wo
door wonig00 Dec 29, 2008 om 20:56
Huishouden & energie

Na isoleren spouwmuur

Nu het koud is  en de gasmeter weer volop stroomt begin ik mij weer af te vragen of ik de spouwmuren van mijn oude huis  moet naisoleren.                                                                           Helaas, ik heb het nog nooit gedurfd. Bang voor vocht etc. Al die verhalen maken mij wat onzeker.  Weet iemand toevallig of er al nieuwe methodes zijn om de spouwmuur te isoleren?  Binnekort wil ik toch een beslissing nemen, want het wordt natuurlijk wel erg duur. Elk antwoord en tip is welkom.

633 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op 10-02-2007 heb je ook al bijna identieke vraag gesteld. Ben je niet tevreden met de antwoorden die zijn gegeven?

Van uitstel komt afstel....

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer u spouwmuren wilt gaan isoleren dan zou ik daar als eerste een gespecialiseerd bedrijf bij halen die de apparatuur heeft om die spouw inwendig goed te bekijken.
Dit geldt vooral voor oudere huizen omdat vooral daar vaak 'koudebruggen'  voorkomen = metselwerk dat slordig gemetseld verbindingen heeft tussen binnen- en buitenmuur.

Is het wat dat betreft na inspectie in orde gebleken dan zijn er een paar methoden hoewel stilstaande lucht tussen binnen- en buitenmuur op zich al sterk isoleert.
Alle materialen voor dat soort isolering (piepschuim/glaswol,oid) zijn tenslotte bedoeld om die luchtkolom vast te houden.

Als ik u was dan zou ik eerst denken aan vloerisolatie in de kruipruimte en het dak.

Wilt u weten waar u de meeste warmte verliest leen dan eens een nachtkijker of laat infra-roodfoto's van uw huis maken.
De lichtste plekken zijn de plaatsen waar uw kostbare warmte het snelst uw huis verlaat.
Maak pas daarna uw plan de campagne.

U een vooral warm 2009 wensend door.............

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik was zeer tevreden met de antwoorden. Zoals al aangegeven ben ik bang voor vocht etc. Ik had gehoopt dat er in die 2 jaar nieuwe oplossingen waren.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2008 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

de antwoorden van toen gelden nog steeds.heeft u wel al dubbel glas??en de lucht gaten onder de vloer dus de ventielatie roosters grotendeels afsluiten tijdens de winter. is al een oud gebruik

ve
door verwijderd - Dec 30, 2008 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dubbelglas, zelfs een gedeelte HR++. Ik vind het gewoon zonde om veel gas te verbruiken, daar gaat het milieu mij teveel aan het hart. Naar mijn gevoel heb ik er bijna alles aan gedaan om er voor te zorgen om zo weinig mogelijk gas en stroom te verbruiken. Maar het moet natuurlijk niet zo ver gaan dat de kwaliteit van het huis er onder gaat lijden. Vandaar dat ik nog steeds geen spouwmuurisolatie heb, hoe graag ik dat ook zou willen. Begin febr. ga ik naar een bouwbeurs, hopelijk krijg ik daar voldoende info om een weloverwogen beslissing te nemen

ve
door verwijderd - Dec 30, 2008 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

op een bouw beurs kunt u veel goede info krijgen. let ook op de prijs van de aanbieders. maar ik denk dat u lang moet stoken om extra geinvesteerd geld terug teverdienen. bereken dat en neem daarop uw beslissingen.hoe meer u isoleert des te meer moet u ventileren.  en een goede jaarwisseling gewenst.