E
door E Kuneken Oct 21, 2022 om 12:24
Huishouden & energie

Mijn woning heeft dubbele beglazing, maar iedere morgen zijn mijn ramen beslagen

Hoe kan dit,waarom gebeurt dit?

15433 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 21, 2022 om 12:29
11521 Antwoorden / 15 Vragen
Thecla58
door Thecla58 Oct 21, 2022 om 13:06
858 Antwoorden / 3 Vragen

grinnnnnnnnnn je was me voor met de link van Achterberg ;-))

marita5
door marita5 Oct 21, 2022 om 14:29
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , weet ik , maakt niks uit , beter 2x dan helemaal niet

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2022 om 12:29
16840 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft dubbele beglazing. Dat zou in principe betekenen dat er lagen ruit over elkaar heen zijn geplaatst. Weet u of u HR++ ramen heeft? Dan zouden ze in principe niet beslagen mogen zijn.

sira
door sira Oct 21, 2022 om 15:32
2352 Antwoorden / 24 Vragen

HR++ of HR+ ruiten beslaan aan de buitenzijde en dat is een heel goed teken m.b.t. de isolatiewaarde van het glas.
Ze beslaan voornamelijk in het voor- en najaar als de buitentemperatuur laag is met een hoge luchtvochtigheid.

Beslaan de binnen dan wordt er niet voldoende gelucht en beslaan ze tussen het glas dan zit er ergens een lek.

tenormin
door tenormin Oct 21, 2022 om 16:38
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, bij mij beslaan ze buiten nooit, alleen tegenwoordig (soms) in de keuken, als ik een ei sta te koken. De mechanische ventilatie is al een half jaar uit de roulatie, de WBV kan een bepaald onderdeel niet krijgen. Vandaar dat ze dan even in de keuken beslaan. Zit geen lek in. Maar de TS schrijft: dubbele ramen, daar kan het dus wel degelijk "gewoon" beslaan. HR ++ is anders dan dubbele ramen, las ik op Google.

sira
door sira Oct 21, 2022 om 22:02
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Jij zult dan waarschijnlijk (luchtgevuld) standaard dubbel glas hebben. HR glas is met edelgas (Argon) gevuld.

Je kunt dit zelf controleren. Tussen het glas zit een aluminium strip, daarop kun je zien op welke datum de ruiten zijn geproduceerd, waar ze zijn geproduceerd en wat voor glas je hebt. Er staat dan tevens een U-waarde in gestanst (U = ....).

Hoe hoger de u-waarde hoe slechter het glas isoleert. Vandaag de dag zit de u-waarde voor HR++ ongeveer op 1.1 of 1.0. Daarentegen zit de u-waarde van triple glas op ongeveer de helft van dubbel HR++ glas.

Mijn ruiten aan de zuidoost zijde waren vanmorgen ook beslagen aan de buitenzijde. Dit trekt meestal in een half uurtje weer weg.

Nog een aanvulling: jij hebt dus ook dubbel glas = 2 ruiten met een spouw er tussen.

tenormin
door tenormin Oct 21, 2022 om 22:09
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@Sira, yep. Hier dus HR ++. Met U maar daar staat niets achter.

sira
door sira Oct 21, 2022 om 22:27
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Staat er wel U, maar zonder een getal?
Dat is dan wel heel vreemd, want normaliter moet daar wel iets achter staan. Kijk ook eens bij de andere ruiten.
Informeer anders bij de WBV, want alleen de U is een ruim begrip. De WBV heeft een opdracht gesloten met een bedrijf en in een opdrachtbevestiging wordt ook de u-waarde aangegeven.

tenormin
door tenormin Oct 21, 2022 om 23:15
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, zal morgen eens kijken, het is stikdonker, ;-))

sira
door sira Oct 21, 2022 om 23:26
2352 Antwoorden / 24 Vragen

:-))

tenormin
door tenormin Oct 22, 2022 om 16:10
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, er staat HR++ U 1.1

sira
door sira Oct 23, 2022 om 10:16
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Dan heeft het glas een goede isolatiewaarde :-))

jewee
door jewee Oct 24, 2022 om 11:46
61 Antwoorden / Vragen

Mijn HR++ glas beslaat ook , maar alleen aan de buitenzijde. Glas is 1,5 jr oud.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 21, 2022 om 12:30
858 Antwoorden / 3 Vragen

Dat KAN komen door niet genoeg te ventileren waardoor er veel vocht in je huis zit. Dus elke dag een kwartier ventileren en ook de verwarming af en toe aanzetten. Heb je mechanise ventilatie in je woning dan zou ik die ook niet uitzetten.

Echter zit het vocht op je raam of tussen de beide glasplaten. Als dat het geval is zou het zomaar kunnen dat je ruit lek is.

Maar lees hier eens

panter22
door panter22 - Oct 21, 2022 om 13:13
6599 Antwoorden / Vragen

Aande buitenkant?

borg queen
door borg queen - Oct 21, 2022 om 14:05
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ramen beslaan altijd als de buitentemperatuur  lager gaat worden in het najaar. Het ligt er aan wat voor dubbel glas je hebt of het aan de binnenkant of aan de buitenkant is. Wij hebben bijvoorbeeld in de woonkamer oud dubbel glas, wat aan de binnenkant beslaat, omdat het condensatiepunt aan de binnenkant ligt. Wij hebben nieuw dubbel glas in de slaapkamers, wat aan de buitenkant beslaat, omdat het condensatiepunt aan de buitenkant ligt. Alles beslaat bij kou.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2022 om 15:06
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de verwijzingen die u al kreeg van @MARITA5. Het kan echter wel degelijk zo zijn dat de ramen lek zijn.  Ik had dit fenomeen ook bij enkele ramen en die zijn op basis van vergoeding door glasverzekering vervangen. Het is dus een kwestie van laten controleren.

sira
door sira - Oct 21, 2022 om 15:35
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Als het glas aan de buitenzijde beslaat, kunt u er zeker van zijn dat de isolatiewaarde van het glas zeer goed is.

Beslaan ze binnen dan moet u meer luchten en beslaan ze tussen het glas dan is er sprake van een lekkage.

Iv
door Ivo W Oct 21, 2022 om 18:52
731 Antwoorden / Vragen

Dit is een goed en compleet antwoord.

sira
door sira Oct 21, 2022 om 22:05
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn dank

He
door Helen 66 - Oct 24, 2022 om 14:08
119 Antwoorden / Vragen

Bij gewoon dubbelglas (dus geen HR++) komt dit door groot  verschil in binnen en buitentemperatuur (dus vooral 's nachts) Wij hebben dit probleem ook in de woonkamer en de keuken Oplossing is meer ventileren of nieuw glas (en waarschijnlijk dan ook nieuwe kozijnen omdat het dikkere glas niet past in de oude kozijnen).  Op de bovenverdiepingen hebben we nieuwe kunststof Velux dakramen met 3 dubbelglas laten plaatsen en daar is het probleem weg.

gerbera
door gerbera Oct 24, 2022 om 14:24
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Zou gewoon een glasboer laten kijken want HR++ is niet veel dikker dan dubbelglas, het gaat voornamelijk om de aangebrachte coating en de "gas"vulling tussen het glas. Dikte van het glas varieerd tussen de 4 en 6 mm per glasplaat en is afhankelijk van de groote van het raam maar max dikte zou dan 12 mm per raam zijn.

sira
door sira Oct 24, 2022 om 19:24
2352 Antwoorden / 24 Vragen

@Helen66
omdat het dikkere glas niet past in de oude kozijnen
In Nederland wordt meestal glas toegepast van 5/15/4 (mm's), 5 + 4 is de dikte van de ruiten en 15 is de spouw. Bij grote glasoppervlakten, zoals schuifpuien gebruikt men ook wel 6/15/5.
Heb je nog oude houten kozijnen dan kan daar ook HR++ glas in, maar men maakt de spouw smaller en de glaslat kan iets naar buiten steken, maar dat is niet lelijk. Ik heb een oud huis waar de glaslatten bij de draaikipramen ook iets naar buiten steken. De spouw bij HR++ glas mag niet minder dan 6 mm zijn.

Je moet alleen wel voor 100% zeker weten dat de kozijnen nergens rot vertonen, ook niet onder de glaslatten of onder het glas, want als je het glas zou gaan vervangen en na 2 jaar blijkt dat er toch rot in de kozijnen zit, kun je het glas niet meer in nieuwe kozijnen plaatsen, ongeacht of je hout, kunststof of aluminium neemt.

@Gerbera
Standaard dubbel glas en HR++ glas hebben dezelfde glasdikte. Enige verschil bij HR++ is inderdaad de gasvulling en de coating.
Standaard dubbel glas wordt nog nauwelijks verkocht, hooguit voor een schuur en dan moet je het specifiek vermelden voor de fabriek.

be
door beanfield - Oct 24, 2022 om 15:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn overleden man heeft mij geleerd dat dat komt als der temperatuur hoger buiten is als binnen
trekt vanzelf weer weg

mo
door mof - Oct 24, 2022 om 16:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn dubbele beglazing is aan de buitenkant beslagen. Dat schijnt normaal te zijn. Normaal beslaat een oppervlakte dat kouder is dan de lucht dat er langs stroomt. Dat betekent dus dat mijn buitenste raam van het dubbelglas kouder moet zijn dan de buitenlucht. Wat raar is, want je verwacht een gradient van binnen naar buiten. Verder heb ik nooit uitgezocht hoe dit werkt. Maar het schijnt normaal te zijn. Niet goed is het als het aan de binnenkant veslaat, dan zit er vocht tussen de twee ramen. Of als het aan de binnenkant op de woonkamer zijde beslaat, dan is het glas substantieel kouder dan de kamer en isoleert het dus niet goed.

sira
door sira Oct 24, 2022 om 19:34
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Hier een uitleg over condensvorming op de buitenruit en een tip hoe dit eventueel te voorkomen

Condensvorming aan de buitenzijde
Kampen je ruiten aan de buitenkant met condensvorming? Dan vind je dat hoogstwaarschijnlijk minder mooi en stoort het je wellicht dat je buitenzicht wordt belemmerd. Maar echt een probleem is die condensvorming niet. Sterker nog, het is een bewijs dat je raam uitstekend isoleert. Bij goed isolerende beglazing  warmt het raam langs de binnenzijde op, maar aan de buitenzijde niet. Je woning ‘lekt’ dus weinig warmte langs de ramen naar buiten. De koude van buiten – vooral in het voor- en najaar – condenseert op de buitenkant, maar verdwijnt even snel wanneer de eerste zonnestralen doorbreken.
Vermijd je liever condensvorming aan de buitenzijde van je woning? Dan doe je er goed aan om de buitenkant van de ruit te reinigen met een glaspolish of autowax. Zo wordt de ruit gladder en krijgt condensvorming minder kans. Een alternatieve oplossing is de ruimte rond de buitenruit zo open mogelijk maken. Dan krijgt de wind vrij spel en treedt er minder snel condensvorming op.

door 526996 - Oct 25, 2022 om 13:00
32 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ouder dubbel glas dat bij gesloten gordijnen beslaat aan de binnenkant door o.a. planten die zuurstof afgeven.laatst één der ruiten vervangen door nieuwste glas en deze beslaat alleen aan de buitenkant bij een groot temperatuurverschil. Ideaal