To
door Tony62 Apr 24, 2023 om 17:34
Huishouden & energie

Niet thuis wel gasverbruik

wanneer wij op vakantie zijn zet ik de thermostaat altijd op 10 graden. dan volg in mijn app van engie het verbruik van stroom en gas. wat schets mijn verbazing? altijd wordt er gasverbruik gemeten, zelfs als ik de hoofdkraan helemaal dicht draai. en het is niet altijd hetzelfde verbruik, maar wel altijd rond een euro. dus op jaarbasis heb ik al een verbruik ingeld van rond de 365 euro. van engie krijg ik hierop geen antwoord. kunnen jullie mij verder helpen?

mvg Ton Meijer.

21791 14 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Apr 24, 2023 om 17:40
856 Antwoorden / 3 Vragen

Zet je ook de waakvlam van de ketel uit?? Die verbruikt ook gas.

mahadma
door mahadma Apr 24, 2023 om 17:41
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Met de gaskraan dicht valt ook de waakvlam uit.

mahadma
door mahadma - Apr 24, 2023 om 17:41
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als de gaskraan dicht staat kan er in theorie ook nul gasverbruik mogelijk. Of er is lekkage, dan kan de meter iets oplopen.

M2
door M2022 - Apr 24, 2023 om 17:44
33 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi. Even voor de zekerheid... je hebt het over iets van een euro verbruik. Is het echt gas dat je verbruikt, of zijn het de vaste kosten ? Die laaste heb je namelijk altijd, ook bij een verbruik van 0.

hereistom
door hereistom - Apr 24, 2023 om 17:55
736 Antwoorden / 1 Vragen

Mmm... als je zeker weet dat de hoofd gaskraan dicht is en er toch gas wordt verbruikt dan zit er ergens een lek.
Gasverbruik als de verwarming laag en uit staat is het warmtapwaterverbruik, in de ketel zit een boilertje die continue het water warm houdt.
Dit kun je meestal uit zetten bij de instellingen op de thermostaat, dan heb je nog steeds warm kraan/douche water alleen duurt het een aantal seconden langer voordat het water warm is, maar dit bespaart wel flink op het gasverbruik.

eddopeddo
door eddopeddo Apr 26, 2023 om 11:26
30 Antwoorden / 8 Vragen

Dat is onmogelijk. Zoals de plaatser van het bericht stelt is de hoofdkraan volledig dicht gedraaid.

rj
door rjw Apr 26, 2023 om 12:39
3264 Antwoorden / 5 Vragen

De gaskraan kan ook een probleem hebben. Of is niet volledig dichtgedraaid.

borg queen
door borg queen - Apr 24, 2023 om 18:01
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij draaien dan de gaskraan dicht en trekken de stekker van de ketel er uit, anders blijft hij gas en stroom  gebruiken. Nooit problemen gehad met weer opstarten.

rj
door rjw - Apr 24, 2023 om 20:47
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Als de kraan dicht zit en er toch gebruik is, dab sluit om te beginnen de kraan niet goed.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 25, 2023 om 01:02
2063 Antwoorden / Vragen

Wat moet een energie leverancier als Engie nou weten van u meter of uw kraan? Zij meten niks en krijgen de meterstanden door van het regionale infrabedrijf die ook eigenaar is van uw meter. Als u werkelijk de hoofdkraan dicht kunt draaien en er toch gas wordt verbruikt is er iets kapot of lek. Werk voor een loodgieter en die kan eventueel ook aangeven dat de meter gecontroleerd moet worden, dat doet het infrabedrijf dan weer.

Iv
door Ivo W - Apr 25, 2023 om 07:03
729 Antwoorden / Vragen

Verbruik wordt niet in Euro's gemeten maar in kubieke meters.

Óók wanneer er geen gebruik is, zijn er kosten. En ja, die kosten kunnen aardig oplopen. De netbeheerder rekent voor het in stand houden van de gasaansluiting tussen de €200 en €250 per jaar. En de energieleverancier rekent ook nog tussen de €60 en €120 aan vaste kosten.

Opgeteld zijn de vaste Ikosten dus zo'n €260-370 per jaar. Per dag liggen de vaste kosten dus tussen €0,71 en €1,01 per dag. Wat uw energieleverancier aangeeft lijkt dus aardig te kloppen.
Als u naast de vaste kosten ook nog gas verbruikt, dan zullen de kosten hoger worden.

1paul
door 1paul - Apr 25, 2023 om 08:43
3152 Antwoorden / 0 Vragen

als je de hoofdkraan ook ECHT goed dicht hebt staan dan is er iets niet in orde, of de kraan lekt of de meter doet zijn werk niet goed, 1 euro verbruik is toch iets ruim een halve kuub gas.

haal volgende keer eens de stekker uit je cv-ketel en kijk dan nog eens, als de kraan niet goed sluit en de ketel staat aan verbruikt deze namelijk wel gas omdat ie de inwendige boiler op temp wil houden!

cv op eco stand zetten kan ook..

ro
door ronny530 - Apr 25, 2023 om 14:12
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Een app is niet echt betrouwbaar want als er zodra u de hoofdkraan die voor de meter is geplaatst dichtdraaid kan er geen gas meer door de meter stromen en er dus ook geen gasverbruik gemeten worden. De hoofdkraan dichtdraaien, even wachten todat de cv uit is gegaan, dan de stand noteren en na een uur of twee nogmaals de stand bekijken en die mag niet opgelopen zijn. Het is echter wel zo dat een modernere cv ketel met een geopende hoofdgaskraan ook op een laag ingestelde temperatuur even aanslaat als die van een warm water boiler is voorzien.

frrui
door frrui - Apr 26, 2023 om 10:59
1 Antwoorden / Vragen

Een cv-ketel staat vaak standaard ingesteld op de comfortstand. Er wordt dan altijd een beetje water warm gehouden in de ketel. Zo heb je gelijk warm water als je de kraan aanzet. Dat is natuurlijk fijn, maar het betekent ook dat je ketel de hele dag door gas verbruikt. Dit kan makkelijk oplopen tot bijna1 m3 gasverbruik per week. En dat is zonde! Er zit ook een ecostand op je ketel die minder gas verbruikt.
In de ecostand begint je cv-ketel met verwarmen wanneer je warm water nodig hebt. Dat duurt langer dan in de comfortstand. En je verbruikt iets meer koud water. Maar je bespaart wel tot zo'n 10-20 m3 gasverbruik per jaar. Hoeveel precies hangt af van hoe vaak je warm water gebruikt op een dag. Tijdens vakantie kan je het beste de stekker uit de cv trekken.

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 - Apr 26, 2023 om 11:03
16 Antwoorden / 0 Vragen

Een lezer schrijft: Mmm... als je zeker weet dat de hoofd gaskraan dicht is en er toch gas wordt verbruikt dan zit er ergens een lek.
volgens mij zit de gasmeter ná de hoofdkraan. Dan zou het lek dus moeten zitten in die paar cm buis tussen de hoofdkraan en de gasmeter. Dat kán natuurlijk altijd, maar lijkt me sterk.

Slimme meters zijn soms niet te vertrouwen. Ga daar maar eens achter aan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 26, 2023 om 12:39
2063 Antwoorden / Vragen

Precies, dat lijkt mij ook heel sterk maar waar ik denk dat TS zich simpelweg vergist, heb jij dan weet van het "feit" dat slimme meters "soms" onbetrouwbaar zijn. Wedje leggen wat er onbetrouwbaarder is, een slimme meter of een observatie/conclusie van een gemiddelde Nederlander?

Ed
door EddyCamiel - Apr 26, 2023 om 11:56
8 Antwoorden / Vragen

Als de meter doorloopt in de situatie van de hoofdgaskraan dicht, dan de netwerkbeheerder de meter laten doormeten. Bel ze eens op. Ze hebben gegevens over oa. hoe oud de meter is en kunnen een eigen monteur langs sturen. Vraag wel even naar de kosten indien de meter niet stuk blijkt.

ka
door kaartendraak - Apr 26, 2023 om 12:23
181 Antwoorden / 2 Vragen

Is het zo'n ketel die om de zoveel tijd toch even aanslaat zodat je altijd snel warm water hebt? Dat hadden wij nl ook, 's nachts sloeg dta ding ook een aantal keren aan teriwjl de thermostaat laag stond, heel vervelend. Monteur wilde er niks aan doen, via de buren wisten we te vinden wara uitleg staat om het zelf te doen, ik weet het zelf niet waar(echtgenoot heeft het uitgezocht), maar het zijn enkele instellingen in je ketel en klaar. Geen herrie meer 's nachts en het water wordt net zo snel(of langzaam, hoe je het bekijkt), warm/heet als voorheen. Tegen die monteur zeiden we ook: 's nachts hoeft dat helemaal niet ,dan heb ik geen warm water nodig, hij had gewoon geen zin om het in te stellen.

rj
door rjw Apr 26, 2023 om 12:41
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Gaskraan zou dicht moeten staan, dus kan de ketel niet af en toe aan gaan.