daar ervaring mee,  jarenlang  op zelfde Biljardclub.

Maar als ondernemers niet  een dagprijs maar  langere contract tarieven heeft  kun je als Consument  hiervan voordeel hebben.
Ook diverse winkels hebben langer lopende contracten en na afloop  worden de prijzen pas aangepast.

user123
door user123 - May 10, 2021 om 19:50
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Elke aannemer heeft hetzelfde probleem. Het is onvoorzien en ook redelijk om op zijn minst de helft van de prijsstijging van het materiaal te betalen. Dan deel je de pijn.

ne
door neodutchio May 10, 2021 om 20:08
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Zoveel marge heeft een aannamer niet dat hij de prijsstijgingen in deze tijd voor lief kan nemen. Zelfs de helft geeft verlies onder aan de streep.

mi
door miennaamishaaz - May 10, 2021 om 19:59
725 Antwoorden / 1 Vragen

U moet het contract doorlezen wat er staat over veranderende materiaal kosten

rj
door rjw - May 10, 2021 om 20:37
3280 Antwoorden / 5 Vragen

En stel dat het volgens het contract niet zou mogen dan is het nog niet heel verstandig om je poot stijf te houden. Grote kans dat de aannemer dan hier en daar dingen wat "anders" doet om de verliezen te compenseren. Of voor iedere kleine wijziging in het plan de hoofdprijs gaat vragen. Gewoon in goed overleg oplossen.

Lambert vos
door Lambert vos - May 12, 2021 om 11:49
10 Antwoorden / 1 Vragen

Nee alleen als er wijzegingen in de bouw u mag bij een prijs verhoging afzien van de aannemer

ha
door harrybre - May 12, 2021 om 13:49
240 Antwoorden / Vragen

Ik heb mijn Bredase huis in 2001-2 door een aannemer uit Rijkevorsel laten bouwen.
HEEL erg blij met de nodige aanpassingen op het oorspronkelijke plan, die.. ja.. wat extra kostten.
Het was HUN huis, dat ze bouwden. Dat ik dat ging betalen en er daarna in wonen, leek secundair. Bijv: vader ( en oprichter, 85 j) van de aannemer kwam hier knikkertjes rollen over de plavuizen vloer: rolden kaarsrecht, dus exact vlak.
Gevolg: in 19 jaar: een keer bij een storm de zijkant van het dakkapel een beetje losgewaard, en de cylindertjes van een keukendeurtje moeten vervangen. Dat was het !
Tsja, de Ollanders willen het altijd zo goedkoop mogelijk, en zitten de jaren daarna op de blaren.

mo
door mof - May 12, 2021 om 14:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt van de exacte voorwaarden die bij de offerte behoren af. Als de prijsverschillen redelijk zijn is het redelijk dat ze worden doorberekend. Bij bouwprojecten is dit volgens mij wel gangbaar.

1paul
door 1paul - May 13, 2021 om 10:37
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als dit zo staat vermeld in de voorwaarden die u uitgereikt heeft gekregen mag dit en anders niet, dan mag de aannemer max. 10% meer rekenen dan geofreerd....