loreleigil
door loreleigil Aug 16, 2011 om 14:24
Huishouden & energie

Muffe lucht aan elektrische deken

Aan mijn elektrische deken zit, nu hij een tijdje in de kast heeft gelegen vanwege het 'mooie' weer, een muffe lucht. Weet iemand hoe ik die lucht eruit kan krijgen? Luchten helpt niet en ik wil liever niet met enorm chemische middelen aan de gang.

8263 15 Rapporteer

harrie
door harrie - Aug 16, 2011 om 14:39
765 Antwoorden / 36 Vragen

De meeste (moderne) elektrische dekens kunnen gewassen worden. Wel handwas met een fijnwasmiddel... Geen centrifuge gebruiken!!!!!
Kijk even in de gebruiksaanwijzing, als je die nog hebt.

Salut, Ex-Haagsche Harrie

snah
door snah - Aug 16, 2011 om 15:12
654 Antwoorden / 61 Vragen

Bij de drogist verkopen ze van die geurkussentje met lavendel , fresia's , rozen en nog vele meer .
Doe zo'n kussentje in de deken , vouw de deken voorzichtig of nog beter rol hem op en leg hem in de kast . Als je de deken weer gaat gebruiken zal deze heerlijk ruiken .
Ik leg ook altijd zo'n geurkussen in mijn kledingkast .
Hans

snah
door snah - Aug 16, 2011 om 15:18
654 Antwoorden / 61 Vragen

Laat de deken eens buiten luchten smorgens als het flink mist en laat hem dan een halve dag hangen . De deken ruikt dan weer als nieuw .

harrie
door harrie - Aug 16, 2011 om 15:42
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=snah schreef op dinsdag 16 aug 2011, 15:12]Bij de drogist verkopen ze van die geurkussentje met lavendel , fresia's , rozen en nog vele meer .
Doe zo'n kussentje in de deken , vouw de deken voorzichtig of nog beter rol hem op en leg hem in de kast . Als je de deken weer gaat gebruiken zal deze heerlijk ruiken .
Ik leg ook altijd zo'n geurkussen in mijn kledingkast .
Hans

Beste hans (snah)

Jouw antwoord is dus camoufleren, het doet mij denken aan de oude tijden waarin het parfum is uitgevonden.
Jezelf wassen werd niet gedaan, mensen stonken als een bunzing aan het Franse hof. Hooguit 1x per jaar gingen ze in bad om de korsten eraf te weken..;-)))
Oftewel de ene stank met een andere geur (stank) verdringen.
Ik denk dat TS daar niet echt op zit te wachten.

In de praktijk onstaat een muffe geur door een vochtige omgeving waarin bacterieën zich kunnen ontwikkelen, dus altijd droog en in een goed geventileerde omgeving opbergen.

Salut, Ex-Haagsche Harrie

snah
door snah - Aug 16, 2011 om 16:01
654 Antwoorden / 61 Vragen

Harrie ,
Jouw manier van opbergen is natuurlijk ideaal , echter veel ( kledig ) kasten ventileren niet , waarschijnlijk was de e-deken niet geheel droog .

Daarom in de mist hangen en daarna goed laten drogen de muffe lucht is dan verdwenen .
De eerder genoemde geurkussentjes nemen ook vocht op , dus schimmelwerend .

Hans

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2011 om 16:41
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Oeps, zoals gewoonlijk vergeet ik weer wat: mijn vriendin heeft haar muffe elek. deken in de vriezer gelegd en die zweert erbij.

loreleigil
door loreleigil - Aug 17, 2011 om 13:05
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb eens gekeken, op het label van de deken staat dat ik hem op 40 graden kan wassen, voor meer info moest ik het boekje lezen. En jawel, boekje kwijt. Kan het op internet niet terugvinden. Aangezien ik water en een elektrische deken een enge combi vind, ga ik hem straks even in de droger (op de 'opfrisstand') doen. Kijken of het lukt. In ieder geval tot zo ver bedankt voor het meedenken!

su
door superklaver - Aug 17, 2011 om 13:31
68 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik heb gedaan is wat soda erop gestrooid. dit een half uur in laten werken en dan opzuigen. is weer heerlijk fris.

ke
door kenner - Aug 17, 2011 om 13:35
48 Antwoorden / 6 Vragen

Gewoon in de wasmachine doen.
Normaal wasmiddel gebruiken.
ff snoer oprollen en vast"binden"met een elastiekje :
Om de wasmachineruit te beschermen voor het centrifugeren!
Goed laten drogen.
GEEN probleem!
Succes verzekerd!
Welterusten!

mickie
door mickie - Aug 17, 2011 om 13:55
111 Antwoorden / 33 Vragen

Bij de drogist krijg je ook een spray die dergelijke luchtjes verdrijft. Ruikt nog lekker ook (persoonlijke mening). Maar ik gebruik mijn electrische deken al heel lang niet meer; meestal moest ik m een uur voor het naar bed gaan al aanzetten (wat dus regelmatig vergeten werd) en als je gaat slapen moet ie toch uit. Ik kreeg toen een tip van mijn schoonzusje om met de föhn 20 seconden onder je dekbed te föhnen (uiteraard het dekbed iets optillen zodat de warmte overal kan komen en de föhn niet oververhit raakt, alhoewel dat in deze korte tijd niet gauw zal gebeuren). Sinds die tijd heb ik die electrische deken dus nooit meer gebruikt, want het werkt onmiddellijk, is heerlijk warm en nog goedkoper in stroom ook.

macwouter
door macwouter - Aug 17, 2011 om 14:00
825 Antwoorden / 9 Vragen

Bij Phaltinette hadden ze vroeger een droogkuiser daar werden zij mee bekent.In elke grote plaats of stad had je zo,n filiaal. Ik kom ze niet meer tegen maar elke stomerij heeft dat nu ook wel. Tegenwoordig noemen ze dat Dry-clean geloof ik. Dus misschien ook wel iets voor u dekentje waarvan ik denk dat het gebruik ervan niet zo gezond lijkt. Ze willen wel eens in de fik vliegen en ook je weerstand gaat er aan.Je kunt straks niet meer tegen de kou.

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2011 om 14:10
16835 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=macwouter schreef op woensdag 17 aug 2011, 14:00]Bij Phaltinette hadden ze vroeger een droogkuiser daar werden zij mee bekent.In elke grote plaats of stad had je zo,n filiaal. Ik kom ze niet meer tegen maar elke stomerij heeft dat nu ook wel. Tegenwoordig noemen ze dat Dry-clean geloof ik. Dus misschien ook wel iets voor u dekentje waarvan ik denk dat het gebruik ervan niet zo gezond lijkt. Ze willen wel eens in de fik vliegen en ook je weerstand gaat er aan.Je kunt straks niet meer tegen de kou.

Dat is een dure oplossing voor Loreleigil, kost minstens € 15,00. Kun je bijna (in de aanbieding) een nieuwe voor kopen. En deze prijs is voor een éénpersoons elektrische deken.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2011 om 13:21
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Loreleigil, je kunt inderdaad een elektrische deken wassen, maar dat heb ik nooit aangedurfd. Ik weet niet of je een droger hebt met koudstand? Dat gebruik ik met hoofdkussens (die zogenaamd ook gewassen kunnen worden) maar waar je je een ongeluk moet blijven proppen tot er weer enig model inzit, en de elektrische deken. 20 minuten kan op de mijne. Meurt hij dan nog, nog eens 20 minuten proberen. Geurtje toevoegen, nou nee, beter vind ik dan de tip om hem vochtig te maken en buiten hangen. Moeten geen duiven of meeuwen rondvliegen want dan ben je nog verder van huis. In de droger heeft het nog een pluspunt want het echt wel aanwezige stof komt er ook uit.

loreleigil
door loreleigil - Sep 14, 2011 om 13:21
678 Antwoorden / 3 Vragen

Na een minuut of 20 in de droger ruikt de deken weer neutraal. Beetje laat, maar ik wilde wel even terugkoppelen. Bedankt voor het meedenken allemaal!

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2011 om 14:16
16835 Antwoorden / 108 Vragen

loreleigil, leuk dat je het nog even laat weten. Gaat best wel goed hè, in de droger op koud. Ben net als jij ook wat huiverig voor stroom/water.